מג'די כתאני / צילום: שלומי יוסף
במטרה לשמור על מעמדה כמובילת שוק הקמעונאות, וולמארט יישמה מספר טרנדים שיווקיים: הראשון, השקת מנוע חיפוש מבוסס בינה מלאכותית. וולמארט חיזקה את האסטרטגיה שלה באמצעות שילוב טכנולוגיות מתקדמות כמו בינה מלאכותית (AI) ובינה מלאכותית גנרטיבית (GENAI). מנוע זה מאפשר חיפוש מותאם אישית חכם יותר, ומבטיח תוצאות מדויקות ורלוונטיות.
הצעד השני הוא קנייה במציאות רבודה (AR). וולמארט שילבה טכנולוגיות AR כדי לסייע ללקוחות לראות איך מוצרים ייראו בביתם לפני הרכישה. כלים אלו מאפשרים ללקוחות לקבל החלטות קנייה מבוססות יותר, ובכך מפחיתים את הסיכוי שהם יחזירו את המוצרים לאחר הרכישה. למשל, טכנולוגיות כמו "Shop With Friends" מאפשרות ללקוחות לשתף את המוצרים שהם רוצים לרכוש עם חבריהם ולקבל משוב בזמן אמת.
המהלך השלישי שביצעה וולמארט הוא הרחבת אפשרויות תשלום: ענקית הקמעונאות הרחיבה את שירותי "קנה עכשיו, שלם אחר כך" (Buy Now, Pay Later - BNPL) שהיא מספקת בשיתוף פעולה עם חברת הפינטק Affirm. שירות זה הפך להיות זמין כיום ביותר מ־4,500 סניפים ברחבי ארה"ב ובקופות עצמיות רבות. הוא מאפשר ללקוחות לבצע רכישות גדולות ולשלם עליהן בתשלומים חודשיים עם ריבית נמוכה או ללא ריבית כלל; הרחבתו מגדילה את הנוחות ללקוחות, במיוחד בתקופות לחוצות כלכלית.
מבדלת את עצמה מהמתחרות
רוב רשתות המזון בישראל נשענות על טכנולוגיות לשיפור חוויית הלקוח, אך הן עדיין נמצאות בפיגור ביחס לוולמארט. חלק מרשתות המזון בישראל השיקו אפליקציות לחיפוש מוצרים, אך הן אינן מבוססות AI מתקדם. בעוד שוולמארט מציעה חיפוש מותאם אישית חכם, ברוב האפליקציות בישראל החיפוש עדיין מבוסס על קטגוריות סטנדרטיות ומילות מפתח פשוטות.
גם השימוש ב־AR אינו נפוץ ברשתות המזון בישראל. אמנם ישנם יישומים דומים במגזרים אחרים, כמו אפליקציות לעיצוב פנים, אך ברשתות המזון השימוש בכלים אלו כמעט ואינו קיים.
בתחום התשלומים רשתות המזון בארץ דווקא מציעות מגוון רחב של אפשרויות תשלום, כולל אפליקציות תשלום ומסלולי אשראי. עם זאת, שירותי "קנה עכשיו, שלם אחר כך", כפי שמציעה וולמארט, אינם נפוצים בארץ כמו בארה"ב, והם בדרך כלל מוגבלים למוצרים מסוימים או לספקים חיצוניים.
המהלכים שוולמארט נקטה בשנים האחרונות מבדלים אותה משמעותית מרשתות קמעונאות בינלאומיות אחרות ומרשתות המזון בישראל. השימוש במנוע חיפוש מבוסס AI וכלי AR מתקדמים משפר את חווית הלקוח ומציע גמישות בתהליך הקנייה. הרחבת שירותי BNPL מוסיפה יתרון על ידי מתן אפשרויות תשלום גמישות ונוחות ללקוחות.

אסטרטגיות אלו ממחישות את מחויבותה של וולמארט להמשיך ולהוביל בתחום הקמעונאות באמצעות טכנולוגיות חדשניות ושיפור מתמיד של חווית הקנייה, בעוד שהרשתות המתחרות בישראל עדיין מאמצות את הטכנולוגיות הללו בצורה הדרגתית ומוגבלת.
רשתות מזון מקומיות - במיוחד הגדולות מבניהן - חייבות ליצור שיתופי פעולה עם חברות טכנולוגיה מובילות על מנת לקדם מהלכים דומים לרווחת וחווית הקניה של הלקוחות.