גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מיקרוסופט עוברת לרכבים חשמליים, וזאת עשויה להיות נקודת מפנה בשוק

ההחלטה של מיקרוסופט ישראל להעביר החל מהקיץ את כל צי המכוניות הצמודות של העובדים לרכב חשמלי, מכה הרבה גלים בענף ציי הרכב ● מה היתרונות במעבר, אילו חסמים ניצבים בדרך, ומדוע צי הרכב הממשלתי נכשל בניסיון דומה?

טעינת כלי רכב חשמליים / צילום: ap, David Zalubowski
טעינת כלי רכב חשמליים / צילום: ap, David Zalubowski

ציי הרכב הם הלקוחות הגדולים ביותר של כלי רכב חדשים בישראל, עם רכישות ישירות או עקיפות - באמצעות חברות הליסינג - בהיקף של כ-14 מיליארד שקל בשנה. אבל לציים יש גם תפקיד חשוב כמובילי דעה בכלל שוק הרכב. הם היו אלה, שבין השאר הפכו את כלי הרכב ההיברידיים לפלח ענק, שתופס כיום יותר משליש מכלל המכירות בישראל. הם גם אלה שהפכו את רכבי הקרוס-אובר "למשפחתית הישראלית החדשה", ופתחו דלת חשובה בפני כלי רכב מתוצרת סין.

עם "מחיר סיני" לרכב הזה אין כמעט מתחרים
נתונים חדשים מגלים: כמה מרוויחים המוסכים על התאונות שלנו

לפיכך, יש חשיבות רבה להחלטת מיקרוסופט ישראל להסב את כל צי הרכב הצמוד של עובדיה לרכב חשמלי החל מהקיץ. אומנם הצעד, שנחשף לראשונה בגלובס, הוא חלק ממדיניות סביבתית גלובלית של החברה האם האמריקאית, אבל עדיין מדובר בצי משמעותי. מספר העובדים במיקרוסופט ישראל מוערך ב-3,000-2,700, רובם זכאים לרכב צמוד. הצעד מכה כיום הרבה גלים בקרב מעסיקים ועובדים, ואם יאומץ באופן רחב על ידי ציים אחרים, זו עשויה להיות נקודת מפנה מבחינת פלח הרכב החשמלי בישראל, שעדיין נאבק בחבלי לידה. אבל בדרך יש גם לא מעט מכשולים.

שני יתרונות גדולים

מבחינת המעסיקים, לרכב חשמלי יש שני יתרונות גדולים. העיקרי שבהם הוא כמובן חיסכון משמעותי מאוד בעלויות הדלק. מעביד שמכסה את עלויות הדלק של כ-1,000 עובדים עם רכב צמוד, שהנסועה השנתית הממוצעת של כל אחד מהם היא כ-30 אלף קילומטר, מוציא על דלק בלבד כ-20-23 מיליון שקל בשנה (על פי ממוצע של כ-7 שקלים לליטר). זהו "בור" לא קטן בתזרים.

עלות האנרגיה לקילומטר של רכב חשמלי נמוכה פי חמישה כמעט, ומבחינת המעביד יש כאן פוטנציאל לחיסכון של מיליוני שקלים עד עשרות מיליוני שקלים בשנה. אומנם זה אינו חיסכון "נטו", כי יש עלויות לוואי, אך עדיין החיסכון בהשוואה לרכבי בנזין משמעותי מאוד.

היתרון השני נמצא בתחום "האחריות התאגידית הסביבתית" (ESG), כלומר אילו צעדים מבצע הארגון להפחתת טביעת הרגל הפחמנית שלו. זוהי סוגיה חשובה, שמובאת בחשבון גם מצד משקיעים בינלאומיים וגם על ידי לקוחות, ולא נדיר למצוא במדינות מפותחות מכרזי רכש, שמשקללים את ה-ESG של חברה במסגרת "הציון" הכולל שניתן לה במכרז.

יתרונות המעבר לרכב חשמלי מוכרים היטב למעסיקים, אבל למרות זאת, עד לאחרונה שיעור החדירה של כלי הרכב החשמליים לציים בישראל היה נמוך משמעותית משיעור החדירה שלהם לכלל השוק.

בתחילת 2024, בערך עשירית מרכישות הציים היו של כלי רכב חשמליים, בהשוואה לכ-23% מכלל רכישות הרכב בשוק. השיעור הזה עלה במחצית השנייה של 2024, אבל על פי הערכות בענף, הוא שוב ירד ברבעון הראשון של 2025, בין השאר בשל מעבר מואץ של הציים לרכבי פלאג-אין (נגיע אליהם בהמשך).

וכאן אנחנו מגיעים לחסם המרכזי, שהוא ההתנגדות של עובדים ל"כפייה" של רכב חשמלי עליהם. בארגונים רבים בישראל העובדים הם אלה שמחליטים האם ברצונם לעבור לרכב חשמלי, ולרובם אין אינטרס לעשות זאת, בשל "התמכרות להטבת דלק חינם", לרוב ללא הגבלה מעשית של מכסת קילומטרים. כלומר, רוב מקבלי הרכב הצמוד אדישים למרכיב החיסכון בעלות האנרגיה, ומנגד צריכים להשלים עם טווח נסיעה מוגבל, שיוצר תלות בטעינה "מזדמנת" בעת נסיעות ארוכות.

גם מחירי המחירון של כלי הרכב החשמליים לרוב גבוהים יותר משל רכבי בנזין מקבילים, בין השאר בשל העלייה המואצת במס הקנייה. המשמעות היא, שגם מס שווי השימוש שהם משלמים גבוה יותר, וגם מחירי הליסינג החודשיים, בין השאר מכיוון שרוב חברות הליסינג מתמחרות את "הסיכון" של ירידת הערך המואצת של רכב חשמלי בתום תקופת הליסינג. אומנם כלי רכב חשמליים מקבלים הטבה של כ-1,200 שקל בשווי השימוש החודשי, אבל זו נשחקה מאוד בשנה וחצי האחרונות.

הבשורה הטובה היא, שבאוצר צפויים לפרסם בקרוב רפורמה להגדלת ההטבה החודשית של שווי השימוש על רכב חשמלי. הבשורה הרעה היא, שב-2026 צפויה עוד העלאה של מס הקנייה על רכב חשמלי ו/או הטלת "מס נסועה" של אלפי שקלים בשנה, שלא ברור אם המעבידים יגלמו אותו.

כדי לשכנע עובד לעבור מרכב בנזין לרכב חשמלי נדרשות הטבות משמעותיות מהמעביד, וזה גם מה שעושה מיקרוסופט, ש"מרפדת" את המעבר במגוון רחב של הטבות, כולל חשמל חינם לטעינה בעמדות שבתוך מתקני הארגון. אבל לא כל מעביד יכול להרשות לעצמו להיות "נדיב" כמו מיקרוסופט, ולרבים אין "קמפוס" ענק עם מאות עמדות טעינה ותשתית חשמל תואמות. יתר על כן, נכון להיום לא ניתן להפריד את עלות הטעינה הביתית של הרכב מחשבון החשמל הביתי של מקבל הרכב, שלרוב טוען אותו על חשבונו.

בעיות ארגוניות בתהליך

בשורה התחתונה, כלל לא בטוח שמעסיקים עם ציי רכב משמעותיים יוכלו "להכריח" את העובדים לעבור לרכב חשמלי מבלי לשלם על כך מחיר, שיקזז את יתרון העלות, או לחלופין, מבלי שייתקלו בבעיות ארגוניות בתהליך, כמו עימותים עם ארגוני עובדים חזקים.

הדוגמה הבולטת ביותר היא צי הרכב הממשלתי, שמונה כ-15 אלף כלי רכב, מתוכם אלפי כלי רכב צמודים לעובדים. נזכיר שבינואר 2023 פרסם אגף החשב הכללי הודעה משמחת על מהלכים שמבצע מינהל הרכב הממשלתי כדי להעביר את הצי הממשלתי לרכב "ירוק". בהודעה נמסר כי החשב הכללי החליט שלא לרכוש יותר רכבי נוסעים בהנעת בנזין, בהתאם ליעדי הממשלה והחלטותיה בנוגע למאבק במשבר האקלים, וכי "משנת 2025 יירכשו רכבי נוסעים חשמליים בלבד".

אנחנו ב-2025, אבל מתברר, שכל מכרזי ההצטיידות ברכב שפרסם השנה האוצר, ובכללם הצטיידות במאות כלי רכב פרטיים, רכבי שטח ומסחריות, הם לכלי רכב עם הנעה היברידית או בנזין. אפשר רק לשער, שהסיבה היא אותו חסם ארגוני וההתמכרות של העובדים להטבת הדלק חינם. אז עם כל הכבוד למיקרוסופט, ייתכן שפתיחת בקבוקי שמפניה אצל משווקי הרכב החשמלי ואצל מעסיקים עם אג'נדה סביבתית היא מוקדמת מדי.

עוד כתבות

מדד מיתוג מעסיק

חוויית עבודה משמעותית ותרבות ארגונית: מי החברות שכבשו את צמרת הדירוג החדש של גלובס?

גלובס מפרסם לראשונה בשיתוף פלייטיקה את מדד מיתוג המעסיק, שבוחן אילו חברות במשק מובילות ביצירת חוויית עבודה משמעותית, תרבות ארגונית וערכים שמושכים עובדים ● מי הצטיינה בחיבור העובדים למשימה, ומי יצרה שפה אחת לכל סניפיה בעולם? ● הדירוג המלא

איזיג'ט ולגו מגייסות בתקציב מינימלי / צילום: Shutterstock

טייסות בגן ילדים וערוצי יוטיוב: כך איזיג'ט ולגו מגייסות בתקציב מינימלי

חברות רבות החלו להשקיע בהליכי גיוס לא קונבנציונלים ויצירתיים, שהופכים את דורשי העבודה לשותפים לסיפור המיתוג ● עובדים קיימים משמשים "שגרירי תוכן אותנטי" ומהדהדים את תכני החברה ברשת ● כך הארגונים חוסכים בתקציבי פרסום ומגיעים למועמדים באופן ממוקד

מטוסי וויזאייר / צילום: יח''צ

התקדמות במגעים עם משרד התחבורה: וויזאייר בדרך לשני בסיסי פעילות בישראל

חברת התעופה ההונגרית ומשרד התחבורה השיגו הסכמות על הקמת שני בסיסי פעילות בישראל, בנתב"ג וברמון, עם כוונה להפעיל טיסות פנים ולהגדיל תדירויות כבר ממרץ ● בשבוע הבא חברות התעופה הישראליות יזומנו לרשות התעופה האזרחית להביע את התנגדותן למתווה המתגבש ● וגם: הדרישה של וויזאייר שירדה מהשולחן

עו''ד יהודה גור, מונה לשותף בפירמת הליטיגציה הבינלאומית קווין עמנואל / צילום: Quinn Emanuel

פירמת הליטיגציה הגדולה בעולם ממנה שותף ישראלי

עו"ד יהודה גור פועל ממשרד הפירמה בניו יורק ומייצג לקוחות בפני בתי משפט פדרליים ומדינתיים, כמו גם מלווה לקוחות ישראלים בהליכים בארה"ב ● בעבר התמחה אצל המשנה לנשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן ושימש כעורך הראשי של כתב העת "עיוני משפט" באוני' תל אביב

אילוסטרציה: Shutterstock

שוק העבודה הדוק: שיא של שלוש שנים בשיעור המשרות הפנויות

לפי הלמ"ס, סך מספר המשרות הפנויות עלה ל-151,354 בנובמבר, לעומת 150,974 באוקטובר ● המחסור הכבד ביותר בידיים עובדות מצוי בקרב עובדי המכירות

רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה של סלייס / צילום: טל שחר

"הונאה חסרת תקדים": המנהל המורשה בסלייס תובע כמיליארד שקל מבעל השליטה והמנהלים

במרכז התביעה שהגיש רו"ח אפי סנדרוב מצוי אסף גולדברג, המתואר בה כ"מנכ"ל הכל-יכול" של סלייס ● לצדו נתבעים אביו שמעון, בעל השליטה, ואחיו שי, ששימשו כדירקטורים ● לפי התביעה, המערכת נחלה "כישלון חרוץ", המנכ"ל נהג בכספי העמיתים "ככל העולה על רוחו", והדירקטורים התעלמו מנורות האזהרה שהובילו לאובדן של 850 מיליון שקל

פרויקט התשב''צ של קרדן גבע. 401 יחידות דיור / הדמיה: HACUBIA

מגורים במקום מוסכים: דירה סמוך לבלומפילד עולה חצי מדירה בצפון תל אביב

ציר שלבים בת"א, סמוך לאצטדיון בלומפילד, משנה את פניו ויהפוך בשנים הקרובות מאזור מסחרי למגורים ותעסוקה ● המחירים נמוכים משמעותית מאשר בחלקים אחרים של העיר, אבל הקושי למכור דירות מורגש גם כאן

וול סטריט, תמשיך להיות ירוקה? / צילום: ap, Mary Altaffer

נעילה אדומה בוול סטריט; אנבידיה נפלה בכ-4%, קמטק ונובה במעל 6%

נאסד"ק ירד ב-1.8% ● OpenAI מנהלת שיחות עם אמזון בנוגע להשקעה אפשרית ● וורנר ברדרס דיסקברי ממליצה לדחות את הצעת פרמאונט לרכישתה, מעדיפה את זו של נטפליקס ● אחר שצנחו אתמול - מחירי הנפט קופצים לאחר שהנשיא טראמפ הטיל מצור ימי על ונצואלה ● הביטקוין נסחר ביציבות סביב 86 אלף דולר ● נעילה מעורבת באירופה, לונדון עלתה ב-1%

שכונת הדר יוסף / צילום: ויקיפדיה

אחרי עשור בצנרת: אושרה תוכנית ל־740 דירות בשכונת הדר יוסף בצפון תל אביב

התחדשות עירונית רחבת־היקף מתקדמת בתל אביב וברמת גן עם מאות דירות חדשות, בהן דיור בהישג יד להשכרה וללא חניה בחלק מהמתחמים ● קטה גרופ נכנסת לשוק ההון עם גיוס אג"ח ראשון ● ורובי קפיטל והפניקס סגרו עסקת מימון בהיקף של יותר מחצי מיליארד שקל לפרויקט מגורים בירושלים ● חדשות השבוע בנדל"ן 

שיגור טיל חץ 3 / צילום: משרד הביטחון

גרמניה מרחיבה את עסקת הרכישה של מערכות חץ ב-3.1 מיליארד דולר נוספים

משרד הביטחון הודיע כי הבונדסטאג הגרמני אישר את הרחבת העסקה למכירת מערכת "חץ 3" הישראלית לגרמניה, כפי שנחשף בגלובס ● עסקת החץ צפויה להסתכם בלמעלה מ-6.7 מיליארד דולר ולהיות הגבוהה ביותר בתולדות מדינת ישראל

צילום: Shutterstock, Satenik Guzhanina

האינדיקטור שמראה התמתנות משמעותית במחירי השכירות

נתוני הלמ"ס שפורסמו השבוע סיפק הוכחה נוספת להתקררות בשוק הנדל"ן: מחירי הדירות רושמים ירידה שמונה חודשים ברצף ומציגים קצב עלייה שנתי זניח - זאת לעומת 2.6% בשוק השכירות ● אבל בהפניקס צופים התקררות חדה בחודשים הקרובים

"מצרפת ועד אוסטרליה, מניו יורק ועד אמסטרדם": יהודים נאלצים להסתתר

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: האנטישמיות זורעת פחד בקהילות היהודיות בעולם, האקרים האיראנים מציעים פרס כספי עבור מידע על ישראל, וקניה קיבלה מישראל מערכת הגנה אווירית של רפאל ● כותרות העיתונים בעולם

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום לע''מ

נתניהו יעמוד בראש הצוות שיקבע את מנדט ועדת החקירה

עדויות שורדי השבי בשב"כ חושפות: כך פועל חמאס מבפנים ● בנט: "פרצו לי לטלגרם, צ'אטים ומספרים אמיתיים הופצו" ● חשש במערכת הביטחון: יש בידי הפורצים שמות ומספרים של בכירים ביטחוניים ● שר החוץ סער: "הרשות הפלסטינית מסווה תשלומים למחבלים כתשלומים לגמלאים של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים" ● עדכונים שוטפים

משרדי EY בתל אביב / צילום: יח''צ EY

המשרדים שהושכרו ומסעירים את הרוחות בין ועד העובדים להנהלת EY

מתיחות בפירמת EY בין מתמחים ורואי חשבון צעירים לבין ההנהלה ● ועד העובדים מלין על שחיקה מתמשכת בשכר העובדים ובמקביל יוצא נגד החלטת ההנהלה לצמצם שטחי משרדים ● ברקע: טענות דומות גם בשאר הענף ומגעים להסכם קיבוצי חדש ● מ־EY נמסר: הטענות לא נכונות

צחי נחמיאס / צילום: ורד פיצ'רסקי

מגה אור די סי של צחי נחמיאס במגעים להקמת מעבדות אנבידיה במעל למיליארד דולר

כפי שנחשף בעבר בגלובס, אנבידיה בונה חוות שרתים שנייה לשימוש פנימי בפארק התעשייה מבוא כרמל ● כעת נודע כי חברת מגה אור די. סי של צחי נחמיאס היא בין הנושאים ונותנים לבניית המבנה שבו תשוכן החווה, כאשר אנבידיה תהיה אחראית על ציודו והפעלתו של המרכז

הסנטימנט בשווקים מתקרב לרמה של ''שוריות קיצונית'' / צילום: Shutterstock

מנהלי הקרנות אופטימיים, אבל נתון דרמטי אחד מסמן שהשווקים עומדים לרדת

סקר מנהלי הקרנות הגלובלי של בנק אוף אמריקה מצביע על אופטימיות שלא נראתה בשווקים מזה כארבע וחצי שנים ● רמת המזומנים בקרב מנהלי הקרנות ירדה לשפל של כל הזמנים, מאז שהחלה עריכת הסקר ב-1999 ● לפי הבנק, כאשר רמת המזומנים הייתה סביב רמה זו, שווקי המניות בעולם ירדו ב-2% בארבעת השבועות העוקבים

מאגר הגז לוויתן / צילום: אלבטרוס

נתניהו העניק את האישור: עסקת הגז הגדולה עם מצרים יוצאת לדרך

האישור של נתניהו מגיע לאחר הסדרת התנאים בין משרד האנרגיה לחברות הגז, לקראת הרחבת ההפקה ממאגר לוויתן והיצוא למצרים ● התמורה בעסקה: 35 מיליארד דולר

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

מגמה חיובית בבורסת ת"א; מניות האנרגיה מזנקות, דוראל מזנקת ב-7%

ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל נחלש הבוקר מול הדולר ב-0.4% ● מניות השבבים הדואליות יורדות ומעיבות על השוק ● מנגד אישור עסקת הגז תומכת בשוק ● 
אפקון גייסה 74 מיליון שקל ממשקיעים מוסדיים, מור תהפוך לבעלת עניין ● היום יתפרסם מדד המחירים לצרכן בארה"ב, האינפלציה צפוייה להישאר דביקה ● בתוך יומיים יתפרסמו חמש החלטות ריבית ברחבי העולם

משרדי סלקום / צילום: עוזי פורת

שירותי האינטרנט של לקוחות סלקום חזרו לפעילות: "מתחקרים את האירוע"

לקוחות חברת סלקום דיווחו על תקלות בשימוש באינטרנט ● בסלקום מעדכנים: "השירות חזר לפעילות. אנחנו מתחקרים את האירוע ומתנצלים על אי-הנוחות"

מייקל ברי. הפך לנביא זעם

זה ייגמר רע: "ביג שורט" מצביע על הנתון המדאיג בוול סטריט

משקי הבית בארה"ב נוהרים לשוק המניות, ומייקל ברי מזהיר שבפעמים האחרונות שכך היה, זה נגמר רע מאוד ● הוא גם טוען כי שוק ה-AI הוא בועה, והימר על ירידות במניות אנבידיה ופלנטיר ● לעומת זאת, הוא מאמין גדול בענקית טכנולוגיה אחרת