המשאיות החשמליות כבר פה, ודגמי הרכב החדשים שבדרך לישראל

ברבעון הקרוב, צפויות להיכנס לפלח המשאיות החשמליות מספר יצרניות מרכזיות מסין ומאירופה, שישווקו דגמים שלהן בישראל • וגם: המותגים הסיניים ממשיכים לזרום לארץ, יחד עם דגמים חדשים שכבר הגיעו לשוק • השבוע בענף הרכב

משאית חשמלית של BYD / צילום: יח''צ
משאית חשמלית של BYD / צילום: יח''צ

אחרי שההנעה החשמלית כבשה את שוק הרכב הפרטי והאוטובוסים העירוניים בישראל, מגיעות המשאיות החשמליות. ברבעון הקרוב צפויות להיכנס לפלח מספר יצרניות מרכזיות מסין ומאירופה.

מיתוג מחודש וייצור מקומי: כך ינסו הסינים לעקוף את מגבלות היצוא לאירופה
בגלל המתיחות הביטחונית: עלייה חדה במחירי הובלת הרכב מאירופה לישראל

הראשונה היא BYD, שתשווק בישראל בשלב הראשון שתי משאיות חשמליות - משאית חלוקה עירונית במשקל של עד 7.5 טונות ומשאית כבדה במשקל כולל של עד 19 טונות. בשבועות האחרונים החלה היבואנית, שלמה מוטורס, לשווק את שתי המשאיות לציי תובלה מרכזיים בישראל, וככל הידוע כבר נרשמו לה הזמנות "פיילוט" ראשוניות. המסירות של המשאית העירונית צפויות להתחיל במחצית השנייה של השנה.

הכבדות של FONTON

עוד יצרנית סינית שמתחילה כיום פעילות בפלח הזה בארץ היא FOTON. לקראת אוגוסט צפויות לנחות בישראל משאיות חשמליות כבדות של החברה, שמיוצגת בישראל על ידי "דלהום". המשאיות, שקיבלו תקינה אירופית מלאה (WVTA), ישווקו בפלח החלוקה העירוני, וככל הידוע כבר נרשמו הזמנות ראשונות של ציים גדולים.

גם חטיבת הרכב המסחרי FARIZON של קבוצת GEELY הסינית צפויה להתחיל לשווק בישראל משאית חשמלית במשקל בינוני, בדגש על צי החלוקה. את הזיכיון קיבלה לאחרונה "יוניון", יבואנית טויוטה.

השבוע נכנסה לפלח הזה גם "כלמוביל", עם משאית חשמלית חדשה מסדרת ACTROS של מרצדס, במשקל כולל של עד 27 טונות. יש לה ארבע סוללות של 112 קילוואט והיא מציעה טווח נסיעה של עד 400 ק"מ. מחירה כ-360 אלף אירו. גם חברת "מאיר" יבואנית וולבו החלה לייבא לישראל משאית חשמלית שהותאמה לעבודות פינוי אשפה עירוניות.

המשאית החשמלית של מרצדס / צילום: יח''צ
 המשאית החשמלית של מרצדס / צילום: יח''צ

בענף מעריכים כי הפלח צפוי לצבור תאוצה משמעותית בשנים הקרובות, בין השאר בשל תקנות הפליטה החדשות לרכב כבד, שאושרו בחודש שעבר באיחוד האירופי. במסגרת הרגולציה יצטרכו היצרנים שמשווקים משאיות בתקינה אירופית להפחית בתוך חמש שנים את ממוצע פליטת דגמי המשאיות שלהם ב-45%. לפיכך הם יצטרכו להשיק בשנים הקרובות משאיות חשמליות רבות.

עדיין יקרות מהדיזל

יצוין כי בישראל לא חלות על משאיות חשמליות הטבות מס, והן עדיין יקרות ממשאיות דיזל מקבילות ומתאפיינות בטווח מוגבל. לפיכך יידרשו תמריצים ממשלתיים לפלח, בדומה לאלה שניתנים כיום לאוטובוסים. הנושא כבר נבחן כיום במשרדי האוצר, האנרגיה והגנת הסביבה, שאף נערך לפרסום "קול קורא" לקראת מכרז להצטיידות במשאיות חשמליות לפינוי אשפה, עם סבסוד ממשלתי לבעלי משאיות אשפה, רשויות מקומיות ואשכולות.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי "שימוש במשאיות אשפה חשמליות משפיע הן על החדרת הטכנולוגיות והן על צמצום זיהום האוויר בערים. המשרד יבחן עם המשרדים השותפים הטבות נוספות בהמשך. משאיות מעל 4.5 טונות אינן נדרשות במס קנייה, ולכן הטבה במיסוי אינה רלוונטית".

דגמים חדשים ומחודשים בארץ

חברת מכשירי תנועה החלה לשווק בישראל את סוזוקי סוויפט החדשה, ששומרת על הפלטפורמה ועל הממדים של הדור היוצא. המכונית מצוידת כעת במנוע 1.2 ליטר חדש עם שלושה צילינדרים וסיוע חשמלי "קל", והוא מייצר 82 כ"ס ומוצע עם תיבת הילוכים ידנית או אוטומטית רציפה. צריכת הדלק המוצהרת היא 22.7 ק"מ לליטר. תא הנוסעים עוצב מחדש ומצויד במערכת מולטימדיה חדשה ובערכת בטיחות אקטיבית. מחיר הדגם האוטומטי מתחיל בכ-127 אלף שקל.

סוזוקי סוויפט / צילום: יח''צ
 סוזוקי סוויפט / צילום: יח''צ

חברת כדורי, יבואנית המותג Skywell, השיקה שתי רמות גימור חדשות לקרוס-אובר החשמלי הגדול ET5, במקביל להוזלה במחיר. כל הדגמים עברו עדכוני תוכנה, ממשק תפעול חדש, שדרוג בגימור ובאבזור ותוספת של מערכות בטיחות אקטיביות. רמת הגימור URBAN, שמגיעה עם דגם הבסיס שמצויד בסוללה של 72 קילוואט וטווח של עד 400 קילומטר, עולה כעת 195 אלף שקלים. רמת הגימור החדשה "PRO", שמגיעה בדגם עם סוללה של 86 קילוואט וטווח של עד 489 ק"מ, עולה כעת כ-215 אלף שקל.

הסיניות ממשיכות לזרום לישראל: לינק אנד קו נכנסת לפלח החשמלי

מותג הרכב הסיני Lynk&Co של קבוצת גילי, שמשווק בישראל על ידי קבוצת "מאיר", צפוי להיכנס החל מהשנה לפלח החשמלי המרכזי. עד כה המותג שיווק רק רכבי קרוס-אובר עם הנעת פלאג-אין, אולם התחרותיות של פלח הפלאג-אין בישראל נפגעה עם ביטול הטבת מס הקנייה על הקטגוריה הזו בתחילת השנה.

הדגם הראשון עם הנעה חשמלית של המותג, שיגיע לארץ ברבעון האחרון של 2024, הוא קרוס-אובר קומפקטי בתצורת "קופה" ייחודית, שמבוסס על הפלטפורמה החשמלית של קבוצת GEELY, שבה מצוידים בין השאר דגמים כמו "סמארט 01", וולבו EX30 וזיקר X, שמשווקים בישראל.

המחירים אמורים להתחיל בפחות מ-200 אלף שקל, ויתחרו עם להיטי מכירות דוגמת "אטו 3" של BYD. ישראל תקבל את הרכב ברבעון האחרון של השנה.

בשנה הבאה יצטרף להיצע של המותג גם רכב הפאר "זירו", שמבוסס על הפלטפורמה של זיקר 001.

נחתו גם דגמים חדשים של Jaecoo

בישראל נחתו גם שני רכבי קרוס-אובר ראשונים של המותג Jaecoo של קבוצת צ'רי, שהוצגו השבוע בפני ציי רכב. הרכב מדגם J7 הוא באורך 4.5 מ' וניצב על בסיס גלגלים באורך 2.76 מ'. הוא מצויד במנוע 1.6 ליטר טורבו-בנזין עם תיבה אוטומטית בת 7 מהירויות. בהמשך יגיעו גם דגמי פלאג-אין ודגמים עם שבעה מקומות.

צ'רי Jaecoo / צילום: יח''צ
 צ'רי Jaecoo / צילום: יח''צ

התמחור ההתחלתי מיועד לפלח המרכזי של רכבי הקרוס-אובר בישראל מול דגמים כמו טוסון, ספורטג', קשקאי וכו'. המשלוח הראשון צפוי לקראת חודש אוגוסט.