גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנשיא שרוצה לבטל את הפסו ולעבור לדולר: חצי שנה לכהונת מיליי בארגנטינה

צעדי הריסון והקיצוץ שמוביל חאביר מיילי האטו את האינפלציה, וארגנטינה הגיעה לעודף תקציבי לראשונה זה 16 שנה ● כדי להמשיך בתוכניתו, הנשיא פועל כעת להשגת הסכמה פוליטית רחבה

חאבייר מיליי, לנשיא ארגנטינה / צילום: ap, Natacha Pisarenko
חאבייר מיליי, לנשיא ארגנטינה / צילום: ap, Natacha Pisarenko

חאבייר מיליי נבחר לנשיא ארגנטינה לפני כחצי שנה כמועמד רדיקל וצבעוני, חיצוני ל"קאסטה הפוליטית" (כפי שהוא מכנה אותה), ששאף לשנות מהיסוד את הכלכלה השלישית בגודלה באמריקה הלטינית. בעוד שמצע השוק החופשי עליו רץ נשאר רדיקלי, הוא מתגלה כנשיא פרגמטי שמצליח לנהל משא ומתן גם עם אותה "קאסטה" בה הוא מורד.

עוינות מצ'ילה ועיכוב בהסכמים: הצרות מצטברות לחברה הביטחונית של קרן פימי
מלחמת עזה מתערבבת בפוליטיקה פנימית באמריקה, אפריקה ואירופה לרעת ישראל

הוא אף מביא הישגים כלכליים, לפחות בטווח הקצר. האם הוא יצליח לממש את התוכנית שלו? גם חצי שנה לתוך כהונתו, השאלה עוד תלויה ועומדת.

החוק חובק הכל

בעוד שבעבר ארגנטינה הייתה מוקד משיכה להגירה מאירופה, מצבה הכלכלי ערב כניסתו של מיליי לתפקיד בנובמבר היה מהקשים בתולדותיה: היפר־אינפלציה של מאות אחוזים בשנה, עוני נרחב, חובות מצטברים וכלכלה מצטמקת, שמהווים משקולת כבדה על 46 מיליון ארגנטינאים. "על רקע שקיעתה של ארגנטינה, יש נכונות מצד אנשים למשהו אחר לגמרי", כך אמר לגלובס פרופ' רענן ריין, היסטוריון של ספרד ואמריקה הלטינית באוניברסיטת ת"א.

מיליי החל את הקדנציה בסדרה של שינויים: הוא קיצץ בחצי את מספר משרדי הממשלה ופיטר 5,000 מעובדיה, פיחת את הפסו לשווי ריאלי יותר וביטל סובסידיות על דלק ומצרכים.

הוא תכנן להמשיך ולנהל את הכלכלה באמצעות צווים נשיאותיים, אך נבלם. "מה שהיה אפשר לעשות באופן עצמאי נעשה, ומה שהיה צריך אישור של הקונגרס נכנס לדיונים", אומר מתן לב ארי, שהיה עד שנה שעברה נציג ישראל בבנק האינטר־אמריקאי לפיתוח. "מיליי שאף להתקדם ככל האפשר, אבל נבלם על ידי בית המשפט מלעשות זאת באופן עצמאי לגמרי".

זה הוביל את מיליי לנסח את "חוק האומניבוס" (חובק־כל) בן 600 חלקים שכלל מהפכה של ממש: הכרזת מצב חירום כלכלי עם סמכויות נרחבות לממשלה למשך שנה, הפרטת חברות ממשלתיות, שינוי בחוקי המס, עבודה ופנסיה, ושלל רפורמות מבניות. הגרסה הראשונה נדחתה על ידי בית הנבחרים, בו למפלגתו של מיליי אין רוב או אפילו קרוב לכך, מה שהוביל אותו להיכנס למשא ומתן אינטנסיבי עם שאר מפלגות הימין והמרכז. "בסוף הוא צריך להביא הסכמה פוליטית רחבה. ברגע שזה יקרה, ההשפעה שלו לטווח ארוך תהיה הרבה יותר גדולה", אומר לב־ארי.

הגרסה המרוככת של החוק, שכללה 232 חלקים "בלבד", עברה בהצלחה בבית הנבחרים הארגנטינאי ברוב של 142 בעד מול 106 נגד, אך אישורה הסופי אינו מובטח. כעת החוק עובר להצבעה בסנאט, בו למפלגה של מיליי יש שבעה מושבים מתוך 72, ולמעשה למפלגת האופוזיציה אותה הוא הדיח מהשלטון - יש 33 מושבים. גם בזירה זו מתנהל מו"מ.

בינתיים, הכלכלה הארגנטינאית עוצרת את נשימתה. עד שהחוק יעבור, מיליי נוקט ב"קיצוץ טיפש": כל עוד הוצאות הממשלה אינן מתרחבות, האינפלציה הגבוהה שוחקת אותן באופן טבעי. בכך, הוא מנסה לאזן את התקציב כדי להימנע מצבירת חובות ולהבטיח הלוואות בתנאים משופרים מקרן המטבע הבינ"ל, ולהפחית את ההוצאה המצרפית של ארגנטינה כדי להאט את האינפלציה.

בינתיים נראה שזה עובד: בדצמבר האינפלציה זינקה ל־25% בחודש, לעומת כמעט 13% בחודש לפני כן, תחת הממשלה הקודמת. אך מאז, האינפלציה ירדה בכל חודש עד כדי 8% "בלבד" באפריל.

לא רק שהמגמה התהפכה, האינפלציה האטה ביחס למצבה תחת הממשלה הקודמת. גם בזירה התקציבית, ארגנטינה הגיעה לעודף תקציבי ברבעון הראשון של 2024, בפעם הראשונה זה 16 שנים. אך הקיצוצים מגיעים עם מחיר כבד: מעבר לפגיעה בשירותים הממשלתיים, ברבעון הראשון של 2024 הפעילות הכלכלית של ארגנטינה צנחה ב־5.3% ביחס לשנה שעברה, ואף התעוררו שביתות נרחבות כנגד מדיניות הממשלה.

דילמה קלאסית

מיליי עומד בפני אתגר כלכלי ופוליטי כאחד: "ארגנטינה נכנסה למיתון עמוק, ויש גידול בשיעור האבטלה והעוני. אנחנו בדילמה הקלאסית: כשמורידים חזק את האינפלציה, בטווח הקצר זה מלווה בגידול באבטלה", כך אומר פרופ' ליאו ליידרמן מאוניברסיטת ת"א, והיועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים עד השנה שעברה.

לדבריו, "השאלה הגדולה היא האם האיגודים המקצועיים והרחוב יהיו סבלניים. להערכתי, המבחן העיקרי יהיה ב־3 החודשים הקרובים". גם הפער בין שער החליפין הרשמי של הפסו מול השער בשוק השחור גדל בחודש האחרון, אחרי קיצוץ ריבית מ־70% ל־40% על ידי הבנק המרכזי, אך הוא עדיין קטן ביחס לכהונת הממשלה הוקדמת.

אחת המטרות של הורדת הריבית והפיחותים היא להביא לדולריזציה, כלומר מעבר מלא לשימוש בדולר האמריקאי. "הפסו יהפוך למוצג מוזיאוני נדיר", כך אמר מיליי באירוע בבואנוס איירס. בכך, הוא מעוניין להסיר את מגבלות הסחר במטבע חוץ שקיימות כעת בארגנטינה, וקובעות שער רשמי שרק דרכו ניתן להמיר מטבע. על פי פרופ' ליידרמן, "קשה לראות את זה קורה בחודשים הקרובים. כדי שארגנטינה תהיה בשלה לכך, היא צריכה להיות במצב מאקרו־כלכלי מאוזן יחסית". לב־ארי מסכם, "מיליי עובר מריצת ספרינט לריצת מרתון".

עוד כתבות

קובי מימון / איור: גיל ג'יבלי

קובי מימון רוצה להתקרב למאגר תמר: אקויטל הגישה הצעת רכש ל-23% ממניות נפטא

הצעת הרכש, ככל שתתקבל על ידי בעלי המניות, עשויה להוביל את אקויטל להחזיק ב-90% מנפטא ובעתיד לפעול למחיקתה מהבורסה ● עלות ההצעה לאקויטל – 439 מיליון שקל והפרמיה בהצעה עומדת על 8%

וול סטריט / צילום: Shutterstock

עליות קלות בוול סטריט; טסלה עולה ב-4%, ברודקום ב-3.5%

הנאסד"ק עולה ב-0.2% ● מדד קאק מתאושש לאחר ירידה של 6% בשבוע שעבר, הירידה הגדולה ביותר שלו בשנתיים ● קתי ווד: מניית טסלה תוכפל פי 15 עד 2029 ● מיטב: למרות השיאים במדדים העיקריים, רוב המניות בארה"ב נחלשו ומשקפות הרעה כלכלית, מומלץ להקטין חשיפה ● בנק לאומי: צפויה התהדקות של שוק הנפט, הגידול בביקוש יעלה על ההיצע

צילום: AP-Seth Wenig

העלייה מסחררת, אבל גם ההתרסקות: הכירו את פרדוקס התשואות של קרנות הסל

קרן סל שדיווחה זה עתה על רווחים גדולים, לרוב תמשוך אליה עד מיליארדי דולרים ממשקיעים נלהבים, שבתורם יניעו רווחים נוספים ● אז איפה הבעיה? מחקר מצא כי המשקיעים עצמם הם שמניעים את התשואות והרווחים הללו, וכשהאוויר החם ייצא מהקרן, הם יצטרכו חגורת הצלה

אריק פרישמן, מנכ''ל פייבוקס / צילום: אילן בשור

שופרסל השלימה את מכירת חלקה בפייבוקס לדיסקונט תמורת 77 מיליון שקל

האחים אמיר מסיימים את הרומן של שופרסל עם פייבוקס: הערב הושלמה מכירת יתרת החזקות רשת הסופרמרקטים באפליקציית התשלומים (49.9%) לידי בנק דיסקונט המחזיק ביתרת המניות

צילום: AP - Seth Wenig, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אם התחזיות של עונת הדוחות בוול סטריט יתממשו, הראלי רחוק מסיום

עונת הדוחות החולפת כונתה "המבחן של הראלי בוול סטריט". בדיקה חדשה, שניתחה את התוצאות של החברות במדד S&P 500 שפרסמו את הדוחות שלהן, מעלה כי הראלי עבר את המבחן ● הרווחים של החברות המדווחות קפצו בקצב מסחרר, רובן גם עקפו את תחזיות האנליסטים, וגם: איזה סקטור נהנה מהכי הרבה המלצות קנייה בשבועות האחרונים?

רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה של חברת סלייס / צילום: באדיבות מגדל

לקופות סלייס הושבו רק 16 מיליון ד' מהכספים שהושקעו בקרנות חוץ

עמיתי סלייס העבירו לקרנות חוץ סכום של 240 מיליון דולר ורק מיעוט מהם חזר לקופות החברה - כך עולה מעדכון ששלח היום המנהל המורשה, רו"ח אפי סנדרוב, לעמיתי קופת הגמל בניהול אישי ● לדבריו, "אנו ממשיכים בתהליכים לאיתור עסקאות נוספות"

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

ישראל זיו בטוח: זה יהיה העיתוי הנכון למלחמה בצפון

האלוף במיל' ישראל זיו מתייחס בראיון לגלובס ללקחים מאסון הנגמ"ש, הסכנה שבן גביר מציב להמשך המלחמה והאם ניתן להימנע ממלחמה גם בצפון ● "במלחמת התשה, לישראל יש הרבה יותר מה להפסיד מאשר לבנון. אז צריך לעשות כל מאמץ כרגע לא להיכנס או לא להיגרר לתוך מלחמה"

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' ולן בלווטניק, בעל השליטה ברשת 13 / צילום: איל יצהר, טים בישופ

המינוי השנוי במחלוקת של מנכ"לית חדשות 13: מה הסיכוי שבג"ץ יתערב?

בעקבות ההכרזה על מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13, החליטו עיתונאי החברה לפנות ליועצת המשפטית לממשלה לקראת עתירה לבג"ץ ● הטענות העיקריות עוסקות בסבירות המינוי ובניגוד העניינים לכאורה שבו מצויים חברי הדירקטוריון

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החברות הבינלאומיות מתרחקות מישראל: צניחה חדה במחקרים הקליניים

ועדה מייעצת של ה-FDA, אישרה תרופה של של אלי לילי לטיפול באלצהיימר ● פרופ' סיגל סדצקי, מצטרפת לחברת הסטארט אפ בריאה (Briya) ● וגם: ב-2023 חברות השקיעו במחקרים בישראל את הסכום הנמוך ביותר שנמדד מאז 2014

חוק הרבנים חוזר לכנסת / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

חוק הרבנים חוזר לדיונים בוועדת החוקה של הכנסת

החוק יאפשר למנות עוד משרות רבות של רבנים, ויעניק לשר הדתות ולרבנות שליטה כמעט מלאה בתהליך על חשבון הרשויות המקומיות ● מהו חוק רבני הערים שהקואליציה מנסה לקדם, ולמה הוא חשוב לש"ס?

חאבייר מיליי, נשיא ארגנטינה / צילום: Reuters, Matias Baglietto

ארגנטינה: האינפלציה הנמוכה ביותר זה שנתיים וחצי, והרפורמות נמשכות

האינפלציה בארגנטינה נחתכה לרמתה הנמוכה ביותר מאז ינואר 2022, מה שמחזק את חאבייר מיליי, הנשיא הרדיקל החדש של ארגנטינה ● במקביל, בחיזוק נוסף לאג'נדה שלו להפוך את הכלכלה הארגנטינאית לכלכלת שוק חופשי, חבילת הענק לרפורמות של מיליי עברה באופן עקרוני

עבודות של חברת החשמל / צילום: איל יצהר

בהיקף של 22 מיליארד שקל: רשות החשמל הציגה את תוכנית פיתוח הרשת

התוכנית החדשה באה לפתור מספר בעיות, כשאחת המרכזיות שבהן היא אמינות אספקת החשמל • סוגיה משמעותית נוספת שהתוכנית מיועדת לפתור היא הטעמת האנרגיות המתחדשות

רפיח / צילום: Reuters, Mohammed Salem

צה"ל השתלט על שכונת הטרור ברפיח, עשרות מחבלים חוסלו

בשכונה שנחשבת ל"לב הפועם" ברפיח אותרו מרחבי לחימה רבים ותוואי קרקע מורכבים • חיזבאללה הודיע על מותו של פעיל הארגון, שחוסל בתקיפת רכב באזור צור • בצל ההסלמה בצפון: נתניהו והרצוג נפגשו עם השליח המיוחד של נשיא ארה"ב, עמוס הוכשטיין • רה"מ ביטל את קבינט המלחמה • עדכונים שוטפים

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בתל אביב; מדד הבנייה זינק בכ-3.5%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.4% ● השקל מתחזק קלות מול המטבעות הזרים ● פער תשואות האג"ח מול ארה"ב נמצא בשיא של עשור, האם בנק ישראל יתערב במסחר? ● סיגמא: "מרגישים את עליות המחירים, העלייה המתונה של המדד לא תגרום לבנק ישראל לשנות את הריבית" ● מיטב: למרות השיאים במדדים העיקריים, רוב המניות בארה"ב נחלשו ומשקפות הרעה כלכלית, מומלץ להקטין חשיפה

ניר בצלאל, מנכ''ל Moovit / צילום: Moovit

אחרי מינוי המנכ"ל החדש - מוביט מפטרת 10% מהעובדים

מוביט, אפליקציית הנסיעות בתחב"צ, הודיעה על פיטורים של כ-25 עובדים ● האפליקציה נמכרה לאינטל לפני כ-4 שנים, והחליפה מנכ"ל לפני כחודשיים

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף

עיתונאי חדשות 13 הכריזו על סכסוך עבודה. מה המשמעות?

סכסוך העבודה הוכרז בעקבות מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13 ● הכרזה על סכסוך עבודה היא שלב ראשון בשורת צעדים שיכולים לנקוט עובדים במקום עם יחסי עבודה קיבוציים ● האם צעדים אלה יכולים לכלול גם התפטרות קולקטיבית, ומה הדין לגבי פיטורים של מי שמתנגד כעת למינוי?

יוגב גרדוס ובצלאל סמוטריץ / צילום: עודד קרני, נועםמושקוביץ'-דוברות הכנסת

שיקול מקצועי או פוליטי? שר האוצר דורש פיילוט עצמאות תקציבית למשרדים

במסגרת גיבוש תקציב המדינה לשנת 2025, שר האוצר מקדם פיילוט שיעניק למספר משרדי ממשלה עצמאות בתכנון תקציביהם ● בדרג המקצועי באוצר חוששים שהמהלך ישמש פרצה להבטחות קואליציוניות, כמו הטמעת כספים לסבסוד רשתות החינוך החרדיות בבסיס התקציב

טיילור סוויפט בהופעה בפריז / צילום: Associated Press, Lewis Joly

הזמרת ששרה כל הדרך אל הבנק, ואף עשויה לעכב את הורדת הריבית בבריטניה

המופע המצליח של הזמרת האמריקאית טיילור סוויפט, The Eras Tour, עשוי להוסיף כמיליארד ליש"ט לכלכלה הבריטית ● זוכת הגראמי, שידועה כ"מטלטלת כלכלות" בכל מקום שכף רגלה דורכת, צפויה להביא לעלייה באינפלציה בבריטניה באוגוסט ולשבש את התוכניות של הבנק המרכזי במדינה

נשיא טורקיה, רג'פ טאייפ ארדואן / צילום: ap, Khalil Hamra

ההתבטאות המקוממת החדשה של נשיא טורקיה נגד ישראל

נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן אמר כי הוא מקווה שיוכל לחנוך את כיפת הסלע בירושלים כפי שחנך את מסגד איה סופיה באיסטנבול ● התבטאות זו היא אחת מבין רבות שממחישה את ההסתה הטורקית הנרחבת כנגד ישראל מאז פרוץ המלחמה

קלע דוד / צילום: דוברות משרד הביטחון

יותר טילים, פחות מל"טים: איזה נשק מכרו בתעשיות הביטחוניות בשנה החולפת?

משרד הביטחון הודיע כי בשנת 2023 התעשיות הביטחוניות שברו שיא וחתמו על חוזים חדשים בסך כ־13.073 מיליארד דולר ● זו השנה השלישית ברציפות שבה נקבע שיא ● מערכות ההגנה האווירית היוו 36% מהיקף העסקאות, ומנגד נרשמה ירידה ניכרת בתחום המל"טים והרחפנים