מיכל ברוורמן - מנכלית מיקרוסופט / צילום: איל יצהר
כדורגל הנשים סובל במשך שנים מיחס מזלזל ומאפליה בהקצאת משאבים לעומת ענפי ספורט אחרים וגם בהשוואה לכדורגל גברים. אפילו בארה"ב, שם נהנים מועדוני הכדורגל לנשים מהערכה מקצועית גבוהה יותר בהשוואה לזו שאנו מכירים מאירופה ומישראל, קבוצות הנשים השתרכו עד לאחרונה הרחק מאחור. המצב משתנה בימים אלה בזכות אסטרטגיה חדשה שמובילה הליגה הלאומית לכדורגל נשים בארה"ב (NWSL), שנועדה להפוך את הליגה ליעד שמושך השקעות בהיקפים חסרי תקדים.
עם כניסתה של ג'סיקה ברמן לתפקיד הנציבה החדשה של ה־NWSL ב־2022, אימצה הליגה אסטרטגיה עסקית שמתמקדת בהגדלת ההשקעה בקבוצות המשתייכות לליגה. זאת, בראש ובראשונה באמצעות גיוס שחקניות מצטיינות, במטרה למצב את הליגה כיעד האטרקטיבי ביותר עבור שחקניות הכדורגל הטובות בעולם.

שדרה ניהולית על בסיס נשים
האסטרטגיה כללה גם הפקת אירועי גיבוש ובניית גאוות יחידה בליגה. ברמן גייסה לליגה מנהלות מליגת הפוטבול ומליגת כדורסל הנשים בארה"ב, והרחיבה את הצוות שעבד איתה בהנהלה. ברמן בנתה שדרה ניהולית חדשה וחזקה, שמבוססת על ניהול נשי - מהלך ששיפר את החוויה של השחקניות בליגה ותרם לתדמית ה־NWSL. במקביל, הליגה פעלה להרחיב את משחקי הפלייאוף, שמושכים יותר צופים.
ברמן מאמינה בליגה שלה בצורה בלתי מעורערת. התשוקה הזו הצליחה לייצר באזז חסר תקדים סביב ה־NWSL: העניין בליגה מצד משקיעים, אוהדים וצופים גדל דרמטית, וככל שגדל, כך התרחב למעגלים נוספים והביא איתו גל נוסף של צמיחה בהשקעות, במכירת הכרטיסים ובשיעורי הצפייה במשחקים.
מניסיוני, מדובר בנוסחה מנצחת. מנהלות ועובדות שמאמינות בעצמן, בצוות שלהן ובכוח של נשים לחולל שינוי, שמסרבות להקשיב לדעות קדומות ומתעקשות למשוך נשים מוכשרות לתעשייה, מייצרות סביבן דינמיקה חיובית שמזינה את עצמה ותורמת להצלחה.
מספר הצופים זינק ב־41%
ב־2023 חל זינוק ברכישת הכרטיסים ומספר האוהדים והאוהדות שהגיעו למגרשים צמח ב־26% ל־1.2 מיליון. בהתאם לכך עלה דרמטית גם מספר הצופים בשידורי המשחקים ברשת CBS בהיקף של לא פחות מ־41%. ה־NWSL השכילה למנף את הזינוק ברכישת הכרטיסים ובצופים כדי למכור את זכויות השידור למשחקים, בעסקה שהניבה לה רווח תקדימי.
בעוד שאשתקד שודרו בסך הכל 30 משחקי ליגה בערוצים בארה"ב, החל מהשנה הנוכחית, ובמרוצת ארבע השנים הקרובות, ישודרו מדי עונה 118 משחקים בארבע פלטפורמות שידור ארציות. שווי העסקה עבור ה־NWSL הסתכם ב־240 מיליוני דולר - פי 40 מהפעם הקודמת שבה מכרה הליגה זכויות שידור.
התרחבות לשווקים היא חלק נוסף מאסטרטגית הצמיחה של ה־NWSL. באחרונה הודיעה הליגה על הקמת מועדון באזור מפרץ סן פרנסיסקו ובבוסטון. לצורך כך הצליחה הליגה לגייס משקיע מוסדי גדול, שהשקיע סכום כולל של 125 מיליוני דולר בהקמת המועדון באזור המפרץ. משקיע אחר השקיע 100 מיליון דולר בבוסטון. בעסקאות אחרות נמכרו קבוצות שמשתייכות לליגה בסכומים שנעים בין 63 ל־113 מיליון דולר. בעולם של ג'סיקה ברמן והטאלנטיות שלה, זה כמו להבקיע גול ישר לחיבורים.