גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

באוצר בונים על הנהגים שימלאו את הבור בקופה: אלה הגזירות המתוכננות

לנוכח הגירעון המעמיק והודות לביקוש הקשיח על רכב פרטי בישראל, משרד האוצר שוב ממקד את הפוקוס על הגדלת מיסוי הרכב ● מהן שלוש החלופות שנבחנות כיום, ומדוע דווקא כלי הרכב הירוקים והחסכוניים ביותר, ולא רק החשמליים, צפויים לשאת בעיקר הנטל

יבוא כלי רכב לנמל אילת / צילום: Shutterstock
יבוא כלי רכב לנמל אילת / צילום: Shutterstock

בימים אלה מגבש משרד האוצר צעדים לצמצום הגירעון המעמיק, ואחד הנושאים על הפרק הוא הגדלת הגבייה ממיסוי רכב. זהו פתרון קבוע של האוצר לסגירת גירעונות, והסיבה לכך היא שהביקוש בישראל לרכב פרטי הוא קשיח בהיעדר תחבורה ציבורית נוחה 24/7.

בניסיון למלא את הקופה בעוד מאות מיליוני שקלים: באוצר בוחנים גזרה חדשה
הצוללת | שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

התוצאה היא שרוכשי הרכב החדש בישראל אדישים לעליות מחירים ולשינויי מס והנתונים ממחישים זאת היטב; בין 2019 ל-2024 עלה המחיר הממוצע של רכב חדש בישראל בכ-20% והריבית זינקה לשמיים. אבל בניכוי תנודות, שנבעו מ"כוח עליון" (קורונה, שיבושי אספקה בתעשיית הרכב וכו') הביקוש לרכב חדש נותר יציב.

האוצר תמיד ידע לנצל את קשיחות הביקוש לטובת גבייה עודפת, ובעשור האחרון הכנסות המדינה ממיסי רכב עלו בשיעור גבוה משמעותית משיעור העלייה במכירות. בין 2019 ל-2023 למשל, עלו מסירות הרכב בישראל בכ-6% בלבד אבל הכנסות המדינה ממיסוי ישיר על רכב, כולל מס קנייה על רכב וחלפים ומכס, זינקו ב-24%.

לפיכך השאלה שנמצאת כעת על הפרק היא לא "האם יוטלו מיסי רכב חדשים בששת החודשים הקרובים" אלא "בכמה יעלו המסים ובאיזו מתכונת". על שולחן האוצר ניצבות כיום מספר חלופות וננסה לבחון אותן כאן ואת השפעתן על השוק.

אפשרות 1: ביטול הטבת מס הקנייה על רכב חשמלי

ביטול מלא של הטבת מס הקנייה על כלי רכב חשמליים הוא האופציה המועדפת באוצר להגדלת ההכנסות, מכיוון שהיא פשוטה לביצוע. בינואר 2025 יפקע אוטומטית תוקף המתווה הרב שנתי להטבות המס על רכב חשמלי, שהחל ב-2019. המשמעות היא שאם האוצר, הממשלה והכנסת לא יעשו דבר בנידון - בינואר 2025 המיסוי על רכב חשמלי יזנק מ-35% ל-83% כברירת המחדל.

זהו מהלך עם "אליבי פוליטי" מושלם. כלומר, מקבלי ההחלטות יוכלו לטעון שלא מדובר בגזירת מס חדשה, אלא במהלך שהעיתוי שלו היה ידוע וצפוי מראש עוד מ-2019.

אבל צעד כזה עלול להיות בעייתי בשני היבטים. הוא עומד בניגוד להתחייבות הבינלאומית של ישראל לעודד מעבר לרכב חשמלי נטול זיהום עד סוף העשור. בעולם מתייחסים כיום ברצינות לסוגיית הפחתת פליטת גזי החממה ולהקטנת טביעת הרגל הפחמנית, ועוקבים מקרוב אחרי ההישגים או הנסיגה של מדינות בתחום בזה. לפיכך מהלך אגרסיבי של איפוס הטבות המס יפגע במוניטין של ישראל בפורומים סביבתיים בינ"ל. זאת במיוחד לאור העובדה שהישגיה של ישראל בשאר חזיתות הפחתת הפליטה די זניחים. זו גם הסיבה שהאופציה הזו נתקלת בהתנגדות עזה מצד המשרדים "הסביבתיים".

הבעיה השנייה היא שרכב חשמלי הופך כבר היום בישראל לחלופה יקרה ופחות שימושית (מבחינת טווח) לכלי רכב עם מנועי בעירה פנימית. העלאת מס אגרסיבית נוספת עלולה לחסל לגמרי את הצמיחה בפלח, שגם כך חווה השנה האטה.

האוצר "בונה" על זה שמחירי הדלק המאמירים יצרו העדפה כלכלית "טבעית" לרכב חשמלי, במיוחד בציי רכב. באוצר גם בונים על זינוק נקודתי בביקוש לרכב חשמלי ובהכנסות המדינה, כתוצאה מהקדמת יבוא ו"היסטריה צרכנית" לפני עליית המס - בדיוק כפי שקרה לפני העלאות מס הקנייה בסוף 2022 ובסוף 2023. אבל אלה שיקולים לטווח קצר. בטווח הארוך הביקוש עלול לרדת ויבואנים יקטינו את היקף יבוא הרכב החשמלי ויגדילו את יבוא רכב הבנזין.

אפשרות 2: העלאה מדורגת של מס הקנייה על רכב חשמלי

במסגרת המתווה החדש, אמור מס הקנייה על רכב חשמלי לעלות בינואר לכ-45% ולאחר מכן "לזחול" בהדרגה עד 83% ב-2028. המתווה כבר נכלל בהצעת התקציב האחרונה, ולכן תיאורטית אמור להיות "חלק מהקונצנזוס".

אבל יש בו כמה מוקשים. נתחיל בכך, שכאשר אושר המתווה המדורג לפני כשלושה חודשים ממדי הגירעון עוד לא היו ידועים ויעדי הגבייה היו שונים מהותית מאלה של היום. כלומר האוצר כעת יצטרך לנקוט צעדי מיסוי "משלימים" כדי להגדיל את ההכנסות (ראו אופציה 3).

המוקש השני הוא שהאוצר מתנה את אישור המתווה המדורג בהעברת חוק מס הנסועה על רכב חשמלי ובכניסתו לתוקף ב-2026. וכאן יש שתי בעיות: האוצר צריך "מזומן ביד" אבל אותו מס נסועה (כ-15 אגורות לקילומטר) אמור לייצר לאוצר הכנסות רק החל ב-2026; והסיכוי שחוק מס הנסועה יתקבל בכנסת קלוש כשלעצמו. זהו מס בעייתי הן מבחינת היישום המורכב והן מבחינה ההשלכות הפוליטיות והחברתיות שלו, מכיוון שהוא עשוי לפגוע בתושבי הפריפריה, שהם "צרכני קילומטרים" גבוהים מהממוצע, ובנהגי ציי הרכב, שללובי שלהם יש השפעה רבה במסדרונות השלטון. בקיצור מדובר ב"גלולת רעל פוליטית", שספק אם מקבלי ההחלטות יסכימו לבלוע אותה. במיוחד על רקע בחירות.

אפשרות 3: העלאת מס הקנייה על רכבי בנזין ודיזל

האופציה השלישית שניצבת כרגע על שולחן האוצר היא "היברידית": שילוב בין העלאה מתונה של מס הקנייה על רכב חשמלי בינואר הקרוב ובמקביל העלאה של מס הקנייה על כלי רכב עם מנועי בעירה פנימית: דיזל, בנזין, היברידיות ופלאג-אין.

כפי שנחשף בגלובס, הרעיון הוא להעלות את מס רכבי הבנזין באמצעות צמצום תקרת הטבת "המס הירוק" מכ-15 אלף שקל כיום לכעשרת אלפים שקל. נזכיר כי החל מתחילת העשור הקודם כל רכב שמיובא ארצה מקבל "ציון ירוק" על-פי נוסחה, שמשקללת את סך פליטת המזהמים שלו. בהתאם לציון מחולקים כלי הרכב ל-15 "קבוצות זיהום", שזוכות להפחתת מס שקלית שנעה בין אפס (לרכבים המזהמים ביותר) לכ-15 אלף שקל (לרכבים "הירוקים" ביותר).

אלה לא סכומים גדולים, אבל צריך לזכור שהם מופחתים ממחירי היבוא של הרכב, לפני מסים. כלומר בפועל משקלם מהותי בחלק מהדגמים, ועל-פי נתוני רשות המסים מורידים את מס הקנייה הריאלי על דגמים "נקיים" מ-83% לסביבות 65% ואך פחות. לפיכך הפחתה של שליש מהבונוס הירוק תקפיץ משמעותית את מס הקנייה הריאלי.

בעיה נוספת היא שכלי הרכב הירוקים והחסכוניים הם גם הנהנים העיקריים מאותה הטבת מס ירוק, והם גם אלה שיספגו את עיקר "המכה" מהמהלך. ההתייקרות שלהם עשויה להגיע לסדרי גודל של 10% ממחיר המחירון ויותר. לעומת זאת כלי הרכב המזהמים ביותר, שממילא לא מקבלים הטבה, לא יושפעו. התוצאה: הפחתת המוטיבציה לייבא כלי רכב נקיים, ירוקים וזולים ועידוד עקיף ליבוא רכב מזהם.

בשורה התחתונה, אפשר לצפות שהמחיר הממוצע של כלי הרכב החדשים ימשיך לשבור שיאים חדשים בשנה הבאה ולדחוק את יכולת ההחזר של הלקוחות. כלי הרכב החדשים, במיוחד הזולים והחסכוניים, יתרחקו עוד יותר מיכולת התשלום של ההמונים וייעלמו מהשוק. אבל לאור ההכנעה שבה מקבל הציבור את גזירות המס על רכב, שוב ושוב, אין לנו לבוא בתלונות אלא אל עצמנו.

עוד כתבות

שידורי ספורט / אילוסטרציה: Shutterstock, daphnusia

המחיר של חבילת הספורט יעלה שוב? הדרישה החדשה של צ'רלטון

צ'רלטון הודיעה לספקיות הטלוויזיה כי חבילת הצפייה במובייל תבוטל בינואר הקרוב, והציבה דרישה חדשה: התייקרות כוללת לכלל הלקוחות או ביטול גורף של האפשרות לצפות דרך הסלולר ● הוט כבר הודיעה ללקוחותיה על עליית מחירים, בעוד יתר הספקיות עדיין בוחנות את צעדיהם מול ספורט1

הודעה שנשלחה בקבוצת וואטסאפ של מתחזים / צילום: צילום מסך

הונאת הרשת החדשה: הבטיחו תשואה חלומית, ואז המניה נפלה בכ־90%

מתחזים ברשת שכנעו משקיעים ישראלים להשקיע במניה של קבוצת מסעדות מלזית ● הם התחזו לדמויות מוכרות בשוק, וכך זינקה המניה בכ־150% - אך קרסה לאחר בריחת מארגני ההונאה שמכרו את החזקותיהם ● ברקע, פלטפורמות כמו מטא מתקשות לבלום את התופעה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מגמה מעורבת בוול סטריט; סירקל מזנקת ב-9%, וויקס ב-5%

מטבעות הקריפטו מתאוששים מעט היום, סטרטג'י של מייקל סיילור רכשה מיליארד דולר בביטקוין ● גילת יורדת בעקבות הנפקת מניות למוסדיים ● בורסת נאסד״ק מבקשת להאריך את שעות המסחר שלה ל־23 שעות ביממה ● מחירי הנפט בארה״ב ירדו היום לשפל מאז מאי, ומסתמנים כשנה הגרועה ביותר שלהם זה שבע שנים ● האבטלה בארה"ב בשיא של כ-4 שנים ● נעילה שלילית באירופה

משכנתא / אילוסטרציה: Shutterstock

המגבלות וההטבות: ההנחיות החדשות של בנק ישראל במשכנתאות

אחרי ההקלות הזמניות שניתנו במהלך הקורונה ובמלחמת "חרבות ברזל", בפיקוח על הבנקים החליטו לקבע חלק מההקלות שניתנו ללווים שלקחו הלוואות "לכל מטרה" שמגובות בנכסים ● בנוסף, הפיקוח על הבנקים מעלה גם את גובה שווי הנכסים לצורך נטילת הלוואות שנרכשו כחלק מתוכנית מחיר למשתכן

מה יחזיר את הקונים לשוק הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי

בעולם כבר למדו: הפחתות ריבית לא מייצרות ביקוש לדירות - וזו הסיבה

בזמן שאצלנו בנק ישראל רק החל להוריד את הריבית, מאירופה ועד צפון אמריקה הבנקים המרכזיים נמצאים בעיצומה של סדרת הפחתות ● עם זאת, הנתונים מראים כי השפעת המדיניות המוניטרית על מחירי הדיור חלשה יחסית ● למרות ההבדלים בין הכלכלות והאתגרים של ישראל, נשאלת השאלה: האם גם כאן נראה מגמה דומה?

מחירי הדיור / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לא רק המחירים שירדו: המכה שספגו רוכשי הדירות החדשות

מחירי הדירות ממשיכים לרדת שמונה חודשים ברציפות, אך עליית תשומות הבנייה מייקרת את הדירות החדשות ומכבידה על הרוכשים והיזמים ● הירידות ניכרות בעיקר בדרום ובתל אביב, בעוד בירושלים נרשמות עליות, ובשוק השכירות נרשמת יציבות עם עליות מתונות לדיירים חדשים ולמחדשים

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: ap, Evan Vucci

טראמפ אחרי חיסול ראאד סעד: אנחנו בודקים אם ישראל הפרה את הפסקת האש בעזה

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג דחה את הערעור שהגישה מדינת ישראל על צווי המעצר שהוצאו נגד נתניהו וגלנט ● ה-FBI סיכל פיגועי תופת בארה"ב בערב השנה החדשה; חמשת העצורים - פרו-פלסטינים ● שנה לאחר נפילת משטר אסד ובצל המכות שספג המחנה הפרו-איראני בזירות השונות, נחשף קרע עמוק בתוך "ציר ההתנגדות" ● עדכונים שוטפים

מה מציעות ספקיות החשמל הפרטיות לצרכנים? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החשמל מתייקר, אבל יש פתרונות: כך תחסכו עד 20% דרך הספקיות הפרטיות

רק אחד מכל 10 משקי בית התניידו לספקיות פרטיות מאז נכנסה רפורמת החשמל לתוקף, חרף העובדה שמדובר במהלך פשוט יחסית ● הנחות קבועות של אחוזים בודדים או מסלולים עם חיסכון של עד 20% בשעות הלילה: מה כדאי לדעת על המסלולים שמציעות החברות השונות ● גלובס עושה סדר

תום ליבנה / צילום: אריק סולטן

תום ליבנה ואיל וולדמן מגייסים 200 מיליון דולר לספאק חדש

בשבועות האחרונים ליבנה מקדם גיוס של כ־200 מיליון דולר לחברת ספאק חדשה, המיועדת לרכישת חברה פרטית ישראלית בתחומי הסייבר או הבינה המלאכותית ● לחברה כבר צורפו חברי דירקטוריון כמו איל וולדמן ודייב דה-וולט

מערכת PULS של חברת אלביט / צילום: אלביט מערכות

משגרים ללא רקטות אמריקאיות: הצעד של ממשל טראמפ נגד אלביט

עפ"י דיווח של אתר דיפנס אקספרס, ארה"ב לא מאשרת למדינות אירופה להשתמש ברקטות וטילים אמריקאים במשגרים של אלביט ● הסיבה לצעד החריג היא חשש ל"דליפות טכנולוגיות", אך במשרד ההגנה הגרמני מציינים כי ניתן לטפל בחשש הזה בעזרת עדכוני תוכנה

ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: שלומי יוסף

רשות ניירות ערך בוחנת מתן הקלות לסוכני ביטוח בייעוץ השקעות

במסגרת המהלך שמקדם משרד האוצר לאיחוד מוצרי החיסכון תחת פלטפורמה אחת, רק סוכני ביטוח שמחזיקים גם ברישיון ייעוץ השקעות יוכלו לשווק קרנות נאמנות ● לגלובס נודע כי על רקע זה רשות ניירות ערך בוחנת אפשרות ליצור מסלול מקוצר לקבלת הרישיון עבור הסוכנים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בתל אביב; מדד הבנקים ירד ב-0.5%, נקסט ויז'ן זינקה ב-17%

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.3% ● נקסט ויז'ן דיווחה היום על העסקה הגדולה בתולדותיה, בגובה של 76.8 מיליון דולר ● איחוד האמירויות היא הלקוחה מאחורי עסקת הענק של  אלביט, כך לפי דיווח באתר "אינטיליג'נס אונליין" ● וגם: שתי מניות השבבים הישראליות שזכו להמלצה מג'פריס

שוק ההון והשקעות / צילום: Shutterstock

המשקיעים בוול סטריט מתרחקים מענקיות הטכנולוגיה - וזו החלופה

סימני הספקנות סביב תחום ה-AI הולכים ומתרבים, ובתי ההשקעות הגדולים אומרים ללקוחות שלהם להוריד את החשיפה לענקיות הטכנולוגיה ● לדידם, ההזדמנויות הן בתחומים שאינם תחת הפנס ● "המשקיעים כבר לא ירדפו רק אחרי מיקרוסופט ואמזון - ההשקעה הולכת ומתרחבת לשאר השוק"

הדמיית פארק ''טבעון טק'' / הדמיה: Oilin

הסכום נחשף: כמה תשלם אנבידיה על הקרקע של הקמפוס היוקרתי שלה?

אנבידיה תשלם בשלב הראשון סכום של 90 מיליון שקל על הקרקע עליה יוקם מרכז הפיתוח ● הקמפוס אמור להשתרע על 160 אלף מ"ר, במרכז תעסוקה חדש בקריית טבעון בשם "טבעון טק" שנמצא כעת בשלבי תכנון ● עלותו צפויה להגיע למאות מיליוני שקלים לפחות

אסדת נפט בטקסס, ארה''ב / צילום: Reuters, Carlos Kosienski

מחירי הנפט בשפל של 4 שנים. אלה הסיבות

עפ"י חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO, "הירידה במחירי הנפט בעולם מגיעה על רקע הערכות על התקדמות השיחות להפסקת המלחמה באוקראינה והאטה בכלכלת סין" ● מניות הגז והנפט הישראליות רושמות ירידות

השנה בה נשברו כל המיתוסים בשוק הרכב / צילום: AI

הסיניות השתלטו, החשמליות נזנחו: הנתונים שמאחורי השנה הדרמטית בשוק הרכב

בשנה החולפת השתנו חוקי המשחק בגזרת הרכב הישראלי: מלאים עצומים הכבידו על השוק ועיוותו את תמונת המכירות, המכוניות החשמליות נזנחו לטובת פלאג-אין, הסינים כבשו את השוק, ומותגים ותיקים נדחקו לקרן זווית ● האם 2026 צפויה להיות סוערת יותר?

רכבים בנמל אילת / צילום: איל יצהר

בדיקות כשירות והשלמות לוגיסטיות: נמל אילת נערך לחזרה לפעילות

למרות הפסקת האש, השנה פקדו את נמל אילת שש אוניות בלבד ● כעת בנמל נערכים לחזרה לפעילות מלאה, אחרי תקופה ארוכה של השבתה בעקבות האיום על נתיבי השיט בים האדום

ניקאש ארורה, מנכ''ל פאלו אלטו / צילום: מולי גולדברג

מנכ"ל פאלו אלטו לגלובס: “אין חשש לפגיעה בתגמול עובדי סייברארק”

ניקש ארורה, שהגיע לביקור בישראל, התייחס לתקופת הביניים סביב אקזיט הענק שטרם הושלם, והבטיח בהירות לעובדים ● בדבריו ציין את החותם שהשאיר ניר צוק בחברה גם אחרי עזיבתו, וסימן את האתגרים הבאים של עולם הסייבר בעידן הבינה המלאכותית והמחשוב הקוונטי

מייסדי נאבן, אריאל כהן ואילן טוויג / צילום: נאבן

בעקבות עזיבה מפתיעה של סמנכ"לית הכספים: מניית נאבן נופלת בחדות

מניית נאבן, שהונפקה בנאסד"ק לפני כחודש וחצי, נסחרת כעת בכחצי משווי ההנפקה ● עם זאת, המנכ"ל מציין: "מעולם לא הייתי אופטימי יותר בנוגע להזדמנויות שיש לפנינו"

הציבור מעדיף פיקדונות על הקרנות הכספיות של רשות ני''ע / אילוסטרציה: Shutterstock

בין פיקדון לקרן כספית: המוצר החדש שאמור היה לייצר תחרות לבנקים, אבל מתקשה לגייס לקוחות

ברשות ני"ע קיוו שהשקת הקרנות הכספיות המתחדשות תסיט אליהן כספים מהפיקדונות, אלא שכחצי שנה לאחר מכן המצב עגום: רק שני בתי השקעות מוכרים את הקרנות, והמשקיעים מדירים את כספם מהמוצר, שמנהל מיליונים בודדים ● בקרנות טוענים: "הבנקים לא משווקים אותנו"