בניסיון למלא את הקופה בעוד מאות מיליוני שקלים: באוצר בוחנים גזרה חדשה

משרד האוצר בוחן להעלות את המס על רכבי בנזין, על־ידי הקטנת ההטבה הכספית של "המס הירוק", שמוענקת לכל כלי הרכב המיובאים לארץ, בהתאם לרמת הזיהום שלהם • וגם: שלושה דגמי פרימיום חדשים של ב.מ.וו, אאודי ו־JEEP הושקו בארץ • השבוע בענף הרכב

רכב חשמלי בהטענה / צילום: Shutterstock
רכב חשמלי בהטענה / צילום: Shutterstock

במשרד האוצר דנים בימים אלה בצעדים דחופים לצמצום הגירעון התקציבי, אחד מהם הוא ביטול הטבת המס על רכב חשמלי, שאמור להיכנס לתוקף אוטומטית בינואר אלא אם תוצג תוכנית חלופית. לגלובס נודע כי בדיונים שנערכו השבוע בנושא הובעה התנגדות של המשרדים "הסביבתיים" לביטול הטבת המס.

מבחן דרכים | פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע
ארה"ב לא לבד: גם באירופה רוצים לחסום את כלי הרכב החשמליים מסין
הצוללת | שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

לטענתם, הזינוק במס הקנייה על רכב חשמלי מ־35% כיום ל־83%, נוגד את המטרה הסביבתית האסטרטגית והמוצהרת של ממשלת ישראל לקדם את המעבר לרכב חשמלי. מיסוי כזה יביא להתייקרות חדה, ולאובדן הכדאיות הכלכלית. התוצאה תהיה הקטנת הרכישות והיבוא של רכב חשמלי, למעט רכבי יוקרה חשמליים, שהטבת המס עליהם ממילא מזערית. בענף מציינים כי כבר כעת מורגשת האטה במכירות בפלח.

לגלובס נודע כי האוצר בכל זאת מסמן את העלאת מיסוי הרכב כאמצעי מועדף להגדלת ההכנסות בטווח הקצר לצורך סגירת הגירעון. זאת עד שייכנס מס הנסועה לתוקף ב־2026, אם אכן יאושר לבסוף.

אחת התוכניות החלופיות שנבחנות כיום באוצר, היא העלאה מתונה של מס הקנייה על רכב חשמלי בינואר 2025, לשיעור של 45%־50%, אך במקביל העלאת המס על רכבי בנזין, שתגדיל את ההכנסות בצורה משמעותית. באוצר לא מתכוונים להעלות את תקרת מס הקנייה על רכב, שעומדת כיום על 83% והיא אחת הגבוהות בעולם, אלא להקטין את ההטבה הכספית של "המס הירוק", שמוענקת כיום לכל כלי הרכב המיובאים לארץ בהתאם לרמת הזיהום שלהם.

יצוין כי כיום רכב בנזין או הייבריד שנמצא בקבוצת הזיהום הנמוכה ביותר מקבל הטבה מרבית של כ־15 אלף שקל, שמופחתת מעלות היבוא שלו לפני מסים. גובה ההטבה פוחת בהדרגה בהתאם לקבוצת הזיהום של הרכב. על פי ההצעה הנבחנת, תפחת תקרת ההטבה מכ־15 אלף שקל לכעשרת אלפים שקלים בלבד. המשמעות של המהלך היא הגדלה משמעותית של מס הקנייה הריאלי על כלי רכב עם מנועי בנזין, שעדיין מהווים 80% מהמכירות בשוק המקומי.

עידוד עקיף לדרגת זיהום גבוהה

על פי הערכות, צעד כזה עשוי להגדיל את הכנסות המדינה בהיקף של בין 400 ל־600 מיליון שקל בשנה. זהו סכום גבוה משמעותית מההכנסות הצפויות אם תבוטל הטבת המס על כלי רכב חשמליים.

עם זאת, בענף מציינים כי מהלך כזה עתיד לפגוע בעיקר במכוניות הבנזין הזולות והחסכוניות ובהיברידיות, והוא יעניק עידוד עקיף ליבוא ולרכישה של כלי רכב עם מנועים מזהמים יותר.

בענף מציינים כי עצם "גרירת הרגליים" של האוצר בנושא פוגעת ביכולת תכנון המלאים וההיערכות של היבואנים לקראת העלאת המס, ויוצרת אי ודאות בקרב לקוחות. לטענת היבואנים, הצטיידות במלאי משמעותי של כלי רכב חשמליים לקראת העלאת מס הקנייה, כפי שהייתה בשנה שעברה, דורשת היערכות של חודשים רבים ויש צורך להזרים את הזמנות הייצור כבר בשבועות הקרובים.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "יש יכולת ליצור איזון בכלי המדיניות על מנת להשיג תוצאות משותפות לכלל משרדי הממשלה, הכוללות: הפחתת זיהום אוויר, שמירת הכנסות מדינה, צמצום נסועה וקידום עצמאות אנרגטית. במטרה לשמור על האיזון, לצד קידום מס נסועה יש חשיבות להבטיח המשך דחיפה ממשלתית למעבר לרכבים חשמליים. לצורך כך יש חשיבות למימוש מתווה הטבת מס קניה לרכבים חשמליים כפי שסוכם בהחלטת הממשלה, לצד יצירת מנגנון יעדי פליטה לרכבים חדשים".

מ־200 אלף שקל ומעלה: דגמי פרימיום חדשים הושקו בארץ

השבוע השיקה ב.מ.וו בישראל את דגמי 2024 המחודשים של "סדרה 4" בתצורת קופה, קבריולה וספורט (M4). כלי הרכב עברו מספר שינויי עיצוב חיצוניים וזכו לתא נוסעים משודרג, עם מסך מולטימדיה רוחבי גדול ועוד. היצע המנועים לא השתנה והוא כולל מנוע 2 ליטר טורבו בהספק של 184 או 245 כ"ס, ומנוע 3 ליטר טורבו בהספק 374 כ"ס. דגם ה־M4 מצויד במנוע 3 ליטר, שמייצר 510 כ"ס. המחירים מתחילים ב־399 אלף שקל לדגם הקופה הבסיסי, ומגיעים עד 815 אלף שקל לדגם M4 קופה.

ב.מ.וו  ''סדרה 4'' / צילום: יח''צ
 ב.מ.וו ''סדרה 4'' / צילום: יח''צ

במקביל השיקה ב.מ.וו גם את גרסת ה־530 פלאג־אין של סדרה 5. המכונית מצוידת במנוע חדש עם סוללה מוגדלת, שמאפשרת לנוע על חשמל בלבד לטווח של עד 100 ק"מ. ההספק המשולב הוא 299 כ"ס, והתאוצה מאפס ל־100 קמ"ש אורכת 6.3 שניות. המחיר מתחיל בכ־499 אלף שקל ומגיע עד כ־545 אלף.

אאודי השיקה השבוע את דגם 2024 של אאודי A3, שעבר מתיחת פנים חיצונית ופנימית. בשלב הראשון הושק הרכב בישראל עם מנוע 1.5 ליטר טורבו חדש, עם סיוע חשמלי לטובת החיסכון, והספקים של 116 כ"ס (אפס ל־100 קמ"ש ב־9.9 שניות) ו־150 כ"ס (אפס ל־100 קמ"ש ב־8.1 שניות). המחירים מתחילים בכ־212 אלף שקל ומגיעים עד כ־257 אלף לדגם הסדאן המפואר.

אאודי A3 מחודש / צילום: יח''צ
 אאודי A3 מחודש / צילום: יח''צ

ואילו המותג JEEP השיק בישראל את הדור המחודש של ה"קומפאס", עם מנוע 1.5 ליטר טורבו שמקבל סיוע ממערכת היברידית "קלה". המנוע מייצר 130 כ"ס ומשודך לתיבת הילוכים כפולת מצמדים. הוא מאיץ מאפס ל־100 קמ"ש ב־10 שניות ורושם תצרוכת דלק ממוצעת של 16.7 ק"מ לליטר. המחירים הוזלו ביחס לדגם היוצא כשגרסת הבסיס עולה כ־210 אלף שקל.

JEEP ''קומפאס'' / צילום: יח''צ
 JEEP ''קומפאס'' / צילום: יח''צ

שתי גרסאות חדשות לחשמלית המשפחתית MG4

חברת לובינסקי, יבואנית המותג MG של SAIC הסינית, מרחיבה את היצע המכונית החשמלית המשפחתית MG4 בישראל עם שתי גרסאות חדשות. הראשונה היא גרסת טווח ארוך, שמצוידת בסוללה בקיבולת מוגדלת של 77 קילוואט ומסוגלת להשיג טווח מוצהר של עד 520 ק"ב ב־WLTP, לעומת טווח של עד כ־450 ק"מ בגרסה הקיימת עם סוללת 64 קילוואט.

הסוללה גם תומכת בטעינה מהירה יותר, של עד 150 קילוואט. הספק המנוע שודרג ל־245 כ"ס והיא מסוגלת כעת להאיץ ל־100 קמ"ש ב־6.5 שניות. מחיר הגרסה כ־164 אלף שקל לעומת 153 אלף שקל של דגם הבסיס.

MG4 / צילום: יח''צ
 MG4 / צילום: יח''צ

הגרסה השנייה המכונה Xpower, מצוידת בשני מנועים בהספק משולב של 435 כ"ס ומומנט של 61 קג"מ. היא מאיצה מאפס ל־100 קמ"ש ב־3.8 שניות ומגיעה ל־200 קמ"ש. סוללה בקיבולת של 64 קילוואט־שעה מעניקה טווח מרבי מוצהר של עד 385 ק"מ בתקן WLTP. לרכב יש שלדה משודרגת, בלמים מוגדלים, גלגלים מיוחדים ועוד. מחירו 174 אלף שקל. במקביל הורחבה האחריות על כל הדגמים החשמליים העדכניים של המותג ל־7 שנים, או 150 אלף ק"מ לרכב ל־8 שנים, או 150 אלף ק"מ לסוללה.