גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אפילו הליסינג עשוי להיפגע: ענף הרכב הישראלי נכנס לכוננות ספיגה

המכה הקשה שספגו שוקי ההון הגלובליים וחוסר הוודאות הקיצוני מאיימים כעת גם על הביקוש בשוק הרכב הישראלי ● לקוחות פרטיים, שחסכונותיהם נפגעו, יישבו על הגדר, ואפילו ציי רכב עשויים לצמצם רכישות ● הפעם, חוששים בתחום, ההתאוששות מהמשבר לא תהיה קלה

רכבים מיובאים בנמל אשדוד / צילום: Shutterstock
רכבים מיובאים בנמל אשדוד / צילום: Shutterstock

בסוף השבוע צוטט אנליסט בכיר בארה"ב שאמר כי "אין שום דרך לחזות כרגע לאן תתפתח מלחמת הסחר הגלובלית. כל הכרזה שמוכרזת היום יכולה מחר להתבטל, או לחלופין להחמיר בצורה קיצונית".

גם ענף הרכב הישראלי, שמגלגל עשרות מיליארדי שקלים בשנה, מנסה כרגע לעכל את ההתפתחויות - ואם בשבוע שעבר נראה היה שההשפעה העיקרית של המצב תהיה מכיוון ההיצע של תעשיית הרכב העולמית, המפולת בשווקים בסוף השבוע הסיטה את תשומת־הלב לפוטנציאל של קריסה בביקוש, לאור המשבר המתעצם בשוק ההון והפגיעה בחסכונות.

השבוע בענף הרכב | מתערוכת הרכב בשנגחאי לכבישי ישראל: הדגמים והמותגים שכבר בדרך אלינו
ארה"ב הטילה מכס של 25% על יבוא חלפי רכב. איך תושפע ישראל?
סטוקים של רכבים בדרך? איך ישראל יכולה להרוויח מהמכסים של טראמפ

לשוק הרכב הישראלי יש רקורד מרשים של התאוששות ממשברים. מהמשבר הפיננסי הגלובלי של 2008 הוא יצא כמעט ללא פגע, וגם את משבר הקורונה של 2020 הוא צלח השוק עם ירידה צנועה יחסית של כ־15% במסירות. השוק הפגין למראית עין גם עמידות מול השפעות המלחמה, שהתחוללה כאן בשנתיים האחרונות - ולאותה "מראית עין" נחזור בהמשך.

צילום: שלומי יוסף,  Nick Ut :AP, Richard Drew

אבל המשבר שניצב לפתח שוק הרכב הישראלי בתחילת הרבעון השני של 2025 הוא אתגר מסוג שונה לגמרי. זוהי "סערה מושלמת", שמשלבת חוסר ודאות קיצוני לגבי ההשלכות של מלחמת הסחר המתעצמת על הביקוש לרכב, ביחד עם חוסר ודאות לגבי ההתפתחויות הגאו־פוליטיות בסביבה הקרובה שלנו, וכל זה על רקע תחרות חסרת תקדים של דגמים ומותגים בשוק.

נקודת מוצא בעייתית

נקודת המוצא, שממנה אמור שוק הרכב הישראלי לצאת להתמודדות עם הסערה המתקרבת, אינה מזהירה. אומנם נתוני המסירות של הרבעון הראשון של 2025 מצביעים לכאורה על תמונה יציבה ואפילו אופטימית, עם קרוב ל־100 אלף מסירות, עלייה של כ־10% בהשוואה לרבעון הראשון של 2024; אבל עיון מדוקדק יותר מגלה כי חלק ניכר מאותה "עליית מכירות" נובעת ממכירות רכב "בתוך הענף" ללא לקוח סופי לרכב.

יבואני רכב ביצעו ברבעון הראשון רישום עצמי על שמם לאלפי כלי רכב, לאחר שחלפה שנה ממועד ייצורם ו/או מכרו אותם לחברות ליסינג, לעתים לחברות בבעלותם, ומשם אלה מתגלגלים לשוק ה"אפס קילומטר". על־פי הערכות בענף, היקף המכירות "נטו" ברבעון הראשון, בניכוי רישומי רכב עצמיים וגלגול רכב לאפס קילומטר, נמוך בשיעור דו־ספרתי בהשוואה לשנה שעברה - אולי אפילו בכ־15%.

עוד סימן מדאיג לפגיעה בחוסן של השוק הוא ירידה של כ־9% במסירות רכב חשמלי ברבעון הראשון בישראל, ירידה רבעונית ראשונה אחרי כמעט 12 רבעונים ראשונים של צמיחה מואצת.

ניתן לטעון כי מה שקורה בפלח הרכב החשמלי אינו מהווה אינדיקציה לירידה כללית בביקוש אלא רק שינוי בטעמי הלקוחות. כלומר, תזוזה של הביקוש מרכב חשמלי שהתייקר לדגמי פלאג־אין נגישים יחסית, שמהווים אלטרנטיבה ישירה לרכב חשמלי "מלא".

אבל הטענה לא מדויקת. השוק "תקוע" כיום עם מלאים של עשרות אלפי כלי רכב חשמליים שרובם מוצעים בימים אלה במבצעי הנחות רשמיים ולא רשמיים במחירים נמוכים משמעותית מהמחירון. אלה מקזזים כל עליית מסים ומחירים שהייתה ברכב החשמלי ומעבר לכך. בשורה התחתונה, השוק כבר נמצא כיום במצב מוחלש בלי קשר למלחמת הסחר.

איך יושפעו ציי הרכב

ציי הרכב בישראל נחשבים ל"עוגן מייצב" בזמן סערה, וחשיבותם לענף רבה במיוחד בתקופות כמו הנוכחית, שבה לקוחות פרטיים רבים יעדיפו "לשבת על הגדר" עד שיתברר היקף הפגיעה של המפולת בשוק ההון בחסכונות שלהם.

הביקוש לרכב של הציים ישראל נחשב "חסין זעזועים", מכיוון שרכב צמוד מהווה חלק כמעט מובנה בחוזי ההעסקה של כ־320 אלף שכירים בישראל, שרובם שייכים לשני העשירונים העליונים, על־פי נתוני רשות המסים. ומכיוון שרכב ציים מוחלף לרוב אחת לשלוש שנים, הביקוש של הציים מהווה כשליש מהרכישות השנתיות של רכב חדש בישראל (80-90 אלף כלי רכב בשנה).

אולם המשבר הגלובלי שבפתח טומן בחובו סיכון ממוקד באותו "עוגן מייצב". אם תוכנית המכסים של ממשל טראמפ תמשיך במסלול שעליו הוכרז בשבוע שעבר, אפשר בהחלט להניח ששווקי ההון ימשיכו להיות חסרי יציבות או שיתייצבו על נקודת שיווי־משקל חדשה ונמוכה יותר, שלוקחת בחשבון את ההפסדים הגדולים של החברות הגלובליות.

וזה אפילו לא התרחיש הכי גרוע: אם האיחוד האירופי ו/או ממשלות יפן וקוריאה יחליטו לגמול לאמריקאים על־ידי פגיעה בנקודה הרגישה ביותר שלהם, הפעילות של ענקיות ה־IT האמריקאיות בחו"ל, אפשר לצפות לסחרור נוסף שיפגע ישירות בחברות עתירות־הידע בישראל. וזהו "הקטר" של ציי הרכב בישראל.

לרבות מהחברות הגלובליות שפועלות בישראל יש פרוטוקול די קבוע להתמודדות עם משברים: עצירת גיוס עובדים חדשים "עד להתבהרות המצב" , קיצוצים בשכר ולבסוף גם פיטורים, שמתמקדים בעיקר בשלוחות רחוקות כמו ישראל.

מכיוון שכבר היינו בסרט הזה במשבר הדוט.קום של שנת 2001 וגם בשידורים חוזרים שלו ב־2008, אנחנו יודעים שהמשמעות היא עצירת הזמנות חדשות להצטיידות בכלי רכב, ביטול הזמנות קיימות בצנרת ולעתים גם החזרה מוקדמת לחברות הליסינג של כלי רכב של עובדים שפוטרו. לא נופתע אם המכה האנושה, שספגו חלק מהחברות הגלובליות בסוף השבוע האחרון בשווקי ההון, כבר הוציאה את תוכניות החירום מהמגירות.

יש מקום לאופטימיות?

אופטימיסטים יכולים לטעון כי סערה כזו גם יוצרת הזדמנויות - כמו למשל ירידה במחירי ההובלה הימית או היחלשות מואצת של הדולר, שיכולה לתרום להורדת מחירים נוספת עד רמה שתגרום להרבה לקוחות מהססים "לרדת מהגדר".

יתר על כן, ניתן לטעון כי תנאי היסוד שמאחורי הביקוש לרכב פרטי בישראל לא השתנו. בראשם היעדר אלטרנטיבות זולות, נוחות וזמינות לתחבורה ציבורית, במיוחד עבור משפחות בפרברים ובפריפריה, שזקוקות לשתי מכוניות לפחות. גם אין עדיין חלופות תחבורתיות לקהל חילוני בסוף השבוע, קיימת תחושת חוסר ביטחון בתחבורה ציבורית, ויש "נקודות כניסה" נוחות יחסית לשוק הרכב החדש, כמו מימון לרכב בגובה שמתקרב ל־100% ממחיר הרכב ותוכניות ליסינג פרטי.

מנגד, אם המצב בשוק ההון יחמיר, זו תהיה פגיעה נרחבת בחסכונות ובפנסיות בישראל, שבשנים האחרונות נסמכו יותר ויותר על שוק ההון האמריקאי. זו עשויה לשנות את חוקי המשחק אפילו אם הזירה הכלכלית־פוליטית בישראל תשמור על יציבות.

בשורה התחתונה, הענף צפוי להיכנס לכוננות ספיגה בשבועות ובחודשים הקרובים. אפשר לצפות להאצה של שינויים מבניים כמו התכנסות של זיכיונות יבוא ואפילו חברות יבוא רכב תחת המטריה של קבוצות עסקיות גדולות. ייתכן גם שנראה "חישוב מסלול מחדש" של ההנפקות שתוכננו ברבעונים הקרובים של שתיים מחברות הליסינג הגדולות בישראל, אלדן ושלמה. בינתיים כל העיניים נשואות לבית הלבן, שיכול להפוך את המצב - שוב - בהכרזה אחת.

עוד כתבות

ד''ר ערן אופיר, מנכ''ל קומפיוג'ן / צילום: יוסי צבקר

מהלך משמעותי ראשון של ערן אופיר בקומפיוג'ן: שינוי הסכם אסטרהזנקה

חברת פיתוח התרופות קומפיוג'ן תקבל 65 מיליון דולר במיידי ועוד 25 אם תעמוד באבן-דרך קרובה יחסית, ומזומנים אלה צפויים להספיק למימון פעילות החברה עד 2029 ● בעבור זאת, במקרה של הצלחת המוצר היא תהיה זכאית לקבל מאסטרהזנקה תמלוגים מעט נמוכים יותר מכפי שנקבע בהסכם המקורי ● המניה מזנקת בבורסה בת"א

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; החוזים בוול סטריט עולים בעקבות הדוח של מיקרון

היסטוריה בענף הנפט והגז: האישה הראשונה שתעמוד בראש BP ● היום יתפרסם מדד המחירים לצרכן בארה"ב, האינפלציה צפויה להישאר דביקה • בתוך יומיים יתפרסמו חמש החלטות ריבית ברחבי העולם

מייקל ברי. הפך לנביא זעם

זה ייגמר רע: "ביג שורט" מצביע על הנתון המדאיג בוול סטריט

משקי הבית בארה"ב נוהרים לשוק המניות, ומייקל ברי מזהיר שבפעמים האחרונות שכך היה, זה נגמר רע מאוד ● הוא גם טוען כי שוק ה-AI הוא בועה, והימר על ירידות במניות אנבידיה ופלנטיר ● לעומת זאת, הוא מאמין גדול בענקית טכנולוגיה אחרת

מי ירכוש את אולפני וורנר ברדרס? / צילום: Shutterstock

עסקת הענק במדיה: בוורנר ברדרס ממליצים לדירקטוריון לבחור בנטפליקס על פני פרמאונט

במכתב לבעלי המניות, וורנר כינתה את הצעתה של פרמאונט "אשליה", העלתה חששות לגבי אמינות ההון המוצע על-ידה ואף הטילה ספק במחויבות של משפחת אליסון למימון העסקה ● "הצעת פרמאונט לא נותנת ערך מספק; תנאי המיזוג עם נטפליקס עדיפים"

שר התרבות והספורט מיקי זוהר המהדורה המוקדמת, קשת 12, 09.12.25 / צילום: לשכת עורכי דין

הח"כים יזכו להעלאת שכר? זה הסכום שהם קיבלו בפעם האחרונה

ההתנגדות להעלאת שכר הח"כים היא "פופוליסטית"? לפי מיקי זוהר, הח"כים בכלל לא נהנו מעליות שכר בשנים האחרונות ● הטענה אולי נשמעת מפתיעה, אבל מתברר שהיא לא שגויה ● המשרוקית של גלובס 

מדד מיתוג מעסיק

חוויית עבודה משמעותית ותרבות ארגונית: מי החברות שכבשו את צמרת הדירוג החדש של גלובס?

גלובס מפרסם לראשונה בשיתוף פלייטיקה את מדד מיתוג המעסיק, שבוחן אילו חברות במשק מובילות ביצירת חוויית עבודה משמעותית, תרבות ארגונית וערכים שמושכים עובדים ● מי הצטיינה בחיבור העובדים למשימה, ומי יצרה שפה אחת לכל סניפיה בעולם? ● הדירוג המלא

שיגור טיל חץ 3 / צילום: משרד הביטחון

גרמניה מרחיבה את עסקת הרכישה של מערכות חץ ב-3.1 מיליארד דולר נוספים

משרד הביטחון הודיע כי הבונדסטאג הגרמני אישר את הרחבת העסקה למכירת מערכת "חץ 3" הישראלית לגרמניה, כפי שנחשף בגלובס ● עסקת החץ צפויה להסתכם בלמעלה מ-6.7 מיליארד דולר ולהיות הגבוהה ביותר בתולדות מדינת ישראל

גבינות בסופרמרקט / צילום: שירה ספיר

פורסמה חלוקת המכסות ליבוא גבינה צהובה; מה יהיה המחיר לצרכן?

משרד הכלכלה הודיע על חלוקת מכסות ליבוא גבינה צהובה בפטור ממכס בהיקף של 5,900 טון, במסגרת הליך תחרותי שבו היבואנים התחייבו למחיר מרבי לצרכן ● לפי הודעת המשרד, המחיר לצרכן של גבינה צהובה מיובאת צפוי להישאר נמוך בעשרות אחוזים ממחירי המותגים המובילים בארץ

משרדי סלקום / צילום: עוזי פורת

שירותי האינטרנט של לקוחות סלקום חזרו לפעילות: "מתחקרים את האירוע"

לקוחות חברת סלקום דיווחו על תקלות בשימוש באינטרנט ● בסלקום מעדכנים: "השירות חזר לפעילות. אנחנו מתחקרים את האירוע ומתנצלים על אי-הנוחות"

"מצרפת ועד אוסטרליה, מניו יורק ועד אמסטרדם": יהודים נאלצים להסתתר

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: האנטישמיות זורעת פחד בקהילות היהודיות בעולם, האקרים האיראנים מציעים פרס כספי עבור מידע על ישראל, וקניה קיבלה מישראל מערכת הגנה אווירית של רפאל ● כותרות העיתונים בעולם

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: לע''מ

השקל נושק לרמות שיא, ובשוק תוהים: מה השלב שבו בנק ישראל ינקוט צעדים?

בשנה האחרונה רשם השקל התחזקות משמעותית את מול הדולר, והוא נסחר בשיא של קרוב ל־4 שנים ● בעבר התערב בנק ישראל ישירות רק בתקופות חירום כמו קורונה ומלחמה ● כלכלנים בכירים מסמנים את הרף שבו כנראה שהגישה תשתנה

וול סטריט, תמשיך להיות ירוקה? / צילום: ap, Mary Altaffer

נעילה אדומה בוול סטריט; אנבידיה נפלה בכ-4%, קמטק ונובה במעל 6%

נאסד"ק ירד ב-1.8% ● OpenAI מנהלת שיחות עם אמזון בנוגע להשקעה אפשרית ● וורנר ברדרס דיסקברי ממליצה לדחות את הצעת פרמאונט לרכישתה, מעדיפה את זו של נטפליקס ● אחר שצנחו אתמול - מחירי הנפט קופצים לאחר שהנשיא טראמפ הטיל מצור ימי על ונצואלה ● הביטקוין נסחר ביציבות סביב 86 אלף דולר ● נעילה מעורבת באירופה, לונדון עלתה ב-1%

מטוסי וויזאייר / צילום: יח''צ

התקדמות במגעים עם משרד התחבורה: וויזאייר בדרך לשני בסיסי פעילות בישראל

חברת התעופה ההונגרית ומשרד התחבורה השיגו הסכמות על הקמת שני בסיסי פעילות בישראל, בנתב"ג וברמון, עם כוונה להפעיל טיסות פנים ולהגדיל תדירויות כבר ממרץ ● בשבוע הבא חברות התעופה הישראליות יזומנו לרשות התעופה האזרחית להביע את התנגדותן למתווה המתגבש ● וגם: הדרישה של וויזאייר שירדה מהשולחן

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

באוצר חוששים: צה"ל בדרך למיצוי מכסת המילואים לכל 2026

לפי ההסכמות התקציביות בין משרד האוצר למערכת הביטחון, מילואימניקים ישרתו מספר מוגבל של ימים בשנה ● אולם, לוחמים קיבלו צווים לינואר 2026 שעוקפים זאת ● האם התקציב בדרך להיפרץ?

שליח וולט

פשרה בייצוגית נגד וולט על פער המחירים בין האפליקציה למסעדות

בית המשפט אישר הסדר פשרה בתובענה הייצוגית שהוגשה לפני כשלוש שנים נגד וולט סביב סעיף תיאום המחירים עם המסעדות ● ענקית המשלוחים תעביר 5.5 מיליון שקל לקרן לניהול תובענות ייצוגיות, שייועדו לסיוע לעסקים קטנים

רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה של סלייס / צילום: טל שחר

"הונאה חסרת תקדים": המנהל המורשה בסלייס תובע כמיליארד שקל מבעל השליטה והמנהלים

במרכז התביעה שהגיש רו"ח אפי סנדרוב מצוי אסף גולדברג, המתואר בה כ"מנכ"ל הכל-יכול" של סלייס ● לצדו נתבעים אביו שמעון, בעל השליטה, ואחיו שי, ששימשו כדירקטורים ● לפי התביעה, המערכת נחלה "כישלון חרוץ", המנכ"ל נהג בכספי העמיתים "ככל העולה על רוחו", והדירקטורים התעלמו מנורות האזהרה שהובילו לאובדן של 850 מיליון שקל

עבודות על המטרו בשכונת כפר גנים בפתח תקווה / צילום: דרור מרמור

פרויקט הענק עובר לשלב הביצוע: הונחה אבן הפינה להקמת המטרו בגוש דן

בטקס רשמי שנערך הבוקר, הפרויקט שאמור לשנות את מפת התחבורה במרכז הארץ עובר משלב התכנון לשלב ביצועי ראשון ● רשת המטרו צפויה לכלול 3 קווים שיחברו בין 24 רשויות לאורך 300 ק"מ של מנהרות ● עם זאת, המטרו עדיין ניצב בפני שורה ארוכה של אתגרים - תכנוניים, ניהוליים ותפעוליים

שכונת הדר יוסף / צילום: ויקיפדיה

אחרי עשור בצנרת: אושרה תוכנית ל־740 דירות בשכונת הדר יוסף בצפון תל אביב

התחדשות עירונית רחבת־היקף מתקדמת בתל אביב וברמת גן עם מאות דירות חדשות, בהן דיור בהישג יד להשכרה וללא חניה בחלק מהמתחמים ● קטה גרופ נכנסת לשוק ההון עם גיוס אג"ח ראשון ● ורובי קפיטל והפניקס סגרו עסקת מימון בהיקף של יותר מחצי מיליארד שקל לפרויקט מגורים בירושלים ● חדשות השבוע בנדל"ן 

התחזית של חברות הדירוג / צילום: Shutterstock

הקבלנים יתקשו למכור, מחירי המזון לא יירדו, והתעשיות הביטחוניות ימשיכו לשגשג: התחזית של חברות הדירוג

לאחר שנה אדירה לתעשיות הביטחוניות, ב־S&P מעריכים מעלות כי "נראה מעבר מייצור התקפי לייצור הגנתי", וכי הלייזר "ישנה את התמונה" ● מידרוג צופה כי מחירי הדירות הגבוהים, יוקר המחיה והצפי להמשך שחיקה במחירים צפויים להגביל את חזרת הביקושים בענף

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

מגמה חיובית בבורסת ת"א; מניות האנרגיה מזנקות, דוראל מזנקת ב-7%

ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל נחלש הבוקר מול הדולר ב-0.4% ● מניות השבבים הדואליות יורדות ומעיבות על השוק ● מנגד אישור עסקת הגז תומכת בשוק ● 
אפקון גייסה 74 מיליון שקל ממשקיעים מוסדיים, מור תהפוך לבעלת עניין ● היום יתפרסם מדד המחירים לצרכן בארה"ב, האינפלציה צפוייה להישאר דביקה ● בתוך יומיים יתפרסמו חמש החלטות ריבית ברחבי העולם