גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רגע לפני עונת השיא: שתי ענקיות התעופה שעלולות להביא למשבר בנתב"ג

בחברת התעופה ריינאייר יותר מרמזו כי נמאס להם מהמצב הביטחוני בישראל, וכי הם עלולים להסיט את המטוסים ליעדים אחרים באירופה ● בינתיים גם בקבוצת לופטהנזה מאריכים את הביטולים ומסמנים כיוון לחברות נוספות ● אם לא יחול שינוי, מחירי הטיסות לקיץ ולחגים צפויים להאמיר ● הבשורה הטובה: דלתא חוזרת לנתב"ג ותגדיל בכך את התחרות בקו המבוקש לניו יורק

האיתות המדאיג מענקיות התעופה ריינאייר ולופטהנזה / צילום: Shutterstock
האיתות המדאיג מענקיות התעופה ריינאייר ולופטהנזה / צילום: Shutterstock

מנכ"ל ריינאייר הזכיר לישראלים שהמודל העסקי שלו לא מסתדר עם המלחמה - במיוחד לאחר שטיל חות'י נפל בשטח נמל התעופה בן גוריון. כעת, כשהקיץ כבר בפתח, מרחף סימן שאלה גדול סביב השאלה כיצד ייראה נתב"ג בעונת השיא: האם ניתן לשקם את אמון חברות התעופה הזרות בישראל, והאם יש הסבר לכך שמחירי הטיסות בחברות הישראליות ממשיכים לטפס?

בעלות של כמיליארד שקל: הדרך לנתב"ג עומדת להתקצר ב־10 ק"מ
חברות הלואו קוסט מדירות רגליהן מכאן. מגוון יעדים זולים נמחקים מהמפה

"אני חושב שאנחנו מאבדים סבלנות לישראל ולטיסות לתל אביב, אם הן ימשיכו להיפגע בגלל שיבושי הביטחון", אמר השבוע מייקל או'לירי, מנכ"ל חברת התעופה ריינאייר, אשר הפסיקה את טיסותיה לישראל עד לחודש יוני. "בכנות, היינו מרוויחים יותר משליחת אותם מטוסים למקום אחר באירופה, שם לפחות נוכל למכור את המושבים ללא ההפרעות החוזרות האלה", הוסיף.

מייקל או'לירי, מנכ''ל חברת התעופה ריינאייר / צילום: Reuters, BELGA

הדברים עשויים להיות קשים לאוזן ישראלית, ובעיקר כשהם נשמעים מחברה שישראלים אוהבים במיוחד. בחודשי הקיץ לפני המלחמה, משכה ריינאייר יותר מ־5% מהטסים מישראל (לשם השוואה, כל החברות הישראליות יחד משכו כ־30%) ולמעלה מ־100 אלף טסים מדי חודש.

ריינאייר היא חברת אולטרה־לואו קוסט - מודל עסקי קיצוני של חיסכון, שמטרתו להציע מחירי כרטיסים נמוכים במיוחד. החברות הללו מציעות את המחיר הבסיסי הנמוך ביותר האפשרי, כאשר כמעט כל שירות נוסף כרוך בתשלום נפרד. עם חזרתה לישראל בתחילת אפריל שיווקה ריינאייר כרטיסים לחודש מאי במחירים משתלמים במיוחד, שלעתים הגיעו לפחות מ־50 דולר לטיסה הלוך־חזור.

"החברות רוצות לטוס, אבל מחפשות ביזנס"

ריינאייר הייתה מבין החברות הבולטות ביותר לקידום הטבות לחברות הזרות וקבלת הקלות בפיצוי נוסעים. בינואר האחרון, בדיונים על ההקלות, חשפה החברה כי נאלצה לשלם פיצויים בהיקף של 4 מיליון אירו בעקבות ביטולים.

מקורות בענף מסבירים כי החלטותיהן של חברות תעופה אם לחזור לישראל, כמו דלתא איירליינס האמריקאית, או לדחות אותה באופן משמעותי, כמו ריינאייר, נקבעות במסגרת ניהול סיכונים שהן מבצעות, ולא בעקבות הטבות רגולטוריות מפתות ככל שיהיו. "כמה עשרות דולרים הנחה במסים לא ישכנעו צוותים להגיע לשדה תעופה שנפל בו טיל", מסביר אחד מהם.

גורם בכיר בענף הסביר את הסוגיה בפשטות כואבת: "החברות רוצות לטוס, אבל הן מחפשות ביזנס, ובמסגרתו הן יעדיפו יציבות אפילו על חשבון שורת הרווח. העובדה היא שיש אלטרנטיבות, כי בכל העולם יש חוסר בציוד ביחס לביקושים, וחברה יכולה לבחור להעביר את הפעילות מכאן".

לדבריו, "כל הטבה שיתנו לחברה לא תפתור את בעיית איוש הצוותים לטיסות כשהחברות מתמודדות עם ועדי עובדים ולחצים פוליטיים. החברות מתכוננות לעונת השיא, ואף אחת לא תרצה שהיא תופרע, ותעדיף לעבור אותה ביציבות".

במשרד התחבורה מסבירים כי עיקר השיח עם חברות התעופה מתמקד בסוגיית האיום על נתב"ג בעקבות נפילת הטיל. לטענת המשרד, "על־מנת להסביר את החלטת רשות התעופה האזרחית שרמת הסיכון לא השתנתה, ניתן על־ידינו פירוט מקצועי עמוק וחסר תקדים, כולל עיקרי תחקיר חיל האוויר לאירוע והצעדים שנוקטות מערכת הביטחון ורת"א כדי לשמור רמת ביטחון ובטיחות במרחב האווירי".

השאלה שהפונתה למנכ"ל ריינאייר או'לירי כללה, אגב, לא רק את ישראל אלא גם את אוקראינה. ההשוואה לא צריכה ולא יכולה לעודד איש, אבל תשובת המנכ"ל הייתה שונה לחלוטין. הוא הביע אכזבה מתגובתם של שדות התעופה האוקראינים ואמר: "אם אתם רוצים להתאושש ולבנות מחדש את הכלכלה הזו במהירות רבה, שדות תעופה ריקים הם לא הדרך קדימה", ודרש להוזיל משמעותית את המחירים. בנוגע לישראל התייחס או'לירי אך ורק למצב הביטחוני ולא העלה תלונות נוספות.

הכי הרבה נוסעים באירופה

מבחינת מספר הנוסעים, ריינאייר, הפועלת ב־37 מדינות, היא חברת התעופה הגדולה באירופה. השבוע היא הציגה את דוחותיה השנתיים, לפיהם הטיסה בשנה שהסתיימה ב־31 במרץ 2025 כ־200 מיליון נוסעים - קצת פחות מהיעד שהציבה לעצמה, שעמד על 205 מיליון. לטענת החברה, הסיבה העיקרית לפער הוא עיכוב באספקה הצפויה של מטוסי בואינג.

לצד החמצת יעד הנוסעים, הציגה החברה גם ירידה של 16% בשיעור הרווח השנתי. בחברה תולים את הירידה ברווח בסכסוך שהתקיים בינה לבין אתרי מכירות כרטיסים, שהסירו אותה מהפלטפורמות שלהן. כתוצאה מכך נרשמה ירידה שנתית ממוצעת של 7% במחירי הכרטיסים.

המנכ"ל או'לירי אמר לאחר פרסום הדוחות כי האיומים הגדולים ביותר על צמיחת הרווח בשנה הנוכחית נובעים מהמכסים והתפתחויות גאו־פוליטיות. בנוסף הוא הודיע על תוכנית רכישה עצמית של מניות בשיעור של 750 מיליון אירו.

עם זאת, בחברה מציגים תחזיות אופטימיות להמשך, וגם האנליסטים מרוצים. בדויטשה בנק ובג'יי.פי מורגן העלו את מחיר היעד של מניית ריינאייר והעניקו לה המלצת קנייה. בכך היא זוכה לאמון המשקיעים חרף האתגרים הצפויים. ואולי דווקא על רקע זה, בריינאייר רוצים למזער סיכונים ולהימנע מזעזועים לא צפויים כתוצאה מביטולי טיסות לישראל.

חברה קריטית לשוק הישראלי

החשיבות של ריינאייר מבחינת הטסים הישראליים באה לידי ביטוי בשני אופנים מרכזיים: ראשית, היא מפעילה קווים ליותר מ-־20 יעדים ב־12 מדינות שונות. לחלקם היא אף היחידה שמציעה טיסות ישירות.

שנית, יתרון משמעותי שלה הוא המחירים הנמוכים. במספר יעדים שבהן היא מתחרה מול חברות סדירות, היא מציעה מחירים משמעותית. כך למשל, ניתן למצוא טיסות לערים כמו רומא או וינה לעתים ב־100 דולר לכרטיס הלוך־חזור, ואף פחות.

אם בחברה יחליטו "לאבד סבלנות" ולהסיט את המטוסים מישראל בחודשי הקיץ והחגים, ההשפעות על המחירים עשויות להיות דרמטיות. כעת מבין שלוש חברות הלואו קוסט הזרות, ויזאייר היא היחידה שחזרה לפעילות. באיזי ג'ט לא מפעילים טיסות לישראל כבר מעל שנה, ודחו את החזרה שתוכננה ליוני הקרוב.

בתוך כך, מכה נוספת לטסים הגיעה מכיוונה של קבוצת לופטהנזה, שהודיעה על המשך השעיית הפעילות בישראל עד ל־8 ביוני. זאת לאחר שכבר דחתה מספר פעמים את חזרתה מאז פגיעת הטיל החות'י בנתב"ג. מדובר בקבוצת התעופה המשמעותית והמשפיעה ביותר באירופה, והיא כוללת גם את SWISS, אוסטריאן איירליינס, בריסל איירליינס ויורווינגס. עבור חברות רבות היא מהווה כבנצ'מרק לקבלת החלטות אסטרטגיות מסוג זה.

הבשורה הטובה: דלתא חוזרת

מי שסיפקה בשורה חיובית והודיעה על חזרה לישראל היא חברת דלתא איירליינס האמריקאית, שמפעילה טיסות בקו תל אביב־ניו יורק. בשתי החברות האחרות בינתיים לא עושים קולות של חזרה. יונייטד דחתה את החזרה בינתיים לאמצע יוני, ובאמריקן איירליינס לא מדברים על חזרה לפני חודש ספטמבר.

"החברה ממשיכה לעקוב אחר ההתפתחויות בזירה הביטחונית ומבצעת הערכות מבצעיות בהתאם להנחיות ביטחוניות ודיווחי מודיעין", נמסר מדלתא. בכך היא מחזקת את התחרות מול אל על ומגדילה את ההיצע בקו המבוקש.

בינתיים, המחירים בחברות התעופה הישראליות, שגרפו רווחי שיא במלחמה כשחברות התעופה הזרות ברחו מכאן, ממשיכים להיות גבוהים, וגורמים בענף קוראים להתערבות ממשלתית. "המחיר שאנחנו משלמים לא מוצדק, הממשלה יכולה להעמיד חברות ישראליות במקום. יש במדינה הזו רשות תחרות", אמר גורם בכיר בענף לגלובס.

זה אולי נראה רחוק, אבל בתקופת הקורונה פרסם משרד התחבורה מכרזים לטיסות ייעודיות להחזרת ישראלים מחו"ל, ובהם נקבעו מחירי גג שהחברות לא יכלו לחצות אותם. גם עם פרוץ המשבר המחודש, לאחר ירי הטילים, בכירי משרד התחבורה איימו להגביל את מחירי הטיסות יחד עם שר הכלכלה, אבל למרות שהיה לכך כבר תקדים בעבר, לא נעשתה פעולה כזו.

שרת התחבורה מירי רגב ושר הכלכלה ניר ברקת כינסו את חברות התעופה הישראליות והודו להן על פעילותן. החברות מצדן אף נקבו במחירי מקסימום שהעמידו לעצמן, כנראה כדי לדחות ולעכב רגולציה שתכפה עליהן ולהפחית במעט את הביקורת הציבורית. עם זאת, גורמים בענף מדגישים כי זו אפילו לא מחווה כשמדובר במערכת יחסים בין החברות לרגולטור.

עוד כתבות

איך בני 80 שומרים על מוח צעיר / צילום: Shutterstock

במכון ויצמן עשו מחקר ענק על הזדקנות, והממצאים מפתיעים

פרופ' מרסל משולם מאוניברסיטת נורת'ווסטרן חקר במשך שנים אלצהיימר ואז החליט לשנות כיוון ולחקור דווקא את הסוד של הסופר־אייג'רים ● פרופ' אורי אלון ממכון ויצמן חיפש את "צוק ההזדקנות" של נשים והופתע בעצמו מהממצאים ● ופרופ' ודים גלדישב, מבית החולים של הרווארד, גילה מה קורה כשמחברים בין איברים של עכבר צעיר ועכבר זקן ● שלושה חוקרי הזדקנות מספרים לגלובס על הממצאים המטלטלים והמשמעות שלהם לעתיד, וגם עונים על השאלה איך אפשר להאט הזדקנות כבר היום

סבסוד משכנתאות הוא ''הנזק לתדמיתנו ומעמדנו'' / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל מגיב בחריפות על ההצעה לסבסוד משכנתאות: "הנזק לתדמיתנו ומעמדנו – עצום"

הערב מעלה יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' אבי שמחון, הצעה לסבסד את תשלומי המשכנתאות לציבור ולממן את המהלך שעלותו כ-3 מיליארד שקלים באמצעות היטל על רווחי הבנקים ● בנק ישראל: "ההצעה נטולת כל הגיון כלכלי"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות קלות בנעילה בתל אביב; הבורסה זינקה ב-3% השבוע לשיאים חדשים

מדד ת"א 35 ננעל ללא שינוי ● הבורסה עלתה אתמול לשיאים חדשים, השקל התחזק וחצה רף חדש מול הדולר ● נייס עקפה את תחזיות האנליסטים בדוחות הרבעון השלישי, העלתה מעט את התחזית השנתית ● לאומי פרטנרס רוכשת 10% מחברת הנדל"ן נתנאל גרופ ● מה צפוי במדד המחירים לצרכן שיפורסם בישראל מחר

חיפה מובילה במספר עסקאות הנדל''ן שבוצעו בה ברבעון האחרון / צילום: Shutterstock

מהפך: העיר שמובילה במכירת הדירות, והזינוק של תל אביב

ברבעון השלישי של השנה העיר חיפה קפצה למקום הראשון במספר עסקאות הנדל"ן שבוצעו בה, לאחר שנמכרו בה פי 3 יותר דירות מאשר הרבעון הקודם ● תל אביב הגיעה למקום השני לאחר שרשמה זינוק של 38% במספר העסקאות שבוצעו בה ברבעון הנוכחי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock

הפעם זה יצליח? המדינה נחושה לצמצם את השימוש שלנו במזומן

טיוטת חוק ההסדרים מחזירה את הניסיון להגביל החזקה של מזומן ל־200 אלף שקל בלבד ● מאז שנת 2014 מנסה המדינה לצמצם את השימוש בשטרות כדי לפגוע בהון השחור שמזין גם את ארגוני הפשיעה, אך נבלמה שוב ושוב על ידי המפלגות החרדיות ● מה שונה הפעם, ואיזו יוזמה שנגנזה דווקא הצליחה להשאיר חותם?

ממדאני ודוואג'י בליל הבחירות בניו יורק / צילום: Reuters, Neil Constantine

ללא שרוולים, עם רקמה פלסטינית: מיהי הגברת הראשונה של ניו יורק

ראמה דוואג'י נמנעה מלקחת חלק בקמפיין של בעלה, ראש העיר הנבחר של ניו יורק זוהרן ממדאני ● וזה לא שהיא נמנעת מהפוליטי: האיורים שלה עוסקים בנעשה בעזה ובסוריה, ודרכם היא מאשימה את ישראל ב"פשעי מלחמה" ● זו האישה לצידו של זוהרן ממדאני

''חוברת ההתגוננות האזרחית'' שפורסמה בשבדיה בשנה שעברה כהכנה לציבור למקרה של משבר או מלחמה / צילום: ap, Mimmi Montgomery

בסקנדינביה לוקחים צעד אחורה מהשאיפה ל"חברה ללא מזומנים"

מדינות צפון אירופה, שהובילו את מהפכת התשלומים הדיגיטליים, משנות כיוון בזהירות ● הביטחון הכלכלי והחשש ממתקפות סייבר ומתרחיש של מלחמה אזורית - מחזירים את המזומן למרכז השיח ● במקביל, האיחוד האירופי מגביר רגולציה על עסקאות במזומן לצמצום הון שחור

פרנץ' טוסט בגוטל'ה / צילום: מיכל אורדן

כך הפך יישוב קטן וחינני בישראל לעיירה תוססת עם סודות מקומיים

ארוחות בוקר שמשתרך אליהן תור ארוך, קוראת בקלפים, 3,000 זוגות נעליים מיניאטוריות מכל העולם וחנות קונספט לכלים נדירים ● ביקור באבן יהודה ● חגית אברון תופרת יום

הדמיית פארק טבעון טק / הדמיה: Oilin

כפי שנחשף בגלובס: המדינה תקצה קרקע לקמפוס החדש של אנבידיה בקריית טבעון

שר הבינוי והשיכון חיים כץ מאשר את חשיפת גלובס מאמש, לפיה המדינה תפעל להקצות לענקית השבבים אנבידיה קרקע בפטור ממכרז בקריית טבעון ● לדבריו, הקמפוס יוקם על שטח של 160 אלף מ"ר ויאכלס מעל 8,000 עובדים ● מאנבידיה נמסר: "החברה ממשיכה לבחון את כל החלופות"

אוניות בתעלת סואץ / צילום: שלטונות נמל סואץ

אחרי הכרזת החות'ים על "פתיחת הים האדום": בענף הרכב נערכים לחזרת ההובלה הישירה מהמזרח

בימים האחרונים מתבצעת בדיקה מול יצרניות רכב גדולות מהמזרח על חידוש קווי ההובלה דרך תעלת סואץ, צעד אשר צפוי לחסוך עלויות הובלה של כ־1,000 דולר לרכב ● הערכה: אימוץ תקינת האמירויות יכול לחסוך עד עשרות אלפי שקלים למכונית ● וגם: טסלה מרחיבה נוכחות בישראל, דגם הפרימיום הסיני שבדרך והיונדאי המפוארת שתתחרה במכוניות שרד גרמניות • השבוע בענף הרכב 

הבורסה הגיבה בחיוב ככל שגברו הסיכויים להסכם

הבורסה בת"א מציגה: רווחיות גבוהה כמו של חברת הייטק

על רקע שבירת השיאים של מדדי המניות בת"א, מציגה הבורסה עצמה זינוק אדיר ברווחיה, שכבר עומדים על 34% מההכנסות לעומת פחות מ־7% בשנת 2019 ● העלייה במחזורי המסחר ובתעריפים הובילה לכך שברבעון האחרון לבדו הרוויחה הבורסה יותר מבשנים שלמות בעבר

סיילספורס / צילום: Reuters, Rafael Henrique

סיילספורס רוכשת סטארט־אפ ישראלי בן שנה בכ-100 מיליון דולר

דוטי, שהוקמה ב־2024, פיתחה "מוח ארגוני" מבוסס בינה מלאכותית, שמרכז את כלל הידע הפנים־ארגוני ומנגיש אותו לעובדים בצורה מיידית ומותאמת הקשר ● בסיילספורס ציינו כי שילוב הטכנולוגיה והצוות של דוטי, יחזק את מרכז המחקר ופיתוח ה-AI של החברה בישראל

ליאור סושרד בקמפיין לפרויקט UTOPIA / צילום: אייל נבו

כמה שילם ליאור סושרד על דירה בפרויקט שהוא מקדם בשדה דב?

המנטליסט רכש דירת 3 חדרים בפרויקט שאותו הוא מפרסם בשדה דב - עסקה שבוצעה בנפרד מהתקשרותו ועל פי ההערכות מיועדת להשקעה ● קרן Awz מקנדה תקים מפעל שבבים באשקלון בהשקעה מיידית של 5 מיליארד שקל ● בהאקתון השיקומי של עמותת Restart פותחו פתרונות מותאמים לעשרות פצועי ופצועות צה"ל ● וגם: בתחילת 2026 ייפתח בזכרון יעקב המלון החדש מבית רשת גורדוניה ● אירועים ומינויים

יעל אבירם רוזנפלד / צילום: כפיר זיו

המנהלת שמחליטה מי יקבל משרה באנבידיה: "אני תמיד אומרת - תעזו"

יעל אבירם רוזנפלד, שמובילה את תחום הגיוס של ענקית השבבים בישראל, מגלה מה החברה מחפשת דווקא במועמדים צעירים - ומדוע סקרנות, גמישות ויכולת למידה חשובות יותר מניסיון ● בראיון לגלובס היא מדברת על האיזון בין טכנולוגיה לאנושיות, ועל החוסן שנדרש כדי להחזיק מעמד בעולם שמשתנה כל הזמן

נדל''ן בתל אביב / צילום: Shutterstock

שוק הנדל"ן התל אביבי חזר 4 שנים לאחור

נתוני הלמ"ס מראים כי לא רק שמחירי הדירות יורדים: הציבור מחפש היום דירות זולות ● זאת בעוד שבשוק, במיוחד במרכז הארץ, יש היצע דירות יקרות ● חוסר איזון כזה לא יכול להגמר טוב

איזה אצטדיון כדורגל בארץ הוא היחיד הקרוי על שם אישה? / צילום: Shutterstock

איזה אצטדיון כדורגל בארץ הוא היחיד הקרוי על שם אישה?

כיצד נוהגים האופוסומים להתגונן מטורפים, באיזה שיר של אהוד בנאי מוזכרות כבשים ובמטבח המולקולרי, איך נקראת השיטה להכנת כדורים קטנים ממיצים? ● הטריוויה השבועית

הדמיית פארק טבעון טק / הדמיה: Oilin

הפספוס של חיפה והאתגר הגדול: 6 הערות על המיזם הענק של אנבידיה בקריית טבעון

כפי שנחשף לראשונה בגלובס, אנבידיה תקים ככל הנראה את מיזם הענק שלה בצפון בקריית טבעון ● מה הסיבה שדווקא היא נבחרה, מה עומד מאחורי הפספוס הגדול של חיפה, ואיך ייראו לוחות הזמנים?

מייקל ברי. הפך לנביא זעם

אחרי שהימר נגד פלנטיר ואנבידיה: הצעד המפתיע של מייקל ברי

המשקיע שחזה את המשבר הפיננסי של 2008, הסיר את רישומה של קרן ההון סיכון שלו ברשות ני"ע האמריקאית ● ברי נקלע לעימות חזיתי מול מנכ"ל פלנטיר בשבוע שעבר, לאחר שדווח כי ביצע הימור בהיקף של 912 מיליון דולר נגד החברה ● כעת הוא טוען כי היקף ההימור היה בעצם 9.2 מיליון דולר, וכי הוא בדרך "הלאה לדברים יותר טובים"

סל התרופות / צילום: Shutterstock, Quality Stock Arts

באין שר בריאות, הרכב ועדת סל הבריאות יעלה להצעת מחליטים בממשלה

ההרכב דומה לזה שדן בסל של 2025 ● הועדה צפויה להשלים את עבודתה בתחילת 2026 ● בין התרופות שיבחנו על ידי ועדת הסל השנה נמצאות תרופות לטיפול בסכיזופרניה, אלצהיימר, בסוכרת וכתמיד תרופות לטיפול בסרטן, תרופות לדלקות עור ומעי וחיסונים רבים לצד רבות נוספות

טלטלה בשווקים / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות חדות; טסלה נפלה ב-6.5%, אנבידיה ב-3.5%

נאסד"ק ירד ב-2.3% ● נמשכת מגמת הרוטציה לסקטורים סולידיים ● הביטקוין בשפל, מייקל סיילור: "הביטקוין יהפוך לנכס גדול מזהב עד שנת 2035" ● בשווקים מתמחרים הסתברות של כ־50% בלבד להפחתת ריבית בהחלטה הבאה ● ישראליות: נייס וסלברייט עקפו את הציפיות ברבעון, נקסן איכזבה ● דוחות: סיסקו עקפה את התחזיות, דיסני הציגה חולשה ברשתות הטלוויזיה ובחטיבת הסרטים