גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חברות זרות מעדיפות יעדים משתלמים יותר מישראל. זו הסיבה

מטוסים פנויים הפכו למשאב נדיר בעולם התעופה, מה שהקפיץ את עלויות ההחכרה בעשרות אחוזים בשנה החולפת ● חברות זרות מעדיפות יעדים משתלמים יותר מישראל, שגם ביטוחי הטיסות אליה התייקרו מהותית בשל המלחמה, ונראה כי עידן הטיסות הזולות הולך ומתרחק

מטוסי בואינג 737 במתקן של החברה בוושינגטון. לא עומדת בקצב / צילום: ap, Jennifer Buchanan
מטוסי בואינג 737 במתקן של החברה בוושינגטון. לא עומדת בקצב / צילום: ap, Jennifer Buchanan

בשנה האחרונה הטיסות הפכו למצרך יקר. החלום לנפוש בחו"ל במחירים נוחים נסדק כאשר טיסות הלואו קוסט לאירופה נעלמו, וטיסות ליעדים רחוקים התייקרו דרמטית. אומנם חברות התעופה הישראליות מרוויחות מנסיגת החברות הזרות מהארץ, אך להאמרת מחירי הטיסות יש סיבה נוספת ומשמעותית נוספת: יצרניות המטוסים מתקשות לעמוד בקצב הייצור הנדרש, ונוצר מחסור עולמי חריף במטוסים. 

חברות הלואו קוסט חוזרות, ומחירי הטיסות צפויים לרדת דרמטית
כמה יחסוך לכם קונקשן בדרך לניו יורק והאתגר החדש של אייר חיפה
WSJ | איך אנשים שורדים אסונות תעופה שהורגים כמעט את כל השאר?

מנתוני ארגון חברות התעופה הבינלאומי יאט"א (IATA) עולה כי אספקת המטוסים ב־2024 ירדה באופן מהותי, כאשר 1,254 מטוסים בלבד סופקו - 30% מתחת לתחזיות הראשוניות. מספר ההזמנות הלא ממומשות הגיע לשיא של 17 אלף מטוסים, ולפי הקצב הנוכחי נראה כי יידרשו כ־14 שנה כדי להשלים את ההזמנות הללו.

לדברי ניר אורגד, אנליסט מניות חו"ל במערך הייעוץ של בנק לאומי, מצב זה משפיע באופן ישיר על חברות התעופה, שמתקשות לקבל מטוסים חדשים בקצב הרצוי. "לכך יש השלכות אחרות על התעשייה: השימוש במטוסים ישנים הפך נפוץ יותר, שכן אורך החיים הממוצע של מטוסים הולך ומתארך".

לפי יאט"א, גיל הצי הממוצע בעולם עלה בשנה שעברה ל־14.8 שנה, לעומת ממוצע היסטורי של 13.6 שנה. לדברי אורגד, "עובדה זו מחייבת תחזוקה רבה יותר, מה שמשפיע על זמינות הצי ועלויות התפעול".

 

המחסור במטוסים גם מאלץ את חברות התעופה לבצע התאמות ולעבור לקווים "יעילים" יותר, כלומר לצמצם את כמות הקווים ולהתמקד באלה שהכי משתלמים כלכלית. זאת במיוחד לאור זאת שהשימוש במטוסים ישנים עשוי להוביל לבעיות בקיבולת מושבים, אומר אורגד. ובאופן טבעי, כשכמות הקווים יורדת - המחירים עולים.

"משבר הקורונה חולל שינוי מהותי בתעשיית התעופה העולמית", מסביר אורגד. "בואינג ואיירבוס עדיין לא התאוששו לחלוטין מהמשבר, והיכולת שלהן לייצר מטוסים נותרה מוגבלת, בעוד הביקוש לטיסות חזר לרמתו הקודמת".

בואינג האמריקאית, למשל, ספגה מכה קשה בעקבות חשיפות רגולטוריות של פגמים בתהליכי הייצור. יש עיכובים משמעותיים בייצור ואספקת דגמי 737 ו־787, שהם עמודי התווך של החברה, שהביאו להפחתה משמעותית בקצב הייצור.

איירבוס האירופית הפכה למובילה בקצב הייצור, אך היא מתמודדת עם בעיות חמורות באספקת מנועים. במהלך הקיץ כ־700 מטוסים של היצרנית נמצאו מקורקעים בשל עיכובים באספקת מנועים מחברת Pratt & Whitney.

הטיסות לישראל מתעכבות בשל המחסור

המחסור העולמי במטוסים מחדד את ההבנה שאין כיום מטוסים פנויים, והדבר כאמור משפיע באופן ישיר על החזרה לשגרה בקווים בינלאומיים לישראל. חברות תעופה זרות מעדיפות להסיט את המטוסים, שהפכו למשאב יקר, ליעדים בטוחים יותר.

שתי חברות אירופיות אף הצהירו כי לא ישובו לישראל בשל אילוצים לוגיסטיים: וירג'ין אטלנטיק הודיעה בנובמבר על דחיית חידוש הטיסות לתל אביב בעקבות עיכובים באספקת חלקי חילוף למנועים, ולפני כשבוע הודיעה אייר בלטיק כי נאלצה לצמצם פעילות בקיץ הקרוב והשהתה לא פחות מ־19 קווים.

חברות התעופה המקומיות הרוויחו כמובן יותר בשל נסיגת החברות הזרות. אל על שברה את השיא של עצמה דוח אחר דוח, וסיימה את הרבעון השלישי של 2024 עם רווח נקי של 187 מיליון דולר, זינוק של פי 3.6 בהשוואה לרבעון המקביל ב־2023. גם ישראייר הצטרפה לחגיגה עם קפיצה של 50% ברווח הנקי שלה ברבעון השלישי, שהסתכם ב־20 מיליון דולר.

אומנם החברות הישראליות נהנות מרווחיות בשל התחרות המוגבלת, אך גם הן נאלצות להתמודד עם המחסור. במקרה של אל על ההשפעה זניחה, שכן רוב צי המטוסים שלה, כולל הדרימליינרים, כבר נמצא ברשותה. בנוסף, אל על לא מפעילה מטוסי איירבוס, שבהם המחסור במנועים מורגש באופן משמעותי. עם זאת, גם אל על לא חסינה מפני האתגרים הגלובליים בשרשראות האספקה, ואחד ממטוסיה מקורקע בשל מחסור במושבים שהפכו למצרך קשה להשגה.

החברות הקטנות יותר מתמודדות עם המחסור במטוסים ובמנועים באמצעות תפעול מטוסים בחכירה רטובה. עוז ברלוביץ, מנכ"ל ארקיע, שבשבוע שעבר הכריזה על קו לניו יורק שיופעל באמצעות מטוס חכור מחברה ספרדית, אומר כי "באירופה ובישראל, שוק החכירה הרטובה משחק תפקיד משמעותי, בעיקר עבור חברות תיירות וסיטונאים שמפעילים טיסות בעונת הקיץ, בין אפריל לאוקטובר. בתקופה זו האירופאים והאמריקאים נוהגים לצאת לחופשות מתוכננות, וחברות רבות חוכרות מטוסים כדי לעמוד בביקוש".

בשל המחסור במטוסים, עלויות החכירה הרטובה עלו בשנה האחרונה בכ־50%, אומר ברלוביץ. "אם בעבר עלות חכירה רטובה למטוס עמדה על כ־3,000 אירו לשעה, בשנת 2024 המחיר קפץ ל־5,000-6,000 אירו לשעה", הוא אומר. בנוסף, עלויות אחזקת חלפים זינקו בשל התייקרות של שינוע החלקים והייצור שלהם.

בישראל, חכירה רטובה הפכה לפיתרון נפוץ, אך עלויותיה המרקיעות משנות את תפיסת הפעולה של החברות הקטנות. "חברות כמו ארקיע מסתמכות על שילוב של מטוסים בבעלותן לצד חכירה כדי לשמור על גמישות תפעולית. בנוסף, בשל המחסור, חברות ישראליות החלו לטוס ליעדים חמים כמו דובאי לאורך כל השנה כדי למקסם את השימוש במטוסים שבבעלותן", מסביר ברלוביץ.

השוק הישראלי חווה התייקרות נוספת, שכן במהלך המלחמה חברות התעופה נאלצו לשלם פרמיות ביטוחיות גבוהות בשל חשש מפגיעות טילים. לדברי ברלוביץ, עלות ביטוח בסיס למטוס עלתה מ־300 אלף דולר ב־2023 ל־500 אלף דולר ב־2024.

הצמיחה המהירה של שוק התעופה מוסיפה אתגר נוסף, שכן הדרישה לטייסים ולקברניטים עולה אך ההיצע לא עומד בביקוש. בהתאם, שכרם, שמהווה כ־40% מהוצאות חברות התעופה, מזנק. "הכשרת קברניט לטיסות מסחריות לוקחת שנים רבות, מה שיוצר צוואר בקבוק בתחום. עלות שכר הטייסים עלתה בהתאם. בישראל טייסים יכולים להרוויח עד 30 אלף דולר בחודש, ובאירופה השכר לקברניט קפץ ב־5,000 דולר בממוצע", אומר ברלוביץ.

למרות האתגרים, זו הייתה שנה רווחית ביותר

רווחי החברות הישראליות אומנם ייחודיים בשל הנסיבות הביטחוניות, אולם גם בעולם נרשמו רווחים משמעותיים בשנה החולפת. אורגד מבנק לאומי מייחס זאת לתהליכי ההתייעלות הכלכלית שחברות התעופה נאלצו לעבור בשנים האחרונות כדי להתאים את עצמן למציאות הקורונה והפוסט־קורונה.

חברות תעופה אמריקאיות מובילות כמו יונייטד ודלתא הצליחו למרות הכול לשפר את מצבן הפיננסי בשנה החולפת. יונייטד, למשל, צפויה לסיים את 2024 עם רווח נקי של כ־3.5 מיליארד דולר, לאחר שסיימה את 2023 עם רווח של 3.1 מיליארד דולר. גם דלתא נמצאת במגמת צמיחה מרשימה, עם רווח צפוי של 3.9 מיליארד דולר ב־2024, לעומת 3 מיליארד דולר בשנה הקודמת.

לעומתן, חברות כמו אמריקן איירליינס מתמודדות עם שולי רווח נמוכים יותר, ככל הנראה בשל תמהיל השווקים שבהם הן פועלות ועלויות כוח־האדם הגבוהות. אורגד מסביר כי באירופה המצב המאקרו־הכלכלי שונה מזה שבארה"ב, אך הוא מושפע מאותן מגמות של מחסור במטוסים, עלויות תחזוקה גבוהות ושינויים בקיבולת.

"במבט קדימה", אומר אורגד, "תעשיית התעופה נאלצת להתמודד עם האתגר המשמעותי ביותר שלה לצמיחה: מציאת האיזון בין הביקוש לבין היעדר המטוסים החדשים".

עוד כתבות

אינפלציה / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום בנתוני האינפלציה בישראל?

היום יתפרסם מדד המחירים לצרכן עבור חודש אוגוסט 2025, שעפ"י ההערכות צפוי להצביע על עלייה בשיעור גבוה יחסית של 0.6%-0.7% ● עם זאת, האינפלציה השנתית צפויה להתכנס לראשונה אל תוך יעד המחירים שהציב בנק ישראל - עם התמתנות מ־3.1% ל־2.8%

חן גולן, יו''ר נקסט ויז'ן / צילום: שלומי יוסף

בתזמון מושלם: החברה הביטחונית שגייסה הערב 400 מיליון דולר

חברת המצלמות לרחפנים ולמל"טים נקסט ויז'ן הודיעה על הגיוס המשמעותי בצל דבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו על מעמדה של ישראל בעולם, ועל כך ש"תעשיות הנשק שלנו עשויות להיחסם" ● המניה טסה ב-272% בשנה האחרונה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

הבורסה בתל אביב ננעלה באדום לאחר דברי נתניהו על המצב המדיני-כלכלי של ישראל

ת"א 35 נפל בכ-0.3% ● המניות הביטחוניות איבדו גובה ● ספק אם מדד המחירים לצרכן שיפורסם היום יגרום לבנק ישראל להוריד את הריבית ● השקל נחלש מול הדולר ● באופנהיימר מעלים את מחיר היעד של טאואר ● החל מרביעי: 36 שעות של החלטות ריבית מסביב לעולם, רוב תשומת־הלב אל הפד, שצפוי לבצע הפחתה ראשונה בקדנציה של טראמפ

מיכה קאופמן, מייסד ומנכ''ל Fiverr / צילום: שלומי יוסף

פייבר הישראלית הודיעה שתפטר 250 עובדים

מייסד ומנכ"ל חברת פייבר, מיכה קאופמן, הצהיר היום כי החברה צפויה לפטר 250 עובדים, במטרה להתאים את מבנה החברה לעידן ה-AI ● קאופמן ציין שהמהלך הוא חלק מתוכנית טרנספורמציה שמטרתה להפוך את החברה לממוקדת־AI, רזה ומהירה יותר, עם פחות שכבות ניהול

ניר צוק, שמוליק האוזר ויובל אלוני באירוע ההשקה של בנק אש / צילום: גדי סיארה

בלי עמלות עו"ש: בנק חדש בישראל יוצא לדרך

בנק אש, שבין מייסדיו נמצא היזם הטכנלוגי ניר צוק, יפתח את שעריו לקהל בתחילת 2026 ויציע חשבון עו"ש ללא עמלות, ריבית זהה לכל המפקידים, ומחצית מההכנסות שלו יופקדו בחשבונות הלקוחות – שינוי שמאתגר את הבנקים המסורתיים בארץ ● עם זאת, הבנק לא יפעל בתחום המשכנתאות ולא מתכנן להציע מסחר בניירות ערך

מה עומד מאחורי המהלך של החשכ''ל / צילום: רפי קוץ

סוף לשוטף פלוס: באוצר מקדמים מערכת דיגיטלית חדשה לניהול תשלומי המדינה

לגלובס נודע שהחשב הכללי יוצא במהלך שאפתני להחלפת העברות הכספים המסורתיות לספקים ב"אסימונים" דיגיטליים ממשלתיים - שיתקבלו מיד עם גמר העבודה ● על פי הערכות, מיליארדי שקלים שמועברים לביצוע פרויקטים "נבלעים" בדרך ● המערכת תאפשר מעקב אחר הכספים ותמנע את זליגתם לגורמים עברייניים

אייל גפני, מנכ''ל בנק וואן זירו / צילום: אוהד רומנו

וואן זירו: 3 בכירים שהיו בצוות ההקמה של הבנק הוחלפו

שלושה מבכירי בנק וואן זירו, שהיו שותפים להקמתו, מסיימים את תפקידיהם ● במקביל הודיע הבנק על מינויו של יובל בירנבוים ל־CTO ועל איחוד חטיבות הטכנולוגיה ● המנכ"ל אייל גפני: "היסודות שנבנו הם בסיס איתן להמשך ההתפתחות כמחולל תחרות במערכת הבנקאית"

טל קולנדר / צילום: Ohad Kab

היא למדה לפרוץ למחשבים בתיכון וחלמה להיות טייסת - עכשיו היא מגייסת את בכירי ההייטק לסטארט-אפ שלה

השבוע מגיעה הקריירה של טל קולנדר לנקודת ציון עם גיוס של 65 מיליון דולר בהובלת בסמר, TLV ופיקצ'ר לחברת הסטארט-אפ הוותיקה שלה ושל שותפיה ● לראשונה יצטרפו לשולחן המשקיעים ארבע דמויות בכירות בענף ההייטק הישראלי, בעקבות השקעת הענק

פרויקט ורטיקל סיטי ברמת גן / הדמיה: DBLK - ברעלי לויצקי כסיף דה לה פונטן אדריכלים; 3dvision

מגדל המגורים הגבוה בישראל יוצא לדרך. מי יגור בקומה 72, וכמה דמי ניהול ישלמו?

400 מהדירות במגדל ברמת גן מיועדות להשכרה לטווח ארוך במסגרת "דירה להשכיר", עם דגש על קהל יעד של משפחות צעירות ● גובה שכר הדירה ודמי הניהול טרם נקבע, אך בפרויקט מבטיחים בשורה: "החלפנו את עובדי הניקיון ברובוטים וחסכנו כמעט 50% מהעלויות" ● גלובס עושה סדר

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

מארה"ב ועד יפן: היכונו ל־36 שעות של החלטות ריבית מסביב לעולם. ומתי בישראל?

היכונו ל־36 שעות של החלטות ריבית מסביב לעולם, מארה"ב ועד יפן ● את מירב תשומת־הלב ימשוך הנגיד האמריקאי, שצפוי לבצע הפחתה ראשונה לאחר תשעה חודשים ● ומה לגבי ישראל? בתחזית הפסימית, הריבית כלל לא תרד עד סוף השנה

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג / צילום: ap, Carl Court

סין קבעה שאנבידיה הפרה את חוקי המונופול עם רכישת מלאנוקס

גורם רשמי בסין אמר היום כי "אנבידיה הפרה את חוקי המונופול ברכישת מלאנוקס", אך לא פורסמו אילו צעדי ענישה יינקטו, ורק צוין כי החקירה תימשך ● בשנת 2020 בייג'ינג אישרה את עסקת הרכישה עם מספר תנאים מתלים ● מאנבידיה נמסר: "אנו פועלים בהתאם לחוק בכל היבט. נמשיך לשתף פעולה עם כל הגופים הממשלתיים הרלוונטיים"

אינפלציה ישראל / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

קצב האינפלציה באוגוסט מתחת ל-3% - לראשונה זה שנה; מחירי הדירות ממשיכים לרדת

האינפלציה עלתה בחודש אוגוסט ב-0.7%, בהתאם לצפי ● הסעיפים שבלטו בעליות: תרבות ובידור, תחבורה ותקשורת וירקות טריים ● בחודשים יוני-יולי 2025 מחירי הדירות ירדו ב-0.2%, ומחירי הדירות החדשות ירדו ב-0.8%, בהשוואה למחירים במאי-יוני

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס השנתי של אגף החשב הכללי באוצר / צילום: תדמית הפקות

נתניהו הפך את "כפסע מניצחון" לתחזית מבהילה

בימים שבהם מנכ"ל אנבידיה מתלבט איפה בדיוק בצפון הארץ הוא יקים את מטה הפיתוח הענק שלו, מתייצב ראש ממשלת ישראל ומדבר על בידוד עולמי ועל משק אוטרקי ● מי שדיבר שוב ושוב על "כפסע מניצחון", בחר לפתע להציג תחזית מבהילה ● ושלא יהיה ספק - אתונה וסופר ספרטה? אין באמת חיה כזו

רוברט פ. קנדי, שר הבריאות של ממשל טראמפ / צילום: Reuters, Elizabeth Frantz

הדיווח שגרם לצניחת המניות והעקיצה של מנכ"ל פייזר: חברות החיסונים תחת מתקפה

פרסום על כך ששר הבריאות של טראמפ מתכוון להציג נתונים על נזקי החיסונים לקורונה הובילו לירידות של מניות פייזר, מודרנה וביונטק ● מה עומד מאחורי הדיווח, עד כמה החברות צפויות להיפגע ומדוע בשוק כבר יש מי שצופים את פרישת השר המתנגד לחיסונים

השופט יוסף אלרון / צילום: דוברות הרשות השופטת

הדיל במינוי, ההחמרה בענישה ודעת המיעוט: השופט שיצא נגד המערכת מסכם כהונה

השופט יוסף אלרון, שהדהים את מערכת המשפט כאשר התמודד על נשיאות העליון בניגוד לשיטת הסניוריטי, יפרוש השבוע בתום יותר מ־30 שנה על כס השיפוט ● מי שנודע בדעות מיעוט בעד ביטול עילת הסבירות ומינוי דרעי לשר, היה גם "פליליסט" שהחמיר בענישה - כולל בפרוטקשן

מסחר עם הרבה עסקאות לא בהכרח יביא לתוצאות טובות / צילום: Shutterstock

האנשים שעשו השנה 600 עסקאות במניות, ולמה זה מסוכן

לאחרונה חשפו ארבעה חברי קונגרס אמריקאים כי כל אחד מהם עשה עד כה השנה 600 עסקאות לפחות במניות, אצל חלקם זה מתקרב ל-3000 ● התיאבון הבלתי פוסק הזה - הגובל בפנטזיה - להגדלת הימורים בדרך להתעשרות מהירה הוא לכל הפחות לא חכם. יש שיגידו מטורף

השרה מאי גולן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

החשדות, המעצר של המקורב והחשש מתיאום גרסאות: פרשת מאי גולן מסתבכת

השרה מאי גולן זומנה לחקירה לאחר שחוקרי להב 433 פשטו על המשרד לשוויון חברתי וקידום מעמד האישה שבראשותה, וכן עצרו עו"ד המקורב לה ● לפי החשד, עובדיה עשו שימוש בעמותות ככלי להוצאת כספים בניגוד לחוק ● מומחים מעריכים: יגויסו עדי מדינה

איך ישפיעו דברי נתניהו על הכלכלה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

"נחזור לתקופת האבן": הבכירים מנתחים את נאומו החריג של נתניהו, ומי פחות נבהל?

כלכלנים בכירים, גם כאלו שצברו שעות עבודה רבות מול נתניהו, תהו מה פשר אמירותיו החריגות, שאף הביאו לירידות בבורסה ● "משק אוטרקי יהיה אסון לכלכלת ישראל וישפיע על איכות החיים של כל אזרח", הזהיר נשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר ● אמיר איל, הבעלים של קבוצת ההשקעות אינפיניטי-אילים: "'אוטרקי' נשמע מבודד, אבל אני רואה בזה עוצמה ויכולת עמידה"

כשמכוניות חדשות נמכרות בהנחות ענק, לא קונים מכוניות יד שנייה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בחסות הנחות של עשרות אלפי שקלים - רכב בן שנה עשוי לעלות יותר מרכב חדש

היבואנים תקועים עם מלאי גדול, ועשרות אלפי רכבי "אפס קילומטר" מוצעים בהנחות של עשרות אלפי שקלים ● לצד התחרות האגרסיבית שנוצרה בין הדגמים החדשים, ההשלכות מורגשות גם בשוק המשומשות ● הנפגעים העיקריים: רכבים שעלו לכביש בשלוש השנים האחרונות

ג'אקו 7, רכבי הפלאג אין מובילי מכירות בשוק הפרטי ובהדרגה גם בשוק הציים / צילום: יח''צ

באוצר מתכננים שינוי בהטבות המס למחזיקי רכב צמוד. כל הפרטים

לגלובס נודע כי על פי הערכות בענף, במשרד האוצר מתכננים להפחית במאות שקלים את ההטבה החודשית לרכבי פלאג־אין. לעומת זאת, זו של החשמליים צפויה לגדול ● ואיך יושפעו בעלי רכבים היברידיים?