תובלה ימית | בלעדי

בגלל המתיחות הביטחונית: עלייה חדה במחירי הובלת הרכב מאירופה לישראל

יבואני רכב ישראליים קיבלו הודעה מהנציגה של חברת הספנות "גרימלדי", לפיה החל מה-15 ביוני, צפויה עלייה חדה במחיר הובלת הרכב בספינות ייעודיות מאירופה לישראל • בענף מעריכים כי ההתייקרות הסופית צפויה לנוע סביב כ-800 שקל לרכב פרטי

האיום החות'י זולג גם לתובלה הימית מאירופה לישראל / צילום: Pak Agen / marinetraffic.com
האיום החות'י זולג גם לתובלה הימית מאירופה לישראל / צילום: Pak Agen / marinetraffic.com

אחרי שהאיום החות'י הקפיץ את עלויות התובלה הימית ממזרח אסיה לישראל, נראה שהוא מתחיל לזלוג כיום גם לתובלה הימית לישראל מאירופה, שעד כה לא נפגעה משמעותית. אתמול (ה'), קיבלו יבואני רכב ישראליים הודעה מחברת הספנות אלאלוף, שמייצגת בישראל את חברת הספנות "גרימלדי", לפיה החל מה-15 ביוני, צפויה עלייה חדה במחירי הובלת הרכב והציוד הנייד בספינות ייעודיות ("RORO") מאירופה לישראל.

השבוע בענף הרכב | הטרנד החדש בהובלה של רכבים מסין, והמכוניות שנחתו בישראל
ניתוח גלובס | באוצר בונים על הנהגים שימלאו את הבור בקופה: אלה הגזירות המתוכננות

זאת, גם בשל עלייה חדה של כ-200% ב"תעריף סיכוני המלחמה" (War Risk Surcharge), שעומד כעת על 40% מערך המטען. העלייה "מיישרת קו" עם עליות דומות, שנרשמו במחירי הובלת הרכב באוניות RORO שמגיעות מהמזרח מאז תחילת המתקפות בים האדום. בענף הרכב מעריכים כי ההתייקרות הסופית צפויה לנוע סביב כ-800 שקל לרכב פרטי, עליה חל גם מס קניה לרכב. על־פי ההודעה, ההתייקרות בסיכוני המלחמה חלה גם כל סוגי המטענים שמיוצאים מישראל. בענף אומרים כי המשמעות המרכזית, מעבר להתייקרות, היא שגם המובילים הימיים מאירופה עשויים להירתע כעת מעגינה בישראל. 

יצוין כי מאז תחילת המתקפות בים האדום, חברות ספנות רבות, כולל חברות שמתמחות בתחום הובלת הרכב, החלו להימנע ממעבר בתעלת סואץ ולשלוח את הספינות בקו הארוך המקיף את אפריקה. רוב משלוחי הרכב מהמזרח, שמיועדים לישראל, נפרקו באירופה והובלו משם על־ידי חברות ספנות פנים־אירופיות, דוגמת גרימלדי. לפיכך, ההתייקרות הנוספת תחול גם על כלי רכב המיובאים מהמזרח, ותתווסף על ההתייקרות של התעריפים "הרגילים" מהמזרח. בנוסף, גרימלדי נחשבת גם לאחת המובילות בהובלה לישראל של כלי רכב שמיוצרים באירופה, ביניהם גם דגמים קוריאניים פופולריים.

כפי שנחשף בגלובס, מנסים כיום יבואני הרכב "לעקוף" את ההתייקרות והמגבלות על עגינת ספינות רכב בישראל, באמצעות הובלת אלפי כלי רכב במכולות, בעיקר מסין.