גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החשב הכללי מתריע במכתב חריף: המשטרה פוגעת בפרויקט לאומי

העימות בין משרד האוצר למשטרת ישראל ממשיך, על רק העבודות לפיתוח הרכבת הקלה בירושלים ● לאחר שמשטרת ירושלים עצרה היום את מהנדס הפרויקט, כתב רוטנברג לשר לביטחון פנים: "אין באפשרותנו לעמוד מנגד למול הצעדים אותם נוקט מפקד המחוז, שמייצרים פגיעה אישית בעובדים שכל חטאם הוא קידום פרויקט לאומי"

הרכבת הקלה בירושלים / צילום: Shutterstock
הרכבת הקלה בירושלים / צילום: Shutterstock

החשכ"ל נגד משטרת ירושלים בעקבות מעצר מהנדס פרויקט הרכבת הקלה: "המשטרה פועלת ללא הצדקה ללא סמכות ובניצול כוחה לרעה", כתב החשכ"ל לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ולמפכ"ל המשטרה רנ"צ דני לוי. לצידו של החשכ"ל, יהלי רוטנברג, חתום גם מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן.

הסטת הרכבות להילולה במירון: בג"ץ דחה את העתירה נגד משרד התחבורה
השיטה והמחירונים נחשפים: כמה תשלמו בנתיבים המהירים החדשים

השניים הדגישו כי לצורך התקדמות פרויקטי הרכבת הקלה, נדרשת השבתה של מספר חודשים במקטע המרכזי של הקו האדום בירושלים - זאת על מנת לחברו לקו הירוק. לאחר שבתחילת אפריל מפקד מחוז ירושלים ניצב אמיר ארזני אישר את ביצוע העבודות, הוא חזר בו והחליט על פי הנטען במכתב לנסות ולעכב את העבודות "עד כדי כך שהיום נעצר לחקירה מהנדס הפרויקט, הפועל לקידום העבודות עבור פרויקט לאומי שמקודם בידי מדינת ישראל עצמה ועוכב בתחנת המשטרה ללא הצדקה, ללא סמכות ובניצול כוחה של המשטרה לרעה. מפקד המחוז החליט לנקוט באמצעים פסולים ואסורים בכל קנה מידה", נכתב במכתב.

הפעולות של משטרת ירושלים לסיכול העבודות בקו הם חלק ממאבק בין המשטרה למשרד האוצר על תקנים ובונוסים לשוטרים. במכתב הוזכר כי "אין חולק כי מחוז ירושלים סובל מתת איוש של תקנים והוא נדרש לחיזוק ואיוש כוח אדם. אולם בחודשים האחרונים ולמרות נסיונות לשתף פעולה ולקדם פתרונות למצוקות מחוז ירושלים, מתנהל המחוז באופן שאיננו ענייני ומייצר נזק עצום לתושבי ירושלים, למדינת ישראל ולקידום פרויקטי תשתית לאומיים, בתקופה שגם כך מתקשה המדינה מאוד לשמר את פעילות הקבלנים ושל קבלנים זרים בפרט בפרויקטים".

כן הודגשו במכתב מאמציו של החשכ"ל לסייע למשטרה וכי נסיונות להגעה להסכם עומדים על הפרק, כפי שפורסם אתמול בגלובס, אף שמרבית החוסרים לא קשורים לעבודות הרכבת הקלה.

"אין באפשרותנו לעמוד מנגד למול הצעדים אותם נוקט מפקד המחוז, שמייצרים פגיעה אישית בעובדים שכל חטאם הוא קידום פרויקט לאומי", כתבו החשכ"ל ומנכ"ל משרד התחבורה והוסיפו כי "בלתי נתפס בעינינו שבעיצומה של מלחמה ובתוך הקושי העצום של המשך קידום פרויקטי תשתית לאומי במצב הנוכחי, בוחרת המשטרה להתנהל באופן לא ענייני, ולפגוע גם באופן אישי במהנדס הפרויקט שסיים רק לאחרונה מאות ימי מילואים בשירות קרבי וגם באופן כללי בציבור כולו".

זעזוע בעיריית ירושלים: עלול להביא לעיכוב של שנים

גם בעיריית ירושלים הזדעזעו מהמקרים האחרונים בבירה כשהנהלת העירייה ומנכ"ל צוות תוכנית אב לתחבורה כתבו לצמרת המשטרה כי "אתמול בשעות הצהריים הופסקו ע"י משטרת ישראל עבודות חשובות וקריטיות שהינן חלק אינטגרלי מתוכנית כוללת להקמת רשת רכבות קלות בעיר, העבודות הופסקו באופן חד צדדי על ידי משטרת ישראל לכאורה וללא סמכות ומשיקולים שאינם ענייניים. לתדהמתנו במהלך עצירת העבודות עוכב אחד המהנדסים האזרחיים מטעם היזם לחקירה ללא כל עילה ומתוך רצון להטיל מורא ופחד", והזהירו כי התנהלות המשטרה עלולה להביא להתרחקות של חברות ישראליות ובפרט חברות זרות מהפרויקטים בירושלים ולהביא לעיכובים של שנים.

זה זמן מה שגורמים בענף מתארים את מאבק המשטרה לתוספת תקנים ושכר ככזה שחצה גבול, כאשר לדבריהם הפרויקטים להקמת הרכבת הקלה בעיר, שמובילים משרד התחבורה, עיריית ירושלים ומשרד האוצר בעשרות מיליארדי שקלים, הפכו למעשה לבני ערובה. "זה אירוע מוטרף והתנהגות מאפיוזית, גם אם אכן המשטרה במצוקת כוח־אדם", אמר לגלובס גורם ב ענף .

בכנס תשתית לעתיד של גלובס שנערך בפברואר השנה, אושרת דוד, סגנית החשכ"ל, מתחה ביקורת על כך שמיליוני שקלים "הושלכו לפח" כיוון שהמשטרה לא מקצה כוח־אדם לאבטחת פרויקטים. "בעבודות הרכבת הקלה בצומת בר־אילן בעיר נזרקו לפח 300 מיליון שקל, כי אין שוטרים שיחצצו בין העובדים למפגינים". בכך התכוונה להפגנות החרדים נגד העבודות בצומת.

"פרויקטי התשתיות בישראל הפכו לגורם לסחיטה", האשימה. "העובדים חזרו ורוצים לעבוד פה, אבל המשטרה מעכבת. אנחנו לא מצליחים להתחיל את הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים, כי למשטרה אין כוח־אדם להעמיד שוטרים בצמתים, ולכן העבודות לא מתבצעות, למרות שיש עובדים ומימון".

התקנים החסרים למשטרה

אתמול נחשפו בגלובס המגעים להגעה להסכם בין המשטרה למשרד האוצר ועל התנהלות המשטרה במסגרת המשא ומתן, לרבות עיכוב ומעצר של מהנדסים בשטח. בתגובה לכך מסרו במשטרה לידיעה המקורית כי "דרישות תוכנית האב לתחבורה בירושלים נבחנו לעומק על־ידי משטרת מחוז ירושלים, בשיתוף־פעולה מלא עם הגורמים הרלוונטיים. בהתאם ועל־פי הצרכים המבצעיים שעלו, נדרשים כ-250 תקני שוטרים לטובת ליווי עבודות הרכבת הקלה - הן בהיבטים תעבורתיים (הכוונת תנועה, פיקוח על עבודות, ריכוז והיתרי עבודות, ובחינות תנועה) והן בהיבטי סדר ציבורי (כוחות יס"מ, סיור, בילוש, חקירות ועוד).

"ברור כי מטרת־העל המשותפת היא לאפשר את ביצוע העבודות ללא הפרעות, תוך שמירה על ביטחונם של תושבי העיר. לאור פערי איוש מתמשכים במחוז ירושלים והקשיים בגיוס שוטרים חדשים, הוצע על־ידי המחוז לצמצם חלק גדול מהתקנים - זאת בתמורה להעלאת שכר לחלק מהשוטרים במחוז, לצורך שימור כוח־אדם קיים ועידוד גיוס עתידי למחוז ירושלים. ההצעה הנ"ל נועדה לאפשר את קידום עבודות הרכבת הקלה - גם במחיר של שחיקת השוטרים הקיימים - אשר נושאים כיום בעומס רב בשל רצף אירועים המוניים, ממלכתיים, מחאות, סד"צ ועוד.

"יודגש כי בעוד משרד האוצר נכון להשקיע מאות מיליונים בכיסוי עלויות העיכובים בביצוע העבודות, שנובעים מאי־העברת חומרי התכנון והביצוע לאישור משטרת ישראל, אין הוא מוכן לממן את הדרישה המינימלית של תגבור שוטרים - דרישה שהופחתה מראש על־ידי משטרת ירושלים מתוך אחריות ורצון לקדם את הפרויקט. זאת ועוד, בכדי להעמיד דברים על דיוקם ובניגוד מוחלט לנטען, משטרת ישראל אינה מעכבת את התקדמות העבודות וממשיכה לגלות גמישות מירבית לקידומן.

"יחד עם זאת, נבהיר כי לא ניתן להטיל על משטרת ישראל משימות נוספות מבלי לספק את המשאבים המתאימים. משטרת ישראל תמשיך לעשות ככל שביכולתה למען הציבור ולמען הצלחת הפרויקט, אך לא תוכל להבטיח מענה מבצעי ללא הכלים והכוחות המתאימים לכך".

עוד כתבות

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים נגד תופעת ה"דרייברים": פשטה על "תחנות מוניות" פיראטיות

מדובר במנגנון משומן הפועל במחשכים, ללא אישורים של משרד התחבורה וללא כל דיווח לרשויות המס ● האפשרות הזמינה של מערך היסעים באמצעות רכבים פרטיים לאורך כל שעות היום וללא כל רגולציה יצרה תעשייה שלמה של כסף שחור המתגלגל מתחת לעין הרשויות

אמסטרדם / צילום: Shutterstock, Yasonya

בדרך לאלף דולר: מחירי הטיסות ליעד הזה עשויים לזנק בחדות

למרות אירועי האלימות הקשים נגד יהודים שהתרחשו באמסטרדם בנובמבר האחרון, הביקוש לקו נותר יציב ● כעת עולה חשש ששתי חברות תעופה משמעותיות שמתכננות לשוב בקרוב יאריכו מחדש את ביטולי הטיסות

נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן / צילום: ap, Petr Josek

טראמפ רוצה לקבל מהקטארים מטוס מפואר? ארדואן עשה זאת לפניו

המטוס שנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, קיבל מממשלת קטאר רחוקה מלהיות מתנה חסרת תקדים ● כבר ב־2018, שנה לאחר שמדינות המפרץ פתחו בחרם על דוחא, האמיר של קטאר העניק לנשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן את אותו מטוס מפואר, שמהווה כיום את המטוס הנשיאותי שלו

הרכבת הקלה בירושלים / צילום: Shutterstock

בונוסים תמורת אישור פרויקטים: הדרישה החריגה של המשטרה, וההתקפלות של האוצר

גורמים בענף התשתיות מתארים התנהלות בעייתית מצד מחוז ירושלים במשטרה, שבניסיון "לסחוט" תקציבים מסרב להקצות כוח־אדם לאבטחת העבודות על הרכבת הקלה, ומאיים על קבלנים ● כדי לעצור את העיכובים, האוצר מציע למחוז תקנים ובונוסים בעשרות מיליוני שקלים

עופר ינאי / צילום: אבישג שאר ישוב

פשרה: רשת 13 תחזיר לעופר ינאי את ההלוואה בסך 4 מיליון דולר

במסגרת ההסכם תימחק התביעה בסך 16 מיליון שקל שהגיש ינאי נגד בעלי רשת 13 לן בלווטניק ויו"ר הערוץ נדב טופולסקי ● התביעה הוגשה לאחר שינאי נסוג מהעסקה לרכישת 10% מערוץ רשת 13, וביקש לקבל בחזרה את הפעימה הראשונה שהעמיד לטובת הערוץ ואשר רשת סירבה להחזיר

עובדי חברת החשמל / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל

תאבד את נכסיה? המאבק בין חברת החשמל לאוצר על עתיד הייצור

כחלק מהשלב השני של רפורמת החשמל שעתיד להתרחש ב־2026, יוחלט אם חברת החשמל תישאר יצרנית או שתתמקד בניהול הרשת ● האוצר מעוניין לצמצם את תפקידה לתחום התשתיות

ביג פאשן גלילות / צילום: טלי בוגדנובסקי

המספרים של ביג גלילות נחשפים: על כמה באמת עומדים הפדיונות

נתוני חברת ריס מראים ירידה מהשיא בפדיונות מרכז ביג פאשן גלילות, בעיקר בימי חול ● וגם: כך השפיעה פתיחתו על הקניונים באזור המרכז

דן אליס, מנהל תחום המחקר לשוק ההון בבנק הבינלאומי / צילום: תמר מצפי

מנהל ההשקעות שמעריך: אם תהיה הורדת ריבית, הסקטור הזה עומד להתפוצץ

דן אליס, מנהל תחום המחקר בבנק הבינלאומי, העריך לפני שנה שהעליות בוול סטריט יימשכו - וצדק ● כעת הוא טוען כי "השווקים צוהלים, אך מוקדם לפתוח את השמפניות - התנודתיות תימשך" ● בישראל הוא מעדיף את מדד ת"א 125, ובחו"ל מניות טכנולוגיה, פיננסים וביטחון

מפעל של ריינמטאל,  יצרנית הנשק הגדולה בגרמניה / צילום: Reuters, KAI PFAFFENBACH

מפעלי פולקסווגן ייצרו טנקים: בגרמניה משנים כיוון ומתמקדים בתחום הנשק

תעשיית הרכב שהובילה את הכלכלה הגרמנית הולכת ודועכת, ומפנה כעת את הבכורה לחברות הנשק שנהנות ממבול הזמנות מרחבי היבשת ● מפעלי רכב של פולקסווגן, שרווחיה צנחו ב־41% ברבעון הראשון, כבר בדרך להפוך למפעלי ייצור נשק, וגם כוח האדם צפוי להירתם לכך

איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה לניירות ערך / צילום: כדיה לוי

הרווח הנקי של הבורסה בת"א זינק ב-40% ברבעון. אלו הסיבות

עמלות המסחר והסליקה גדלו ב-15% ועמדו על כ-50 מיליון שקל ● הבורסה נהנתה גם מגידול בהכנסות מדמי רישום ואגרות, לצד הכנסות מהפצת מידע ושירותי קישוריות ● מנכ"ל הבורסה, איתי בן זאב: "העלייה במחזורי המסחר לצד גידול בהנפקות ובהשקעות בקרנות סל מקומיות, מעידים על אמון ציבור המשקיעים המקומי והבינלאומי"

מרכז WeWork בהרצליה / צילום: Shutterstock

הנתונים של WeWork ישראל נחשפים: הרווח צלל, ולמה נמחקו 300 מיליון שקל?

התשקיף שהוגש לקראת הנפקת קבוצת אמפא חושף את פעילות החברה שבבעלותה: WeWork ישראל ● עם הכנסה של כ־1,800 שקל בחודש מכל עמדת עבודה ו־14 מרכזים באזורי ביקוש, חברת חללי העבודה המשותפים סובלת מירידות שווי ומחקה כמעט את כל הרווח התפעולי

ניקולאי טנגן, מנכ''ל קרן העושר הנורבגית / צילום: Reuters, Matt Rourke

האם גם מניות הבנקים ושופרסל יזרקו על ידי הקרן הנורבגית?

הלחצים על קרן ההשקעות הגדולה בעולם הובילו אותה להיפרד משתי מניות מקומיות, בשל פעילות מחוץ לשטחי הקו הירוק ● בסיכון דומה נמצאות כיום מניות הבנקים, רשתות המזון הגדולות וחברות ביטחוניות ● ולאילו מהחזקות הקרן הנורבגית בישראל האיום נוגע פחות?

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

אקזיט ענק לבעלי איל מקיאג': מכר מניות ב-385 מיליון דולר

אורן הולצמן, מנכ"ל ומבעלי אודיטי טק, מכר 5.5 מיליון מניות לפי מחיר של כ-70 דולר למניה, ובכך ירד להחזקה של 23% ● לאחר הדיווח מניית אודיטי טק נפלה אמש במסחר המאוחר ב-8.9% ● בחברה מדגישים כי להולצמן אין כוונה למכור מניות נוספות, וכי בכוונתו לשמור על השליטה

אבי לוי (דיסקונט), חנן פרידמן (לאומי), ידין ענתבי (הפועלים) / צילום: יונתן בלום, אורן דאי, ישראל הדרי

ערב הדוחות: אלה מניות הבנקים שזכו להמלצה מברקליס

אנליסט הבנק הבריטי צופה המשך "מומנטום חיובי בר–קיימא" בתוצאות הבנקים הגדולים בישראל בהמשך השנה ● תיק האשראי שלהם מוערך כ"בעל איכות גבוהה"

פרופ' אבי שמחון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

בנק ישראל נגד שמחון: התוכנית שמקדם "תוביל לעליית מחירי הדיור"

בבנק ישראל שוללים את דבריו של פרופ' אבי שמחון, שטען כי הבנקים גורמים לתופעה של קשיחות מחירי הדירות החדשות כלפי מטה וכעת פועל להקים צוות שיבדוק את הנושא ● "התערבות לא מבוקרת בהסכמי המימון בין היזמים לגורמים המממנים משפיעים לשלילה על שוק הדיור בישראל ומובילים אותו דווקא לצמצום היצע הדירות ולעלייה במחיריהן", מבהירים בבנק ישראל

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

היזם הישראלי שיצר לעצמו הון מדהים של 1.5 מיליארד דולר בעסקי היופי

אורן הולצמן, בעל השליטה באודיטי טק (איל מקיאג'), מכר מניות ב־385 מיליון דולר לאחר זינוק של 67% מתחילת השנה ● בסה"כ מימש עד היום בקרוב ל־700 מיליון דולר, והוא ממשיך להיות בעל המניות הגדול בחברה ● ההטבה במניות של עובדי אודיטי קפצה ל–160 מיליון דולר

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

​הרלב"ד מציגה: ארבעה דוברים בשנה אחת

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מינתה את יועץ התקשורת אילן מרסיאנו, אחרי ששלושה דוברים עזבו השנה את תפקידם ● המנטליסט ליאור סושרד מצטרף כיועץ אסטרטגי חיצוני לחברת הביומד מטריסלף, הנסחרת בבורסה בתל אביב ●  אירועים ומינויים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה מעורבת בבורסת ת"א; מדד רשתות השיווק זינק ב-1.9%

מדד ת"א 35 ירד בכ-0.2% ● מדד רשתות השיווק זינק ● קמטק נפלה בכ-7% למרות הדוחות הטובים ● פריון זינקה לאחר הדוחות ● בוול סטריט, מתפשטת אופטימיות בשוק המניות, אבל לא בשוק האג"ח ● וגם: בנק ההשקעות שצופה עלייה של 50% במניית שבבים ישראלית

פועלי בניין / צילום: Shutterstock

הלמ"ס לבג"ץ: נעדכן את מדד תשומות הבנייה במחצית השנייה של 2025

בעמדה לבג"ץ טוענת הלמ"ס כי היא שוקדת על עדכון מדד תשומות הבנייה, המשפיע על מחירי הדירות החדשות, וכי מסקנות ראשונות צפויות באוגוסט הקרוב ● בפברואר האחרון עדכנה הלמ"ס רק את רכיב שכר העבודה במדד, וזאת עקב הזינוק בעלויות השכר שספגו הקבלנים בשל מניעת כניסתם של עובדים פלסטינים והבאת עובדים מחו"ל ● העדכון הוביל לזינוק של 2.6% במדד בינואר האחרון

בורסת הנאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock

טראמפ הוציא את הנאסד"ק מ"שוק דובי" והמשקיעים תוהים כיצד לפעול כעת

מדד הנאסד"ק השלים עלייה של יותר מ־20% מהשפל האחרון, אבל האם זה אומר שכדאי להשקיע בו כעת? ● מדוע לא צריך לנסות "לתפוס" בדיוק את השפל, ומה קרה למי שמכר דווקא כשהשוק הוגדר כ"דובי" ● מומחי שוק מנסים להעריך אם כעת זה הזמן לחזור ולחפש הזדמנויות