חברת התעופה הישראלית ארקיע בבשורה משמעותית לטסים לארה"ב: החברה משיקה קו טיסות ישיר בין תל אביב לניו יורק, שיופעל בשיתוף-פעולה עם היוזמה של ההייטקיסטים ממטה ההייטק המכונה "טק אייר". הקו החדש יפעל מחודש פברואר ועד מאי 2025 ויכלול שלוש טיסות שבועיות בימים ראשון, שני ורביעי. הטיסות יתבצעו במטוסי איירבוס 330-900 NEO מהחדשים והמובילים בעולם, שיופעלו על ידי חברת התעופה הספרדית-פורטוגזית Iberojet. כרטיסי הטיסה יתחילו במחיר של 1,199 דולר לכרטיס הלוך-חזור, כולל כבודה במשקל של 20 ק"ג.
● בלי תחרות ועם מחירים גבוהים: השיא החדש של אל על
● חברות הלואו קוסט חוזרות ומחירי הטיסות צפויים לרדת דרמטית
לוח הזמנים מתל אביב לניו יורק:
מוצ"ש: 23:30
שני: 12:00
רביעי: 12:00
לוח הזמנים מניו יורק לתל אביב:
ראשון: 15:00
שלישי: 15:00
חמישי: 16:00
ההודעה של ארקיע על כך שתפעיל טיסות לארה"ב מגיעה לאחר שאמש, (א') הממשלה הייתה אמורה לדון בהצעה להקצות תקציב של 15 מיליון שקל לשנת 2025 לצורך שיפוי חברות התעופה ישראייר וארקיע במקרה של ביטול טיסות בקווים לארה"ב ולקנדה, אם יתחילו לפעול בקווים אלו. אולם ההצעה הורדה מסדר היום בשל היעדרותם של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושרת התחבורה מירי רגב, שהיו אמורים להוביל אותה.
בישיבה שניהל שר המשפטים יריב לוין, הוא התייחס לכך באומרו: "אם הם לא באו, כנראה שזה לא דחוף להם", והציע לדחות את ההצעה לפעם אחרת. לפי המתווה שהוצע, התמיכה הממשלתית הייתה מכסה עד 50% מעלויות הפיצויים לנוסעים במקרה של ביטול טיסות עקב תקלות תפעוליות, והיא הייתה מיועדת לטיסות נוספות מעבר להיקף הפעילות של ישראייר וארקיע לצפון אמריקה. התנאים כללו דרישה לביצוע מינימום של שתי טיסות שבועיות נוספות לכל יעד בצפון אמריקה, תוך שימוש במטוסים רחבי-גוף באמצעות חכירה רטובה. על אף שנדחה הדיון בהצעה זו, והיא טרם אושרה, ציינה שרת התחבורה מירי רגב כי ״המדינה תשתתף במימון פיצויים לנוסעים במקרים של ביטולים, לאור המצב הביטחוני כדי לעודד חברות להגדיל את היקף הטיסות שלהן".
האם המחיר של ארקיע משתלם?
בענף מברכים על תוספת הטיסות החשובה לארה"ב, אך מבהירים כי עדיין חסרות כ-15 טיסות שבועיות נוספות כדי לענות על הצורך הנוכחי. באל על, כך עולה מאתר החברה, כבר כמעט ולא ניתן להשיג כרטיסים במחלקות התיירים בטיסות לניו יורק, על כן המחירים לחודש פברואר גבוהים במיוחד ומתחילים מלמעלה מ-2,000 שקל הלוך ושוב. אולם בדיקה נוספת לאחר כשעה העלתה כי ניתן לרכוש כרטיס הלוך ושוב במחלקת התיירים באל על בתאריכים נבחרים במחיר נמוך יותר מזה שמציעה ארקיע, ב-1,076 דולר לכרטיס הלוך ושוב.
מחיר טיסה הלוך ושוב לניו יורק הנמוך ביותר שמצאנו
ארקיע: החל מ-1199 דולר (תיירים)
אל על: החל מ-2863 דולר (אין מקום במחלקת התיירים בטיסה הלוך אלא רק במחלקת פרימיום)
מחיר טיסה לכיוון אחד במחלקת תיירים
ארקיע: החל מ-599 דולר
אל על: החל מ-519 דולר
בכיר בענף התעופה הישראלי ציין בפני גלובס כי "לישראייר ולארקיע יש ניסיון בחכירת מטוסים, ואף בעבר הפעילו טיסות ארוכות־טווח. ישראייר הפעילה בעבר טיסות לניו יורק, וארקיע הפעילה ב-2018 מטוס בואינג 767 לתאילנד. עם זאת, מדובר במודל מסוכן. הפעלה של קו כזה היא אופרציה מורכבת מאוד, וכוללת סיכונים גבוהים - הן מבחינה ביטחונית והן מבחינה כלכלית". עוד הוא מוסיף כי "חברות גדולות כמו אל על, יונייטד ודלתא, למשל, מסוגלות להתמודד עם תקלות תפעוליות, בזכות צי מטוסים גדול. במקרה של תקלה או עיכוב, הן מסוגלות לשכן נוסעים בבתי מלון ולהפעיל חלופות במהירות. חברות קטנות, לעומת זאת, עלולות להיתקע ללא פתרון זמין".
ההייטקיסטים דחפו לפתרון, למרות הסתירות שהיו בדרך
המחסור בטיסות השפיע במהלך השנה האחרונה לא רק על הנוסעים, אלא גם על הקשרים הכלכליים עם צפון אמריקה. ארה"ב וקנדה הן שותפות סחר מרכזיות של ישראל, כאשר כ-78% מההשקעות הזרות במדינה מגיעות ממדינות אלה. ענף ההייטק שתלוי בארה"ב כמקור הכנסה הושפע ישירות מהמחסור בטיסות, לכן החליטו ליזום את טק אייר, יוזמה שמטרתה להגדיל את היצע הטיסות לארה"ב. מי שעמדו מאחורי היוזמה הם מטה ההייטק, ארגון המבוסס על מובילי מחאת ההייטק והחמ"ל האזרחי, בראשות בכירים כמו מיכל צור, לשעבר נשיאת קלטורה; ניר זוהר, נשיא וויקס; עדי סופר־תאני, מנכ"לית מטא ישראל; מיכה קאופמן, מנכ"ל פייבר; וארז שחר, שותף מייסד בקרן קומרה. שם הקוד שנעשה בו שימוש פנימי בפורום הוא "איירטק". מי שעמדה בחזית היוזמה היא עינת גז, מנכ"לית פאפאיה גלובל.
נזכיר, כי מאז ההכרזה על היוזמה במטה ההייטק יצאו לתקשורת עם מספר הודעות סותרות, בהן סוג המטוס, מחירי הכרטיסים ומועד תחילת הפעילות. כך למשל, נטען על ידי טק אייר שמחירי הכרטיסים יהיו מחירים אחידים, אלא שבדיקה קצרה באתר ארקיע ממחישה שאין כך הדבר, וניתן לרכוש כרטיסים גם במחירים גבוהים יותר של כ-1400 דולר הלוך ושוב. כמו כן, הובטח כי הטיסות במסגרת היוזמה צפויות להתחיל לפעול בין 21 בינואר לסוף מרץ 2025, והטיסות יצאו בפועל באיחור של שבועיים מהמתוכנן. בהודעות קודמות הכריזה טק אייר כי הם הגיעו להסכם להחכרת מטוס בואינג 777 (מדגמי 200 או 300) מחברה אירופית, אולם בפועל הטיסות יופעלו במטוס מדגם איירבוס 330-900 NEO. המטוס לא מכיל מושבי ביזנס כפי שהובטח, אך ניתן לשדרג את המושב בעלות נוספת לפי הפירוט הבא:
אפשרויות שדרוג ותמחור מושבים לכיוון:
● מושב בחלק הקדמי/האחורי של מחלקת אקונומי (ליד חלון או מעבר): תוספת של 10 דולר
● מושב כפול באקונומי: תוספת של 100 דולר
● מושב בחלק האחורי של מחלקת אקונומי (ליד חלון או מעבר): תוספת של 15 דולר
● מושב מועדף: תוספת של 150 דולר
●מחלקת אקונומי פלוס (שורה ראשונה): תוספת של 170 דולר
● מושב אמצעי בחלק האמצעי של מחלקת אקונומי (ליד חלון או מעבר): תוספת של 25 דולר
● מושב בחלק הקדמי של מחלקת אקונומי (ליד חלון או מעבר): תוספת של 35 דולר
מאל על נמסר: ״חברת אל על מברכת על הגדלת היצע המושבים והרחבת הפעילות בקו לארה״ב ומקווה כי הדבר יסייע במענה לביקושים של הצרכן הישראלי״.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.