חברת נת"ע הודיעה היום (ד') כי בתום הליך המכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הירוק והסגול בגוש דן נבחרה חברת אגד החזקות בע"מ, המורכבת מחברת התחבורה הציבורית אגד. המכרז מוערך ב-1.5 מיליארד שקל.
● הצרה הכפולה של ארקיע: נותרה מחוץ לטרמינל 1 ותשלם יותר על אבטחה
● חיזוק מקצועי לחולדאי: המומחה שמזהיר מפני הקמת חניוני ענק בגוש דן
במכרז התמודדו שש קבוצות: נתיב אקספרס וסופרבוס, דן ו-Marfina (מספרד), מטרופולין, CCECC (הסינית), שפיר ו-CAF (מספרד) ואגד.
הזוכה במכרז תפעיל את קווי הרק"ל הירוק והסגול במטרופולין תל אביב, למשך 10 שנים עם אופציה להארכה של עד 10 שנים נוספות. כך, חברת אגד החזקות שזכתה במכרז ההפעלה תהיה אחראית גם על תפעול הרכבות, מרכזי שירות לציבור, ארבע תחנות תת קרקעיות שישרתו את הקו הירוק, מרכזי השליטה והבקרה ועוד.
בנת"ע ובאגד יש סיבות לחגוג הערב, אך גורמים בענף מסבירים שבמשרדי הממשלה התנגדו לאופן שבו נערך המכרז, והעדיפו את בחירתן של שתי זוכות, האחת לכל קו. זאת על מנת לא לתת את כל הקווים למפעיל אחד - גם הקו האדום על ידי אגד, אשר דורשת מפעם לפעם עדכונים של ההסכם מול המדינה ותוספות תקציב על אלו שכבר סוכמו.
בנוסף, הכנסת כמה מפעילים מייצרת תחרות בסטנדרט ההפעלה וביכולת של המדינה להעביר קווים בין המפעילים. אמנם התשלום גבוה יותר, אך הפתח לסחטנות בהמשך יורד. לעמדת גורמים בממשלה, אלו עולים על היתרונות בהפעלת חברה אחת שכוללים שפת הפעלה אחידה ומניעת עבודת אינטגרציה של נת"ע מול המפעילות ביחד ובנפרד.

אמיר לוי, יו''ר קבוצת אגד / צילום: יונתן זינדל
"מכרז התחבורה הציבורית הגדול והמורכב ביותר שנעשה בישראל"
מנת"ע נמסר כי "מדובר במכרז התחבורה הציבורית הגדול והמורכב ביותר שנעשה בישראל ומעיד על אמון השוק המקומי והבינלאומי בתחבורה הישראלית ובחברת נת"ע שניהלה את המכרז ביחד עם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים".
לאחרונה הודיעה נת"ע על דחייה בהפעלת הקווים, כשהקו הסגול ייפתח בשנת 2028 והקו הירוק ייפתח בשתי פעימות: הדרומית מראשון לציון לדרום ת"א ב-2028, והצפונית מת"א להרצליה ב-2030. ואולם, לוחות הזמנים הדחויים בעקבות השלכות המלחמה מתקבלים בענף בסקפטיות והם שאפתנים מאוד.
אורכו של הקו הירוק הוא 39 קילומטרים - אחד מקווי הרכבת הקלה הארוכים בעולם. הקו הירוק יחבר בין חולון וראשון לציון בדרום, דרך תל אביב ועד הרצליה בצפון, עם שלוחה לרמת החייל. הקו כולל 62 תחנות. במרכז תל אביב, מתחת לרחובות אבן גבירול, קרליבך ודרך בגין, הקו עובר במנהרה כפולה באורך 4.5 קילומטרים וכולל ארבע תחנות תת-קרקעיות. במקביל להתקדמות הכרייה, מוקמות התחנות התת-קרקעיות ארלוזורוב מערב, רבין, קפלן וקרליבך, המשותפת לקו האדום. עם השלמתו, הקו הירוק יסיע 275 אלף נוסעים ביום, בתדירות של כל 4 דקות.
הקו הסגול עובר בשטחן של שמונה רשויות מקומיות: תל אביב, גבעתיים, רמת גן, גבעת שמואל, קריית אונו, אור יהודה, יהוד-מונסון וחבל מודיעין, וכולל 46 תחנות. עם השלמתו, הקו צפוי להוביל כ-256 אלף נוסעים ביום, בתדירות שיא של 4 דקות, ובסך הכל מעל 60 מיליון נוסעים בשנה. בתל אביב יעבור הקו ברחובות אלנבי, בן יהודה וארלוזורוב, בהן מתקדמות בימים אלה עבודות לקראת הנחת המסילה.
הקווים הללו יצטרפו לקו האדום שגם אותו אגד מפעילה באמצעות חברת תבל.
גלעד ריקלין, מנכ״ל קבוצת אגד שבשליטת קרן קיסטון, מסר: "אנו מודים לנת״ע ולמשרד התחבורה על האמון באגד. הזכייה היא המשך טבעי להצלחתנו בהפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה, ואנו מחויבים לספק תחבורה ציבורית מתקדמת ואמינה. שילוב הקווים האדום, הסגול והירוק ייצור רשת תחבורה חדשנית בסטנדרטים בינלאומיים, לטובת ציבור הנוסעים בישראל.
יו"ר קבוצת אגד אמיר לוי מסר: ״הזכייה במכרז היא צעד משמעותי במימוש החזון שלנו - להפוך את התחבורה הציבורית בישראל למתקדמת, ונגישה לכל. אנו רואים לנגד עינינו עתיד שבו אגד מובילה את ישראל ביצירת חוויית נסיעה איכותית, שתהווה אלטרנטיבה אמיתית לרכב הפרטי ושמחים על השותפות עם הממשלה במימוש חזון זה״.
איתמר בן מאיר מנכ"ל נת"ע מסר: "אני מברך על הבחירה באגד החזקות בע"מ ואני סמוך ובטוח שתשמור על סטנדרט שירות גבוה. בחירת המפעיל הערב, היא צעד נוסף בדרך לפתרון אמיתי לגודש והפקקים בגוש דן, שיביאו עימן רשת הרכבות הקלות והמטרו שנת"ע מקדמת במקצועיות ונחישות".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.