גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רגע לפני עונת השיא: שתי ענקיות התעופה שעלולות להביא למשבר בנתב"ג

בחברת התעופה ריינאייר יותר מרמזו כי נמאס להם מהמצב הביטחוני בישראל, וכי הם עלולים להסיט את המטוסים ליעדים אחרים באירופה ● בינתיים גם בקבוצת לופטהנזה מאריכים את הביטולים ומסמנים כיוון לחברות נוספות ● אם לא יחול שינוי, מחירי הטיסות לקיץ ולחגים צפויים להאמיר ● הבשורה הטובה: דלתא חוזרת לנתב"ג ותגדיל בכך את התחרות בקו המבוקש לניו יורק

האיתות המדאיג מענקיות התעופה ריינאייר ולופטהנזה / צילום: Shutterstock
האיתות המדאיג מענקיות התעופה ריינאייר ולופטהנזה / צילום: Shutterstock

מנכ"ל ריינאייר הזכיר לישראלים שהמודל העסקי שלו לא מסתדר עם המלחמה - במיוחד לאחר שטיל חות'י נפל בשטח נמל התעופה בן גוריון. כעת, כשהקיץ כבר בפתח, מרחף סימן שאלה גדול סביב השאלה כיצד ייראה נתב"ג בעונת השיא: האם ניתן לשקם את אמון חברות התעופה הזרות בישראל, והאם יש הסבר לכך שמחירי הטיסות בחברות הישראליות ממשיכים לטפס?

בעלות של כמיליארד שקל: הדרך לנתב"ג עומדת להתקצר ב־10 ק"מ
חברות הלואו קוסט מדירות רגליהן מכאן. מגוון יעדים זולים נמחקים מהמפה

"אני חושב שאנחנו מאבדים סבלנות לישראל ולטיסות לתל אביב, אם הן ימשיכו להיפגע בגלל שיבושי הביטחון", אמר השבוע מייקל או'לירי, מנכ"ל חברת התעופה ריינאייר, אשר הפסיקה את טיסותיה לישראל עד לחודש יוני. "בכנות, היינו מרוויחים יותר משליחת אותם מטוסים למקום אחר באירופה, שם לפחות נוכל למכור את המושבים ללא ההפרעות החוזרות האלה", הוסיף.

מייקל או'לירי, מנכ''ל חברת התעופה ריינאייר / צילום: Reuters, BELGA

הדברים עשויים להיות קשים לאוזן ישראלית, ובעיקר כשהם נשמעים מחברה שישראלים אוהבים במיוחד. בחודשי הקיץ לפני המלחמה, משכה ריינאייר יותר מ־5% מהטסים מישראל (לשם השוואה, כל החברות הישראליות יחד משכו כ־30%) ולמעלה מ־100 אלף טסים מדי חודש.

ריינאייר היא חברת אולטרה־לואו קוסט - מודל עסקי קיצוני של חיסכון, שמטרתו להציע מחירי כרטיסים נמוכים במיוחד. החברות הללו מציעות את המחיר הבסיסי הנמוך ביותר האפשרי, כאשר כמעט כל שירות נוסף כרוך בתשלום נפרד. עם חזרתה לישראל בתחילת אפריל שיווקה ריינאייר כרטיסים לחודש מאי במחירים משתלמים במיוחד, שלעתים הגיעו לפחות מ־50 דולר לטיסה הלוך־חזור.

"החברות רוצות לטוס, אבל מחפשות ביזנס"

ריינאייר הייתה מבין החברות הבולטות ביותר לקידום הטבות לחברות הזרות וקבלת הקלות בפיצוי נוסעים. בינואר האחרון, בדיונים על ההקלות, חשפה החברה כי נאלצה לשלם פיצויים בהיקף של 4 מיליון אירו בעקבות ביטולים.

מקורות בענף מסבירים כי החלטותיהן של חברות תעופה אם לחזור לישראל, כמו דלתא איירליינס האמריקאית, או לדחות אותה באופן משמעותי, כמו ריינאייר, נקבעות במסגרת ניהול סיכונים שהן מבצעות, ולא בעקבות הטבות רגולטוריות מפתות ככל שיהיו. "כמה עשרות דולרים הנחה במסים לא ישכנעו צוותים להגיע לשדה תעופה שנפל בו טיל", מסביר אחד מהם.

גורם בכיר בענף הסביר את הסוגיה בפשטות כואבת: "החברות רוצות לטוס, אבל הן מחפשות ביזנס, ובמסגרתו הן יעדיפו יציבות אפילו על חשבון שורת הרווח. העובדה היא שיש אלטרנטיבות, כי בכל העולם יש חוסר בציוד ביחס לביקושים, וחברה יכולה לבחור להעביר את הפעילות מכאן".

לדבריו, "כל הטבה שיתנו לחברה לא תפתור את בעיית איוש הצוותים לטיסות כשהחברות מתמודדות עם ועדי עובדים ולחצים פוליטיים. החברות מתכוננות לעונת השיא, ואף אחת לא תרצה שהיא תופרע, ותעדיף לעבור אותה ביציבות".

במשרד התחבורה מסבירים כי עיקר השיח עם חברות התעופה מתמקד בסוגיית האיום על נתב"ג בעקבות נפילת הטיל. לטענת המשרד, "על־מנת להסביר את החלטת רשות התעופה האזרחית שרמת הסיכון לא השתנתה, ניתן על־ידינו פירוט מקצועי עמוק וחסר תקדים, כולל עיקרי תחקיר חיל האוויר לאירוע והצעדים שנוקטות מערכת הביטחון ורת"א כדי לשמור רמת ביטחון ובטיחות במרחב האווירי".

השאלה שהפונתה למנכ"ל ריינאייר או'לירי כללה, אגב, לא רק את ישראל אלא גם את אוקראינה. ההשוואה לא צריכה ולא יכולה לעודד איש, אבל תשובת המנכ"ל הייתה שונה לחלוטין. הוא הביע אכזבה מתגובתם של שדות התעופה האוקראינים ואמר: "אם אתם רוצים להתאושש ולבנות מחדש את הכלכלה הזו במהירות רבה, שדות תעופה ריקים הם לא הדרך קדימה", ודרש להוזיל משמעותית את המחירים. בנוגע לישראל התייחס או'לירי אך ורק למצב הביטחוני ולא העלה תלונות נוספות.

הכי הרבה נוסעים באירופה

מבחינת מספר הנוסעים, ריינאייר, הפועלת ב־37 מדינות, היא חברת התעופה הגדולה באירופה. השבוע היא הציגה את דוחותיה השנתיים, לפיהם הטיסה בשנה שהסתיימה ב־31 במרץ 2025 כ־200 מיליון נוסעים - קצת פחות מהיעד שהציבה לעצמה, שעמד על 205 מיליון. לטענת החברה, הסיבה העיקרית לפער הוא עיכוב באספקה הצפויה של מטוסי בואינג.

לצד החמצת יעד הנוסעים, הציגה החברה גם ירידה של 16% בשיעור הרווח השנתי. בחברה תולים את הירידה ברווח בסכסוך שהתקיים בינה לבין אתרי מכירות כרטיסים, שהסירו אותה מהפלטפורמות שלהן. כתוצאה מכך נרשמה ירידה שנתית ממוצעת של 7% במחירי הכרטיסים.

המנכ"ל או'לירי אמר לאחר פרסום הדוחות כי האיומים הגדולים ביותר על צמיחת הרווח בשנה הנוכחית נובעים מהמכסים והתפתחויות גאו־פוליטיות. בנוסף הוא הודיע על תוכנית רכישה עצמית של מניות בשיעור של 750 מיליון אירו.

עם זאת, בחברה מציגים תחזיות אופטימיות להמשך, וגם האנליסטים מרוצים. בדויטשה בנק ובג'יי.פי מורגן העלו את מחיר היעד של מניית ריינאייר והעניקו לה המלצת קנייה. בכך היא זוכה לאמון המשקיעים חרף האתגרים הצפויים. ואולי דווקא על רקע זה, בריינאייר רוצים למזער סיכונים ולהימנע מזעזועים לא צפויים כתוצאה מביטולי טיסות לישראל.

חברה קריטית לשוק הישראלי

החשיבות של ריינאייר מבחינת הטסים הישראליים באה לידי ביטוי בשני אופנים מרכזיים: ראשית, היא מפעילה קווים ליותר מ-־20 יעדים ב־12 מדינות שונות. לחלקם היא אף היחידה שמציעה טיסות ישירות.

שנית, יתרון משמעותי שלה הוא המחירים הנמוכים. במספר יעדים שבהן היא מתחרה מול חברות סדירות, היא מציעה מחירים משמעותית. כך למשל, ניתן למצוא טיסות לערים כמו רומא או וינה לעתים ב־100 דולר לכרטיס הלוך־חזור, ואף פחות.

אם בחברה יחליטו "לאבד סבלנות" ולהסיט את המטוסים מישראל בחודשי הקיץ והחגים, ההשפעות על המחירים עשויות להיות דרמטיות. כעת מבין שלוש חברות הלואו קוסט הזרות, ויזאייר היא היחידה שחזרה לפעילות. באיזי ג'ט לא מפעילים טיסות לישראל כבר מעל שנה, ודחו את החזרה שתוכננה ליוני הקרוב.

בתוך כך, מכה נוספת לטסים הגיעה מכיוונה של קבוצת לופטהנזה, שהודיעה על המשך השעיית הפעילות בישראל עד ל־8 ביוני. זאת לאחר שכבר דחתה מספר פעמים את חזרתה מאז פגיעת הטיל החות'י בנתב"ג. מדובר בקבוצת התעופה המשמעותית והמשפיעה ביותר באירופה, והיא כוללת גם את SWISS, אוסטריאן איירליינס, בריסל איירליינס ויורווינגס. עבור חברות רבות היא מהווה כבנצ'מרק לקבלת החלטות אסטרטגיות מסוג זה.

הבשורה הטובה: דלתא חוזרת

מי שסיפקה בשורה חיובית והודיעה על חזרה לישראל היא חברת דלתא איירליינס האמריקאית, שמפעילה טיסות בקו תל אביב־ניו יורק. בשתי החברות האחרות בינתיים לא עושים קולות של חזרה. יונייטד דחתה את החזרה בינתיים לאמצע יוני, ובאמריקן איירליינס לא מדברים על חזרה לפני חודש ספטמבר.

"החברה ממשיכה לעקוב אחר ההתפתחויות בזירה הביטחונית ומבצעת הערכות מבצעיות בהתאם להנחיות ביטחוניות ודיווחי מודיעין", נמסר מדלתא. בכך היא מחזקת את התחרות מול אל על ומגדילה את ההיצע בקו המבוקש.

בינתיים, המחירים בחברות התעופה הישראליות, שגרפו רווחי שיא במלחמה כשחברות התעופה הזרות ברחו מכאן, ממשיכים להיות גבוהים, וגורמים בענף קוראים להתערבות ממשלתית. "המחיר שאנחנו משלמים לא מוצדק, הממשלה יכולה להעמיד חברות ישראליות במקום. יש במדינה הזו רשות תחרות", אמר גורם בכיר בענף לגלובס.

זה אולי נראה רחוק, אבל בתקופת הקורונה פרסם משרד התחבורה מכרזים לטיסות ייעודיות להחזרת ישראלים מחו"ל, ובהם נקבעו מחירי גג שהחברות לא יכלו לחצות אותם. גם עם פרוץ המשבר המחודש, לאחר ירי הטילים, בכירי משרד התחבורה איימו להגביל את מחירי הטיסות יחד עם שר הכלכלה, אבל למרות שהיה לכך כבר תקדים בעבר, לא נעשתה פעולה כזו.

שרת התחבורה מירי רגב ושר הכלכלה ניר ברקת כינסו את חברות התעופה הישראליות והודו להן על פעילותן. החברות מצדן אף נקבו במחירי מקסימום שהעמידו לעצמן, כנראה כדי לדחות ולעכב רגולציה שתכפה עליהן ולהפחית במעט את הביקורת הציבורית. עם זאת, גורמים בענף מדגישים כי זו אפילו לא מחווה כשמדובר במערכת יחסים בין החברות לרגולטור.

עוד כתבות

מפעל סוגת בקרית גת / צילום: יח''צ

"הישראלים מעדיפים מותגים ומוכנים לשלם על זה": הנוסחה שהביאה את סוגת לבורסה

כשהיא חמושה בשורה של מותגי מזון שמוכרים בכל בית, נחתה מניית סוגת על שולחנם של המשקיעים בת"א ● עם נתחי שוק משמעותיים במלח, סוכר, אורז ושמן, היא מחפשת להמשיך להתרחב ● ובזמן שהמשקיעים מסתערים, יש מי שחושש מעליות מחירים עתידיות: "יודעים מה קורה לחברה שמנפיקה ורוצה לחלק דיבידנדים"

קרקע חקלאית / צילום: Shutterstock

הקרקע החקלאית הוחזרה למדינה: הסעיף שהפך את העסקאות לחסרות ערך

פסק דין חושף כיצד מצגים מפתים על "הפשרה קרובה" התגלו כעסקה נטולת ערך - בגלל סעיף אחד שהוסתר מהרוכשים

התוואי התת קרקעי ברפיח / צילום: דובר צה''ל

שורדי שבי פנו בדרישה לנתניהו: "תקים ועדת חקירה ממלכתית"

התקיפה שהושהתה בלבנון - והפגישה המדינית הדחופה של נתניהו ● המסר של חמאס לפעילי הארגון לאחר החיסול: "גלו ערנות וזהירות" ●  משרד הפנים של חמאס: אחמד זמזם, קצין במשרד הפנים של חמאס - חוסל בידי חמושים במחנה הפליטים אל-מע'אזי שבמרכז הרצועה ● עדכונים שוטפים

המאמצים לא הניבו את התוצאות המקוות. מנהיגי אירופה באחת משיחותיהם עם נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: ap, Alex Brandon

השבוע שבו ארה"ב לא רק נטשה את אירופה, אלא פנתה נגדה

מסמך מדיניות חדש שפרסמה ארה"ב מכריז כי אירופה "בדרך להכחדה תרבותית" בשל הגירה מוסלמית וכי על וושינגטון לעודד מפלגות ימין ● אחרי שנה של חנופה, אירופה הופתעה לגלות השבוע כי טראמפ רק מגביר את ההתקפות עליה. הקרמלין, מצידו, מברך על המסמך האמריקאי

סידני, אוסטרליה / צילום: ap, Mick Tsikas

ירי המוני בחגיגות חנוכה באוסטרליה: דיווחים על הרוגים ופצועים בסידני

חמושים פתחו באש באירוע הדלקת נרות של הקהילה היהודית בחוף בונדי שבמזרח סידני, כשבמקום משתתפים רבים • המשטרה מסרה שעצרה שני חשודים בירי, דיווחים על הרוגים ופצועים בזירה ● בעקבות האירוע פרצה בהלה, אנשים נמלטו מהמקום, וכוחות רבים של משטרה הגיעו לזירה ● עדת ראייה: "כולם נבהלו ורצו, אמרו לנו שזה בבית חב"ד"

לנה הידי ב''המופקרים''. הגבולות מיטשטשים / צילום: באדיבות נטפליקס

קורט סאטר חוזר להלך על התפר בין פשע להפקרות, הפעם במערב הפרוע

גם ב"מופקרים", הדרמה החדשה של יוצר "ילדי האנרכיה", לא חסרים דם, אלימות ופשע. רק שהפעם הזירה היא המערב הפרוע ● במרכז העלילה ניצבות שתי משפחות יריבות: האחת ענייה ונטולת מעמד, השנייה עשירה ומבוססת, ובחזית עומדות נשים חזקות שמובילות את הסיפור

מבלים בפסטיבל הבירה ''הופי'' / צילום: עידן עטייה

למה בוטל פסטיבל הבירה שעשה לישראל יופי של הסברה?

פסטיבל הבירה הבינלאומי "הופי" נערך בתל אביב 4 שנים, הביא הנה נציגי מבשלות בירה מחו"ל ואף שבר חרמות בזמן המלחמה ● השנה הוא לא יתקיים בשל רגולציה מחמירה: "הדרישה אבסורדית, עלות הבדיקה הנדרשת עולה על שווי הסחורה"

הילה ויסברג ודין שמואל אלמס בשיחה עם פרופ' יוסי מן / צילום: גלעד קוולרציק

למה יורש העצר הסעודי כל כך פוחד מנורמליזציה עם ישראל?

שיחה עם פרופ' יוסי מן, מומחה למפרץ הערבי מאוניברסיטת בר אילן ● על הצפי לכינון היחסים עם סעודיה, הכיוון המתון שאליו היא הולכת, השינויים שחווה הכלכלה והתפקיד הבא שלה בעזה ● היום שאחרי במזרח התיכון, כתבה שלישית בסדרה

הדמייה  פרויקט east&. תחרות קשה / צילום: ויו פוינט

כמעט חצי שנה אחרי טופס 4, רוכשי דירות במגדל בתל אביב עדיין לא מצליחים להביא את הכסף

יזמי פרויקט &East מכרו 271 דירות, אבל מסרו רק 251 מפתחות מאז אישור האכלוס לפני כמעט חצי שנה, בגלל קושי של קונים להשלים את העסקה ● במקביל, אחת מכל חמש דירות בפרויקט עדיין לא מוצאת רוכש ● עוד דוגמה למצבו העגום של שוק הדיור

דירת חדר ליד שוק הכרמל / צילום: דניאל בוזגלו - צימוקי נכסים

בכמה נמכרה דירת חדר בשטח של 15 מ"ר ליד שוק הכרמל בתל אביב?

במרכז תל אביב, ליד שוק הכרמל, נמכרה דירת חדר בשטח של 15 מ"ר, בקומת קרקע, תמורת 800 אלף שקל ● הרוכשים הם זוג מאזור השפלה שרכש את הדירה להשקעה ובכוונתו לשפץ אותה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

נשיא סוריה אל־ג'ולאני / צילום: ap, Mosa'ab Elshamy

שנה אחרי המרד של א-שרע: סוריה מתפוררת ובינתיים יש רק מנצחת אחת

מחליפו של אסד קיבל לידיו מדינה מוכת בעיות: 90% מתחת לקו העוני, מיעוטים שמסרבים להתיישר וטרוריסטים שמתבססים ● טורקיה ניצלה את שעת הכושר לבסס את מקומה במדינה באמצעות הזרמת נשק, כסף וגדודי ג'יהאדיסטים ● כעת היא מכוונת בין היתר לקידוחים במים הכלכליים שלה: "לטורקים יש תוכנית לחנוך בסיסים צבאיים במרכז סוריה, ואם יתאפשר - גם לרדת דרומה"

אמבולנסים בדרך לאוניברסיטת בראון לאחר אירוע הירי / צילום: ap, Mark Stockwell

ארה"ב: הרוגים ופצועים באירוע ירי המוני באוניברסיטת בראון היוקרתית

לפחות 2 הרוגים ועוד 8 פצועים במצב קשה מאוד אך יציב, בתקרית שעדיין מתנהלת • הסטודנטים הונחו להסתגר בכיתות נעולות ולהשאיר טלפונים על שקט • מפקד המשטרה המקומית: "מנהלים מרדף אחר גבר לבוש בשחור" • גורמים רשמיים טענו שהיורה נתפס - וחזרו בהם לאחר מכן

בודקים את המיתוס. על היוונים וחנוכה / צילום: אייל פישר

בחנוכה הבסנו את היוונים? זו לא הייתה ממש תבוסה, ואלה לא היו ממש יוונים

אחת לשבוע המדור "בודקים את המיתוס" יעסוק בעיוותים היסטוריים מפורסמים, מדוע נוצרו, וכיצד הם משפיעים עד ימינו ● והשבוע: אנטיוכוס בכלל לא מלך ביוון, והממלכה שלו לא הסתלקה בגלל החשמונאים

''סיח''. הפופ-אפ יהפוך למסעדה קבועה / צילום: נדב יהלומי

"קולינריה היא היום הדרך להביא אנשים לשטחי מסחר, ויזמי הנדל"ן מבינים את זה"

"רביעיית פלורנטין" היה מתחם עירוני תל אביבי שלא התרומם, עד שאנשי JTLV החליטו להפוך אותו לאתר עלייה לרגל קולינרי ● הם הציעו לאנשים עם סיפור טוב ואוכל טוב נכס לתקופה קצובה ללא שכ"ד, ומעטפת יח"צ ● עסקי האוכל ניערו את המוניטין: "אוכל זה משהו שאנשים מוכנים לנסוע בשבילו"

דירת שלושה חדרים בטלביה, ירושלים / צילום: דוד דוד, רימקס

דירה בשכונת יוקרה בירושלים נמכרה פעמיים בתוך שבועות

הדירה בנויה על קרקעות שהיו שייכות לכנסייה בשכונת טלביה בירושלים, והפער במחירים עומד על מאות אלפי שקלים ● הבתים במתחם הוקמו בין שנות ה-50 לתחילת שנות ה-60 במאה הקודמת. חלקם מבני רכבת וחלקם מבנים רגילים, וכולם בני 4 קומות

מנכ''ל אפל טים קוק. לפי דיווח בבלומברג יעזוב ב–2026 / צילום: ap, Richard Shotwell

האם אפל הולכת בעקבות IBM? השאלות הגדולות בעקבות גל העזיבות

שורת מנהלים בכירים עזבה בשנה האחרונה את אפל במה שנראה כמו חילופי דורות בארגון שמשיל את עורו ● ברקע: הניסיונות הכושלים של ענקית הטכנולוגיה להכות את המתחרים ב-AI, תרבות זהירה מדי שמבריחה טאלנטים והיערכות לסוף עידן המנכ"ל טים קוק ● בריחת מוחות או ניקוי אורוות?

חולי סרטן חיים יותר שנים. אבל המדינה לא ערוכה / צילום: AI

"אולי אם הייתה לי קרחת היו רואים אותי": חולי סרטן חיים יותר שנים. אבל המדינה לא ערוכה לזה

מדע הסרטן והטיפול המתקדם בו הביאו בשורה לחולים, ובישראל כשני שלישים מהם זוכים לחיות יותר משנה מרגע הגילוי ● אלא שבפועל נוצר פה פסיפס מורכב של אנשים, עם צרכים שונים ומשתנים, שמערכות התמיכה לא יודעות לעכל: ממימון תרופות, דרך מענה בקהילה ועד הניסיון להשתלב בשגרה ובעבודה ● כרגע אין תוכנית לאומית ו"החולים החדשים" נופלים בין הכיסאות

אילוסטרציה: shutterstock

שתי המניות שמדאיגות את וול סטריט, ואיך זה ישפיע היום על ת"א?

לאחר שבוע שיא נוסף בבורסה בתל אביב, המסחר צפוי להיפתח היום בצל סגירה מעורבת בוול סטריט ● בעוד דאו ג'ונס ו-S&P 500 עלו לשיאים חדשים, נאסד"ק נחלש עקב האכזבה מדוחות אורקל וירידה במניות ה-AI • מניות דואליות, ובראשן טאואר, נובה וקמטק, יחזרו למסחר בת"א עם פערי ארביטראז' שליליים • ברקע: חדשות מהזירה הגיאופוליטית ופרסום מדד המחירים לצרכן

מפעל של יצרנית הרכב צ'רי בווהו, סין / צילום: Reuters, Xiao Benxiang/VCG

בתעשיות הביטחוניות כבר מודאגים: האם הגיע הזמן לחשוב מחדש על הרכבים הסיניים?

כלי הרכב החכמים תוצרת סין מצוידים במצלמות, חיישנים ומערכות מקושרות לרשת, ומסוגלים לאסוף כמויות עצומות של מידע לאורך זמן ● בעוד שגופי הביטחון בישראל הולכים אחרי ארה"ב ומטילים מגבלות שימוש, כרבע מיליון כלי רכב סיניים כבר נוסעים בכבישי ישראל ● האם אובדן הפרטיות הוא מחיר סביר לנוחות טכנולוגית, או שמא מדובר בסיכון ביטחוני?

איך נקראת סופה טרופית שמתרחשת במזרח התיכון? / צילום: Shutterstock

איך נקראת סופה טרופית שמתרחשת בים התיכון?

היכן נמצא הפארק הלאומי ביג בנד, מיהו האסטרונום הראשון שגילה כי פני הירח אינם חלקים ובאילו מדינות יתקיים המונדיאל ב–2026? ● הטריוויה השבועית