גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בניסיון למלא את הקופה בעוד מאות מיליוני שקלים: באוצר בוחנים גזרה חדשה

משרד האוצר בוחן להעלות את המס על רכבי בנזין, על־ידי הקטנת ההטבה הכספית של "המס הירוק", שמוענקת לכל כלי הרכב המיובאים לארץ, בהתאם לרמת הזיהום שלהם ● וגם: שלושה דגמי פרימיום חדשים של ב.מ.וו, אאודי ו־JEEP הושקו בארץ ● השבוע בענף הרכב

רכב חשמלי בהטענה / צילום: Shutterstock
רכב חשמלי בהטענה / צילום: Shutterstock

במשרד האוצר דנים בימים אלה בצעדים דחופים לצמצום הגירעון התקציבי, אחד מהם הוא ביטול הטבת המס על רכב חשמלי, שאמור להיכנס לתוקף אוטומטית בינואר אלא אם תוצג תוכנית חלופית. לגלובס נודע כי בדיונים שנערכו השבוע בנושא הובעה התנגדות של המשרדים "הסביבתיים" לביטול הטבת המס.

מבחן דרכים | פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע
ארה"ב לא לבד: גם באירופה רוצים לחסום את כלי הרכב החשמליים מסין
הצוללת | שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

לטענתם, הזינוק במס הקנייה על רכב חשמלי מ־35% כיום ל־83%, נוגד את המטרה הסביבתית האסטרטגית והמוצהרת של ממשלת ישראל לקדם את המעבר לרכב חשמלי. מיסוי כזה יביא להתייקרות חדה, ולאובדן הכדאיות הכלכלית. התוצאה תהיה הקטנת הרכישות והיבוא של רכב חשמלי, למעט רכבי יוקרה חשמליים, שהטבת המס עליהם ממילא מזערית. בענף מציינים כי כבר כעת מורגשת האטה במכירות בפלח.

לגלובס נודע כי האוצר בכל זאת מסמן את העלאת מיסוי הרכב כאמצעי מועדף להגדלת ההכנסות בטווח הקצר לצורך סגירת הגירעון. זאת עד שייכנס מס הנסועה לתוקף ב־2026, אם אכן יאושר לבסוף.

אחת התוכניות החלופיות שנבחנות כיום באוצר, היא העלאה מתונה של מס הקנייה על רכב חשמלי בינואר 2025, לשיעור של 45%־50%, אך במקביל העלאת המס על רכבי בנזין, שתגדיל את ההכנסות בצורה משמעותית. באוצר לא מתכוונים להעלות את תקרת מס הקנייה על רכב, שעומדת כיום על 83% והיא אחת הגבוהות בעולם, אלא להקטין את ההטבה הכספית של "המס הירוק", שמוענקת כיום לכל כלי הרכב המיובאים לארץ בהתאם לרמת הזיהום שלהם.

יצוין כי כיום רכב בנזין או הייבריד שנמצא בקבוצת הזיהום הנמוכה ביותר מקבל הטבה מרבית של כ־15 אלף שקל, שמופחתת מעלות היבוא שלו לפני מסים. גובה ההטבה פוחת בהדרגה בהתאם לקבוצת הזיהום של הרכב. על פי ההצעה הנבחנת, תפחת תקרת ההטבה מכ־15 אלף שקל לכעשרת אלפים שקלים בלבד. המשמעות של המהלך היא הגדלה משמעותית של מס הקנייה הריאלי על כלי רכב עם מנועי בנזין, שעדיין מהווים 80% מהמכירות בשוק המקומי.

עידוד עקיף לדרגת זיהום גבוהה

על פי הערכות, צעד כזה עשוי להגדיל את הכנסות המדינה בהיקף של בין 400 ל־600 מיליון שקל בשנה. זהו סכום גבוה משמעותית מההכנסות הצפויות אם תבוטל הטבת המס על כלי רכב חשמליים.

עם זאת, בענף מציינים כי מהלך כזה עתיד לפגוע בעיקר במכוניות הבנזין הזולות והחסכוניות ובהיברידיות, והוא יעניק עידוד עקיף ליבוא ולרכישה של כלי רכב עם מנועים מזהמים יותר.

בענף מציינים כי עצם "גרירת הרגליים" של האוצר בנושא פוגעת ביכולת תכנון המלאים וההיערכות של היבואנים לקראת העלאת המס, ויוצרת אי ודאות בקרב לקוחות. לטענת היבואנים, הצטיידות במלאי משמעותי של כלי רכב חשמליים לקראת העלאת מס הקנייה, כפי שהייתה בשנה שעברה, דורשת היערכות של חודשים רבים ויש צורך להזרים את הזמנות הייצור כבר בשבועות הקרובים.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "יש יכולת ליצור איזון בכלי המדיניות על מנת להשיג תוצאות משותפות לכלל משרדי הממשלה, הכוללות: הפחתת זיהום אוויר, שמירת הכנסות מדינה, צמצום נסועה וקידום עצמאות אנרגטית. במטרה לשמור על האיזון, לצד קידום מס נסועה יש חשיבות להבטיח המשך דחיפה ממשלתית למעבר לרכבים חשמליים. לצורך כך יש חשיבות למימוש מתווה הטבת מס קניה לרכבים חשמליים כפי שסוכם בהחלטת הממשלה, לצד יצירת מנגנון יעדי פליטה לרכבים חדשים".

מ־200 אלף שקל ומעלה: דגמי פרימיום חדשים הושקו בארץ

השבוע השיקה ב.מ.וו בישראל את דגמי 2024 המחודשים של "סדרה 4" בתצורת קופה, קבריולה וספורט (M4). כלי הרכב עברו מספר שינויי עיצוב חיצוניים וזכו לתא נוסעים משודרג, עם מסך מולטימדיה רוחבי גדול ועוד. היצע המנועים לא השתנה והוא כולל מנוע 2 ליטר טורבו בהספק של 184 או 245 כ"ס, ומנוע 3 ליטר טורבו בהספק 374 כ"ס. דגם ה־M4 מצויד במנוע 3 ליטר, שמייצר 510 כ"ס. המחירים מתחילים ב־399 אלף שקל לדגם הקופה הבסיסי, ומגיעים עד 815 אלף שקל לדגם M4 קופה.

ב.מ.וו  ''סדרה 4'' / צילום: יח''צ

במקביל השיקה ב.מ.וו גם את גרסת ה־530 פלאג־אין של סדרה 5. המכונית מצוידת במנוע חדש עם סוללה מוגדלת, שמאפשרת לנוע על חשמל בלבד לטווח של עד 100 ק"מ. ההספק המשולב הוא 299 כ"ס, והתאוצה מאפס ל־100 קמ"ש אורכת 6.3 שניות. המחיר מתחיל בכ־499 אלף שקל ומגיע עד כ־545 אלף.

אאודי השיקה השבוע את דגם 2024 של אאודי A3, שעבר מתיחת פנים חיצונית ופנימית. בשלב הראשון הושק הרכב בישראל עם מנוע 1.5 ליטר טורבו חדש, עם סיוע חשמלי לטובת החיסכון, והספקים של 116 כ"ס (אפס ל־100 קמ"ש ב־9.9 שניות) ו־150 כ"ס (אפס ל־100 קמ"ש ב־8.1 שניות). המחירים מתחילים בכ־212 אלף שקל ומגיעים עד כ־257 אלף לדגם הסדאן המפואר.

אאודי A3 מחודש / צילום: יח''צ

ואילו המותג JEEP השיק בישראל את הדור המחודש של ה"קומפאס", עם מנוע 1.5 ליטר טורבו שמקבל סיוע ממערכת היברידית "קלה". המנוע מייצר 130 כ"ס ומשודך לתיבת הילוכים כפולת מצמדים. הוא מאיץ מאפס ל־100 קמ"ש ב־10 שניות ורושם תצרוכת דלק ממוצעת של 16.7 ק"מ לליטר. המחירים הוזלו ביחס לדגם היוצא כשגרסת הבסיס עולה כ־210 אלף שקל.

JEEP ''קומפאס'' / צילום: יח''צ

שתי גרסאות חדשות לחשמלית המשפחתית MG4

חברת לובינסקי, יבואנית המותג MG של SAIC הסינית, מרחיבה את היצע המכונית החשמלית המשפחתית MG4 בישראל עם שתי גרסאות חדשות. הראשונה היא גרסת טווח ארוך, שמצוידת בסוללה בקיבולת מוגדלת של 77 קילוואט ומסוגלת להשיג טווח מוצהר של עד 520 ק"ב ב־WLTP, לעומת טווח של עד כ־450 ק"מ בגרסה הקיימת עם סוללת 64 קילוואט.

הסוללה גם תומכת בטעינה מהירה יותר, של עד 150 קילוואט. הספק המנוע שודרג ל־245 כ"ס והיא מסוגלת כעת להאיץ ל־100 קמ"ש ב־6.5 שניות. מחיר הגרסה כ־164 אלף שקל לעומת 153 אלף שקל של דגם הבסיס.

MG4 / צילום: יח''צ

הגרסה השנייה המכונה Xpower, מצוידת בשני מנועים בהספק משולב של 435 כ"ס ומומנט של 61 קג"מ. היא מאיצה מאפס ל־100 קמ"ש ב־3.8 שניות ומגיעה ל־200 קמ"ש. סוללה בקיבולת של 64 קילוואט־שעה מעניקה טווח מרבי מוצהר של עד 385 ק"מ בתקן WLTP. לרכב יש שלדה משודרגת, בלמים מוגדלים, גלגלים מיוחדים ועוד. מחירו 174 אלף שקל. במקביל הורחבה האחריות על כל הדגמים החשמליים העדכניים של המותג ל־7 שנים, או 150 אלף ק"מ לרכב ל־8 שנים, או 150 אלף ק"מ לסוללה.

עוד כתבות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה היה השם שנקבע בצה"ל למבצע אנטבה?

מה משותף לציורים המעטרים את שטרות האירו, במה עוסקים אומני קינצוגי ביפן, ומהי אוסטקהקה? ● הטריוויה השבועית

משחק הפתיחה יורו 2024 / צילום: Reuters, Christian Charisius

אליפות אירופה בכדורגל יוצאת לדרך: מי מנצחת במגרש הכלכלי?

טורניר יורו 2024 יוצא הערב לדרך על אדמת גרמניה שתארח לבדה את התחרות ● במשחק הפתיחה היא תשחק מול נבחרת סקוטלנד ● מי הפייבורטית לזכות, ולמי מבין השתיים שישחקו הערב כלכלה חזקה יותר?

מיכה כתראן / צילום: תמונה פרטית

השואו של מיכה מאמריקה: הכירו את האיש שפתח ערוץ יוטיוב כדי להמליץ לנו מה לעשות עם הכסף

עד לפני עשור מיכה כתראן היה בכלל הייטקיסט עם משרה מבטיחה ובכירה בנייס ● אבל אז הוא החליט לשנות כיוון, עבר לניו ג'רזי, הקים אולפן ביתי בחדר האורחים והחל לשדר לפחות פעמיים ביום לייב פיננסי ביוטיוב ● עם קצת הומור והרבה אינטראקציה עם הקהל, הוא צבר תאוצה ועשרות אלפי עוקבים ● מה המודל הכלכלי שלו, למה הוא מתרחק מהבורסה הישראלית, ואיזו מניה שברה עבורו את כל הכללים?

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

אנשי מילואים ישרתו עד גיל 41, גם גיל הפטור לקצינים יעלה בשנה ל-46

משרד הביטחון יביא בפני הממשלה בקשה להארכה נוספת לחוק שמעלה את גיל הפטור משירות מילואים בשנה אחת לכולם ● בעלי תפקידים מיוחדים ישרתו שנה נוספת גם כן, עד גיל 50 ● זה החוק שהשרים ידונו עליו ביום ראשון הקרוב: כל הפרטים

תערוכת יורוסאטורי / צילום: Lafargue Raphael

בית המשפט בצרפת מחמיר את ההגבלות בתערוכת הנשק הגדולה

בית המשפט בבוביני שבאיל דה פראנס שבפאתי פריז קיבל עתירה של ארגונים פלו־פלסטיניים מקומיים שדרשו לאסור כניסת חברות ישראליות באופן גורף לתערוכת יורוסאטורי היוקרתית ● המשמעות: גם חברות שתכננו לשלוח נציגים לתערוכה כדי לקיים פגישות או לפנות למציגים אחרים, לא יוכלו לעשות זאת

''השיבה הביתה היא הדבר הקשה''. חיילי מילואים בשטח כינוס / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

שיקום נפשי בשטח ושינוי תפיסת הקב"ן: כך צה"ל מתמודד עם טראומות המלחמה

צה"ל יצא למהפכה בטיפול הנפשי - עם קב"נים שנכנסים לשטח הלחימה לצד מרכזי שיקום עורפיים ● ראש ענף חוסן נפשי סא"ל נטע לי צליכובר, מספרת על האתגר בחזרת הלוחמים הביתה: "הדריכות נשארת" ● כעת צה"ל נערך למעבר ללחימה בצפון: "הבדלים רגשיים רבים"

״אנחנו אסירי תודה להם״, מכריז הצהובון הלונדוני ביום האזכרה בנורמנדיה. האומנם? / צילום: גזיר עיתון

ראש ממשלת בריטניה מגדיר מחדש את הזיכרון הלאומי

רישי סונאק אולי סיים את הקריירה כאשר הסתלק מן האזכרה לשחרור אירופה ● הייתכן שהיא פשוט לא דיברה אל ליבו? הייתכן שחברת מהגרים מוכרחה לשכוח?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר מיכל יערי / צילום: תומר אפלבאום

החוקרת שבטוחה: זה המסר שישראל חייבת להעביר למדינות ערב

שיחה עם ד"ר מיכל יערי, חוקרת מדינות המפרץ הערביות ● על השינוי שמבקש בן סלמאן לחולל בסעודיה ועל היחסים המורכבים עם ישראל ביום שאחרי 7 באוקטובר • האזינו

זהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי

שני ילדיו של זהר זיסאפל קיבלו מניות בשווי 23 מיליון דולר

יום לפני שנפטר אשתקד העביר זהר זיסאפל, מחלוצי תעשיית ההייטק בישראל, את החזקותיו בחברות רדקום וסרגון לילדיו מיכאל וכליל, בחלקים שווים

נחתים אמריקאים בתרגיל. התאמנו בסביבת טייוואן לפחות שנה / צילום: Reuters, EyePress News

חיל הנחתים האמריקאי כבר התחיל להתכונן למלחמה שתפתח סין

חיילי הנחתים של ארה"ב מוטסים במסגרת תרגילים צבאיים למקומות מרוחקים שמהם הם עשויים יום אחד להילחם בסין ● הכוחות לומדים איך לעכב את הסינים כדי לקנות זמן לתגבורת אמריקאית, לומדים איך לתקשר ביניהם ולהישאר מוסווים ויודעים איך ליצור הסחה: "כל חיישן שסין מגייסת כדי לחפש כוח של חיל הנחתים, הוא חיישן שלא מחפש מטרה אחרת" ● חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

גילברט ורוזנטל מראיינים את מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג. תהליך יצירת פרק אורך שישה שבועות / צילום: מתוך יוטיוב

כל האנשים החכמים ביותר בחדר מאזינים לאותו פודקאסט

שיחת עומק של שעות ארוכות על חברה אחת היא לא מתכון ברור לרייטינג מסחרר ● אבל כשבן גילברט ודיוויד רוזנטל צוללים לסיפורים האפיים של החברות המצליחות ביותר, המנהלים הבכירים בעולם מאזינים ● כך הפכה Acquired לתוכנית האהובה על עולם העסקים, והיא מכניסה ליוצריה מיליוני דולרים

יירוטים של ''כיפת מגן'' ימית מספינת סער 6 / צילום: דוברות משרד הביטחון

תוקפים את חיזבאללה מכיוון נוסף? האמצעים הימיים המתקדמים של ישראל

ישראל תקפה הלילה באופן חריג מהים בכפר ג'נאתא שבאזור צור בלבנון ● לפי דיווח בערוץ אל-ערביה הסעודי: בכיר בחיזבאללה חוסל בתקיפה, ומספר הפצועים עומד בין 10 ל-30 ● באילו אמצעים ימיים השתמשה ישראל ומהן היכולות הימיות של חיזבאללה? ● גלובס עושה סדר

הקשיים של זוגות ידועים בציבור בדרך להכרה / איור: גיל ג'יבלי

הקשיים המשפטיים של זוגות ידועים בציבור נערמים

פסיקות שניתנו לאחרונה מערערות על מצבם של הידועים בציבור, ולכל הפחות מציבות את זכויותיהם בסימן שאלה ● זוגות רבים נדרשים להוכיח את הסטטוס שלהם בפני רשויות כדי לקבל זכויות שנשואים מקבלים אוטומטית, כמו הנחה בארנונה, וכדי למצות אותן נתקלים בחומת ביורוקרטיה: "הכל תלוי בפקיד שנופלים עליו"

צילום: AP - Seth Wenig, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הרווחיות בשיא, הפסימיות בשפל: 6 גרפים עושים סדר בעונת הדוחות

עונת הדוחות החולפת כונתה "המבחן של הראלי בוול סטריט". בדיקה חדשה, שניתחה את התוצאות של החברות במדד S&P 500 שפרסמו את הדוחות שלהן, מעלה כי הראלי עבר את המבחן ● הרווחים של החברות המדווחות קפצו בקצב מסחרר, רובן גם עקפו את תחזיות האנליסטים, וגם: איזה סקטור נהנה מהכי הרבה המלצות קנייה בשבועות האחרונים?

ולדימיר פוטין בהצהרה מיום שישי, בשבוע שעבר / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

פוטין הציב תנאים לסיום המלחמה באוקראינה, בעולם מגנים: "מזויף"

נשיא רוסיה הצהיר ביום שישי האחרון כי יסיים את המלחמה עם אוקראינה, בתנאי שתיסוג משטחיה בארבעה מחוזות עליהם הכריז כטריטוריה רוסית כבר ב-2022 ● הצהרתו באה יומיים בלבד לפני פסגת השלום בשווייץ שהחלה היום, בה משתתפות מעל 90 מדינות, כדי לדון באפשרויות להביא לסיומו של הקונפליקט

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

נעילה מעורבת בוול סטריט; למרות הירידה - S&P 500 קרוב עדיין לשיא

הניקיי ננעל בעלייה של 0.2% ● הדאקס איבד 1.4% ● מחירי הנפט יורדים קלות ● בעלי המניות של טסלה אישרו מחדש את הטבת הענק למנכ"ל החברה אלון מאסק

חיילים טייוואניים. סין משפרת מוכנותה לפלישה / צילום: Associated Press, Daniel Ceng

המים במצרי טייוואן מתחממים שוב: סין מגבירה את הלחץ על המדינה המשוסעת

התרגיל הצבאי המקיף שביצעה סין סביב טייוואן בחודש שעבר הכניס את העולם לכוננות, ובארה"ב קראו לזרז אספקת נשק לאי ● טייוואן, שממלאה תפקיד משמעותי בתעשיית הטכנולוגיה העולמית, מתמודדת גם עם פילוג מבית, שאותו סין מנצלת היטב ליצירת מהומות ● חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

הדירה ברחוב נחל לכיש בשדרות / צילום: כפיר אסולין

דירת מחיר למשתכן בשדרות נרכשה ב-640 אלף שקל. בכמה היא נמכרה?

דירת 4 חדרים בשטח של 110 מ"ר בפרויקט מחיר למשתכן בשכונת נאות שקמה בשדרות נרכשה לפני 5 שנים בכ־700 אלף שקל והרוכשים קיבלו מענק של 60 אלף שקל נוספים ● כעת נמכרה הדירה ב־1.28 מיליון שקל

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: איל יצהר

היועמ"שית: "לא ניתן להעלות את גיל הפטור למילואמינקים מבלי לצמצם את חוסר השוויון"

עו"ד בהרב-מיארה הודיעה לממשלה כי קיימת מניעה משפטית להאריך את גיל הפטור ממילואים, לנוכח אי-צמצום הפער בשוויון בסוגיית גיוס החרדים ● הממשלה הייתה אמורה לקיים היום דיון בהצעת החוק בנושא, אך ברגע האחרון בוטל הדיון והועבר לוועדת השרים לחקיקה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בת"א; דלק קבוצה עולה ב-4%, אופקו הלת' צוללת בכ-5%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.3% ● מדד המחירים לצרכן בישראל הפתיע לחיוב בחודש מאי, אך בקבוצת הפניקס מעריכים שהסיכונים לאינפלציה עדיין מוטים כלפי מעלה ● ברודקום ממשיכה במומנטום החיובי ובבנק אוף אמריקה העלו את מחיר היעד למניה ● בארה"ב יתקיים שבוע מסחר מקוצר ובמהלכו יתפרסמו נתוני ייצור תעשייתי ● בבריטניה יפורסמו בשבוע הקרוב מדד המחירים לצרכן, והחלטת הריבית ביום חמישי