גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מלאי הענק שהגיע מטורקיה בדקה ה-90 והשאלה: האם זה הזמן לקנות רכב חדש?

נתוני המסירות של כלי הרכב בישראל מתחילת השנה אומנם טובים ביחס לתהפוכות, אך מאחוריהם מסתתרת אי־ודאות גבוהה ● ברקע: מהלכי מיסוי של האוצר, עצירת היבוא מטורקיה ומגמה של העלאת המחירים ● אלו הדגמים שנפגעים יותר מכולם

טויוטה CH-R. אחד הדגמים המבוקשים בישראל / צילום: יח''צ
טויוטה CH-R. אחד הדגמים המבוקשים בישראל / צילום: יח''צ

ענף הרכב הישראלי עבר בארבע השנים האחרונות מסלול "אקסטרים" נוסח רכבות הרים קיצוניות עם עליות, מורדות, צניחות והיפוכים. אולם אם לשפוט על פי נתוני המסירות בחמשת החודשים הראשונים של 2024, שהתפרסמו בשבוע שעבר, הענף שרד את התהפוכות בצורה מרשימה. מתחילת השנה עלו על הכבישים מעט יותר מ־129 אלף כלי רכב, ירידה של 13.6% לעומת שנה שעברה. זו לא התרסקות אלא רק האטה, ואם לוקחים בחשבון שבתקופה המקבילה אשתקד המכירות היו חזקות במיוחד כפיצוי על מחסור במלאים בשנה הקודמת, המספרים של 2024 נראים מכובדים.

השבוע בענף הרכב | המשאיות החשמליות כבר פה, ודגמי הרכב החדשים שבדרך לישראל
ניתוח גלובס | הנתונים נחשפים: כמה מרוויחות יבואניות הרכב הגדולות בכל עסקה?
מבחן דרכים | הסינית שהצליחה במקום שבו הרבה אחרות נכשלו. ובמחיר סביר

גם בדירוג מותגי הרכב המובילים על מסירות לא חלו שינויים מהותיים, אך ניתן לראות סימנים לכך. יונדאי עדיין מובילה את המסירות אבל סופגת ירידה של כמעט 40% לעומת התקופה המקבילה. טויוטה הספיקה להביא מלאי ענק מטורקיה "בדקה ה־90", ולפיכך סגירת השערים עדיין לא משפיעה עליה - קרוב לוודאי שנראה את ההשפעה ביוני. גם קיה סובלת מחוסר במלאים, שמשתקף בירידה של 24% במסירות, ואילו את המקום הרביעי תופסת BYD, שהיא המותג החשמלי והסיני המוביל במסירות, עם עלייה של 6.2%. את החמישייה המובילה חותמת סקודה עם עלייה מכובדת של 18.4% במסירות, שמשקפת את חזרת המלאים אחרי השנה שעברה.

אבל השורה התחתונה של ינואר־מאי עדיין משקפת בעיקר את האינרציה של תחילת השנה - שהחלה עם מלאים גדולים, ועדיין לא משקפת את החרם הטורקי ואת מהלכי המיסוי המתוכננים של האוצר. לפיכך, למרות שניסיון לחזות את השוק בהמשך 2024 קל בערך כמו חיזוי המספרים ברולטה, ננסה לסמן כאן כמה מגמות להמשך השנה.

חשמליים ופלאג־אין: "הלם בהשהיה"

בתחילת 2024 הועלה מס הקנייה על רכב חשמלי מ־20% ל־35% אבל לפחות על הנייר ההשפעה של כך לא ניכרת בשטח; בחודשים ינואר־מאי נמסרו בישראל 32,102 כלי רכב חשמליים, עלייה של כ34% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ועלייה בנתח השוק של הפלח מ־16% ל־24.8%. כביכול הנתונים מעניקים סימוכין לטענת האוצר, שהביקוש "הטבעי" לרכב חשמלי בישראל הוא כה חזק ויציב עד שהשוק "סופג" העלאות מס ללא קושי. אלם עיקר המכירות בפלח בינואר־מאי היו ממלאי של יותר מ־70 אלף כלי רכב חשמליים שהגיעו ברבעון האחרון של 2023 ושוחררו מהמכס במס הקנייה "הישן".

גם התחרות בפלח הפכה צפופה בעקבות כניסתם של מותגי רכב רבים מסין, והביאה להצטברות מלאים אצל מותגים ותיקים כמו יונדאי וקיה. רבים מכלי הרכב הללו יוצרו לפני כמעט 12 חודשים, כך שהיבואנים חייבים לגלגל אותם ללקוחות בהנחות משמעותיות או לרשום אותם על שמם - ולהפסיד הרבה יותר.

למרות ההנחות כבר ניכרת האטה משמעותית בקצב הצמיחה החודשי של המכירות בפלח החשמלי, בהשוואה לקצב צמיחה בחודשים המקבילים אשתקד. ההאטה צפויה רק להתגבר ככל שיתרוקנו המלאים במיסוי "הישן".

התופעה בולטת אפילו יותר בפלח רכבי הפלאג־אין, שבתחילת 2024 איבד את הטבת מס הקנייה שלו. אומנם חלק מהיבואנים בפלח הספיקו לצבור מלאים לפני עליית המס, אבל המכה עדיין הייתה קשה. בחודשים ינואר־מאי נמסרו בפלח הפלאג־אין רק 4,394 כלי רכב, ירידה של 36% משנה שעברה. לשם השוואה, באירופה באותה תקופה צמח הפלח הזה בכ־13%.

למרבה האירוניה הדבר היחיד שיכול להציל השנה את הפלח החשמלי מגורל דומה לזה של פלח הפלאג־אין הוא דווקא עוד העלאת מס - כך נראה גל של "רכישות פאניקה" של לקוחות פרטיים לצד "רכישות לצורך רווח מהיר" של חברות הליסינג. כך או כך, זו תהיה צמיחה חד־פעמית שלאחריה יגיע שפל בלתי נמנע.

נשיא טורקיה מטלטל את השוק

גם פלח רכבי הבנזין וההייבריד עובר כיום טלטלה, זאת בגלל החלטת ממשלת טורקיה לעצור את יצוא הרכב לישראל (בין שאר המוצרים). ליבואנים הרלוונטיים, בעיקר טויוטה ויונדאי, היה מעט מאוד זמן להיערך לתרחיש הזה, שכן רבים בענף לא האמינו שארדואן יפגע ביצוא ובחופש הפעולה של "תעשיית הדגל הבינלאומית" של טורקיה.

עצירת היבוא נוגעת רק למספר מצומצם של דגמים, אבל אלה דגמי מפתח בשוק הרכב הישראלי, שהיעדרותם יוצרת כיום "ואקום" לא קטן. שלושה מהם, טויוטה קורולה, יונדאי I20 ויונדאי I10, תפסו בשנה שעברה כ־15 אלף מסירות ביחד. זה אולי לא נתח גדול מכלל המסירות השנתיות (כ־6%), אבל המשקל של הדגמים הללו בפלחים הרלוונטיים בהם הם מתמודדים הוא משמעותי מאוד.

לאלה אפשר גם להוסיף את "להיט המכירות" החדש בפלח הקרוס־אובר, טויוטה CH-R החדש, שמיוצר בטורקיה ונהנה בתחילת השנה מתנופת חדירה ראשונית משמעותית, עם צפי לכמה אלפי מכירות השנה.

כל ההזמנות לדגמים הללו הוקפאו לחלוטין בשבועות האחרונים, למעט כמה "שאריות" מגרסאות פחות מבוקשות, וללא צפי קונקרטי לחזרה למלאי. התבדו גם התיאוריות על "המצאת מסלולי יבוא עקיפים", באמצעות יצוא רכב מטורקיה למדינות שכנות (יוון, קרואטיה וכו') ודרכן לישראל. מסתבר שכדי לייצא כמויות רכב משמעותיות בדרך זו נדרש סיוע, או לפחות "העלמת עין" של יצרני הרכב. אולם היצרנים העדיפו לוותר על השוק הישראלי הקטן כדי לא להסתכן בסנקציות של ארדואן. עד כמה האמברגו מוחלט? על כך אפשר ללמוד מזה שאפילו ליבואנים המקבילים, שמתמחים בשיטות מתוחכמות ועקיפות לייבא רכב מטורקיה, אין כיום מלאים רלוונטיים להציע.

תיאורטית, מי שאמור ליהנות מכך הם דגמים מתחרים בפלחים הללו, שמיוצרים באירופה או במזרח - דוגמת קיה פיקנטו ואלנטרה הייבריד. אבל בפועל גם אלה נתפסו בלתי ערוכים, גם בגלל שיבואנים רבים הקטינו הזמנות בציפייה לשנה חלשה, וגם בגלל שיבושים מתמשכים בתובלה מהמזרח. התוצאה היא מצב מוזר של מכירות איטיות מחד ועודפי ביקוש בפלחים מסוימים מאידך. מצבים כאלה מביאים בדרך כלל ללחץ לעליית מחיר.

השורה התחתונה היא יצירת סיטואציה צרכנית בעייתית מאוד עבור לקוחות, שמתלבטים אם לרכוש רכב כעת או להמתין. מצד אחד המצב הנוכחי של ירידה במכירות ואופק כלכלי לא ברור מכתיב העמקה של מבצעי המכירות ככל שנתקרב לרבעון השלישי והרביעי. מצד שני, המחסור במלאי בדגמי מפתח, עודפי הביקוש לדגמים "תחליפיים" לדגמים החסרים וחוסר הוודאות לגבי מהלכי המיסוי החדשים של האוצר (ולא רק בחשמליות), מרמזים כי המחירים צפויים לעלות ועמם גם הביקוש.

כתוצאה, לא מעט יבואנים, למעט אלה שאין להם ברירה כתוצאה מהתיישנות המלאי, מעדיפים "לשבת על הסחורה", להקטין הנחות ולהמתין להתפתחויות. אז התשובה לשאלה התמידית "לקנות או לחכות" נמצאת במשרד האוצר.

עוד כתבות

100 אלף נכי צה''ל עד 2030 / צילום: Shutterstock

יש מיליון וחצי אנשים עם מוגבלות. איך משלבים אותם בקהילה?

שיעור התעסוקה של אנשים עם מוגבלות עומד על 26% בלבד, והממשלה ניסתה לשנות את זה ● בדרך היא נתקלה בחסמים ממשלתיים ופרלמנטריים, ורק מעט באמת התבצע ● מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחרי שילוב אנשים עם מוגבלות

איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה לניירות ערך / צילום: כדיה לוי

בעלת המניות הגדולה בבורסה מחסלת את ההחזקות. והתשואה פנומנלית

מניקיי שרכשה את מניות הבורסה ב-2018 מכרה את יתרת מניותיה, 5.6%, לגופים מוסדיים בארץ ובחו"ל ● לפני כמה חודשים מכרה הקרן 4.8% ממניותיה לבורסה לניירות ערך עצמה תמורת כ-200 מיליון שקל, במהלך שגרר ביקורת ציבורית

בשנת 2022 פג הקסם של חברות ההייטק. איך זה קרה? / צילום: Shutterstock, Perfect Wave

האבטלה בהייטק מזנקת, ומספר המשרות הפנויות צונח

מחקר חדש של מרכז טאוב שמתפרסם היום מצביע על עלייה באבטלה בענף ההייטק, ירידה במספר המשרות הפנויות והעמקת פערים מגדריים וגאוגרפיים, זאת לצד איום הולך וגובר של אוטומציה ובינה מלאכותית על שוק העבודה

השבוע בעולם / צילום: Anthony Behar - רויטרס

טראמפ מבקר, סטארמר צונח, 3,500 ק"ג קוקאין מוברחים בצוללת לספרד

הבריטים מתכוננים לכרות עוד ראש ממשלה ● טראמפ הורג עוד מבריחי סמים ● 3,500 ק"ג קוקאין בחופי ספרד ● סינים נתבעים לשלם 80 מיליארד דולר על הרעלת מקורות מים בזמביה ● מודל חדש של AI יחזה 1,231 מחלות ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין

אהרון פרנקל קונה מניות תמר פטרוליום ב-320 מיליון שקל. וזו חברת הביטוח המוכרת

בחודשים האחרונים הקטין פרנקל את החזקותיו בחברת האנרגיה בשורה של מימושים ומכירת חלק מהמניות לחברה האזרבייג׳נית סוקאר ● כעת הוא קונה 9% מהמניות ממנורה מבטחים, ומגדיל את האחיזה במי שמחזיקה במאגר הגז תמר

זוהר לוי, מנכ''ל אמפא / צילום: תמר מצפי

מעל מיליארד וחצי שקל: אמפא השלימה גיוס חוב ענק

החברה, שהונפקה לפני כחודשיים ופועלת בתחום הנדל"ן המניב והמימון, גייסה סדרת אג"ח בהיקף כולל של 1.75 מיליארד שקל ● החברה מתכננת להשתמש בכספים לפירעון הלוואות שנטלה, תוך חיסכון ניכר בעלויות המימון

בחזית המדע. מלחמה או שלום? / צילום: Shutterstock

מלחמה או שלום? חוקר המוח שמנסה להיכנס לראש של מנהיגים ומייעץ לממשלות

ד"ר ניקולס רייט, חוקר מוח שמייעץ לפנטגון ולממשלת בריטניה בסוגיות ביטחון, משתמש בידע שנצבר על המוח האנושי כדי לפתח אסטרטגיות לדיפלומטיה ולמלחמה ● בראיון לגלובס, הוא אומר שאנחנו מחווטים לקונפליקטים, אבל אופטימי לגבי האפשרות לסיים אותם, או לפחות לשפר עמדות

מדד חדש למיתוג מעסיק / צילום: פלייטיקה

שבע תובנות על תפקיד מיתוג המעסיק ועל מה שהוא דורש

מה צריך כדי להיכנס לתפקיד מיתוג מעסיק? ● עיון ב-15 מודעות למשרות מסוג זה העלה תובנות על משמעות התפקיד, מקומו בארגון ולאן התחום מתקדם ● טור אורח

רשות ניירות ערך / צילום: תמר מצפי

באופן חריג: בית המשפט הכלכלי פסק נגד רשות ני"ע והזהיר מפני עודף דיווחים לציבור

ביהמ"ש קבע כי חברת הנדל"ן דקמא והמנכ"ל נתנאל לורנצי לא היו צריכים לדווח על הפרה של הסכם הלוואה שהעניקה החברה בגובה 10 מיליון שקל, שכן ההפרה לא הייתה מהותית ● הרשות אף חויבה בתשלום הוצאות בגובה 20 אלף שקל ● רשות ני"ע: "לומדים את פסק הדין"

דונלד טראמפ ומנכ''ל אינטל ליפ בו טאן / צילום: אינטל

בתוך פחות מחודש: התשואה הבלתי נתפסת של ממשל טראמפ באינטל

מעט לאחר שדונלד טראמפ קרא להדחת מנכ"ל אינטל, ממשלת ארה"ב רכשה כ-10% ממניותיה בכ-20 דולר למניה ● היום, לאחר השקעתה של אנבידיה בחברת השבבים החבוטה, רושם הממשל רווח של כ-5 מיליארד דולר, על הנייר

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג ומנכ''ל אינטל ליפ–בו טאן / צילום: אינטל

מה עומד מאחורי עסקת אינטל-אנבידיה, והמרוויחה הישראלית המפתיעה

קשה שלא לראות בהצהרת אנבידיה, לפיה תשקיע 5 מיליארד דולר באינטל, מעין מס נוסף מבית היוצר של הנשיא טראמפ ● יותר מאשר תוכנו של שיתוף הפעולה, חשובה הזרמת ההון הגדולה לאינטל, שתאפשר לה להימנע מהמשך פיטורים ומכירה בחסר של נכסים ● גם חברות הפורטפוליו של אינטל ירוויחו מהמהלך, ובראשן מובילאיי הישראלית

קרוקטים ב''מלגו ומלבר'' / צילום: זהר פלגי

13 שנה אחרי שפתחה דלתות, "מלגו ומלבר" מדויקת מתמיד

השף מוטי טיטמן החליט בשנה האחרונה להנגיש את המסעדה שלו, כך שתהלום את המצב הרגשי והכלכלי במדינה. זה רק מחמיא לה

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג ומנכ''ל אינטל ליפ–בו טאן / צילום: אינטל

"עובדים על ההסכם כבר שנה, טראמפ לא היה מעורב": פרטים חדשים על עסקת אנבידיה-אינטל

"אני בתפקיד הזה כבר חצי שנה - וכבר ביומי הראשון בו עסקתי בפרטי ההסכם", גילה מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, במסיבת עיתונאים לרגל חתימת עסקת הענק ההיסטורית בין שתי החברות ● ראש תחום מניות טכנולוגיה בבית ההשקעות האמריקאי DA Davidson: "המוטיבציה של אנבידיה להשקיע באינטל היא כפולה - היא יכולה לעזור לגוון חלק מהייצור הרחק מ-TSMC והיא יכולה לתמוך בממשל האמריקאי"

הותר לפרסום: 4 לוחמים נהרגו בקרב בדרום רצועת עזה, לוחם נוסף במצב קשה

באירוע שבו נפלו ארבעת הלוחמים נפצע באורח קשה צוער בגדוד דקל, בבית הספר לקצינים ● הותר לפרסום: סא"ל יצחק הרוש, בן 68 מירושלים, וסמל אורן הרשקו, בן 20 מתל מונד, נפלו בפיגוע במעבר אלנבי בגבול ירדן ● חיל האוויר יירט טיל אחד ששוגר מתימן ● כטב"ם נפל בחצר מלון באילת: נזק נגרם למבנה ● 48 חטופים - 713 ימים בשבי - עדכונים שוטפים

החיסכון שלנו עבר לידיים של המוסדיים בעקבות רפורמת בכר / איור: Shutterstock

ממיליארד ל-100 מיליארד שקל: 20 השנים שבנו את השליטים החדשים של שוק ההון

לא סתם צבי סטפק ממיטב מכנה את רפורמת בכר "המפץ הגדול של שוק ההון". היא הפכה את חברות הביטוח ואת בתי ההשקעות למנהלים של טריליוני שקלים של הציבור בקופות גמל, קרנות פנסיה וקרנות נאמנות ● הללו הפכו לקבוצה עם כוח עצום, ויש הטוענים שאף ריכוזית לא פחות מהבנקים ● אבל בשוק מסבירים: התחרות ללא ספק מגיעה גם לשם ● 20 שנה לוועדת בכר, פרויקט מיוחד 

המשרוקית. על הפייקים סביב הירי בצ'ארלי קירק / צילום: ap, Alex Brandon

הלקח החשוב מהפייקים סביב הירי בצ'ארלי קירק - שהגיעו גם לארץ

דקות אחרי הירי ביוטה, היו כבר מי ש"ידעו" מי הרוצח ומה המניעים שלו ● עד כה תיאוריות שונות הופרכו שוב ושוב, אבל זה לא מפריע להן להמשיך ללוות אותנו ● הפרשה מלמדת אותנו שיעור קריטי בצריכת מידע בסביבה טכנולוגית

חדשות ההייטק / צילום: Shutterstock

איך חברה שגייסה פחות מ־5 מיליון דולר נמכרה ביותר ממיליארד דולר?

המדור של גלובס מציג מדי שבוע את כל החדשות המעניינות בענף ההייטק ● והפעם: אובר משקיעה מיליונים בחברת רחפנים ישראלית ● פריצת ענק בסיילספורס מאיימת על פאלו אלטו ● וגם: סקר חדש מגלה כמה האמריקאים מפחדים מבינה מלאכותית • חדשות ההייטק

גם זה קרה פה / צילום: ראובן קסטרו - פול וואלה, מוטי מילרוד

הפאניקה המיותרת שהצית נתניהו הזכירה לשוק את הסיכונים

ראש הממשלה דיבר בלי לחשוב ● מה יעשו הח"כים עם הגדלות הרמטכ"ל ● ואיך קופץ אחד לגובה עושה בית ספר להישגים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פרויקט &EAST של רבוע כחול נדל''ן / צילום: רבוע כחול נדלן

כפי שנחשף בגלובס: Jfrog תשכור משרדים בעסקה של כ־650 מיליון שקל

עפ"י ההסכם עם רבוע כחול נדל"ן, חברת התוכנה תתפוס שטח של 15 אלף מ"ר בפרויקט, ותוכל להתרחב עד ל־20 אלף מ"ר • ההכנסות המוערכות לרבוע כחול נדל"ן בגין כל תקופת השכירות, כולל תקופות האופציה, הן כ־500 מיליון שקל

אימי עירון ויעל גל / איור: גיל ג'יבלי

"לשים את העובד במרכז": מיתוג מעסיק הוא לא קוסמטיקה אלא כלי קריטי

גלובס ופלייטיקה משיקים את מדד מיתוג המעסיק 2025 ● שתיים מבין חברות הוועדה המייעצת, אימי עירון ויעל גל, שוחחו עם גלובס על המשמעות של מיתוג מעסיק לחברה, ואיך התחום צמח ב־13 השנים האחרונות