רכבת ישראל - תחנת השלום / צילום: טלי בוגדנובסקי
המסילה הרביעית באיילון היא פרויקט תשתית קריטי לתנועת הרכבות בגוש דן, החיבור שלה לשלוש המסילות הקיימות היום תצריך את סגירת ציר הרכבות העמוס במדינה לשבועיים וחצי באופן שעלול לגרור לכאוס תחבורתי משמעותי, ובמשרד התחבורה ובחברות התשתית כבר שוברים את הראש איך להמנע ממנו.
● 150 מיליארד שקל במוקד: המאבק על ניהול פרויקט המטרו עולה שלב
● אגד ניצחה במכרז התחבורה הציבורית הגדול ביותר בישראל
מבצע תשתיות כזה לא נראה כאן בשנים האחרונות, וגם הכאוס שהוא צפוי ליצור בכבישים. כיום קיימות שלוש מסילות בלבד בציר שאליו מתנקזות רכבות הכוללות כ־80% מנוסעי רכבת ישראל בכל הארץ, באופן שיוצר גודש על התוואי ולא מאפשר הגדלת תדירות של רכבות באזורי ביקוש, כך בשלוש המסילות יכולות לנסוע 14 רכבות בלבד בכל שעה.
מספרן יוכל לגדול ל־17 עם סיום התקנת מערכת האיתות החדשה, מבצע שנמצא בעיכובים של שנים. ואולם, גם שלוש הרכבות הנוספות לא יצליחו לגשר על הפער בין הביקושים החזויים.
ברכבת מנסים להתמודד עם העומסים בחנתיים באמצעות הארכת רכבות קיימות למקסימום האפשרי ובכך להגדיל את מספר המקומות, אך שינוי משמעותי יותר יגיע עם השלמת המסילה הרביעית שתוכננה להפתח תחילה בשנת 2027 ונדחתה במשך שנים, כשמועדה העדכני הוא 2030 לפחות.
המסילה תוכל להגדיל את תנועת הרכבות לכ־26 רכבות בשעה באופן שכמעט ומכפיל את הקיבולת היום. ואולם בהשוואה ליותר מ־70 מיליון נסיעות בשנה האחרונה ברכבת, בשנת 2030 צפויים כ־200 מיליון נסיעות עם הוספה של מסילות רכבת נוספות.
החסימות באיילון הן רק הפרומו לפרויקט הענק
בקדנציה הראשונה של שרת התחבורה מירי רגב הפרויקט הוזז מחברת הרכבת לנתיבי ישראל וחזרה מספר פעמים, באופן שבענף ייחסו לו כ"ענישה" לחברות שלא התיישרו עם מדיניותה ועם המינויים שביקשה לבצע. פרקטיקה מוכרת בתחום שמביאה לעיכובים בפרויקטים.
בתקופתה של מרב מיכאלי במשרד הפרויקט חולק כך ששתי החברות גם יחד ינהלו אותו. חלקה של הרכבת כולל את קירוי נחל האיילון ובניה של קטע מסילה באורך של 4.5 ק"מ מתחנת ת"א ההגנה בדרום ועד לתחנת ת"א סבידור מרכז בצפון וכן הכנות הנדסיות להרחבת התחנות.
התכנית כולה משתרעת על פני 22 ק"מ, ובאחריות חברת נתיבי ישראל הסטת כביש 1 והרחבת המסילות בין גשר מקווה ישראל למחלף גנות. בנוסף, החברה נדרשה להתאים את מערכות הניקוז הקיימות בנחל האיילון בשל הצורך להצר אותו עבור הקמת המסילה ולמצוא פתרונות ניקוז להסטת מי הנגר מפארק אריאל שרון לים.
בשנים הקרובות העבודות יתמקדו בהוספת המסילות ובמסגרתם בחברת נתיבי ישראל הציעו לפרק ולהקים מחדש את גשרי גנות כדי להעביר דרכם את המסילות באופן שנדרשת השבתה של שבועיים וחצי של תנועת הרכבות וכן סגירות צירי תנועה משמעותיים בגוש דן.
העניין צפוי לעבור לדיונים בחברת רכבת ישראל שמתמחה בעבודה לצד מסילות רכבת פעילות ועוסקת בהפעלת רכבות כדי למזער את הסגירות ולפצל את המבצע לחלקים שונים. בכל אופן, העבודות שמורגשות כעת באיילון שכופות את עצירות התנועה בכבישים וברכבות בשל פרויקטים שונים הן רק הפרומו לכאוס התחבורתי הצפוי.