הכלכלן שחושש מהבחירות בארה"ב, אך ממליץ להשקיע בדולר ובאג"ח אמריקאי

בבנק הגלובלי לומברד אודייר חוששים מהאינפלציה העולמית ומכך שהמצב הגאו-פוליטי "חזר 40 שנה אחורה" • הכלכלן הראשי של הבנק, סאמי שער, חושב שהשוק האמריקאי אטרקטיבי למרות הכול, וממליץ להתמקד במיוחד בשלושה סקטורים

סאמי שאאר, הכלכלן הראשי של לומברד אודייר / צילום: לומברד אודייר
סאמי שאאר, הכלכלן הראשי של לומברד אודייר / צילום: לומברד אודייר

האינפלציה אמנם התמתנה במדינות המערב, אך גם כעת מהבנקים המרכזיים לא ששים להתחיל ולהוריד את הריבית ואף נראה כי גל חדש מתחיל להרים ראש. ד"ר סאמי שער, כלכלן ראשי בבנק לומברד אודייר, בנק המתמחה בבנקאות פרטית, עוסק רבות בסיכונים הקיימים בכלכלה העולמית, וההשלכות היוצאות מהן לשוקי ההון.

מוורן באפט ועד ביל אקמן: השינויים בתיקי ההשקעה של השחקנים הגדולים בוול סטריט
איך הופכים 15 אלף שקל למיליון: טיפ הזהב של מנהלת ההשקעות
ניתוח גלובס | מפחדים מהתיקון? המחקרים שבדקו מה קורה כשמשקיעים במדד S&P 500 בשיא

"אנו רואים מספר גורמים שיכולים להשפיע על הכלכלה העולמית, ובראש ובראשונה האינפלציה ה'דביקה’ שלא יורדת כמצופה", אומר שער. "כתוצאה מכך, הריבית נשארת גבוהה יותר. כמובן שיש עוד גורמים, כמו הבחירות בארה"ב וסיכונים גאו-פוליטיים הקיימים באיזור. אך בעינינו זה האלמנט הכי מרכזי.

"התרחיש הבסיסי הוא שאנחנו נמצאים בעולם שבו הנתונים הכלכליים הינם מיטיביים. הצרכנים נותרו חזקים, בייחוד בארה"ב. נראה שהבנקים המרכזיים יהיו בעמדה בה יכולו להתחיל ולהוריד את הריבית במהלך השנה".

תעודת זהות

סאמי שער

אישי: בן 45, נשוי + 2, גר בז'נבה, שווייץ

מקצועי: ד"ר לכלכלה מאוניברסיטת פנתאון-אסאס בפריז. מכהן כיום ככלכלן הראשי בבנק בבנק לומברד אודייר

 

עם זאת, שער מסכים שקיימים סיכונים משמעותיים לתרחיש שצופה נחיתה רכה לכלכלה, בהסתברות של 70%: "מצב שבו תתרחש נחיתה קשה עדיין קיים. בזמן שמדינות בעולם יפלו למיתון, האבטלה תעלה ומדינות יתחייבו לעשות 'הקלות חירום' בכדי להתייחס להרעה בתנאים בשוק התעסוקה".

המצב הגאו-פוליטי לא תורם.
"אנו רואים זאת כסיכון ממשי לפעילות הכלכלית", מדגיש שער. הוא מציין כי המצב הגאו-פוליטי חזר למצב שבו היה לפני כמעט 40 שנה, בזמן המלחמה הקרה. "אנו רואים חזרה לתחרות בין בלוקים. מצד אחד רוסיה, סין ואיראן, ומהצד השני ארה"ב ומדינות המערב. זה בא לידי ביטוי כמובן בקונפליקטים העולמיים, באוקראינה, בישראל וככל הנראה גם באסיה בעתיד הנראה לעין".

אילו קונפליקטים מדאיגים במיוחד?
באופן מעניין, שער אינו מצביע על נקודה אחת: "מה שחשוב זה לא איזה קונפליקט אלא להסתכל על שרשראות ההיצע. המלחמות הללו חמורות, אך מה שמעניין את הכלכלה בעולם הוא שלמרות המלחמות, ההשפעה שלהן על הפעילות העולמית הייתה יחסית מתונה. אנו לא רואים לחצים על נתיבי הסחר, אין עלייה משמעותית במחירי הדלק וההובלה, יש יותר תנודתיות וזה כמובן הגיוני לאור חוסר הודאות, אך אלמנטים אלו לא הופרעו יותר מדי".

ההסבר של שער הוא שכל 'בלוק' עשה פעולות נמרצות אצלו בכדי לבטח את שרשראות ההספקה שלו. הזיזו נתיבים לאיזורים בטוחים יותר, השקיעו באבטחה וכד'. "זה עזר למתן את הבעיות שיכולות לנבוע מהמתיחות הגאו-פוליטית".

ביידן או טראמפ

שער הציג את 2024 כמורכבת ביותר, בין השאר עקב שנת הבחירות הגלובלית. בהרבה מדינות יתקיימו בחירות במהלך השנה, בדגש על ארה"ב, שם העם האמריקאי יחזור ויעמת בין הנשיא ביידן לנשיא הקודם טראמפ.

"המקומות שיש סיכוי שיהיה שינוי בשלטון הם בבריטניה ובארה"ב. בבריטניה יכול להיות שהלייבור יעלה לשלטון במקום המפלגה השמרנית, אך החלפת השלטון בלונדון תשפיע מעט על המשק הגלובלי. בארה"ב, יכול להיות שטראמפ יחזור לשלטון ויהיה שינוי משמעותי ביותר. כמובן שיש לכך השלכות".

כמו?
"ראשון לכל יהיה שינוי בסנטימנט, מצב הרוח. מעבר לכך, טראמפ מעוניין להעלות את המס על הייבוא הסיני ולשנות את טיב היחסים בארגון נאט"ו ולחייב את הארגון לקנות מוצרים אמריקאיים. כמו כן, יחסו למלחמה באוקראינה שונה לחלוטין מיחס הממשל כעת". לפי שער, מדיניות הפנים של טראמפ גם יכולה להשפיע על הכלכלה, בייחוד מדיניות ניצית יותר כלפי מהגרים. מחסור במהגרים יכול להשפיע על שוק התעסוקה בארה"ב, ולהביא לזעזוע של השוק.

יותר ארה"ב ופחות סיכון

בשל הסיכונים הקיימים בשנה הקרובה, בנק לומברד אודייר מציע לאזן את תיק ההשקעות: "אנחנו עדיין מעוניינים להשקיע, אבל לתת יותר מקום לאג"ח אמריקאי, זהב ודולר. המטרה היא לחשוף את התיק לנכסים המניבים תשואה קבועה (fixed income strategy). הבחירה בנכסים הנחשבים יותר 'חוף מבטחים' דוגמת האג"ח האמריקאי והדולר נועדה לגדר את התיק נגד הסיכונים הקיימים.

מה לגבי ענפים ספציפיים?
"הרעיון כרגע הוא לרכוש יותר מניות של חברות אמריקאיות, שם אנו רואים את עליית השווי הכי גבוהה. ובשוק בארה"ב, בעיקר מניות תקשורת, טכנולוגיה וגם אנרגיה. גם חברות שמהוות את 'הלחם והחמאה' הצרכני יכולות להיות אטרקטיביות כעת".