גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המאבק הסמוי בין יבואניות הרכב הגדולות לחברות הליסינג

על רקע משבר מעמיק בשוק הרכב הישראלי, הכולל גידול חד בתחרות וירידה בהיקף המכירות, היבואנים פועלים להרחיב את פעילות הליסינג שבבעלותם ● במקביל, בשבועות האחרונים בוטלו ללא הסבר שתי תוכניות הנפקה של חברות ליסינג, שאחת מהן חודשה בסוף השבוע האחרון

מגשר רכבי ליסינג בתל אביב / צילום: עינת לברון
מגשר רכבי ליסינג בתל אביב / צילום: עינת לברון

בשבועות האחרונים דיווחו שתי חברות ליסינג, שלמה רכב ואלדן, על ביטול הנפקות מניות שלהן שהיו מתוכננות לרבעון הנוכחי. שתיהן מגיעות להנפקה מפוזיציה עסקית שונה מאוד. בינתיים הספיקה אלדן לחדש בשבוע שעבר את כוונת ההנפקה שלה, אבל המהלכים האחרונים, שלא לוו בנימוקים מפורטים, מכוונים זרקור אל השינויים במערכת ביחסים המסורתית בין היבואנים לחברות הליסינג, שמואצים בשל המשבר המעמיק בשוק הרכב הישראלי.

יונדאי מככבת בראש טבלת מסירות הרכב, אבל מותג אחר בולט עם קפיצה אדירה
הערכות: צי הרכב הממשלתי לא יעבור לחשמל בשנה וחצי הקרובות

הסיטואציה המאתגרת שבה נמצא כיום ענף הרכב נובעת משילוב גורמים, ובהם עודף תחרותיות בין עשרות מותגים, שיוצר מלחמת מחירים קשה, בהובלת המותגים הסיניים; שינויים מהירים בהעדפות הלקוחות; מלאים כבדים שמעיקים על היבואנים; ותנאי מאקרו מעורפלים עד קודרים, שנגזרים היישר מהמלחמה המתמשכת במעגל המקומי, וממלחמת הסחר במעגל הגלובלי.

לנוכח חוסר הוודאות הגובר נראה שלקוחות רבים, פרטיים ומוסדיים, מעדיפים כיום לשבת כיום על הגדר בטרם ירכשו רכב חדש, אפילו לנוכח מבול המבצעים וההנחות בשוק. אומנם נתוני המכירות של השליש הראשון של 2025 מציגים תמונה יציבה, לכאורה, אבל הם מוטים, בשל אלפי כלי רכב שנרשמו על שם היבואנים לאחר שחלפו 12 חודשים ממועד ייצורם, ובשל הרבה מאוד מכירות "עצמיות" של היבואנים.

היבואנים מעדיפים חברות ליסינג בבעלותם

תיאורטית, מצוקת מכירות של היבואנים אמורה לשחק לטובת חברות הליסינג. יבואני רכב, שנמצאים "עם הגב לקיר" אמורים להגדיל משמעותית את ההנחות לכלל חברות הליסינג, שגם בשגרה נעות סביב 10%-15% ממחיר המחירון הרשמי.

את ההנחות הללו מתרגמות חברות הליסינג להגדלת הרווחים בשתי דרכים עיקריות. הראשונה היא שיווק כלי הרכב ללקוחות הליסינג שלהם במחירים חודשיים שנגזרים ממחירי המחירון הרשמיים של אותם כלי רכב, ולא מהמחירים המוזלים שהן מקבלות.

אם ההנחות הללו גדולות מספיק הן גם יכולות למחוק, לעיתים, את ירידת הערך של כלי הרכב המשומשים בעת מכירתם בתום תקופת הליסינג. כבר ראינו בשנתיים האחרונות מקרים, שבהם חברות ליסינג מכרו דגמים משומשים במחיר כמעט זהה לזה שבו רכשו אותו שלוש שנים קודם. זהו מוקד רווחים שהרווחיות בו עולה לעיתים על הרווחיות מפעילויות הליבה של הליסינג וההשכרה.

הדרך השנייה שבה חברות הליסינג מתרגמות את ההנחות לרווחיות היא לרכוש כלי רכב ו"לגלגל" אותם מיידית ללקוחות פרטיים במסלול "אפס קילומטרים". כלומר, חברת הליסינג מתחלקת עם הלקוח בהנחה שהיא מקבלת מהיבואנים, סוג של תיווך ללא עלות לוגיסטית.

השיטה פעלה היטב כאשר השוק היה חזק והתנהג בצורה נורמלית והביקוש היה יציב, וראיה לכך ניתן למצוא בדוחות הפיננסיים המרשימים לשנת 2024 של חברות ליסינג ציבוריות רבות, כולל אלה שניסו לגשת להנפקה.

אבל כשהביקוש בשוק נמצא בטריטוריה משברית עמוקה גם מערכת היחסים וחלוקת הכוח בין היבואנים לחברות הליסינג מתחילה להשתנות, וזה מה שקורה כיום.

בשוק הליסינג הישראלי יש שני "מעמדות" של חברות ליסינג. למעמד אחד שייכות חברות ליסינג עצמאיות, שאין להן קשר בעלות ליבואני רכב. למעמד השני שייכות חברות שנמצאות בשליטה ישירה של יבואני רכב.

בשוק שנהנה מביקוש יציב, כל חברות הליסינג, כולל אלה שבבעלות היבואנים, רוכשות כלי רכב מכל היבואנים על פי שיקולים ענייניים, פחות או יותר, ומציעות ללקוחותיהן חוזי ליסינג במחירים תחרותיים על כל סוגי כלי הרכב. אבל בעת משברים עמוקים, כמו הנוכחי, הדירקטיבה העליונה של חברות הליסינג שבבעלות היבואנים היא לשמש צינור שיווקי של "בעל הבית".

דוגמה בולטת במיוחד אפשר למצוא בדוחות של קבוצת פריזבי (קרסו מוטורס), שמלבד יבוא מותגי רכב רבים גם שולטת בחברת הליסינג השנייה בגודלה בשוק, עם צי של כ-32 אלף כלי רכב. על פי הדוח השנתי שלה ב-2024, כ-43% מסך רכישות הרכב החדש של חברת הליסינג שבבעלותה, בשווי כולל של כ-772 מיליון שקל, היו של כלי רכב שאותם מייבאת הקבוצה. בשנת 2023, למשל, נתח הרכישות הפנימיות היה 30% בלבד.

ומכיוון שהיבואנים מעדיפים להעניק לחברות שלהם עדיפות בהנחות ובתנאי הרכישה, לרוב חברות הליסינג העצמאיות קשה יותר ויותר להתחרות בחברות הליסינג שבבעלות יבואנים, במיוחד כאשר מדובר בדגמים מבוקשים.

המשבר בשוק מאיץ כיום את הנטייה של יבואניות רכב מהזרם המרכזי להרחיב את פעילות הליסינג הפרטי והמוסדי שלהן, כמו במקרה של יוניון מוטורס וכלמוביל, ו/או להיכנס לתחום הזה, כמו במקרה של דלק רכב, יבואנית מאזדה. מצד שני, יותר ויותר חברות ליסינג עצמאיות מפתחות את פעילות יבוא הרכב העצמאית שלהן, כמו למשל אלבר, שנערכת לייבא ולשווק בקרוב את מותג הרכב הסיני AVATR, ואף שכרה לשם כך אולם מרכזי של 750 מ"ר ברחוב המנופים בהרצליה. מגודל האולם אפשר בהחלט להניח, שזה לא המותג היחיד שאותו מתכוונת החברה לייבא באופן ישיר. פעילות זו מצטרפת לפעילות יבוא רכבי BYD של קבוצת שלמה, שאינה חלק מההנפקה הנוכחית.

אסי שמלצר, יו''ר שלמה החזקות / צילום: איל יצהר

חברות הליסינג "מייבשות" את הפלח החשמלי

עוד מוקד חיכוך בין חברות הליסינג העצמאיות ליבואני הרכב הוא חוסר רצון של חברות הליסינג העצמאיות לרכוש כלי רכב חשמליים עבור לקוחות הציים שלהן. זאת בשל סימני שאלה מתרבים ביחס ליכולתם של כלי רכב חשמליים לשמור על הערך בשוק המשומשות, במיוחד אחרי שנסעו 100 אלף קילומטרים ויותר בציי רכב. הרבה כלי רכב כאלה מתחילים להיפלט כיום לשוק המשומשות, והתוצאה היא קשיי מכירה גדלים והולכים שלהם, וירידה במחירי השוק.

"סרבנות החשמליות" של חברות הליסינג תרמה לא מעט לירידה במסירות רכב חשמלי מתחילת השנה, והיא מחריפה את המצוקה של יבואני הרכב החשמלי בשוק, שרובם פתחו את 2025 עם מלאים משמעותיים של רכבים כאלה.

גם זה גורם שמעודד כיום יבואנים לפתח פעילויות ליסינג עצמאיות חדשות, או קיימות, שמתמקדות ברכב חשמלי. אומנם חברות הליסינג אינן יכולות לסרב לבקשות ספציפיות של לקוחות ציים שלהן להצטייד ברכב חשמלי, אולם הן יכולות להכווין את הביקוש באמצעות תמחור גבוה במיוחד של כלי רכב כאלה.

בשורה התחתונה, נראה שמשבר הביקוש דוחף את שוק הרכב הישראלי למבנה של ONE STOP SHOP. כלומר, מיזוג מואץ של פעילויות יבוא ושיווק רכב וליסינג. זהו שינוי לא פשוט עבור חברות הליסינג העצמאיות, גם עבור הגדולות שבהן, ובוודאי עבור אלה שטרם הגיעו ל"מסה קריטית" של גודל צי ושל לקוחות.

אם משבר הביקוש יימשך, עשוי להיווצר לחץ גובר על רווחיות ענף הליסינג, וסגירה של חלון ההזדמנויות להנפקות בענף על בסיס הדוחות המצוינים של השנים הקודמות.

עוד כתבות

"מצרפת ועד אוסטרליה, מניו יורק ועד אמסטרדם": יהודים נאלצים להסתתר

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: האנטישמיות זורעת פחד בקהילות היהודיות בעולם, האקרים האיראנים מציעים פרס כספי עבור מידע על ישראל, וקניה קיבלה מישראל מערכת הגנה אווירית של רפאל ● כותרות העיתונים בעולם

ועדת הכנסת, ארכיון / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

אושרו בטרומית: צמצום סמכויות נשיא העליון וביטול נבחרת הדירקטורים

הכנסת אישרה בקריאה טרומית שורת הצעות חוק שהקואליציה קידמה ● בין ההצעות: העברת סמכות שיבוץ ההרכבים בבג"ץ מידי נשיא העליון לתוכנת מחשב וקיום בחינות לשופטים במשפט עברי ● בחזית החברות הממשלתיות: מינוי דירקטורים שאינם עומדים בתנאי הסף וכן צמצום האיסור על זיקה פוליטית בקרב בכירי החברות

רומן אברמוביץ' / צילום: ap, Martin Meissner

ממשלת בריטניה לוחצת על רומן אברמוביץ' להעביר 2.5 מיליארד ליש"ט לטובת אוקראינה

עם פתיחת המלחמה באוקראינה, ממשלת בריטניה הטילה סנקציות על אברמוביץ', בעליו של מועדון הכדורגל צ'לסי, הנחשב למקורב לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין ● הוחלט לאפשר לו למכור את הקבוצה, בתנאי שכספי המכירה לא ילכו לכיסו אלא למטרות צדקה ● אלא שמאז הכספים מוקפאים ● ראש ממשלת בריטניה: "המסר שלי לאברמוביץ' הוא זה: השעון מתקתק"

עו''ד יהודה גור, מונה לשותף בפירמת הליטיגציה הבינלאומית קווין עמנואל / צילום: Quinn Emanuel

פירמת הליטיגציה הגדולה בעולם ממנה שותף ישראלי

עו"ד יהודה גור פועל ממשרד הפירמה בניו יורק ומייצג לקוחות בפני בתי משפט פדרליים ומדינתיים, כמו גם מלווה לקוחות ישראלים בהליכים בארה"ב ● בעבר התמחה אצל המשנה לנשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן ושימש כעורך הראשי של כתב העת "עיוני משפט" באוני' תל אביב

מטוסי וויזאייר / צילום: יח''צ

התקדמות במגעים עם משרד התחבורה: וויזאייר בדרך לשני בסיסי פעילות בישראל

חברת התעופה ההונגרית ומשרד התחבורה השיגו הסכמות על הקמת שני בסיסי פעילות בישראל, בנתב"ג וברמון, עם כוונה להפעיל טיסות פנים ולהגדיל תדירויות כבר ממרץ ● בשבוע הבא חברות התעופה הישראליות יזומנו לרשות התעופה האזרחית להביע את התנגדותן למתווה המתגבש ● וגם: הדרישה של וויזאייר שירדה מהשולחן

וול סטריט / צילום: Shutterstock

"לא לבעלי לב חלש": מה צופים מומחי ההשקעות לוול סטריט ב-2026?

מומחי השקעות בוול סטריט מנסים להעריך את כיוון השוק ב־2026 ● רובם מעריכים שנה חיובית, גם אם תנודתית, בזמן שאחד מזהיר מסיכון למיתון שידחוף את S&P 500 כלפי מטה ● BDO: "זה לא שוק לבעלי לב חלש. המניות מתומחרות לשלמות, ויש אפס מרווח לטעויות"

צחי נחמיאס / צילום: ורד פיצ'רסקי

מגה אור די סי של צחי נחמיאס במגעים להקמת מעבדות אנבידיה במעל למיליארד דולר

כפי שנחשף בעבר בגלובס, אנבידיה בונה חוות שרתים שנייה לשימוש פנימי בפארק התעשייה מבוא כרמל ● כעת נודע כי חברת מגה אור די. סי של צחי נחמיאס היא בין הנושאים ונותנים לבניית המבנה שבו תשוכן החווה, כאשר אנבידיה תהיה אחראית על ציודו והפעלתו של המרכז

מדד תשומות הבניה / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המכות שנופלות על יזמי הנדל"ן אחת אחרי השנייה

ההאטה בענף הולכת ומעמיקה, אך היא לא המכה היחידה שנוחתת על יזמי הנדל"ן ● מדד תשומות הבנייה השלים קפיצה של 5% בשנה, מה שמכביד עוד יותר על צד ההוצאות

אילוסטרציה: Shutterstock

שוק העבודה הדוק: שיא של שלוש שנים בשיעור המשרות הפנויות

לפי הלמ"ס, סך מספר המשרות הפנויות עלה ל-151,354 בנובמבר, לעומת 150,974 באוקטובר ● המחסור הכבד ביותר בידיים עובדות מצוי בקרב עובדי המכירות

עבודות על המטרו בשכונת כפר גנים בפתח תקווה / צילום: דרור מרמור

פרויקט הענק עובר לשלב הביצוע: הונחה אבן הפינה להקמת המטרו בגוש דן

בטקס רשמי שנערך הבוקר, הפרויקט שאמור לשנות את מפת התחבורה במרכז הארץ עובר משלב התכנון לשלב ביצועי ראשון ● רשת המטרו צפויה לכלול 3 קווים שיחברו בין 24 רשויות לאורך 300 ק"מ של מנהרות ● עם זאת, המטרו עדיין ניצב בפני שורה ארוכה של אתגרים - תכנוניים, ניהוליים ותפעוליים

עובדי סייארה / צילום: מנש כהן

בהובלת בלאקסטון: סייארה הישראלית מגייסת לפי שווי של 9 מיליארד דולר

חברת הסייבר הישראלית סייארה משלשת את שוויה בתוך שנה ומגייסת בימים אלה 400 מיליון דולר לפי שווי חברה של 9 מיליארד דולר ● הגיוס נעשה בהובלת קרן ההשקעות בלאקסטון

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: לע''מ

השקל נושק לרמות שיא, ובשוק תוהים: מה השלב שבו בנק ישראל ינקוט צעדים?

בשנה האחרונה רשם השקל התחזקות משמעותית את מול הדולר, והוא נסחר בשיא של קרוב ל־4 שנים ● בעבר התערב בנק ישראל ישירות רק בתקופות חירום כמו קורונה ומלחמה ● כלכלנים בכירים מסמנים את הרף שבו כנראה שהגישה תשתנה

הקמפוס שצפוי לקום בקריית טבעון / הדמיה: אנבידיה

"ישראל הפכה לבית השני שלנו": מנכ"ל אנבידיה מאשר כי יוקם קמפוס ענק בקריית טבעון

בהמשך לחשיפת גלובס, אנבידיה מאשרת כי תקים בקריית טבעון קמפוס על 90 דונם שתרכוש מרמ"י, אשר יהפוך אותה למעסיק הפרטי הגדול במדינה ● הענקית מבקשת להקיף אותו באזורי מסחר ומסעדות ולהשקיע בטיפוח שטחים ירוקים, וכמו כן נוכחותה צפויה לחייב חיזוק של תשתיות האנרגיה והתחבורה באזור ● האכלוס הראשוני: רק בעוד כשש שנים

ד''ר ערן אופיר, מנכ''ל קומפיוג'ן / צילום: יוסי צבקר

מהלך משמעותי ראשון של ערן אופיר בקומפיוג'ן: שינוי הסכם אסטרהזנקה

חברת פיתוח התרופות קומפיוג'ן תקבל 65 מיליון דולר במיידי ועוד 25 אם תעמוד באבן-דרך קרובה יחסית, ומזומנים אלה צפויים להספיק למימון פעילות החברה עד 2029 ● בעבור זאת, במקרה של הצלחת המוצר היא תהיה זכאית לקבל מאסטרהזנקה תמלוגים מעט נמוכים יותר מכפי שנקבע בהסכם המקורי ● המניה מזנקת בבורסה בת"א

שדה מל''ט של חברת אירונאוטיקס / צילום: יח''צ

שיתוף־הפעולה שיזניק את חברת המל"טים הישראלית באירופה

אירונאוטיקס חתמה על הסכם שיתוף‏־פעולה עם התאגיד הביטחוני ההונגרי ● הסטארט־אפ הישראלי שמוביל בפיתוח כלי טיס חשמליים מתקדמים ● החברה שמאפשרת להטמיע בטנקים מערכות שיגור של כטב"מים מתאבדים ● ופיקוד החלל האמריקאי מחזק את מערך ההגנה בנמל התעופה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה בסלייס ואסף גולדברג, מנכ''ל סלייס לשעבר / איור: גיל ג'יבלי

תביעת ענק חושפת את השיטה בפרשת ההונאה בסלייס

תביעה בסכום של כמיליארד שקל שהגיש המנהל המורשה בסלייס נגד בעל השליטה ונושאי המשרה לשעבר, חושפת את שיטת העבודה בחברת הגמל הקורסת ● מחסכונות שעברו לקרנות עלומות ועד מנהלים שלא עשו דבר ● בעל השליטה: "הטענות יתבררו כלא נכונות"

איזיג'ט ולגו מגייסות בתקציב מינימלי / צילום: Shutterstock

טייסות בגן ילדים וערוצי יוטיוב: כך איזיג'ט ולגו מגייסות בתקציב מינימלי

חברות רבות החלו להשקיע בהליכי גיוס לא קונבנציונלים ויצירתיים, שהופכים את דורשי העבודה לשותפים לסיפור המיתוג ● עובדים קיימים משמשים "שגרירי תוכן אותנטי" ומהדהדים את תכני החברה ברשת ● כך הארגונים חוסכים בתקציבי פרסום ומגיעים למועמדים באופן ממוקד

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום לע''מ

נתניהו יעמוד בראש הצוות שיקבע את מנדט ועדת החקירה

עדויות שורדי השבי בשב"כ חושפות: כך פועל חמאס מבפנים ● בנט: "פרצו לי לטלגרם, צ'אטים ומספרים אמיתיים הופצו" ● חשש במערכת הביטחון: יש בידי הפורצים שמות ומספרים של בכירים ביטחוניים ● שר החוץ סער: "הרשות הפלסטינית מסווה תשלומים למחבלים כתשלומים לגמלאים של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים" ● עדכונים שוטפים

מאגר הגז לוויתן / צילום: אלבטרוס

נתניהו העניק את האישור: עסקת הגז הגדולה עם מצרים יוצאת לדרך

האישור של נתניהו מגיע לאחר הסדרת התנאים בין משרד האנרגיה לחברות הגז, לקראת הרחבת ההפקה ממאגר לוויתן והיצוא למצרים ● התמורה בעסקה: 35 מיליארד דולר

להיות משפיען טיקטוק עבור המעסיק / צילום: צילומי מסך

מיומנות חדשה ונדרשת בעבודה: להיות משפיען טיקטוק עבור המעסיק

בעבר, מעסיקים שנאו את העובדה שעובדים מעלים פוסטים לרשתות על חיי העבודה שלהם ● עכשיו סטארבקס, דלתא וחברות נוספות מעודדות אותם בעצמן ליצור תוכן - כאסטרטגיה ● העובדים מרוויחים כישורים כישורים חדשים, והמעסיקים נהנים משיווק אורגני