גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה המוח שלנו יודע על מניות – אבל לא מספר לנו

פעולה על פי תחושות בטן בהשקעות היא לרוב רעיון גרוע ● מחקר חדש עוזר להסביר מדוע היא יכולה להועיל לפעמים

צילום: AP-Seth Wenig
צילום: AP-Seth Wenig

 

 

המגבלה הגדולה ביותר שלנו כמשקיעים היא שנדמה לנו שאנחנו יודעים יותר ממה שאנחנו יודעים באמת. מכשול נוסף הוא שהידע שלנו גדול מכפי שאנחנו חושבים, אבל אנחנו לא יכולים להשתמש בו. זו תעלומה שסוף סוף מקבלת מעט תשומת לב.

ראיון | הכלכלן שחושש מהבחירות בארה"ב, אך ממליץ להשקיע בדולר ובאג"ח
ראיון | המומחה שבטוח: גל עזיבת המנכ"לים רומז שהידרדרות נוספת בדרך למשק
חנן שטיינהרט, פרשנות | התופעה החריגה הזו התרחשה רק שש פעמים ב-50 השנים האחרונות

כדי להיות משקיעים, ולא ספקולנטים, יש לעשות מחקר מעמיק לפני קניית נכס. כפי שהמשקיע המנוח צ'רלי מאנגר אהב לומר, "חייבים להיות רציונליים". אין זה אומר שהכרחי להיות חסרי רגשות. אחד הכללים המפורסמים ביותר של וורן באפט - "נסה לפחד כשאחרים חמדנים ולהיות חמדן רק כשאחרים מפחדים" - נעוץ ביכולת שלו להגיב לרגש. באפט אינו חסר רגשות, הרגשות שלו הפוכים לאלה של אחרים.

למעשה, אי־אפשר להיות רציונלי ללא היכולת להרגיש. אנשים הסובלים מנזק באמיגדלה, האזור במוח שקשור בעיבוד פחד, לפי מחקר מ־1999, נוקטים ב"דרך פעולה מזיקה" בהימורים. חוסר היכולת שלהם לחוש פחד גורם להם לרדוף אחרי רווחים ללא כל מחשבה על ההשלכות של הפסדים.

מחקר שפורסם ב־2016 מצא שסוחרים מקצועיים, שהיו מיומנים יותר בהערכת הדופק של עצמם, נטו לייצר רווחים יומיים ממוצעים גבוהים יותר לאורך זמן וזכו לקריירות ארוכות יותר. הסיבה לכך היא, כנראה, שהם היו ערים יותר לתחושות הבטן שלהם. התרגשות עשויה לדחוף אותם לעסקה רווחית, בעוד שהפחד עשוי לאותת להם לצמצם הפסדים.

בשנים האחרונות נערכים מחקרים העוסקים ב"חיזוי על סמך פעילות מוחית (neuroforecasting)", היכולת של פעילות במוח, גם פעילות לא מודעת, לחזות תוצאות.

במחקר שפורסם בחודש שעבר, ניסו 36 משקיעים מקצועיים הולנדים לבחור מניות מנצחות ומפסידות בזמן שהמוח שלהם נסרק במכשיר MRI תפקודי. בין המניות שהם העריכו היו: AT&T , קרפור Ralph Lauren, Sanofi, וטבע תעשיות פרמצבטיות.

עבור כל מניה, צפו המשקיעים בפרופיל בסיסי, לרבות מגזר התעשייה ושווי שוק, טבלת מחירים, נתונים על מכירות ועל רווחיות, הערכת שווי ביחס למתחרות, ותקציר החדשות האחרונות. למשקיעים לא נאמרו שמות המניות, והם אמרו שהם אינם מזהים אותן.

המידע שהמשקיעים סקרו היה מתקופות שונות בין 1999 ל־2011. המשקיעים התבקשו לומר האם לדעתם המניה תציג ביצועים טובים יותר או פחות ביחס למגזר שלה ב־12 החודשים שלאחר כל תקופת מדידה.

התחזיות המודעות שלהם לא היו טובות יותר מהטלת מטבע. עם זאת, החוקרים מדדו גם את הפעילות בגרעין האקומבנס של בוחרי המניות, אזור במוח שמעבד באופן לא מודע את הציפייה לתגמול. והיא זו שאפשרה לחוקרים לחזות אילו מניות ישיגו ביצועים טובים יותר - עם דיוק של כ־68%. ככל שהפעילות הייתה אינטנסיבית יותר, כך עלה הסיכוי לכך שיסתבר בסופו של דבר שהמניה הצליחה.

כך פועל המוח שלכם כשהוא חושב על מניות

נראה כאילו למשקיעים המקצועיים האלה יש ידע שימושי שהם אינם יודעים על קיומו. ובו בזמן, מה שהם מאמינים שהם כן יודעים - התחזית המודעת שלהם - הוא די חסר ערך.

התוצאות הללו "מרתקות ומנוגדות ביותר לאינטואיציה", אומר בריאן קנוטסון, פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח באוניברסיטת סטנפורד (שימש כמבקר המחקר אך לא היה מעורב בו).

גורמים רבים יכולים להשפיע על החלטות השקעה. זו הסיבה לכך שאנשים בסופו של דבר עושים בחירות מגוונות מאוד, גם אם המוח שלהם מראה תגובות ראשוניות דומות לאותו גירוי.

"אות המוח במדגם דומה יותר בין הנסקרים מאשר התחזיות שלהם", אומר ליאו ואן בריסל, מדען מוח מאוניברסיטת ארסמוס ברוטרדם שהיה שותף לכתיבת המחקר החדש. "כלומר, האות המוחי הוא מנבא טוב יותר באופן רוחבי".

אתם בדרך הנכונה אם הבטן שלכם מתהפכת

אם אין בכוונתכם להיכנס לסורק מוח בכל פעם שאתם עומדים לבצע השקעה, איך תוכלו ליישם את המחקר הזה? אם תצליחו לזהות, לתעל ולעצב את הרגשות שלכם, הם יוכלו לחזק, במקום לעכב, את היכולת שלכם להיות רציונליים.

אני למדתי שהרגשות שלי הם אינדיקטורים מנוגדים טובים: כשאני חושש, אני צריך במקום זאת להיות חמדן, וכשאני חש חמדן אני צריך לחשוש. במשבר הפיננסי העולמי, התחלתי לחשוש ב־6 במרץ 2009. אבל הכרתי את תחושות הבטן שלי טוב מספיק כדי להקשיב לפחד שלי - ולעשות את ההיפך. הבורסה הגיעה לתחתית שלושה ימים לאחר מכן, אבל המשכתי לקנות.

בריאן פוזנר, משקיע שהייתה לו קריירה מכובדת ב־Fidelity, Warburg Pincus ו־ClearBridge Investments, אומר שההצלחות הגדולות ביותר שלו היו בנקודות מפנה עם חברות שהיו על סף כישלון.

"במצבים האלה, כמעט בהגדרה, אדם שמזהה את הפוטנציאל הוא כמעט או לגמרי לבדו", הוא אומר. "אלה השקעות מורטות עצבים". במקרים אלה, לדבריו, איתות טוב שאתה בדרך הנכונה הוא "כשאתה רוצה להקיא".

לפעול ביחס הפוך למה שאנשים אחרים מרגישים עבד עבור וורן באפט. לפעול ביחס הפוך למה שאתם מרגישים, עשוי לעבוד עבורכם.

עוד כתבות

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בתל אביב; מדד הבנייה זינק בכ-3.5%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.4% ● השקל מתחזק קלות מול המטבעות הזרים ● פער תשואות האג"ח מול ארה"ב נמצא בשיא של עשור, האם בנק ישראל יתערב במסחר? ● סיגמא: "מרגישים את עליות המחירים, העלייה המתונה של המדד לא תגרום לבנק ישראל לשנות את הריבית" ● מיטב: למרות השיאים במדדים העיקריים, רוב המניות בארה"ב נחלשו ומשקפות הרעה כלכלית, מומלץ להקטין חשיפה

צלחות לויין - גילת לווינים / צילום: תמר מצפי

גילת תשלם עד רבע מיליארד דולר עבור חברה בתחום האינטרנט בטיסות

חברת רשתות הלוויין מישראל תשלם 98 מיליון דולר עם השלמת העסקה, והיתרה בכפוף לאבני דרך

ההסלמה בצפון מעוררת ברשתות ברחבי העולם גל פייקים

המצב המלחמתי בזירה הצפונית מעלה הילוך, וכך גם הפייקים בעניין ● המשרוקית של גלובס

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

לקראת הדיון מחר: כל מה שצריך לדעת על הבג"ץ בעניין "חוק בן גביר" להתערבות השר בסמכויות המשטרה

בג"ץ ידון מחר בהרכב מורחב בתיקון לפקודת המשטרה שנעשה לבקשת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, כחלק מההסכם הקואליציוני עם הליכוד ● מה קובע התיקון, מה טוענים העותרים, ואיך ישפיע הדיון על ליווי משאיות הסיוע ההומניטרי לעזה? ● גלובס עושה סדר

רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה של חברת סלייס / צילום: באדיבות מגדל

לקופות סלייס הושבו רק 16 מיליון ד' מהכספים שהושקעו בקרנות חוץ

עמיתי סלייס העבירו לקרנות חוץ סכום של 240 מיליון דולר ורק מיעוט מהם חזר לקופות החברה - כך עולה מעדכון ששלח היום המנהל המורשה, רו"ח אפי סנדרוב, לעמיתי קופת הגמל בניהול אישי ● לדבריו, "אנו ממשיכים בתהליכים לאיתור עסקאות נוספות"

תקיפה של צה''ל בגבול לבנון / צילום: ap

צה"ל מאשר: חוסל פעיל מרכזי ביחידת הרקטות של חיזבאללה

המבצע ברפיח נמשך: צה"ל השתלט על שכונת NPK שנחשבת ל"לב הפועם" במעוז הטרור, עשרות מחבלים חוסלו • חיזבאללה הודיע על מותו של פעיל הארגון, שחוסל בתקיפת רכב באזור צור • בצל ההסלמה בצפון: נתניהו והרצוג נפגשו עם השליח המיוחד של נשיא ארה"ב, עמוס הוכשטיין • רה"מ ביטל את קבינט המלחמה • עדכונים שוטפים

עמוס מיכלסון / איור: גיל ג'יבלי

איש העסקים הישראלי שעשה אקזיט של 73 מיליון דולר על חברת תוכנה קנדית

עמוס מיכלסון, מוותיקי ההייטק הישראלי, משמש כיו"ר של חברת התוכנה הקנדית קופרליף כבר שנים ● בשבוע שעבר היא נמכרה באקזיט ענק לחברה שבדית תמורת 730 מיליון דולר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

קריסת הקונספציה המתנגדת להנפקת מניות נחותות הצבעה

בשנים האחרונות, רגולטורים ובורסות שונות בעולם, הסירו את התנגדותם להנפקה ומסחר במניות נחותות הצבעה ● בישראל, הנפקת מניות נחותות הצבעה אסורה על פי החוק - יחד עם זאת, לאחרונה, הוצע להתיר מסחר בבורסה בת"א במניות נחותות הרשומות למסחר בבורסות "מוכרות" זרות

מאגר הגז ''תמר'' / צילום: יח''צ

שנתיים מאז החלה לפעול: 6 מיליארד שקל נצברו בקרן העושר

רשות המסים פרסמה היום תחזית מעודכנת של גביית היטל בגין רווחי נפט ורווחי יתר ממשאבי טבע בשנים הבאות: התחזית לגביית היטל רווחי נפט וגז עד שנת 2033 גדלה ל-55-72 מיליארד דולר, במקום 45-53 מיליארד דולר עפ"י התחזית הקודמת

משתתפי התוכנית מיוטה ומישראל / צילום: רמון סינגלטרי ג׳וניור

בזמן שקמפוסים רבים הפכו זירה עוינת לישראל, יש מי שמייצר שיתופי פעולה

אוניברסיטת יוטה יוצאת בתוכנית חדשה בשיתוף מרכז החדשנות הישראלי פרונטיר, במטרה לפתח את הנגב הישראלי על בסיס ידע משותף ● "מדובר בחיבור היסטורי", אומרים יוזמי המהלך ● ישראל מתגייסת 

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותרו לפרסום שמות של 2 חללי צה"ל: סמל שלום מנחם וסמ"ר צור אברהם

לוחמי ההגנה האווירית יירטו כטב"ם במרחב הימי של נהריה, צה"ל תקף בלבנון ● בג"ץ הורה לעצור את ביקורת מבקר המדינה על צה"ל והשב"כ ● צה"ל מבהיר: אין בדרום הרצועה הפסקה של הלחימה, אלא הפוגה באזור ספציפי בלבד ● הותרו לפרסום שמותיהם של שבעה מבין שמונת לוחמי ההנדסה שנפלו בתקרית ברפיח, בקרב בצפון הרצועה נפלו שני לוחמי מילואים בשריון ● עדכונים בולטים

סדרת הנטפליקס ברידג'רטון / צילום: LIAM DANIEL/NETFLIX

החידה האמיתית של ברידג'רטון: כמה פרס של 5,000 ליש"ט שווה היום?

בסדרת הטלוויזיה ברידג'רטון, המלכה שרלוט מציעה פרס של 5,000 ליש"ט, בדקנו כמה הוא שווה היום ● וגם: כבר אז הכנסות המעמד העליון התבססו על נכסי נדל"ן והשקעות, ומה היו ההוצאות השנתיות שלהם?

פעילים כורדים עם תמונת מנהיג המחתרת הכלוא, עבדוללה אוג'לאן / צילום: ap, Lewis Joly

המשחק הכפול של איראן: ביד אחת חוברת לטורקיה ובשנייה מוכרת נשק לכורדים

טהרן ואנקרה משלבות זרועות בחודשים האחרונים, בין היתר כחזית אנטי–ישראלית ● אבל לא הכול ורוד ביחסים האלו: כשהטורקים תוקפים את המחתרת הכורדית, הם מוצאים עצמם מול טילים איראניים

לוחמי צה''ל סמוך לגבול עם רצועת עזה / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל נקלעה למלחמת התשה בכל הגזרות, ואף אחד לא יודע כמה זה יעלה לה

שמונה חודשים אל תוך המלחמה, אורך הנשימה הכלכלי והצבאי של ישראל מצטמצם, כשבאופק לא נראית הכרעה ● בינתיים, בשווקים מתקשים לתכנן תחזיות, והעצימות בצפון מתגברת ● מוטי בסר, לשעבר היועץ הכספי לרמטכ"ל: "יום לחימה מול חיזבאללה צפוי להיות יקר יותר"

פעילים פרו־פלסטיניים חוסמים בגופם את הגישה למפעל Instro Precision, במרץ האחרון / צילום: Reuters, Martin Pope / SOPA Images

בריטניה: פעילים פרו-פלסטינים פרצו והשחיתו מפעל השייך לאלביט

פעילים פרו־פלסטינים מארגון בשם Palestine Action תיעדו עצמם פורצים למפעל של חברת Instro Precision בבריטניה, תוך כדי שהשחיתו ציוד ושברו דלתות ● החברה הפכה ליעד להפגנות בחודשים האחרונים, כאשר מאות מפגינים נהגו לפקוד את המקום ולחסום את הגישה למפעל

מדוזות. למה הן פה ואיך נלטפל אם נצרבתם / צילום: Shutterstock

מכת מדוזות בחופי ישראל: מתי הן יעזבו ואיך אפשר להתגונן

עם תחילת הקיץ מגיעות לחופי הארץ המוני מדוזות ● האם הצריבה שלהן מסוכנת, למה הן מאתגרות את כל מה שחשבנו על חיים ומוות, ולמה יש חוקרים שמאמינים שהן ישמידו את העולם ● גלובס עושה סדר

צילומים: AP-Ludovic Marin, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בחירות בזק בצרפת: ההחלטה שמחקה בשבוע 240 מיליארד אירו מהבורסה בפריז

ההימור של עמנואל מקרון ללכת לבחירות עד סוף החודש מעורר חשש בקרב משקיעים, שרואים אפשרות לממשלת ימין או שמאל פופוליסטי בצרפת, ולעימות מתמשך בין הנשיא לפרלמנט ● כתוצאה מהירידות, לונדון שוב הבורסה הגדולה ביותר באירופה ● מה עומד מאחורי המהלך?

קלע דוד / צילום: דוברות משרד הביטחון

יותר טילים, פחות מל"טים: איזה נשק מכרו בתעשיות הביטחוניות בשנה החולפת?

משרד הביטחון הודיע כי בשנת 2023 התעשיות הביטחוניות שברו שיא וחתמו על חוזים חדשים בסך כ־13.073 מיליארד דולר ● זו השנה השלישית ברציפות שבה נקבע שיא ● מערכות ההגנה האווירית היוו 36% מהיקף העסקאות, ומנגד נרשמה ירידה ניכרת בתחום המל"טים והרחפנים

יוגב גרדוס ובצלאל סמוטריץ / צילום: עודד קרני, נועםמושקוביץ'-דוברות הכנסת

שיקול מקצועי או פוליטי? שר האוצר דורש פיילוט עצמאות תקציבית למשרדים

במסגרת גיבוש תקציב המדינה לשנת 2025, שר האוצר מקדם פיילוט שיעניק למספר משרדי ממשלה עצמאות בתכנון תקציביהם ● בדרג המקצועי באוצר חוששים שהמהלך ישמש פרצה להבטחות קואליציוניות, כמו הטמעת כספים לסבסוד רשתות החינוך החרדיות בבסיס התקציב

תל אביב / צילום: Shutterstock

חרף המלחמה: הציבור מסתער על הדירות, והמחירים עולים בקצב שנתי של 12%

עליית מחירי הדירות ב־2024 הגיעה לקצב שנתי דו־ספרתי, למרות המלחמה, הריבית הגבוהה והמצב הכלכלי הבעייתי ● אנליסטים ומומחים בתחום מסבירים את התופעה בביקושים כבושים שנוצרו במהלך השנה, בה נרשם מספר העסקאות הנמוך ביותר ב־20 השנים האחרונות