גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פוליטיקה כמקצוע: על עודף הלהיטות של תובעים לפתוח תיקים למנהיגים

תפיסת צדק שלא מתחשבת בתוצאות פוליטיות עומדת ביסוד המשפט האנגלי, ממנו מגיע כרים חאן ● בדור האחרון גברה מוטיבציית התובעים לפתוח תיקים נגד מנהיגי ארצות ● להגיד שזו לא פוליטיקה היא היתממות ● חאן אינו "אנטישמי", אבל הוא כרך את עצמו במהלך פוליטי מסוכן

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג / צילום: Shutterstock
כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג / צילום: Shutterstock

אין צורך להיות קורא מחשבות כדי לדעת מה חושב ראש הממשלה בנימין נתניהו על להיטותם של תובעים ושל תובעות לפתוח נגדו תיקים. כמעט כל מה שהוא אמר השבוע על כרים חאן מבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, הוא היה שמח להגיד על התביעה בתיקים נגדו בבית המשפט המחוזי בירושלים.

במובן הזה, נתניהו הוא אחד משורה של מנהיגים פוליטיים, שליבם מלא על להיטות חקרנית (אינקוויזיטורית) לקשור להם כתרי מפלצות ולגרור אותם לבתי משפט. תלונות כאלה נשמעות בכל מיני ארצות, מברזיל עד הודו, מדרום קוריאה עד דרום אפריקה, מספרד ואיטליה וצרפת עד ארה"ב.

היועמ"שית ופרקליטות המדינה: לבית הדין הפלילי בהאג אין סמכות לדון בעניין ישראל
בשורה אחת עם רוסיה וסודאן: ההשלכות הכלכליות על ישראל אם יוצאו צווי מעצר בהאג
צ'כיה תעמוד לצד ישראל, ומה תעשה גרמניה? בית הדין בהאג עשוי לפלג את אירופה
שאלות ותשובות | האם נתניהו וגלנט לא יוכלו לטוס לחו"ל? כל המשמעויות של ההחלטה הדרמטית המסתמנת
פרשנות | המסר המסוכן של האג: אין הבדל בין מנהיג טרור למנהיג דמוקרטי

תביעות כאלה מוּעדוֹת להתרחש בייחוד בארצות עם שיטת משפט קונטיננטלית, שבה הגבולות בין שופט לתובע מיטשטשים. אבל הפוליטיזציה של תהליך השיפוט בכל הדמוקרטיות המערביות הפכה תובעים למשתתפים פעילים בתהליכים, שהיו לפנים דיסקרטיים ומיושבים.

באמריקה תובעים מחוזיים ותובעי מדינות הם פוליטיקאים מוצהרים המתמודדים בבחירות, ולעתים קרובות מכינים את הזינוק אל הכהונה הפוליטית הבאה. בריטניה, או אנגליה לפניה, הפכה את הפוליטיקה למקצוע של עורכי דין.

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

באיטליה, תובעים חקרניים הצליחו להפיל בסוף המאה שעברה את המשטר הפוליטי שמשל בה במשך כמעט 50 שנה. הם השיגו מה שלא הצליחה להשיג שום מפלגה פוליטית. מופעים כמעט־סולניים של תובעים שינו את פני ספרד מן הצד האירופי של האוקיינוס האטלנטי ואת פני ברזיל מן הצד הלטינו־אמריקאי שלו. הנועזים שבהם הצליחו לשלוח נשיאים לכלא.

בארה"ב, רפובליקאים מאשימים את הדמוקרטים ב"לוחמת־חוק" (lawfare) נגד דונלד טראמפ, העומד עכשיו לארבעה משפטים בו־זמנית (אם כי שלושה הושעו למעשה).

"ייקוב הדין את ההר״

האם כרים חאן משקף את עודף הלהיטות של תובעים לפתוח תיקים סנסציוניים למנהיגי ארצות? קשה להשיב באיזושהי מידה של ודאות מבלי לדעת את צפונות לבו. אבל קשה לעומת זאת לקבל את הסברו שהוא מחיל את דיני המלחמה ללא משוא־פנים. גם תובעים פועלים בסביבה פוליטית מובהקת. הם יודעים שהם משפיעים במישרים על תהליכים מדיניים ואלקטורליים.

גם בתוך עולם המשפט המודרני, בייחוד מה שקוראים English common law, שמחלציו יצא המשפט האמריקאי, מתנהל ויכוח של מאות שנים על דרגת הקיצוניות המתבקשת בהחלת החוק. המשפט העברי והמשפט הרומי הניבו חיוויים מפורסמים. חכמי ישראל אמרו "ייקוב הדין את ההר"; וחכמי רומי אמרו "צדק ייעשה־נא גם אם ייפלו השמיים".

לפני 250 שנה, שופט אנגלי עליון, הלורד מנספילד, חיווה את דעתו ש"החוקה אוסרת עלינו להתחשב ב'טובת המדינה' כאשר אנחנו גוזרים דין. חלילה לנו להתחשב בתוצאות הפוליטיות, גדולות כאשר יהיו. גם אם נעורר התקוממות כללית, הכרח הוא שנכריז, 'צדק ייעשה אפילו אם ייפלו השמיים'".

אומנם החיוויים ההם לא נגעו לחשד של פשעי מלחמה, אבל הם שיקפו גישה, שנטבעה במעמקי הצופן הגנטי של המשפט האנגלו־אמריקאי - והקרינה גם על משפט בחברות אחרות. האם כרים חאן הביא בחשבון את התוצאות הפוליטיות, אבל אמר "ייפלו השמיים"? איננו יודעים. ייחוס אנטישמיות למניעיו בוודאי מקל על המייחסים, אבל אינו מקל על נסיוננו להבין את התהליך.

שטות היא, לפי דעתי, להכחיש את הצדדים הפוליטיים של החלטת חאן. כיוצא בזה, שטות היא להכחיש את הקשר בין צווי המעצר שלו למעשי דרום אפריקה בבית הדין הבינלאומי בהאג. הוא אינו בהכרח ישיר או פוליטי. אבל יש קשר נסיבתי, שנחוצה דרגה ניכרת של היתממות כדי להתכחש לו.

התקפה רב־יבשתית מתנהלת עכשיו נגד עצם הלגיטימיות של קיום ישראל. היא מוכרזת "מדינת מתיישבים קולוניאלית", הקיימת על אדמות גזולות; היא מדינת "אפרטהייד נפשע", בלשון הדרום־אפריקאים, וממילא אין לה הזכות להתקיים. הבעיה אינה "פשעי המלחמה" שלה בעזה בשבעת החודשים האחרונים; בעיניהם עצם הקמתה היתה "פשע מלחמה".

הייתכן שחאן ואנשיו אינם מבינים שהם חותים את הגחלים בשביל מגמת ההריסה המלאה של מדינת ישראל? קצת קשה להאמין בזה. חאן מבין את הקונטקסט הפוליטי. כאשר הוציא צו מעצר נגד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לפני כשנה, הוא הכריז כי "יום עצוב הוא לראות ראש מדינה, מפקד עליון" הופך למבוקש פלילי. העוצמה הפוליטית של מהלכיו ידועה לו היטב.

חשד רב־שנים להטיה

עניין נוסף שצריך לפחות להביא בחשבון במסגרת הספקולציות על מניעי חאן, הוא הצורך של הממסד המשפטי בהאג להפיג חשד רב־שנים, שרק "אנשים בעלי צבע" מגיעים אל ספסל הנאשמים.

במשך שנים, המנהיגים הבכירים ביותר שנקראו לעמוד למשפט היו אפריקאים, בוגרי מלחמות אזרחים מוטרפות בליבריה, בסיירה ליאון, ברואנדה, בסודאן ובצ'אד (המשפטים לא התנהלו בבית הדין הגבוה לצדק אלא בטריבונלים מיוחדים שהוקמו לתכלית הזו). תלונות על החמרה מיוחדת עם אפריקאים נשמעות זה שנים.

משפטי מלחמות יוגוסלביה יצאו מכלל זה. אבל לפחות חלק ממבקרי התהליך חשבו שהמשפטים ההם הורשו להתנהל מפני שרוב המועמדים לדין היו סרבים, שנואי נפשו של המערב, בעלי בריתה של רוסיה. זה לא מדויק, מפני שגם קרואטים, בוסנים ואלבנים מקוסובו הועמדו לדין. אבל אנחנו עוסקים כאן ברושם, לא רק בעובדות.

האפשרות שישראל נפלה למלכודת "אנשים בעלי צבע" אומנם אינה מובנת מאליה, אבל השנים האחרונות עמדו בסימן מאבק נגד "עליונות לבנה". אבסורד הוא שישראל נכרכת ב"עליונות לבנה", אבל אלה פני הדברים בעולם רב־אבסורדים. נציגי ה־ANC בבית הדין בהאג אמרו לשופטים כי הישראלים הם "מתיישבים קולוניאליים", איפיון שווה־ערך ל"עליונות לבנה".

מה שלא היה לסרביה

ישראל מוצאת את עצמה עכשיו במקום דומה לזה שאליו נדחקה סרביה בעשור האחרון של המאה שעברה. התפרקות יוגוסלביה הפכה קווי־תיחום פנימיים לגבולות בינלאומיים. המוני סרבים מצאו את עצמם בין־לילה תושבים של ארצות זרות. כך התלקחו מלחמות האזרחים, תחילה בקרואטיה, אחר־כך בבוסניה ולבסוף בקוסובו.

היה יסוד לטענות סרביה נגד שרירות הגבולות החדשים. אבל האמצעים שנקטה עלו לה ביוקר: התערבויות צבאיות של נאט"ו ולבסוף משפטים על פשעי מלחמה. ההבדל החשוב: לא היו לה בעלי ברית מחוץ לרוסיה, שהייתה אז בעומק חולשתה ולא יכלה לבוא לעזרתה. לישראל יש ארה"ב.

בשנה התשיעית של מלחמות יוגוסלביה, סרביה הבינה שהיא תתקשה להוסיף ולהיאבק נגד אמריקה ונגד אירופה. היא החליפה משטר. האיש שהנהיג אותה ב־11 השנים הקודמות לא רק הודח, אלא הוסגר להאג ועמד למשפט. זה היה ניתוח מכאיב מאוד, וסרביה לא החלימה ממנו עד עצם היום הזה. "לא להיות סרביה" היא אולי הדרך העקיפה להגדיר את המטרה.

עוד כתבות

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

נעילה מעורבת בוול סטריט; למרות הירידה - S&P 500 קרוב עדיין לשיא

הניקיי ננעל בעלייה של 0.2% ● הדאקס איבד 1.4% ● מחירי הנפט יורדים קלות ● בעלי המניות של טסלה אישרו מחדש את הטבת הענק למנכ"ל החברה אלון מאסק

הקשיים של זוגות ידועים בציבור בדרך להכרה / איור: גיל ג'יבלי

הקשיים המשפטיים של זוגות ידועים בציבור נערמים

פסיקות שניתנו לאחרונה מערערות על מצבם של הידועים בציבור, ולכל הפחות מציבות את זכויותיהם בסימן שאלה ● זוגות רבים נדרשים להוכיח את הסטטוס שלהם בפני רשויות כדי לקבל זכויות שנשואים מקבלים אוטומטית, כמו הנחה בארנונה, וכדי למצות אותן נתקלים בחומת ביורוקרטיה: "הכל תלוי בפקיד שנופלים עליו"

צילום: Shutterstock

הקרימינולוג שעשה מהפכה בעבודת השיטור בעולם יודע מה הטעות של בן גביר בטיפול במפגינים

פרופ' דוד וייסבורד גילה ששיטור אפקטיבי מתבסס על מיפוי גיאוגרפי של "נקודות חמות" בערים ● מחקריו כבר זיכו אותו בהכרה בינלאומית ובפרס ישראל, ובימים אלה הוא מצטרף כחבר באקדמיה הלאומית למדעים ● בראיון לגלובס, הוא מסביר מה צריך לעשות כדי להגביר את האמון בין תושבים באזורי פשיעה לשוטרים ואיזו טעות עושה השר לביטחון פנים בטיפול בהפגנות

״אנחנו אסירי תודה להם״, מכריז הצהובון הלונדוני ביום האזכרה בנורמנדיה. האומנם? / צילום: גזיר עיתון

ראש ממשלת בריטניה מגדיר מחדש את הזיכרון הלאומי

רישי סונאק אולי סיים את הקריירה כאשר הסתלק מן האזכרה לשחרור אירופה ● הייתכן שהיא פשוט לא דיברה אל ליבו? הייתכן שחברת מהגרים מוכרחה לשכוח?

תערוכת יורוסאטורי / צילום: Lafargue Raphael

בית המשפט בצרפת מחמיר את ההגבלות בתערוכת הנשק הגדולה

בית המשפט בבוביני שבאיל דה פראנס שבפאתי פריז, קיבל עתירה של ארגונים פלו־פלסטיניים מקומיים שדרשו לאסור כניסת חברות ישראליות באופן גורף לתערוכת יורוסאטורי היוקרתית ● המשמעות: גם חברות שתכננו לשלוח נציגים לתערוכה כדי לקיים פגישות או לפנות למציגים אחרים, לא יוכלו לעשות זאת

מירי רגב, הליכוד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בצל ההסלמה בחזית הצפון, מה עושה הממשלה לטובת המפונים?

המטחים הכבדים שנורו בימים האחרונים לעבר צפון הארץ מדגישים עד כמה דבריה של השרה רגב על "הדברים המדהימים שעשתה הממשלה" בעייתיים ● ואם בתחילת המלחמה מרבית המפונים היו מהדרום, כעת רובם מהצפון ● של גלובס בוחנת לעומק את יעדי הפינוי והביצוע בשטח

גילברט ורוזנטל מראיינים את מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג. תהליך יצירת פרק אורך שישה שבועות / צילום: מתוך יוטיוב

כל האנשים החכמים ביותר בחדר מאזינים לאותו פודקאסט

שיחת עומק של שעות ארוכות על חברה אחת היא לא מתכון ברור לרייטינג מסחרר ● אבל כשבן גילברט ודיוויד רוזנטל צוללים לסיפורים האפיים של החברות המצליחות ביותר, המנהלים הבכירים בעולם מאזינים ● כך הפכה Acquired לתוכנית האהובה על עולם העסקים, ומכניסה ליוצריה מיליוני דולרים

חיילים טייוואניים. סין משפרת מוכנותה לפלישה / צילום: Associated Press, Daniel Ceng

המים במצרי טייוואן מתחממים שוב: סין מגבירה את הלחץ על המדינה המשוסעת

התרגיל הצבאי המקיף שביצעה סין סביב טייוואן בחודש שעבר הכניס את העולם לכוננות, ובארה"ב קראו לזרז אספקת נשק לאי ● טייוואן, שממלאה תפקיד משמעותי בתעשיית הטכנולוגיה העולמית, מתמודדת גם עם פילוג מבית, שאותו סין מנצלת היטב ליצירת מהומות ● חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה היה השם שנקבע בצה"ל למבצע אנטבה?

מה משותף לציורים המעטרים את שטרות האירו, במה עוסקים אומני קינצוגי ביפן ומהי אוסטקהקה? ● הטריוויה השבועית

נמל דבאו בפיליפינים / צילום: Shutterstock

המטוס העתידני של יפן, בריטניה ואיטליה, והעסקה המסתורית של תע"א

התעשייה האווירית השלימה את פריסתה של מערכת הגנת נמלים בנמל באסיה ● הסוכנות האמריקאית הממשלתית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים מפתחת חומרים ממריצים נטולי תופעות לוואי, שיוטמעו בגוף באמצעות פולטי אור לבישים ● יפן, בריטניה ואיטליה משלבות ידיים לטובת פיתוח מטוס קרב עתידני ● ומדינות אירופה ממשיכות להתחמש בשל השפעות האיום הרוסי ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

ביונסה בהופעה. מותג בשמים והשקעות נדל''ן / צילום: Reuters, BriganiArt/Bartill

על המוזיקאיות שחדלו מלהטיל ביצי זהב לאחרים והפכו לבוסיות של עצמן

במשך שנים תעשיית המוזיקה נשלטה על ידי גברים שהתעשרו על גבן של זמרות מצליחות ● זמרות פופ כמו מדונה, ביונסה וטיילור סוויפט הביאו את הבשורה של המאה ה-21 כשהפסיקו להיות מריונטות על חוטים והפכו לבוסיות שמגלגלות מיליארדים

שבוע הספר בתל אביב / צילום: כדיה לוי

האלמותיות של קפקא, היד של גרוסמן: ארבע המלצות טובות במיוחד לשבוע הספר

הפרט הקפקאי הקטן שהופך הכל למסויט, החיבור של גרוסמן לריצה, השעטנז המרגש של יהודית רותם וההפתעה של צבי בן מאיר: כמה הצעות לאלה שנערכים עם רשימות קנייה לשבוע הספר העברי, שייפתח בשבוע הבא

משרדי Joonko בעיגול: עילית רז / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

הרגולטור בארה"ב נכנס למכבסת המילים של היזמים, והכל בגלל חברה ישראלית

בכתב אישום שהגישה הרשות האמריקאית נגד היזמית עילית רז, נטען, בין השאר, שהיא רימתה את המשקיעים באשר לטכנולוגיית בינה מלאכותית, שהחברה שהקימה עשתה בה כביכול שימוש ● האם יזמים אחרים עשויים למצוא את עצמם בבית משפט בשל גוזמאות בתחום?

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

אנשי מילואים ישרתו עד גיל 41, גם גיל הפטור לקצינים יעלה בשנה ל-46

משרד הביטחון יביא בפני הממשלה בקשה להארכה נוספת לחוק שמעלה את גיל הפטור משירות מילואים בשנה אחת לכולם ● בעלי תפקידים מיוחדים ישרתו שנה נוספת גם כן, עד גיל 50 ● זה החוק שהשרים ידונו עליו ביום ראשון הקרוב: כל הפרטים

יירוטים של ''כיפת מגן'' ימית מספינת סער 6 / צילום: דוברות משרד הביטחון

תוקפים את חיזבאללה מכיוון נוסף? האמצעים הימיים המתקדמים של ישראל

ישראל תקפה הלילה באופן חריג מהים בכפר ג'נאתא שבאזור צור בלבנון ● לפי דיווח בערוץ אל-ערביה הסעודי: בכיר בחיזבאללה חוסל בתקיפה, ומספר הפצועים עומד בין 10 ל-30 ● באילו אמצעים ימיים השתמשה ישראל ומהן היכולות הימיות של חיזבאללה? ● גלובס עושה סדר

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכר דו משפחתי בשטח של 160 מ"ר באלפי מנשה?

הבית נמצא על מגרש בשטח של 250 מ"ר וכולל חמישה חדרים בשני מפלסים ונמכר ב־2.5 מיליון שקל ● ועוד עסקאות מהשבוע האחרון

REXTON KGM 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-260 אלף שקל: רכב השטח הקוריאני הגדול שעבר שדרוג

הרקסטון הוותיק של סאנגיונג, כיום KGM, עבר שדרוג עם שאיפות פרימיום ● יש לו תא נוסעים מפנק, אך הוא עדיין בעיקר רכב שטח

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

בדרך לקו האדום: מה צפוי בנתוני האינפלציה בישראל היום?

התחזיות למדד המחירים לצרכן בישראל לא ממש אופטימיות ● ההערכות הן שהמדד יעלה לקצב שנתי של 3.1%-3.2%, ובפעם הראשונה יעקוף את טווח היעד של בנק ישראל

נעמי גיסר, מנכ''לית ברוקר הביטוח Marsh McLennan ישראל / צילום: סמדר כפרי

"גם אם הייתי זוכה בלוטו, הייתי ממשיכה לעשות אותו דבר"

כמעט כל המשפחה של נעמי גיסר עסקה בביטוח, ואת הקריירה שלה בתחום היא התחילה יום אחרי השחרור מהצבא ● 25 שנה אחרי היא כבר מבטחת את רכוש המדינה ומנסה לשמור על אופטימיות: "מאז 7 באוקטובר אנחנו מזהים ירידה בתיאבון של מבטחים גלובליים, אבל אחרי המלחמה נראה הרבה יותר השקעות"

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

שמונה לוחמי הנדסה נפלו בפיצוץ כלי רכב משוריין בדרום הרצועה

שמונת החיילים נספו לאחר שהכלי ההנדסי בו שהו נפגע ממטען חבלה והתלקח ● אחד החיילים שנפלו הוא סרן ווסים מחמוד, סמ"פ בחטיבה 401 ● הפגנות ברחבי הארץ למען השבת החטופים ולהקדמת הבחירות, איילון נחסם לתנועה ● דיווח: ארה"ב ממתינה לסיום הפעילות הישראלית ברפיח, כדי לקדם עסקת חטופים ● עדכונים בולטים