נתח השוק בישראל של כלי רכב מתוצרת סין היה הגדול ביותר / צילום: טלי בוגדנובסקי, צילום: shutterstock
ברבעון הראשון של 2025 נתח השוק בישראל של כלי רכב מתוצרת סין היה הגדול ביותר מבין כל שוקי הרכב המפותחים בעולם. הנתח עמד על כ-25.5% מסך המסירות, והקדים את אוסטרליה, שניצבה במקום השני עם נתח של כ-20% מכלל המסירות; את איחוד האמירויות עם נתח של 14%; ואת ברזיל עם נתח של כ-7%. לשם השוואה, באירופה נתח השוק של כלי הרכב הסיניים בחודשיים הראשונים של 2025 עמד על כ-4.1%, וזאת לאחר עלייה חדה מהשנה שעברה.
● הנחה של אלפי שקלים: מה עומד מאחורי המבצעים בשוק הרכב
● מבחן דרכים | הוא ממוצב כרכב פאר ומתעלם מהתחרות הסינית. האם הוא גם משתלם?
בסוף חודש אפריל 2025 חצה סך המכירות המצטברות של כלי רכב מתוצרת סין בישראל את הרף של 200 אלף יחידות, רובן עלו על הכביש מתחילת 2020.
רוסיה עדיין מובילה בנתח השוק הכולל של מכירות רכב מתוצרת סין בעולם, עם כ-53% מכלל המסירות ב-2025. אולם שוק הרכב הרוסי אינו נחשב "מפותח", בשל הסנקציות המערביות על רוסיה בעקבות המלחמה באוקראינה, שבשלן רוב היצרנים המערביים הפסיקו למכור כלי רכב במדינה.
שינויים בתמהיל היבוא
ישראל מובילה מבין המדינות המפותחות גם במספר מותגי הרכב הסיניים שמשווקים בה. נכון להיום מיוצגים בישראל 21 מותגים סיניים, אם כי חלקם אינם פעילים בשוק בפועל. עד סוף השנה צפויים להיכנס לשוק הישראלי לפחות עוד חמישה מותגי רכב סינים חדשים.

בענף מעריכים כי נתח השוק של כלי הרכב מתוצרת סין עשוי להגיע עד סוף 2025 לכ-30% מסך המסירות. הזינוק נובע בין השאר מהשינוי המואץ בתמהיל היבוא, שמתרחב מכלי רכב חשמליים בלבד (עד 2023) למכירות של רכבי פלאג-אין, רכבי הייבריד ורכבי בנזין, שפונים לשוק רחב יותר.
בשליש הראשון של 2025 החזיקו מותגי רכב סיניים בנתח של כ-92% מפלח רכבי הפלאג-אין בישראל, שתפס נתח של כ-6.1% מכלל מסירות הרכב החדש. חלקם של הסינים בפלח הרכב ההיברידי צמח מפחות מ-1% בשנה שעברה לכ-6.6% השנה. הוא צפוי להמשיך ולגדול עם התרחבות ההיצע בפלח בעקבות כניסת דגמים היברידיים חדשים של MG ו-BAIC בחודשים הקרובים.
בסקירה שהקדישה החודש סוכנות הידיעות הסינית XINHUA לשוק הרכב הישראלי, נכתב כי ברבעון הראשון של 2025 "סין שמרה על מעמדה כספקית הגדולה ביותר של כלי רכב לישראל". כותבי הסקירה מציינים ש"בשנים האחרונות, ככל שהיצרנים הסיניים המשיכו לשפר את התחרותיות שלהם באמינות ותמורה לכסף, נתח השוק שלהם בישראל המשיך להתרחב".
חשמלית עירונית במחיר תחרותי: הקומפקטית של BYD נכנסת לארץ
התחרות בפלח המכוניות העירוניות החשמליות "העממיות" הולכת ומתהדקת. השבוע השיקה חברת "שלמה מוטורס" בישראל את החשמלית העירונית "דולפין SURF" של חברת BYD הסינית. המכונית, שנקראת בסין Seagull, שייכת לקטגוריית הסופר-מיני, עם אורך של 4 מ', רוחב 1.72 מ', גובה 1.59 מ' ובסיס גלגלים באורך 2.5 מ'. יש לה תא מטען בנפח 308 ליטר.

הגרסה האירופית, שמגיעה לישראל, מצוידת במנוע בהספק 88 כ"ס או 156 כ"ס. הסוללה היא בקיבולת 43.2 קילוואט-שעה והטווח הוא עד 322 ק"מ או עד 310 ק"מ בתקן WLTP, בהתאם לגרסה. הסוללה תומכת בטעינה מהירה של עד 85 קילוואט.
תא הנוסעים מצויד בעמדת פיקוד דיגיטלית עם שני מסכים, והאבזור כולל כבר בגרסת הבסיס חישוקי 16 אינץ', מושבים קדמיים חשמליים, ריפוד עור סינתטי, מערך מקיף של מערכות בטיחות אקטיבית ועוד. המחיר נע בין כ-115 אלף שקל ל-124 אלף שקל בהתאם לגרסה.
המחליף של "גיאומטרי C": ג'ילי EX5 החשמלי נחת בארץ
קבוצת יוניון מוטורס השיקה השבוע בישראל את הקרוס-אובר החשמלי ג'ילי EX5, שאמור להחליף את "גיאומטרי C", שהיה בזמנו הדגם החשמלי הנמכר בישראל. הרכב גדול משמעותית מקודמו, עם אורך של 4.61 מ', רוחב 1.9 מ', גובה 1.67 מ' ובסיס גלגלים באורך 2.75 מ'. תא המטען שלו הוא בנפח 461 ליטר.

הוא מגיע עם מנוע חשמלי בהספק 214 ועם סוללה בקיבולת 60.2 קילוואט-שעה. משקל עצמי נמוך יחסית מאפשר לרכב להאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-6.9 שניות. טווח הנסיעה הוא עד 430 ק"מ או עד 410 ק"מ, בהתאם לגרסה. הטעינה היא בקצב של עד 100 קילוואט-שעה.
מערך הפיקוד כולל מסך בגודל 15.4 אינץ' ולוח מחוונים דיגיטלי בגודל 10.25 אינץ', נוסף על תצוגה עילית. האבזור התקני כולל כבר בגרסת הבסיס חישוקי 18 אינץ', מצלמות היקפיות, ריפוד עור סינתטי, מושבים חשמליים קדמיים עם בקרת אקלים ועוד. רמת הגימור הבכירה מוסיפה חישוקי 19 אינץ', דלת תא מטען חשמלית ועוד. לכל הדגמים מערכת בטיחות אקטיבית מקיפה, והרכב זכה לציון של 5 כוכבים במבחן הריסוק של NCAP. המחיר עומד על 162 או 168 אלף שקל בהתאם לגרסה.
בהמשך צפויה להגיע לאירופה ולישראל גם גרסת פלאג-אין של הרכב.
בגלל המכס? הגרסה האמריקאית של יונדאי טוסון ההיברידי בישראל
חברת כלמוביל השיקה השבוע בישראל את הגרסה האמריקאית המוארכת של יונדאי טוסון, עם הנעה היברידית. הרכב, שמיוצר בקוריאה, ארוך ב-13 סנטימטרים מהטוסון הרגיל וניצב על בסיס גלגלים באורך 2.75 מ' - 7.5 סנטימטרים יותר מהדגם הרגיל. נפח תא המטען שלו עומד על 610 ליטר.
הרכב מצויד בהנעה היברידית שמשלבת מנוע 1.6 ליטר טורבו, מנוע חשמלי וסוללה בהספק משולב של 230 כ"ס. צריכת הדלק המשולבת בתקן EPA האמריקאי עומדת על 14.9 ק"מ לליטר. הרכב מגיע לישראל עם הנעה כפולה בלבד ומרווח גחון מוגבה של 21 סנטימטרים. הרכב משווק בארבע רמות גימור במחירים שמתחילים בכ-200 אלף שקל ומגיעים עד 249 אלף שקל.