ארה"ב לא לבד: גם באירופה רוצים לחסום את כלי הרכב החשמליים מסין

תהליך הפוליטיזציה של תעשיית הרכב הוקצן לאחר שארה"ב הטילה מכסים על כלי רכב חשמליים וסוללות מסין - ואירופה סימנה שבכוונתה להצטרף למגמה • בישראל גובר החשש בשוק הרכב שהממשל האמריקאי יעצור בקרוב את המכירות ואת השת"פים מול הסינים

חברת BYD הסינית. מנעה מחוקרי נציבות האיחוד האירופי גישה למידע חיוני? / צילום: ap, Ng Han Guan
חברת BYD הסינית. מנעה מחוקרי נציבות האיחוד האירופי גישה למידע חיוני? / צילום: ap, Ng Han Guan

תעשיית הרכב הופכת בשנים האחרונות לכלי נשק פוליטי במאבקים בין המעצמות וגושי הסחר. התהליך הזה הגיע לשיא חדש בשבוע שעבר, אחרי ההכרזה של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן על כוונה להגדיל פי ארבעה את המכס על כלי רכב שמיובאים מסין לארה"ב, ובמקביל להגדיל את המכס על סוללות לרכב חשמלי מתוצרת סין מ-7.5% ל-25%. אמנם בבסיסו של המהלך נמצא המאבק הפוליטי הפנימי בין המועמדים לנשיאות בארה"ב על קולם של הבוחרים "הפטריוטים", אולם הוא כבר החל לגלגל כדור שלג, שצובר תאוצה במהירות ומתפשט לאירופה - וגם ישראל עשויה להימצא בנתיב ההשפעה שלו.

השבוע בענף הרכב | המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך
בעלי רכב חשמלי? אתם נמצאים על הכביש יותר מהממוצע

האמריקאים שוברים את הכלים

ב-14 במאי הודיע ממשל ביידן על הטלת שורה של מכסי מגן נגד מוצרים שמיובאים לארה"ב מסין וביניהם מוצרים וחומרי גלם אסטרטגיים כולל שבבים, אלומיניום, פלדה, תאים סולאריים, מנופי נמלים, מוצרים רפואיים ועוד. אבל את עיקר העניין ממקדים כלי הרכב החשמליים והסוללות בשל חשיבותם הסמלית והמסחרית עבור הלקוחות בארה"ב ועבור איגוד עובדי תעשיית הרכב (UAW), שיש לו כוח פוליטי רב.

גם הרטוריקה שליוותה את ההודעה הרשמית הייתה פוליטית. הממשל נימק את הטלת המכסים בכך שממשלת סין מסבסדת את כלי הרכב המיוצרים בה, מעודדת עודף כושר ייצור ונוקטת טקטיקות אנטי-תחרותיות, ש"פוגעת בפועל האמריקאי ומכשילות את מדיניות ההשקעה בארה"ב". על פי הודעת הבית הלבן, "העלאת המכסים על כלי רכב חשמליים תגן על ההשקעות ועל המשרות בארה"ב מפני יבוא סיני, שמתומחר בצורה בלתי הוגנת".

ביחס לסוללות נמסר בהודעה כי "למרות ההתקדמות האחרונה בייצור סוללות בארה"ב, סין שולטת ב-80% משרשרת האספקה של הסוללות בתחומים מסוימים, במיוחד כרייה של מינרלים חיוניים, עיבוד וזיקוק שלהם… זה מותיר את שרשרת האספקה שלנו פגיעה ומסכן את הביטחון הלאומי ואת יעדי האנרגיה הירוקה שלנו".

אנליסטים מעריכים כי בטווח הקצר למהלכי המיסוי תהיה השפעה שולית על שוק הרכב האמריקאי, מכיוון שיצוא כלי רכב חשמליים מסין לארה"ב הוא בהיקפים זניחים. עם זאת, בטווח הארוך זה עשוי להיות מחסום סחר משמעותי, שמניח את הבסיס גם לכלי רכב של יצרנים סינים, שייוצרו בעתיד במקסיקו וייוצאו לארה"ב.

השפעת העלאת המכס על הסוללות היא מהלך משמעותי יותר, אבל ספק אם יהיה בו די כדי לסגור פיגור של כמעט עשור של האמריקאים מול הסינים בכל הנוגע לבניית שרשרת אספקה לסוללות ולהורדת עלויות הייצור שלהן.

"על הדרך" יפגע המהלך בשותפות סחר של ארה"ב כגון דרום קוריאה ומדינות באיחוד האירופי, בעיקר גרמניה, שמייצאות כיום לארה"ב, או מייצרות בה, כלי רכב חשמליים עם סוללות שמשלבות חומרי גלם ורכיבים מתוצרת סין.

האירופים תופסים טרמפ על המהלך

גלי ההדף של המהלך האמריקאי התפשטו במהירות וב-15 במאי, יום לאחר הכרזת המכסים של ממשל ביידן, צוטט בעיתון "פוליטיקו" נציב הסחר של האיחוד האירופי שאמר כי כבר בעתיד הקרוב עשוי האיחוד להעלות את המכס על כלי רכב חשמליים מתוצרת סין מ-10% כיום ל-25% עד 30%. על פי הערכות, זה פחות או יותר יתרון המחיר שממנו נהנים כלי הרכב החשמליים מתוצרת סין שנמכרים באירופה, תודות לסבסוד הממשלתי. ה"דד ליין" להטלת המכסים, אם אכן יוחלט עליהם, יהיה כנראה חודש יולי הקרוב.

נזכיר, שבאוקטובר 2023 השיקה נציבות האיחוד חקירה שמטרתה לבדוק האם ממשלת סין נוקטת מדיניות אנטי-תחרותית כדי להגביר את יצוא הרכב החשמלי מסין לאירופה. הרטוריקה של האיחוד בנושא החריפה בשבועות האחרונים, וב-3 במאי פורסמו טענות של הנציבות לחוסר שיתוף-פעולה של יצרניות רכב סיניות עם החקירה, ובעיקר SAIC ו-BYD שמנעו מהחוקרים גישה למידע חיוני.

כאמור, נראה שהנציבות כבר קיבלה החלטה עקרונית להטיל מכסים. אבל בינתיים היא צריכה לעבור את ההתנגדות הפנימית למהלך מצד מדינות מרכזיות באיחוד, בהובלת גרמניה ואיטליה. אלה הביעו התנגדות למהלך מחשש לצעדי נגד של ממשלת סין, שיפגעו ביצרני רכב אירופיים שיש להם הרבה אינטרסים כלכליים בסין. הן במכירת רכב והן בייצור רכב.

נזכיר, שמהלך הטלת המכסים יחול על כלל כלי הרכב שמיוצאים מסין לאירופה כולל דגמים של יצרנים אירופים דוגמת ב.מ.וו, פולקסווגן ומרצדס - וגם טסלה, שאמנם מייצרת מאות אלפי כלי רכב בגרמניה, אבל מייצאת לאירופה את טסלה 3 מהמפעל שלה בשנחאי.

הממשל הסיני עדיין לא הודיע רשמית על צעדי גומלין, אולם שר הסחר כבר רמז בשבוע שעבר כי "ממשלת סין תנקוט את כל הצעדים כדי להגן על האינטרסים של תעשיית הרכב הסינית לנוכח המדיניות הפרוטקציוניסטית והפגיעה בזכויות הלגיטימיות של סין".

ישראל במסלול של כדור השלג

למרות שלמכסי המגן של של ארה"ב ואירופה אין השפעה ישירה על כלי הרכב הסיניים המיובאים אלינו, ישראל נמצאת כיום במצב רגיש מאד בסכסוך בין גושי הסחר סביב יצוא הרכב הסיני למערב. לא רק בגלל שהפכנו להיות "שוק סיני" בכל הנוגע להיקף החדירה של מותגים סיניים מכלל המכירות (כ-25% בשליש הראשון של השנה) או מאחר שמגוון החברות המיוצגות כאן הוא הגדול בגוש המערבי.

הסיבה היא שישראל הופכת בהדרגה למעין Beta Sight של תעשיית הרכב הסינית בדרכה למערב. שיתוף-הפעולה כולל בין השאר מעורבות פעילה של יבואני רכב וחברות ישראליות בהסדרת תקינה אירופית למותגי רכב סיניים, שבאמצעותה הם נכנסים לאירופה, כמו גם בסיוע לפיתוח והתאמת התוכנה לכלי רכב חכמים.

התהליך הזה מדאיג את האמריקאים, שלצד תחום הסחר פותחים כיום חזית מול סין גם בסוגיית סיכוני הביטחון הלאומי, שנגזרים מאיסוף מידע באמצעות כלי רכב חכמים מתוצרת סין. החקירה של הממשל האמריקאי בנושא מתנהלת מאז פברואר ובשבוע שעבר אמרה מזכירת הסחר של ארה"ב, ג'ינה ריימונדו, כי ארה"ב עשויה לנקוט "צעדים קיצוניים" ולאסור כליל את היבוא של כלי רכב חכמים ומקושרי רשת מתוצרת סין או להטיל עליהם מגבלות טכניות.

ישראל, שעדיין מאמצת גישה פרו-סינית, לא צפויה לשתף פעולה מרצון עם מהלך כזה, אבל לא מן הנמנע שבמסגרת שיתוף-הפעולה הביטחוני בין ישראל לארה"ב יופעל לחץ אמריקאי על ישראל לאמץ צעדים דומים - במיוחד לאור הסיוע האמריקאי המשמעותי שאותו אמורה לקבל ישראל בחודשים הקרובים. ונזכיר רק, שאת הביטוי "אין ארוחות חינם" המציאו האמריקאים.