גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מלאי הענק שהגיע מטורקיה בדקה ה-90 והשאלה: האם זה הזמן לקנות רכב חדש?

נתוני המסירות של כלי הרכב בישראל מתחילת השנה אומנם טובים ביחס לתהפוכות, אך מאחוריהם מסתתרת אי־ודאות גבוהה ● ברקע: מהלכי מיסוי של האוצר, עצירת היבוא מטורקיה ומגמה של העלאת המחירים ● אלו הדגמים שנפגעים יותר מכולם

טויוטה CH-R. אחד הדגמים המבוקשים בישראל / צילום: יח''צ
טויוטה CH-R. אחד הדגמים המבוקשים בישראל / צילום: יח''צ

ענף הרכב הישראלי עבר בארבע השנים האחרונות מסלול "אקסטרים" נוסח רכבות הרים קיצוניות עם עליות, מורדות, צניחות והיפוכים. אולם אם לשפוט על פי נתוני המסירות בחמשת החודשים הראשונים של 2024, שהתפרסמו בשבוע שעבר, הענף שרד את התהפוכות בצורה מרשימה. מתחילת השנה עלו על הכבישים מעט יותר מ־129 אלף כלי רכב, ירידה של 13.6% לעומת שנה שעברה. זו לא התרסקות אלא רק האטה, ואם לוקחים בחשבון שבתקופה המקבילה אשתקד המכירות היו חזקות במיוחד כפיצוי על מחסור במלאים בשנה הקודמת, המספרים של 2024 נראים מכובדים.

השבוע בענף הרכב | המשאיות החשמליות כבר פה, ודגמי הרכב החדשים שבדרך לישראל
ניתוח גלובס | הנתונים נחשפים: כמה מרוויחות יבואניות הרכב הגדולות בכל עסקה?
מבחן דרכים | הסינית שהצליחה במקום שבו הרבה אחרות נכשלו. ובמחיר סביר

גם בדירוג מותגי הרכב המובילים על מסירות לא חלו שינויים מהותיים, אך ניתן לראות סימנים לכך. יונדאי עדיין מובילה את המסירות אבל סופגת ירידה של כמעט 40% לעומת התקופה המקבילה. טויוטה הספיקה להביא מלאי ענק מטורקיה "בדקה ה־90", ולפיכך סגירת השערים עדיין לא משפיעה עליה - קרוב לוודאי שנראה את ההשפעה ביוני. גם קיה סובלת מחוסר במלאים, שמשתקף בירידה של 24% במסירות, ואילו את המקום הרביעי תופסת BYD, שהיא המותג החשמלי והסיני המוביל במסירות, עם עלייה של 6.2%. את החמישייה המובילה חותמת סקודה עם עלייה מכובדת של 18.4% במסירות, שמשקפת את חזרת המלאים אחרי השנה שעברה.

אבל השורה התחתונה של ינואר־מאי עדיין משקפת בעיקר את האינרציה של תחילת השנה - שהחלה עם מלאים גדולים, ועדיין לא משקפת את החרם הטורקי ואת מהלכי המיסוי המתוכננים של האוצר. לפיכך, למרות שניסיון לחזות את השוק בהמשך 2024 קל בערך כמו חיזוי המספרים ברולטה, ננסה לסמן כאן כמה מגמות להמשך השנה.

חשמליים ופלאג־אין: "הלם בהשהיה"

בתחילת 2024 הועלה מס הקנייה על רכב חשמלי מ־20% ל־35% אבל לפחות על הנייר ההשפעה של כך לא ניכרת בשטח; בחודשים ינואר־מאי נמסרו בישראל 32,102 כלי רכב חשמליים, עלייה של כ34% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ועלייה בנתח השוק של הפלח מ־16% ל־24.8%. כביכול הנתונים מעניקים סימוכין לטענת האוצר, שהביקוש "הטבעי" לרכב חשמלי בישראל הוא כה חזק ויציב עד שהשוק "סופג" העלאות מס ללא קושי. אלם עיקר המכירות בפלח בינואר־מאי היו ממלאי של יותר מ־70 אלף כלי רכב חשמליים שהגיעו ברבעון האחרון של 2023 ושוחררו מהמכס במס הקנייה "הישן".

גם התחרות בפלח הפכה צפופה בעקבות כניסתם של מותגי רכב רבים מסין, והביאה להצטברות מלאים אצל מותגים ותיקים כמו יונדאי וקיה. רבים מכלי הרכב הללו יוצרו לפני כמעט 12 חודשים, כך שהיבואנים חייבים לגלגל אותם ללקוחות בהנחות משמעותיות או לרשום אותם על שמם - ולהפסיד הרבה יותר.

למרות ההנחות כבר ניכרת האטה משמעותית בקצב הצמיחה החודשי של המכירות בפלח החשמלי, בהשוואה לקצב צמיחה בחודשים המקבילים אשתקד. ההאטה צפויה רק להתגבר ככל שיתרוקנו המלאים במיסוי "הישן".

התופעה בולטת אפילו יותר בפלח רכבי הפלאג־אין, שבתחילת 2024 איבד את הטבת מס הקנייה שלו. אומנם חלק מהיבואנים בפלח הספיקו לצבור מלאים לפני עליית המס, אבל המכה עדיין הייתה קשה. בחודשים ינואר־מאי נמסרו בפלח הפלאג־אין רק 4,394 כלי רכב, ירידה של 36% משנה שעברה. לשם השוואה, באירופה באותה תקופה צמח הפלח הזה בכ־13%.

למרבה האירוניה הדבר היחיד שיכול להציל השנה את הפלח החשמלי מגורל דומה לזה של פלח הפלאג־אין הוא דווקא עוד העלאת מס - כך נראה גל של "רכישות פאניקה" של לקוחות פרטיים לצד "רכישות לצורך רווח מהיר" של חברות הליסינג. כך או כך, זו תהיה צמיחה חד־פעמית שלאחריה יגיע שפל בלתי נמנע.

נשיא טורקיה מטלטל את השוק

גם פלח רכבי הבנזין וההייבריד עובר כיום טלטלה, זאת בגלל החלטת ממשלת טורקיה לעצור את יצוא הרכב לישראל (בין שאר המוצרים). ליבואנים הרלוונטיים, בעיקר טויוטה ויונדאי, היה מעט מאוד זמן להיערך לתרחיש הזה, שכן רבים בענף לא האמינו שארדואן יפגע ביצוא ובחופש הפעולה של "תעשיית הדגל הבינלאומית" של טורקיה.

עצירת היבוא נוגעת רק למספר מצומצם של דגמים, אבל אלה דגמי מפתח בשוק הרכב הישראלי, שהיעדרותם יוצרת כיום "ואקום" לא קטן. שלושה מהם, טויוטה קורולה, יונדאי I20 ויונדאי I10, תפסו בשנה שעברה כ־15 אלף מסירות ביחד. זה אולי לא נתח גדול מכלל המסירות השנתיות (כ־6%), אבל המשקל של הדגמים הללו בפלחים הרלוונטיים בהם הם מתמודדים הוא משמעותי מאוד.

לאלה אפשר גם להוסיף את "להיט המכירות" החדש בפלח הקרוס־אובר, טויוטה CH-R החדש, שמיוצר בטורקיה ונהנה בתחילת השנה מתנופת חדירה ראשונית משמעותית, עם צפי לכמה אלפי מכירות השנה.

כל ההזמנות לדגמים הללו הוקפאו לחלוטין בשבועות האחרונים, למעט כמה "שאריות" מגרסאות פחות מבוקשות, וללא צפי קונקרטי לחזרה למלאי. התבדו גם התיאוריות על "המצאת מסלולי יבוא עקיפים", באמצעות יצוא רכב מטורקיה למדינות שכנות (יוון, קרואטיה וכו') ודרכן לישראל. מסתבר שכדי לייצא כמויות רכב משמעותיות בדרך זו נדרש סיוע, או לפחות "העלמת עין" של יצרני הרכב. אולם היצרנים העדיפו לוותר על השוק הישראלי הקטן כדי לא להסתכן בסנקציות של ארדואן. עד כמה האמברגו מוחלט? על כך אפשר ללמוד מזה שאפילו ליבואנים המקבילים, שמתמחים בשיטות מתוחכמות ועקיפות לייבא רכב מטורקיה, אין כיום מלאים רלוונטיים להציע.

תיאורטית, מי שאמור ליהנות מכך הם דגמים מתחרים בפלחים הללו, שמיוצרים באירופה או במזרח - דוגמת קיה פיקנטו ואלנטרה הייבריד. אבל בפועל גם אלה נתפסו בלתי ערוכים, גם בגלל שיבואנים רבים הקטינו הזמנות בציפייה לשנה חלשה, וגם בגלל שיבושים מתמשכים בתובלה מהמזרח. התוצאה היא מצב מוזר של מכירות איטיות מחד ועודפי ביקוש בפלחים מסוימים מאידך. מצבים כאלה מביאים בדרך כלל ללחץ לעליית מחיר.

השורה התחתונה היא יצירת סיטואציה צרכנית בעייתית מאוד עבור לקוחות, שמתלבטים אם לרכוש רכב כעת או להמתין. מצד אחד המצב הנוכחי של ירידה במכירות ואופק כלכלי לא ברור מכתיב העמקה של מבצעי המכירות ככל שנתקרב לרבעון השלישי והרביעי. מצד שני, המחסור במלאי בדגמי מפתח, עודפי הביקוש לדגמים "תחליפיים" לדגמים החסרים וחוסר הוודאות לגבי מהלכי המיסוי החדשים של האוצר (ולא רק בחשמליות), מרמזים כי המחירים צפויים לעלות ועמם גם הביקוש.

כתוצאה, לא מעט יבואנים, למעט אלה שאין להם ברירה כתוצאה מהתיישנות המלאי, מעדיפים "לשבת על הסחורה", להקטין הנחות ולהמתין להתפתחויות. אז התשובה לשאלה התמידית "לקנות או לחכות" נמצאת במשרד האוצר.

עוד כתבות

יפעת תומר-ירושלמי / צילום: דובר צה''ל

ההסתבכות של הפצ"רית: העבירה שעל הפרק, ומה הבעיה במינוי המחליף?

בנוסף לחשד להדלפת הסרטון משדה תימן, האלופה יפעת תומר־ירושלמי עשויה להיות מואשמת בדיווח "בעייתי" לבג"ץ ● דיווחי כזב לביהמ"ש לא הביאו להרבה הרשעות, אבל בכל זאת יש תקדים מפורסם ● ולמה צריכים לשים לב לפני שממנים את המחליף?

עדי ברונר, גיל סמסונוב, רונן גולדשמידט, יגאל שמיר / צילום: באדיבות החברה

גליקמן-שמיר-סמסונוב זכה שוב בתקציב הפרסום של קופ"ח כללית בהיקף 30 מיליון שקל

מכרז הפרסום של קופת החולים הגדולה בישראל כלל תנאי שחייב שימוש באותם פרזנטורים - והסתיים כצפוי בניצחון המשרד שמלווה אותה בעשור האחרון ● yes השיקה את סדרת הדוקו-ריאליטי "אני נועה קירל" ● בשיבא נחנך "משעול לאה רבין" להנצחת פועלה ● ושמוליק ארבל מונה למשנה למנכ"ל בנק הפועלים ● אירועים ומינויים 

תקיפת צה''ל בלבנון (ארכיון) / צילום: ap, Hassan Ammar

בכיר ישראלי מאיים: "ייתכן שנתקוף שוב - אם חיזבאללה לא יפורק מנשקו"

בכיר בחיזבאללה: "ישראל מפעילה לחץ מקסימלי, נדרשת עמדה לאומית" ● ראש הממשלה נתניהו החליט - 200 מחבלי חמאס לא יורשו לעבור לשטח העזתי ● משפחותיהם של החטופים החללים אל"ם אסף חממי ז"ל וסמ"ר עוז דניאל ז"ל עודכנו כי יקיריהן הושבו לישראל ● טראמפ בישר על הזיהוי של עומר נאוטרה ● עדכונים שוטפים

ארז צדוק / צילום: פרטי

מנהל תיקים ביום, סופר בלילה: העלילה החדשה של ארז צדוק

ארז צדוק, בעלי בית ההשקעות אביב המתמחה בהשקעות הוגנות, מוציא ספר חמישי ושומר על אופטימיות: "תהיה פה צמיחה כלכלית, וכולנו רואים את זה עכשיו. בהשוואה לדורות הקודמים, אנחנו בני מזל"

אילוסטרציה / אילוסטרציה: Shutterstock, olesia_g

3,000 עסקים ישראלים ישתתפו בשופינג IL שיתקיים השבוע

שליש מהעסקים באירוע שיזמה גוגל גם מייצרים בישראל - הנתון הגבוה ביותר בשנים האחרונות ● כ-100 מצהירים על סכנת סגירה מיידית בשל המלחמה

תאת טכנולוגיות / צילום: איור: גיל ג'יבלי, צילום: מתוך אתר החברה

האם יש עוד הזדמנות במניה הביטחונית שזינקה 100% בשנה?

מדור מיוחד של גלובס מנתח פעם בשבועיים מניה אחת. והפעם: תאת טכנולוגיות היא אחת מחברות התעופה והביטחון הוותיקות בבורסה עם חוזים מול ענקיות כמו לוקהיד מרטין ובואינג השוק שלה צומח בקצב מסחרר, המניה עלתה 300% בשנתיים, והתמחור עדיין לא יקר ביחס לענף ● מדור חדש

סיכום חודש ספטמבר בתעשיית הקרנות / צילום: Unsplash

סיום המלחמה החזיר את הישראלים לבורסה בת"א: גיוסים של 2.7 מיליארד שקל בקרנות

אחרי חודשיים בהן נרשמה זליגה משמעותית של כספים מהקרנות המשקיעות בבורסה המקומית אל מעבר לים, המשקיעים הישראלים בקרנות חזרו באוקטובר לשוק המקומי ● לראשונה מזה 7 חודשים פדיונות בכוכבת של התעשייה – הקרנות הכספיות

סם אלטמן / צילום: ap, Kevin Wolf

סם אלטמן כנראה לא יהיה המרוויח הגדול מהנפקת טריליון הדולר. אז מי כן יהנו?

בסוף השבוע האחרון, דיווחים ברחבי העולם ניסו לחזות איך הולכת להיראות הנפקת OpenAI, שמתוכננת לפי שווי של כטריליון דולר ● אבל יש עוד דרך ארוכה עד ההנפקה, ובינתיים סם אלטמן יצטרך להוכיח שהוא יודע להרוויח כסף מהעסק הכי מדובר בעולם ● ומי הנהנית העיקרית?

פטריות של חברת מרינה / צילום: עינת לברון

חברת מרינה פטריות רוצה להנפיק בבורסת ת"א לפי שווי של מיליארד שקל

בימים אלה שוקדת חברת מרינה פטריות על הכנת תשקיף על בסיס דוחות הרבעון השלישי, מתוך מטרה להנפיק אותה לקראת פברואר 2026 ● ההערכות בשוק הן שטיוטה פומבית ראשונה של התשקיף צפויה עשויה להתפרסם עוד לפני סוף השנה הנוכחית

דגמים בולטים בציי הרכב / צילום: יח''צ

עודפי ליסינג, הנחות חריגות וירידת ערך מואצת: הכללים בשוק היד שנייה משתנים

השינויים התחרותיים והטכנולוגיים המואצים שחלים בשוק הרכב החדש משפיעים בצורה ישירה ומשמעותית גם על שוק המכוניות מיד שנייה ● אילו הרגלים חדשים כדאי לקונים ומוכרים לשקול לאמץ, היכן מסתתרות המציאות הזולות, ומאילו מלכודות מומלץ להיזהר?

חיים כצמן, מייסד ומנכ''ל ג'י סיטי / צילום: אריק סולטן

כצמן מבצר את השליטה במדינות הנורדיות: קונה מניות סיטיקון בפרמיה של 36% על מחיר השוק

חברת המרכזים המסחריים ג'י סיטי נדרשת לפי החוק בפינלנד להגיש הצעת רכש על סיטיקון בעקבות עלייתה בשיעור האחזקה בה ● בנוסף מקדם כצמן הנפקת נכסים בפולין

רובע 3, תל אביב / צילום: גיא ליברמן

עיריות ת"א וירושלים עותרות לדיון נוסף בפסיקת העליון בנוגע להיטלי השבחה

שתי העיריות אינן משלימות עם פסק הדין שניתן לפני כשבועיים, שעלול לעלות להן בהפסדים של מיליוני שקלים ואף מיליארדים מהיטלי השבחה ● מומחים מעריכים כי סיכויי הבקשות להתקבל אינם גבוהים

מנכ''ל OpenAI סם אלטמן ומנכ''ל אמזון אנדי ג'סי / צילום: ap

38 מיליארד דולר: עסקת הענק של אמזון עם OpenAI

ענקית הבינה המלאכותית של סם אלטמן נפרדת ממיקרוסופט ופונה לאמזון בהסכם ענק לרכישת שירותי ענן ב־38 מיליארד דולר ● המהלך נועד להתמודד עם המחסור בכוח מחשוב לעיבודי AI ● מניית אמזון מזנקת ב־10%

בית שמש / הדמיה: olin

מהחרדים עד הירוקים: מתנגדים מכל כיוון לתוכנית לשכונה חדשה בבית שמש

הוועדה המחוזית ירושלים דנה במשך 11 שעות באלפי התנגדויות לתוכנית להקמת 2,600 יחידות דיור בבית שמש ● מעבר להרס השטחים הפתוחים ולאופי הבנייה, המתנגדים חוששים שמשרד השיכון מעביר רק חלק מהתוכנית בוועדה, ואת היתר הוא מתכוון לאשר בוותמ"ל

Jaecoo 7 צ'רי / צילום: יח''צ

מהפך בשוק הרכב: קבוצת צ'רי הסינית עקפה את המסירות של טויוטה

קבוצת צ'רי הסינית טיפסה למקום השני במסירות הרכב מתחילת השנה עם המותגים צ'רי וג'אקו, תוך שהיא עוקפת את טויוטה שנמצאת כעת במקום השלישי בחלוקה ליצרניות ● יונדאי מוטורס שומרת עדיין על ההובלה עם כ־52 אלף מסירות מצטברות ● בענף הרכב מצפים כי בחודשים הבאים ימשכו מבצעי ההנחות על רכבי "אפס קילומטר"

אילוסטרציה: Shutterstock

פרשת השחיתות החדשה: איך התגמול של סוכני הביטוח שוב במרכז

תגמול סוכני הביטוח נמצא במוקד פרשת השחיתות הגדולה "יד לוחצת יד", שנחשפה הבוקר ● עפ"י החשד, בעלים של סוכנות ביטוח העניק הטבות שונות בתמורה להעברת לקוחות לסוכנות שלו ● על שולחן האוצר נמצאת רפורמה שאמורה להסדיר את הענף ולמנוע ניגודי עניינים, אך היא כנראה לא תקודם בשל לחצים פוליטיים

בניין להב 433 / צילום: גלובס

אל על ורכבת ישראל מדווחות: המשטרה פשטה על משרדי ועדי העובדים כחלק מפרשת "יד לוחצת יד"

משטרת ישראל פשטה על משרדי ועדי העובדים של רכבת ישראל, אל על, האוניברסיטה העברית ומכון וינגייט ● זאת חלק מפרשת השוחד שבמסגרתה נעצרו עשרות בכירים, ובה מעורבים גם יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, ועדי עובדים גדולים וראשי ערים

עזרא גבאי / איור: גיל ג'יבלי

"כולם חשדו שיש שטיקים": סוכן ביטוח אחד עומד בלב הפרשה החמורה

עזרא גבאי נחשב לאחד מסוכני הביטוח הפרטיים הגדולים בישראל, מחובר היטב לצמרת ההסתדרות, למרכז הליכוד, לעיריות ולחברות ממשלתיות ● כעת הוא נעצר בחשד למעורבות בפרשת השחיתות בהסתדרות ● סנגורו: "כל עסקה הייתה באמצעות מכרז"

משרד האוצר בירושלים / צילום: Shutterstock

כדי לעודד השקעה בהייטק: משרד האוצר מעניק הטבות מס מפליגות לקרנות הישראליות

במסיבת עיתונאים שנערכה היום, עדכן משרד האוצר ברפורמת הפחתת המס על קרנות ההשקעה בהייטק ● בין היתר: הורדה משמעותית במס על דמי הצלחה, הטבה להייטקיסטים השוהים בחו"ל וגם הקלה לחברות בינלאומיות שמעוניינות לרכוש חברות ישראליות ● ברקע: ירידה של 80% בהשקעות בהון סיכון הישראלי

שפיר הנדסה / צילום: בר - אל

שפיר הנדסה במימוש ראשון: מוכרת כ-40% משלושה פרויקטים למוסדיים

על פי מזכר ההבנות, ההחזקות בפרויקטים, יועברו לשותפות מוגבלת בשליטת שפיר, והגופים המוסדיים ירכשו ממנה יחידות בשיעור שבין 33.5% ל־38.5% ● העסקה, שנעשית לפי שווי של כמיליארד שקל, היא למעשה מהלך ראשון של מימוש נכסים בתחום הזכיינות מצד החברה