גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מלחמת עזה מתערבבת בפוליטיקה פנימית באמריקה, אפריקה ואירופה לרעת ישראל

לחץ של שמאל פופוליסטי, לאומני ואנטי־מערבי גורר מספר גדל של ארצות אל מחנה אנטי־ישראלי רדיקלי ● בארה"ב, סיפורה של מדינת ג'ורג'יה מעיד כיצד הקרקע נשמטת ● מה לעשות? ייתכן שעדיף שלא להזכיר אבירים ספרדיים מן המאה ה־12, כפי שעשה שר החוץ כ"ץ

נשיא דרום אפריקה, סיריל ראמאפוסה. נתן בנאומו מקום מרכזי לפלסטינים / צילום: ap, Nardus Engelbrecht
נשיא דרום אפריקה, סיריל ראמאפוסה. נתן בנאומו מקום מרכזי לפלסטינים / צילום: ap, Nardus Engelbrecht

הדיפלומטיה הישראלית משלמת מחיר כבד על יציאת הסכסוך הישראלי־פלסטיני מן המזווה, או מחדר העבודה, והנחתו על השולחן בחדר האורחים. בן לילה הוא נעשה גלוי ונגיש; ובן לילה הוא התערבב בקלחת פוליטית פנימית בארצות שדרגת העניין שלהן בסכסוך היתה לפנים מוגבלת.

חברת התרופות הישראלית שנמחקת מהמסחר בניו יורק
אנבידיה 2030: השלב הבא של המניה החמה ביותר בוול סטריט

במבחן התוצאות אנחנו יכולים להגיד, שישראל יצאה נשכרת במשך שנים משוליותה היחסית. שבעת החודשים האחרונים הפכו אותה לנושא מרכזי לא רק בעיתונות כי אם גם בפוליטיקה. מי היו מעלים בדעתם שתמיכה בישראל תסכן יום אחד את מעמדו הפוליטי של נשיא ארה"ב, או תעמיד בספק כלשהו את יכולתה של מפלגת הלייבור הבריטית לזכות ברוב מוחלט בבחירות המתקרבות.

חמישה חודשים ומשהו נותרו עד הבחירות לנשיאות בארה"ב. לג'ו ביידן יש יתרון ארגוני ניכר והרבה יותר כסף; לדונלד טראמפ יש תנופה, בייחוד בקומץ של מדינות־מפתח, שבהן יוכרעו הבחירות.

מדינה אחת היא ג'ורג'יה, בדרום מזרח ארה"ב. ביידן ניצח שם לפני ארבע שנים בהפרש של 12,000 קולות בלבד. הסקרים עכשיו מעמידים אותו 9% מאחור. רשת הרדיו הציבורית NPR ריאיינה בשבת פוליטיקאי שחור בכיר, שהיה מן המארגנים העיקריים של הצלחת ביידן בג'ורג'יה לפני ארבע שנים. "אני לעולם לא אוכל להצביע בעד טראמפ", הוא אמר, "אבל מצפוני מקשה עליי להצביע בעד ביידן". הסיבה: עזה. מארגנת אחרת של ביידן בג'ורג'יה ב־2020, ממוצא פלסטיני, אמרה ש־80 מקרובי משפחתה נהרגו בעזה. "אני אעשה כמיטב יכולתי כדי למנוע את האיש הזה מלהיבחר אי פעם לנשיא", היא אמרה.

ביידן נאם לפני שבוע במכללה קטנה בג'ורג'יה, שכל תלמידיה הם גברים שחורים. שם הוא אמר, כנראה בפעם הראשונה בפומבי ובמפורש, שהוא תומך ב"הפסקת אש מיידית", ובהחזרת החטופים. הוא זכה במחיאות כפיים. הוא לא הזכיר בנאומו את מיליוני הרעבים במלחמת האזרחים של סודאן, שבה ערבים טובחים שחורים; הוא לא הזכיר את ייסורי האיטי, 'הרפובליקה השחורה הראשונה' עלי אדמות, הקרובה אל ארה"ב הרבה יותר מעזה; הוא לא הזכיר את אוקראינה. אין מנוס מלשער שהוא התאים את הטקסט לשומעיו, והוא הניח, או ידע, שעזה מעניינת אותם יותר מכל נושא בין לאומי אחר. אכן, הגיאוגרפיה והטופוגרפיה של הפוליטיקה האמריקאית השתנו מעיקרן, לרעת ישראל.

עניין נאומו של ראש הממשלה בוושינגטון מצריך לפחות הרמת גבה. אמנם מר נתניהו יקבל את המיקרופון המבוקש ביותר באמריקה, וידבר אל מיליונים; אבל עצם נוכחותו תטעים את הפילוג בדעת הקהל האמריקאית ותחדד אותו. הימין השמרני, הטראמפיסטי, הוא זה המזמין את ראש הממשלה לוושינגטון. בפעם הראשונה בתולדות היחסים, ישראל אינה נהנית עוד מאהדה מסיבית של שתי המפלגות הגדולות. המחאות הצפויות ברחובות נגד הגעתו, ואולי מחוות של התנגדות במליאת הקונגרס עצמה, ידגישו את המידה שבה ישראל מאבדת גובה. פרדוקסלית, המעמד הזה עשוי לעזור לנשיא ביידן, מפני שהוא יזכיר לאנטי־ישראלים מהססים מה עליהם לצפות מדונלד טראמפ.

בין יוהנסבורג לקייפטאון

ההקשר האלקטורלי השני המעניין אותנו עכשיו הוא זה של דרום אפריקה. ביום רביעי היא תצביע בבחירות לפרלמנט, והסקרים חוזים קשיים למפלגת השלטון, הקונגרס האפריקאי הלאומי (ANC).

קשה להעריך את השפעת התנהלותו של משטר ה־ANC בבית הדין בהאג על ההצבעה. הנשיא סיריל ראמאפוסה נאם בשבת בעצרת ענקית באצטדיון כדורגל בסווטו, ליד יוהנסבורג. אמנם דגל פלסטיני ענקי נפרש באיצטדיון, אבל ראמאפוסה עסק בענייני פנים, שעליהם יקום או ייפול שלטונו. מועט הספק שמפלגתו תזכה במקום הראשון, אבל לפי הסקרים היא תאבד את הרוב המוחלט שלה בפעם הראשונה מאז פירוק האפרטהייד, לפני 30 שנה.

את 28 מיליוני הבוחרים מעניינות יותר אבטלת ההמונים (הגבוהה ביותר בעולם), בעיות התשתית (מחסור בחשמל ובמים), פשיעה אלימה ושחיתות עצומת ממדים במפלגת השלטון. אבל בעצרת מוקדמת יותר, לכבוד אחד במאי, ראמאפוסה הקדיש מקום מרכזי לפלסטינים. הסבר אפשרי אחד הוא שהעצרת של אחד במאי נערכה בקייפטאון, שבה מתגוררת הקהילה המוסלמית הגדולה ביותר בדרום אפריקה.

האופוזיציה העיקרית, "הברית הדמוקרטית" (DA), מתנגדת לתפקיד האנטי־ישראלי של המשטר. היא מבכרת נייטרליות. בעיני מבקריה היא חשודה בכך שהיא מייצגת את האינטרסים של המיעוט הלבן, אף כי שורשיה נמצאים במפלגה ליברלית לבנה שהתנגדה לאפרטהייד. היא מרחפת סביב 25% בסקרים. אם ANC תהיה זקוקה לשותפים קואליציוניים, היא תחפש אותם בשמאל הרדיקלי, ושם האיבה לישראל גדולה אפילו יותר.

מקום של אי־כבוד

בראש החץ של המחנה האנטי־ישראלי מתייצבות עכשיו לפחות ארבע ארצות אירופיות, ולפחות חמש לטינו־אמריקאיות.

כל הארצות האלה נמצאות בשלטון של שמאל (אמריקה הלטינית) או של מרכז־שמאל (אירופה). לא הרי אירופה כהרי אמריקה הלטינית. השמאל הלטיני מתאפיין היסטורית בפופוליזם ובאנטי־מערביות קיצונית, המופנית בראש ובראשונה נגד ארה"ב. ישראל תופסת עכשיו מקום של אי־כבוד לצד ארה"ב.

היסטורית, השמאל הדומיננטי באירופה הוא סוציאל־דמוקרטי, זאת אומרת הוא התפתח אגב עימות עם שמאל רדיקלי ממנו, קומוניסטי ומרקסיסטי. המפלגות הסוציאליסטיות והסוציאל־דמוקרטיות של מערב אירופה ומרכזה היו ברובן שותפות לבביות של מפלגת העבודה הישראלית בכל גלגוליה, לפחות עד שנות ה־80. הלבביות עמדה מאז בסימן ירידה, גם בגלל חילופי הדורות, גם בגלל השינויים בתוך המפלגות האירופיות, גם בגלל הסתייגויותיהן הגוברות ממדיניות ישראל.

ספרד ואירלנד מייצגות את המשוואה הבעייתית ביותר באירופה. שלא בטובתה, ישראל נכרכת עכשיו במידה מסוימת בקיטוב פוליטי פנימי, שאליו אין לה נגיעה ישירה. בספרד זה קיטוב אירופי קלאסי של שמאל נגד ימין שונא מהגרים, אבל גם קיטוב הנובע משאיפות העצמאות של חבל קטלוניה. הממשלה הסוציאליסטית, המנהיגה את ההכרה במדינה פלסטינית, תלויה בקולותיהם של בדלנים קאטאלאנים הרוצים לפרק את ספרד.

אירלנד עוברת בדור האחרון שינויים חברתיים ותרבותיים היסטוריים, הקשורים בהתמעטות כוחה של הכנסייה הקתולית. מקבילית הכוחות הפוליטית בה משתנה, ומפלגה שמאלית לאומנית אנטי־מערבית ותיקה, 'שין פיין', הגיחה מן השוליים אל מרכז הזירה, ומאיימת על ההגמוניה של שתי המפלגות המרכיבות כיום את הממשלה.

"שין פיין" היא אולי המפלגה הפוליטית האנטי־ישראלית ביותר באירופה. הרבה לפני חרבות ברזל היא רמזה על כוונתה לנתק את היחסים הדיפלומטיים עם ישראל. היא מלבה רגשות אנטי־ישראליים בדעת הקהל, ומשפיעה על התנהלות הקואליציה.

קל לאבד את העשתונות מול האיבה הגואה, אבל זה בדיוק הזמן לזהירות. צרחות רמות רק מחזקות דימוי שלילי. שר החוץ טעה, כאשר הטיח, בציוץ, בסוציאליסטים של ספרד את "הלקח של אנדלוס", 700 שנות שלטון חלקי של המוסלמים בספרד בימי הביניים. הוא שכח שהשנים ההן היו תור הזהב של יהודי ספרד ואירופה. ספק אם התייצבות ישראלית לצד האבירים הספרדיים הנוצריים של המאה ה־12 תועיל לישראל במאה ה־21.

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר

עוד כתבות

תקיפה של צה''ל בגבול לבנון / צילום: ap

דיווח בלבנון: פעיל חיזבאללה חוסל באזור צור

עמוס הוכשטיין הגיע לישראל במטרה לגבש הסכם עם חיזבאללה • נתניהו מבטל את קבינט המלחמה • לוחמי ההגנה האווירית יירטו כטב"ם במרחב הימי של נהריה, צה"ל תקף בלבנון • בג"ץ הורה לעצור את ביקורת מבקר המדינה על צה"ל והשב"כ • הותרו לפרסום שמותיהם של 12 לוחמי צה"ל שנפלו בשתי היממות האחרונות • עדכונים שוטפים

צלחות לויין - גילת לווינים / צילום: תמר מצפי

גילת תשלם עד רבע מיליארד דולר עבור חברה בתחום האינטרנט בטיסות

חברת רשתות הלוויין מישראל תשלם 98 מיליון דולר עם השלמת העסקה, והיתרה בכפוף לאבני דרך

היקף המשכנתאות זינק / אילוסטרציה: Unsplash

שוק הנדל"ן מוסיף לזנק: היקף המשכנתאות בחודש מאי - הגבוה מאז ספטמבר 2022

בחודש מאי, נלקחו משכנתאות בהיקף של 7.8 מיליארד שקל - עלייה של 19% בהשוואה לחודש המקביל בשנה שעברה ● נראה כי במהלך החודש, בוצעו משכנתאות על עסקאות שנידחו עקב חג הפסח, אולם עדיין, המגמה מראה על עלייה בהיקפי העסקאות

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל חברת טבע / צילום: דוברות טבע

זינוק של 130% בשנה: טבע משאירה אבק לחברות הגדולות בבורסה

מניית חברת התרופות פתחה מבערים, ושווייה גבוה ביותר מ־50% מזה של הבנקים לאומי והפועלים • לבדידות בצמרת תרמה גם צלילת מניית ענקית התוכנה נייס

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

קריסת הקונספציה המתנגדת להנפקת מניות נחותות הצבעה

בשנים האחרונות, רגולטורים ובורסות שונות בעולם, הסירו את התנגדותם להנפקה ומסחר במניות נחותות הצבעה ● בישראל, הנפקת מניות נחותות הצבעה אסורה על פי החוק - יחד עם זאת, לאחרונה, הוצע להתיר מסחר בבורסה בת"א במניות נחותות הרשומות למסחר בבורסות "מוכרות" זרות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; ברודקום מטפסת בכ-4%

הנאסד"ק יורד ב-0.1% ● מדד קאק מתאושש לאחר ירידה של 6% בשבוע שעבר, הירידה הגדולה ביותר שלו בשנתיים ● קתי ווד: מניית טסלה תוכפל פי 15 עד 2029 ● מיטב: למרות השיאים במדדים העיקריים, רוב המניות בארה"ב נחלשו ומשקפות הרעה כלכלית, מומלץ להקטין חשיפה ● בנק לאומי: צפויה התהדקות של שוק הנפט, הגידול בביקוש יעלה על ההיצע

סדרת הנטפליקס ברידג'רטון / צילום: LIAM DANIEL/NETFLIX

החידה האמיתית של ברידג'רטון: כמה פרס של 5,000 ליש"ט שווה היום?

בסדרת הטלוויזיה ברידג'רטון, המלכה שרלוט מציעה פרס של 5,000 ליש"ט, בדקנו כמה הוא שווה היום ● וגם: כבר אז הכנסות המעמד העליון התבססו על נכסי נדל"ן והשקעות, ומה היו ההוצאות השנתיות שלהם?

מפעל אינטל בישראל / צילום: אינטל

העיכובים בקריית גת הם רק הסימפטום: המשקיעים דוחפים לפצל את אינטל

העיכוב בהקמת המפעל החדש בקריית גת הוא רק סדק אחד באסטרטגיית הרחבת הייצור של אינטל, שסובלת ממצוקת מזומנים קשה ונאלצת לשתף קרנות השקעה גדולות ● "הברירה של אינטל כעת היא לרכז את הייצור בחברה נפרדת", אומר לגלובס אוראל לוי ממור קרנות נאמנות

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' ולן בלווטניק, בעל השליטה ברשת 13 / צילום: איל יצהר, טים בישופ

המינוי השנוי במחלוקת של מנכ"לית חדשות 13: מה הסיכוי שבג"ץ יתערב?

בעקבות ההכרזה על מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13, החליטו עיתונאי החברה לפנות ליועצת המשפטית לממשלה לקראת עתירה לבג"ץ ● הטענות העיקריות עוסקות בסבירות המינוי ובניגוד העניינים לכאורה שבו מצויים חברי הדירקטוריון

חאבייר מיליי, נשיא ארגנטינה / צילום: Reuters, Matias Baglietto

ארגנטינה: האינפלציה הנמוכה ביותר זה שנתיים וחצי, והרפורמות נמשכות

האינפלציה בארגנטינה נחתכה לרמתה הנמוכה ביותר מאז ינואר 2022, מה שמחזק את חאבייר מיליי, הנשיא הרדיקל החדש של ארגנטינה ● במקביל, בחיזוק נוסף לאג'נדה שלו להפוך את הכלכלה הארגנטינאית לכלכלת שוק חופשי, חבילת הענק לרפורמות של מיליי עברה באופן עקרוני

עבודות של חברת החשמל / צילום: איל יצהר

בהיקף של 22 מיליארד שקל: רשות החשמל הציגה את תוכנית פיתוח הרשת

התוכנית החדשה באה לפתור מספר בעיות, כשאחת המרכזיות שבהן היא אמינות אספקת החשמל • סוגיה משמעותית נוספת שהתוכנית מיועדת לפתור היא הטעמת האנרגיות המתחדשות

משתתפי התוכנית מיוטה ומישראל / צילום: רמון סינגלטרי ג׳וניור

בזמן שקמפוסים רבים הפכו זירה עוינת לישראל, יש מי שמייצר שיתופי פעולה

אוניברסיטת יוטה יוצאת בתוכנית חדשה בשיתוף מרכז החדשנות הישראלי פרונטיר, במטרה לפתח את הנגב הישראלי על בסיס ידע משותף ● "מדובר בחיבור היסטורי", אומרים יוזמי המהלך ● ישראל מתגייסת 

צילום: AP-Seth Wenig

העלייה מסחררת, אבל גם ההתרסקות: הכירו את פרדוקס התשואות של קרנות הסל

קרן סל שדיווחה זה עתה על רווחים גדולים, לרוב תמשוך אליה עד מיליארדי דולרים ממשקיעים נלהבים, שבתורם יניעו רווחים נוספים ● אז איפה הבעיה? מחקר מצא כי המשקיעים עצמם הם שמניעים את התשואות והרווחים הללו, וכשהאוויר החם ייצא מהקרן, הם יצטרכו חגורת הצלה

גילעד אלטשולר / צילום: שלומי זירה

הערכות בשוק: אלטשולר שחם רכש מניות מבנה ב-200 מיליון שקל

אחרי שדיבר על הורדת החשיפה למניות ישראליות, בשוק מעריכים כי בית ההשקעות אלטשולר שחם רכש מניות של חברת הנדל"ן המניב מידי חברת כלל ביטוח ● מניית מבנה ירדה ב-18% מתחילת השנה, מה שעשוי להוות הזדמנות לרוכשים

חוק הרבנים חוזר לכנסת / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

חוק הרבנים חוזר לדיונים בוועדת החוקה של הכנסת

החוק יאפשר למנות עוד משרות רבות של רבנים, ויעניק לשר הדתות ולרבנות שליטה כמעט מלאה בתהליך על חשבון הרשויות המקומיות ● מהו חוק רבני הערים שהקואליציה מנסה לקדם, ולמה הוא חשוב לש"ס?

נתב''ג. ירידות המחירים לא יימשכו לתוך הקיץ / צילום: דני שדה

החידה של המדד: האם מחירי הטיסות באמת ירדו ב-25%?

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הפסיקה לקחת מחברות התעופה את מחירי הטיסות, והחלה לאסוף מידע מהרשת ● התוצאה: שינויים דרמטיים שמטלטלים את המדד ומשבשים את היכולת לחזות הלאה ● מהם ההבדלים בין שיטות המדידה, והאם הטיסות באמת הוזלו ב-25% מאז ספטמבר? ● הלמ"ס: "שיקוף טוב יותר של המציאות"

ההסלמה בצפון מעוררת ברשתות ברחבי העולם גל פייקים

המצב המלחמתי בזירה הצפונית מעלה הילוך, וכך גם הפייקים בעניין ● המשרוקית של גלובס

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף

עיתונאי חדשות 13 הכריזו על סכסוך עבודה. מה המשמעות?

סכסוך העבודה הוכרז בעקבות מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13 ● הכרזה על סכסוך עבודה היא שלב ראשון בשורת צעדים שיכולים לנקוט עובדים במקום עם יחסי עבודה קיבוציים ● האם צעדים אלה יכולים לכלול גם התפטרות קולקטיבית, ומה הדין לגבי פיטורים של מי שמתנגד כעת למינוי?

מתחם העין בגבעתיים / צילום: תמר מצפי

הדיירים במתחם הלוהט של גבעתיים בחרו יזם: מי הזוכים?

למעלה מ-17 חברות התמודדו במכרז לפרויקט פינוי-בינוי במתחם "העין" בגבעתיים ● החברות הזוכות הן שותפות בין "אנשי העיר" מקבוצת רוטשטיין יחד עם חברת לוינשטיין ● מה צפוי לכלול הפרויקט?

מיכה כתראן / צילום: תמונה פרטית

מיכה סטוקס: היוטיובר שהפך לתופעה וממליץ להתרחק ממניות ישראליות

עד לפני עשור מיכה כתראן היה בכלל הייטקיסט עם משרה מבטיחה ובכירה בנייס ● אבל אז הוא החליט לשנות כיוון, עבר לניו ג'רזי, הקים אולפן ביתי בחדר האורחים והחל לשדר לפחות פעמיים ביום לייב פיננסי ביוטיוב ● עם קצת הומור והרבה אינטראקציה עם הקהל, הוא צבר תאוצה ועשרות אלפי עוקבים ● מה המודל הכלכלי שלו, למה הוא מתרחק מהבורסה הישראלית, ואיזו מניה שברה עבורו את כל הכללים?