גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דיל לחילוץ נמל חיפה? המדינה תאפשר לבעלים לשעבד חלק מהכסף

בקופת הנמל נעולים 2.7 מיליארד שקל שיועדו לתשתיות, שהרוכשים ביקשו לשעבד להפחתת חוב ● המדינה חוששת שהדבר ייפגע בפיתוח ● הפתרון המסתמן: חלק מהסכום יופקד בידי בעלת התשתיות

נמל חיפה , ישראל / צילום: שלומי יוסף
נמל חיפה , ישראל / צילום: שלומי יוסף

התחרות בנמלים מתהדקת סביב נמל חיפה ומאיימת עליו יותר מאשר על כל נמל אחר. הנמל, שמתמודד בנוסף לכך גם עם מתחים פנימיים ועלויות ריבית גבוהות מאוד על הרכישה, מבקש כעת מהמדינה לשעבד את הכספים שהושארו בקופתו. בממשלה נוטים לאפשר שעבוד חלקי בלבד, תוך הבטחה להפקדת מיליארד שקל לפחות כמקדמה לשיפור התשתיות.

הסטת הרכבות להילולה במירון: בג"ץ דחה את העתירה נגד משרד התחבורה
השיטה והמחירונים נחשפים: כמה תשלמו בנתיבים המהירים החדשים

נזכיר כי הפעלת הנמל נמכרה בכ־4 מיליארד שקל, שחלקם הובאו כהון עצמי מהרוכשות, קבוצת אדאני ההודית וגדות הישראלית, וחלקם באמצעות מימון בנקאי כבד לטווח קצר ובריבית גבוהה במיוחד. על פי הסכם המכירה מול המדינה, בקופת הנמל "נעול" סכום של כ־2.7 מיליארד שקל שנועד לפיתוח תשתיות עתידיות ולהכשיר תכניות עסקיות.

בדיון שהתקיים בנושא השבוע, עלו חששות רבים והמרכזי שבהם הוא שאם המדינה תאפשר הפחתת הסכום, ייתכן שהנמל לא יעמוד במחויבותו להשקיע בתשתיות עתידיות. במצב קיצוני שכזה, המשקיעים קנו אותו בקצת יותר ממיליארד שקל וקיבלו הסדר עוקף דיבידנד.

הפתרון שהוצע בישיבה יצירתי: את התשתית החדשה שתוקם בעשור הבא תבצע חברת נמלי ישראל (חנ"י) שכן היא הבעלים של תשתיות הנמל (ואילו הרוכשים הם מפעיליו בזיכיון). חנ"י תקבל סכום של כ־1.5־2 מיליארד שקל מקופת הנמל למשמורת עד שיוקמו התשתיות, ולנמל תשמר הזכות לבצע את התשתיות במסגרת שיקול דעתו בשנת היעד. בינתיים, בחנ"י יוכלו להתחיל בתכנון כדי לקצר את לוחות הזמנים העתידיים, והנמל ייהנה מתשלומי ריבית. את יתר הסכום בקופתו הנמל יוכל לשעבד ולהקטין את עלויות החוב. כך, המדינה מעוניינת לחשק את הרוכשים לבצע את עבודות התשתית, ובמקביל היא מנסה להקל על הבעלים את התשלומים שמונעים את יכולתם להרוויח.

היקפי העבודה ירדו

בגזרה הצפונית, נזכיר, פועלים לא פחות משלושה נמלים: נמל חיפה הוותיק שכאמור נמכר לאדאני וגדות בתחילת שנת 2023, נמל המפרץ בבעלות חברת SIPG הסינית שנפתח בשנת 2021, ונמל מספנות ישראל שמופעל על ידי קבוצת בעלי עסקים ישראלים ובהם שלומי פוגל, אסי שמלצר וסמי קצב.

רצף של משברים, הסדרות ומאבקים בבית המשפט הותירו את נמל חיפה עם הרבה פחות עבודה משתכננו רוכשיו. למשל, בנמל סברו תחילה שביכולתו של הנמל הסיני המתחרה לפרוק מכולות בלבד ולא מטען כללי שנשלח בתפזורת כמו ברזל ועץ. כך קיוו בנמל חיפה להתמקצע בתחום המטען הכללי ולהתמודד עם התחרות העזה בתחום המכולות הרווחי. אלא שאוניית ענק של ברזל שעגנה בנמל הסיני הציתה מאבק שהוכרע בבית המשפט, ובו נקבע כי אין כל התחייבות של המדינה שלפיה הנמל החדש לא יפרוק גם מטען כללי. זאת ועוד, עם תורי הענק שהתהוו במשבר הקורונה, המדינה הקצתה לנמל הזה רציף נוסף לפריקת מטען כללי למשך שנתיים.

גם ההסדרה בנמלים שיצאה לדרך לפני כחודשיים הגדילה את התחרות עימה מתמודד נמל חיפה, כאשר הוסרה מגבלה היסטורית שהוטלה על נמל מספנות ישראל עם הקמתו בתחילת המילניום, שלפיה הוא יוכל לפרוק עד 5% מהמטענים שנכנסים למדינה. זאת, כדי לשמור על עבודה בנמל חיפה שהיה אז בבעלות הממשלה. נמל מספנות התמקצע במטען כללי ונחשב ליעיל ביותר ומציע מחירים תחרותיים. משעה שהנמל נהפך פרטי והמטרה המשקית היא יצירת תחרות, כבר אין צורך באותה מגבלה. במסגרת אותה הסדרה החליטו שרת התחבורה מירי רגב ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' גם להעניק מחדש את הרציף הנוסף לנמל המפרץ.

הלחצים מהודו לא עזרו

המלחמה איזנה במעט את התמונה לנוכח הירידה בפעילות בנמל הסיני והגעת מכוניות שיועדו לנמל אילת הסגור אל נמל חיפה, אבל מדובר באיזון זמני בלבד. על כן, בנמל עשו בכל כוחם כדי למנוע את ההסדרה בנמלים מבלי שהם יקבלו הטבות רבות.

במסגרת המכירה של נמל חיפה, המדינה רצתה כאמור להבטיח את השקעת הנמל בתשתיות כדי לייצר יתירות תשתיתית ולא מחסור תשתיתי בפעילות הנמלית בישראל, ולכן ננעל אותו סכום של כ־2.7 מיליארד שקל. עד לסוף העשור, על נמל חיפה להחליט האם יעמיק רציף קיים (הרציף המזרחי) או שייבחר להקים רציף חדש לעומק המים בעבור אוניות ענק בשם כרמל ב'.

החובה הזו נועדה כדי לאזן בין האינטרסים ולהבטיח השקעה בתשתיות גם אם אינן "משתלמות", שכן אינטרס עסקי של נמל יכול לבוא בידי ביטוי בתור מתמיד לשירותיו, כך רציפיו פועלים תמיד ורווחיותו עולה ־ בעוד שהאינטרס המשקי הוא דווקא לרציפים שמחכים לאוניות, ובאמצעות זאת ייעול שירותי הסחר והורדת מחיריהם.

עם זאת, הטבה מרכזית שביקשו בנמל במסגרת ההסדרה היא לשעבד את הסכום הזה שנמצא בקופת הנמל וכך להוריד את עלויות החוב שתפח. אך בעוד שבתחילה נמל חיפה היה שחקן וטו, ואף הופעלו לחצים מאת ממשלת הודו, השרים חתמו לבסוף על ההסדרה והותירו אותו מאחור.

ההתנהלות סביב הגישה הרצויה בהסדרה גרמה למתיחות בין השותפות גדות ואדאני כשהיתה ביניהן מחלוקת על אסטרטגית המו"מ מול המדינה. לאחר מכן, החלה מסכת התכתבויות בין אדאני ההודית, שזו השקעתה הראשונה בישראל, ובין נציגי הממשלה, בטענה הדדית לסטייה מהסכמי הרכישה.

בממשלה החלו דיונים מי הגורם המוסמך לפתוח את ההסכם. הסוגיה הועברה לטיפולו של מנהל רשות החברות ונדון בוועדה בין־משרדית, הוועדה למכירת מניות המדינה. השבוע עלה בדיון הפתרון היצירתי לחלק את הסכום, אך בענף מביעים סקפטיות לגבי הצלחת המשא ומתן. יחד עם זאת, אחרים טוענים שאין סיבה שאם הנמל אכן מעוניין למלא את חובותיו ולהשקיע בתשתיות, בעליו לא יסכימו להפקיד חלק מהכסף שבין כה לא שמיש לו בקופת המדינה. כך או כך, גם אם הנמל יצליח להקטין את עלויות החוב עומדים בפניו אתגרים משמעותיים שעליו לצלוח כדי לשרוד בעידן של תחרות עזה והרבה יותר תשתית ביחס לביקוש.

עוד כתבות

זירת תקיפת חיל האוויר הישראלי על בית החולים האירופי בחאן יונס / צילום: ap, Mariam Dagga

הקולות בעזה אחרי ניסיון החיסול: "סינוואר תמות לבד"

גורם ביטחוני על השיחות בדוחא: יש אפשרות לשחרר את מרבית החטופים ● 
היסטוריה בסעודיה: טראמפ נפגש עם נשיא סוריה אחמד א-שרע; האיץ בו להצטרף להסכמי אברהם ● ירי שלישי בתוך יממה: בעקבות הירי -אזעקות הופעלו הבוקר באזור ירושלים, בים המלח, ביו"ש ובשפלה; יורט טיל אחד מתימן ● גורם ביטחוני מאשר: חיסלנו פעיל חיזבאללה בלבנון ● "ההזדמנות המתפרצת" לחיסול מוחמד סינוואר – וההערכה: "יכול לקדם עסקה" ● 58 חטופים - 586 ימים בשבי • עדכונים שוטפים 

סניף הבנק הבינלאומי / צילום: אייל טואג

המס על רווחי היתר של הבנקים הוביל לשחיקת הרווח הנקי של הבינלאומי ב-7%

הרווח הנקי של הבנק הבינלאומי ירד לכ-530 מיליון שקל בעקבות גידול בהפרשות למסים ● כתוצאה מכך נשחקה התשואה על ההון שרשם הבינלאומי ● במקביל הציג הבנק עלייה בהכנסות מריבית, מעמלות ובאשראי לציבור

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

ירידות קלות באירופה; מגמה דומה בחוזים בארה"ב

הדאקס יורד ב-0.5% ● הניקיי ירד ב-0.1% ● האינפלציה בארה"ב פחות גבוהה מהתחזיות, אבל עדיין עיקשת ● ● הזהב ממשיך לאבד גובה ● S&P 500 חזר לטריטוריה חיובית בשנת 2025 ● וגם: הבנק שאופטימי לגבי כלכלת ארה"ב ושוק המניות האמריקאי

צילומים: שלומי יוסף, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חוק הפקדונות עבר בכנסת: מדצמבר אפשר להפקיד פקדון מבלי לפתוח חשבון עו"ש

במסגרת החוק שאושר בכנסת סופית, נקבע כי בנק שאינו בעל היקף פעילות קטן יאפשר ללקוח לפתוח אצלו פקדון, מבלי להתנות זאת בפתיחת חשבון עובר ושב באותו בנק

מארק בניוף, מנכ''ל סיילספורס / צילום: ap, Markus Schreiber

מנכ"ל סיילספורס צפוי להרוויח 600 מיליון דולר מהאקזיט של וויז

את ההשקעה ביצעה סיילספורס באמצעות זרוע ההשקעות של החברה ● מנכ"ל החברה, מארק בניוף, אף השקיע באופן אישי בוויז דרך הקרן הפרטית שלו

הרכבת הקלה בירושלים / צילום: Shutterstock

החשב הכללי מתריע במכתב חריף: המשטרה פוגעת בפרויקט לאומי

העימות בין משרד האוצר למשטרת ישראל ממשיך, על רק העבודות לפיתוח הרכבת הקלה בירושלים ● לאחר שמשטרת ירושלים עצרה היום את מהנדס הפרויקט, כתב רוטנברג לשר לביטחון פנים: "אין באפשרותנו לעמוד מנגד למול הצעדים אותם נוקט מפקד המחוז, שמייצרים פגיעה אישית בעובדים שכל חטאם הוא קידום פרויקט לאומי"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בת"א; קמטק עולה ב-4%, אופקו הלת' ב-3%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ● השקל נסחר במגמה מעורבת מול המטבעות הזרים ● מה לעשות כשאיגרות החוב המדורגות תנודתיות יותר מהאג"ח בתשואה גבוהה? ● האינפלציה בארה"ב פחות גבוהה מהתחזיות, אבל עדיין עיקשת ● S&P 500 חזר לטריטוריה חיובית בשנת 2025 ● וגם: הבנק שאופטימי לגבי כלכלת ארה"ב ושוק המניות האמריקאי

בורסת הנאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock

טראמפ הוציא את הנאסד"ק מ"שוק דובי", והמשקיעים תוהים כיצד לפעול כעת

מדד הנאסד"ק השלים עלייה של יותר מ־20% מהשפל האחרון, אבל האם זה אומר שכדאי להשקיע בו כעת? ● מדוע לא צריך לנסות "לתפוס" בדיוק את השפל, ומה קרה למי שמכר דווקא כשהשוק הוגדר כ"דובי" ● מומחי שוק מנסים להעריך אם כעת זה הזמן לחזור ולחפש הזדמנויות

נראה כי התוכנית תימשך בפריפריה ובמעגל השני והשלישי לאזורי הביקוש / צילום: Shutterstock

לאחר העתירה לבג"ץ: היכונו לעלייה נוספת במדד תשומות הבנייה

דניה סיבוס עתרה לבג"ץ, שיורה ללמ"ס לעדכן את מדד תשומות הבנייה לנוכח הזינוק בעלויות שסופגים הקבלנים בעקבות המלחמה ● בתגובה הודיעה הלמ"ס כי היא צפויה להשלים את עדכון המדד לקראת סוף השנה

טראמפ והנסיך הסעודי מוחמד בן סלמן / צילום: ap, Evan Vucci

כ-142 מיליארד דולר: טראמפ חתם על עסקת הנשק "הגדולה בהיסטוריה"

ארצות הברית וערב הסעודית חתמו היום על עסקת נשק ענקית, שהבית הלבן כינה הגדולה בהיסטוריה ● העסקה נחתמה כחלק ממספר עסקאות בין המדינות - המוערכות בכ-600 מיליארד דולר

מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג / צילום: Associated Press, Nic Coury

מנכ"ל אנבידיה הצטרף לטראמפ וחתם על עסקת ענק עם סעודיה

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, התחייב לרכוש מענקית הבינה המלאכותית כ-200 אלף שבבים גרפיים ● באמצעות עסקת הענק מבטיח לממלכה את אספקת השבבים החדשים ביותר

פרופ' גבי סרוסי, השר ישראל כ''ץ וגלעד ארדן / איור: גיל ג'יבלי

התעשייה האווירית כבר חצי שנה ללא יו"ר, והמועמד של כ"ץ מקבל הזדמנות אחרונה

דירקטוריון תע"א יתכנס לדון מחדש במועמדות גבי סרוסי, שקידם שר הביטחון ונפסלה על ידי הוועדה למינוי בכירים בשל "ניסיון ניהולי מצומצם" ● ברשות החברות דורשים הכרעה ומסמנים את השבוע הבא כמועד הקריטי ● מועמדותו של גלעד ארדן עשויה לחזור לשולחן

מטוס של איזי ג'ט / צילום: Shutterstock

יותר משנה של דחיות: חברת הלואו קוסט שמאריכה את הביטולים

איזי ג׳ט הודיעה על הארכת ביטולי הטיסות לישראל עד סוף יוני ● עוד לפני ההודעה הרשמית, נוסעים החלו מדווחים על כך שהחלו לקבל הודעות על ביטולים ● חברת הלואו קוסט הפסיקה את פעילותה בארץ באפריל 2024

מפעל של ריינמטאל,  יצרנית הנשק הגדולה בגרמניה / צילום: Reuters, KAI PFAFFENBACH

מפעלי פולקסווגן ייצרו טנקים: בגרמניה משנים כיוון ומתמקדים בתחום הנשק

תעשיית הרכב שהובילה את הכלכלה הגרמנית הולכת ודועכת, ומפנה כעת את הבכורה לחברות הנשק שנהנות ממבול הזמנות מרחבי היבשת ● מפעלי רכב של פולקסווגן, שרווחיה צנחו ב־41% ברבעון הראשון, כבר בדרך להפוך למפעלי ייצור נשק, וגם כוח האדם צפוי להירתם לכך

אילוסטרציה: Shutterstock

הודה בעבירות מס בהיקף עשרות מיליוני שקלים - וירצה 9 חודשי עבודות שירות בלבד

עופר בנבנישתי, חבר לשעבר בארגון פשע, הורשע עפ"י הודאתו בהסדר טיעון בעשרות עבירות מס והפצת חשבוניות פיקטיביות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים - ונדון ל-9 חודשי עבודות שירות בלבד ולקנס בסך 40 אלף שקל ● הסיבה: השיהוי של המדינה בטיפול בתיק, אשר ראשיתו לפני כעשור

טראמפ מגיע לפגוש את יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן בריאד, היום / צילום: ap, Alex Brandon

נשיא ואיש עסקים: מדינות ערב מקבלות את טראמפ עם מטוס חדש וסכומי עתק

נשיא ארה"ב הגיע למזרח התיכון במטרה לרשום הישגים כלכליים עבור מדינתו ● ערב הסעודית כבר התחייבה להשקיע 600 מיליארד דולר בכלכלה האמריקאית וקטאר הבטיחה להעניק מטוס נשיאותי לטראמפ ● וגם: האם סוריה בדרך להקים מגדל על שמו בשטחה?

מטוס של וויזאייר. השפעה מכרעת על שוק הלואו־קוסט / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חדשות טובות לטסים: החברה הזרה הכי פעילה בנתב"ג חוזרת

בשעה שחברות תעופה אחרות מבטלות את הטיסות לישראל, באתר ויזאייר הודיעו על חזרה כבר בשבוע הקרוב ● אייר קנדה, שתכננה לשוב לארץ בתחילת יוני, החליטה על הארכת השהיית הטיסות הארוכה ביותר עד כה: עד 8 בספטמבר 2025 ● אלה המועדים בהם החברות הזרות צפויות לחזור לפעילות בישראל

היא אחת הידידות הגדולות של ישראל. אז למה אזרחיה לא אוהבים אותנו?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: טראמפ מתרחק מנתניהו, המאבק הפלסטיני איבד את המומנטום שלו וסקר חדש מגלה שרוב הגרמנים רואים את ישראל באור שלילי ● כותרות העיתונים בעולם

יוני אסיא, מנכ''ל איטורו / צילום: יח''צ eToro

הנפקה מוצלחת לאיטורו בנאסד"ק; זכתה לביקושים גבוהים, ומחיר המניה עלה

איטורו הודיעה על הנפקה לפי שווי של 4.4 מיליארד דולר ● היקף הגיוס והצעת המכר הסתכמו במצטבר לכ-620 מיליון דולר, לאחר שהחברה הגדילה את מספר המניות שהוצעו ● מדובר בהנפקה הישראלית הגדולה ביותר מאז מובילאיי ב-2022, ואחת ההנפקות הגדולות ביותר בוול סטריט בכלל בתקופה האחרונה

ריינאייר / צילום: Shutterstock

חברות הלואו קוסט מדירות רגליהן מכאן. מגוון יעדים זולים נמחקים מהמפה

היעדרותן של חברות הלואו קוסט הבולטות שפעלו בקווים ישירים לישראל עד לגל הביטולים האחרון, מביאה לכך שמספר יעדים, חלקם משניים אך אהובים על הקהל הישראלי, פשוט נעלמו מהמפה עד שהחברות הללו יחזרו לפעולה