בית הדין הפלילי בהאג: צו מעצר נגד פוטין בגין פשעי מלחמה

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הוציא צו מעצר נגד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בגין פשעי מלחמה, בחשד לגירוש לא חוקי של ילדים ולהעברה בלתי חוקית שלהם משטח אוקראינה לפדרציה הרוסית • רוסיה בתגובה: צו המעצר של בית הדין הפלילי נגד פוטין "חסר משמעות" • נשיא טורקיה ארדואן העניק היום אישור עקרוני להצטרפותה של פינלנד לנאט"ו

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין / צילום: Reuters, SPUTNIK
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין / צילום: Reuters, SPUTNIK

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC) הוציא צו מעצר נגד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, והאשים אותו באחריות לפשעי מלחמה שבוצעו באוקראינה. למרות הכחשותיה של מוסקבה את ההאשמות, בצו קרא בית הדין למעצרו של פוטין בחשד לגירוש לא חוקי של ילדים ולהעברה בלתי חוקית שלהם משטח אוקראינה לפדרציה הרוסית. צו מעצר הוצא גם נגד מריה לבובה-בלובה, נציבת זכויות הילד ברוסיה, בגין אותן האשמות.  

הנשק הסודי של פוטין במלחמת האנרגיה: בנקאי לשעבר ממורגן סטנלי
מדוע חצי עולם שונא את המערב ומתחבק עם רוסיה ואיראן? | יואב קרני, פרשנות

התובע כרים חאן פתח בחקירה בחשד לפשעי מלחמה, פשעים נגד האנושות ורצח עם בגין הפלישה לאוקראינה לפני שנה. הוא הדגיש כי הוא בוחן פשעים שבוצעו לכאורה נגד ילדים. רוסיה לא הסתירה תוכנית שבמסגרתה הביאה אלפי ילדים אוקראינים לרוסיה, אבל הציגה אותה כקמפיין הומניטרי להגנה על יתומים וילדים שננטשו באזור הסכסוך.

ראש המטה של ולדימיר זלנסקי, נשיא אוקראינה, צייץ בטוויטר מיד לאחר הפרסום: "בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הוציא צווי מעצר לוולדימיר פוטין ולנציבת זכויות הילדים שלו, מריה לבובה-בלובה. זו רק ההתחלה".

 


דוברת משרד החוץ של רוסיה, מריה זכרובה, אמרה בתגובה לצו המעצר כי "להחלטות בית הדין הפלילי הבינלאומי אין משמעות למדינתנו, לרבות מבחינה משפטית. רוסיה אינה צד לאמנת רומא של בית הדין הפלילי הבינלאומי ואינה נושאת בהתחייבויות על-פיו".

נשיא טורקיה אישר את הצטרפותה של פינלנד לנאט"ו

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, העניק היום אישור עקרוני להצטרפותה של פינלנד לנאט"ו לאחר חודשים של שיחות, אך הוסיף כי הדיונים עם שבדיה יימשכו.

בעת פגישתו עם נשיא פינלנד, סאולי ניניסטה. ארדואן הוסיף כי הוא מקווה שהפרלמנט הטורקי יתמוך בהצטרפות של פינלנד לפני הבחירות במדינה ב-14 במאי.