גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך השתלטה האויבת המושבעת של ארה"ב על כלכלת העתיד

סין ביצעה בעשורים האחרונים קפיצה אדירה בתחומי תובלה ימית, תחבורה חשמלית ואנרגיה נקייה - שלושה ממוקדי הצמיחה המרכזיים של הכלכלה הגלובלית ● השקעה ממושכת בטכנולוגיה הפכה את סין ליצרנית וליצואנית הגדולה בעולם בתחומים אלו, בעוד שארה"ב, שבעבר הובילה אותם, דועכת לתוך עימותים פנימיים וחזונות מיושנים ● כתבה חמישית בסדרה על סין־ארה"ב

מתקנים סולאריים בשנגחאי / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
מתקנים סולאריים בשנגחאי / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

הכותב הוא עורך דין בהשכלתו העוסק ומעורב בטכנולוגיה. מנהל קרן להשקעות במטבעות קריפטוגרפיים, ומתגורר בארה"ב. כותב הספר "A Brief History of Money" ומקליט הפודקסט KanAmerica.com. בטוויטר @ChananSteinhart

ההתפתחות וההתקדמות העצומה בסין מאז תחילת המאה היא לא פחות ממדהימה. בעוד אמריקה הייתה עסוקה בתרבות צריכה חסרת גבולות ממומנת בחוב, במלחמה מיותרת בעיראק ובמריבות פנימיות, סין דבקה באסטרטגיה רב שנתית שנועדה להפכה ממדינה נחשלת למובילה עולמית בטכנולוגיות העתיד. אין דוגמא בולטת לאמור מאשר שהתרחש בתעשיות הבאות, כולן בתחומי הליבה של כלכלת העתיד: תעבורה ימית, תעבורה יבשתית ואנרגיה ירוקה.

כתבה רביעית בסדרה | ארה"ב הלכה ראש בראש עם סין - ושכחה שיש לה נשק סודי
כתבה שלישית בסדרה | טראמפ הולך על פופוליזם, וסין מתמקדת ביעדים כלכליים
כתבה שנייה בסדרה | שום חברה או מדינה לא תוכל להחליף את טייוואן בתחום הייצור הזה
כתבה ראשונה בסדרה | המכה המפתיעה שהפכה את סין למעצמת חדשנות שמאיימת על המערב

את מלחמת העולם השנייה ניצחו בעלות הברית בזכות הכושר התעשייתי העצום של אמריקה שנותר בלתי פגוע והרחק ממטוסי הלופטוואפה. בשנים אלו נבנו באמריקה כ־3,300 אוניות משא שהועמסו בציוד, נשק וחיילים והושטו לאירופה להילחם בגרמניה הנאצית. שמונים שנה מאוחר יותר לא נותר דבר מיכולת זו.

בשנת 2024 לבדה מספנות בסין בנו יותר אוניות משא ומסחר מאשר תעשיית האוניות האמריקאית במצטבר מאז 1945. כיום מייצרת סין יותר ממחצית משוק האוניות העולמי, שעה שארה"ב מייצרת בערך 0.1% ממנו. כך על פי דוח של המרכז הבינלאומי ללימוד אסטרטגיות. "השחיקה ביכולת בניית האוניות של ארה"ב ובנות בריתה יוצרת איום דחוף למוכנות הצבאית, מפחיתה הזדמנויות עסקיות, ותורמת למעמדה של סין ככוח בינלאומי", מסכם הדוח. "סין עברה מטמורפוזה מדהימה בשני העשורים האחרונים משחקנית שולית בשוק האוניות העולמי לשחקנית דומיננטית".

שולטת בשוק רכב העתיד

אך לא רק בים הפכה סין לשחקנית הדומיננטית. גם שוק רכב העתיד, החשמלי, נשלט על ידה. תעשיית הרכב בסין החלה בפיגור גדול לעומת האמריקאית, האירופית והיפנית. מכיוון שכך קיבלה הממשלה הסינית החלטה אסטרטגית - לא להתחרות בתעשיית הרכב הקיימת, אלא להשקיע בפיתוח משהו שהוא חדש לגמרי, רכבים המונעים ע"י מנוע חשמלי.

הסיכון היה גבוה, שכן הרכב החשמלי היה בשלב זה יותר רעיון מאשר משהו ממשי, אבל הפוטנציאל היה מפתה. הרעיון של רכבים חשמליים גם פתר בעיות אחרות שהיו לסין, כמו זיהום האוויר הגדול בעריה ותלותה הגדולה ביבוא נפט.

ב־2001 סין יצאה לדרך והחלה במחקר מדעי שיניח את הבסיס לתעשיית הרכב החשמלי שלה. המאמץ קיבל דחיפה גדולה בשנת 2007, שעה שמהנדס מכוניות בשם וואן גנג, שעבד כמהנדס בחברת אאודי בגרמניה במשך שנים רבות, מונה לשר המדע והטכנולוגיה הסיני. גנג היה מאמין גדול בעתיד הרכב החשמלי ותרם רבות למחויבות, ההשקעה והאסטרטגיה הסינית בעולם הזה. בין 2009 ו־2022 השקיעה ממשלת סין, בסובסידיות והקלות מס, יותר מ־200 מיליארד יואן (29 מיליארד דולר) בחברות שעסקו בפיתוח וייצור מכוניות חשמליות - ואף הוסיפה ותמכה בהזמנות גדולות לתחבורה הציבורית.

כל אלו, ביחד עם צעדים נוספים שננקטו, הפכו את סין לשחקנית העולמית המרכזית הן בייצור והן בשימוש בכלי רכב חשמליים. הסובסידיות שנתנה ממשלת סין לא נועדו רק לחברות סיניות, וגם חברות זרות שהסכימו לפעול בסין יכלו לקבלן. לא רק סבסוד ניתן לחברות כאלו אלא גם שיתוף פעולה וסיוע נמרץ בהקמת פעילותן המקומית. כך עודדה ממשלת סין באופן אקטיבי את טסלה להקים מפעל ענק בשנחאי. הממשלה המחוזית נלחמה בכל בירוקרטיה, כך שבזמן שיא של 12 חודשים הפך מגרש ריק למפעל ענק ופעיל. עד היום מייצרת טסלה כמחצית ממכוניותיה במפעל בשנחאי. נוכחותה של טסלה תרמה לסין לא רק משרות רבות, היא גם הפכה מרכז ידע עצום וגורם מדרבן לחברות המקומיות.

החלק החשוב ביותר ברכב חשמלי הוא הסוללה, המהווה כ־40% מעלות הרכב וכמובן היא גם הגורם המרכזי לטווח הנסיעה והאמינות של הרכב. הסינים השקיעו רבות גם בתחום זה ואף הגיעו להישגים גדולים. כפי שאמר מנכ"ל פורד בראיון מדהים לניו יורק טיימס לפני כמה חודשים: "סין נמצאת שנים לפנינו כאשר מדובר בסוללות לכלי רכב חשמליים… הדרך היחידה שלנו לנסות להתחרות היא לקבל גישה לידע ולקניין הרוחני שלהם, בדיוק כמו שהם היו זקוקים לעזרה מאיתנו לפני 20 שנה".

מלבד הטכנולוגיה, לסינים יתרון קריטי נוסף בתחום הסוללות - היא שולטת ברבים מחומרי הגלם מהם הן מיוצרות - כמו ליתיום, ניקל, קובלט, מגנזיום וגרפיט. סין מזקקת יותר משליש הניקל בעולם, כמחצית מהליתיום והקובלט, כ־90% מהמגנזיום, וכמעט 100% מהגרפיט. השליטה הזו בחומרי הגלם ובמיוחד בטכנולוגיות זיקוקם, הייתה חלק מהאסטרטגיה הסינית לכיבוש התחום, בה התמקדה שנים לפני שמדינות אחרות התחילו להבין את חשיבותם.

שוק כלי הרכב החשמליים גדל בהתמדה. מכ־4% משוק הרכבים העולמי בשנת 2020 ל־18% בשנת 2024 - ואנליסטים וחוקרים מעריכים שעד 2030 הנתון יזנק ל־50% עד 85% ממכירות הרכב בעולם. נכון להיום סין היא היצרנית והיצואנית הגדולה בעולם של כלי רכב החשמליים.

בשנת 2024 גדלו מכירות כלי הרכב החשמליים בעולם בכ־22% בהשוואה לשנה הקודמת, לסך של כ־17 מיליון מכוניות. מסך זה נמכרו בסין כ־11 מיליון, גידול של 36% מהשנה הקודמת. בנוסף ייצאו חברות מסין כ־2.2 מיליון רכבים חשמליים. בארה"ב לעומת זאת נמכרו כ־1.7 מיליון רכבים, גידול של 21% מהשנה הקודמת, כ־40% מהם יובאו מחו"ל - לרבות על ידי פורד־מקסיקו.

מגמות האלו אינן נחלשות. חברות סיניות מגדילות את נוכחותן העולמית דרך שותפויות אסטרטגיות ורכישות, ובונות מותגים עולמיים בתחום העתידי של כלי הרכב החשמליים.

עניין גדול באנרגיה נקייה

כשמדובר בעולם של אנרגיה חלופית, סין היא מרכז דומיננטי. בשנת 2024 נוספו בעולם 597 גיגה־וואט של אנרגיה סולארית, כמות אנרגיה המשמשת כחצי מיליארד משקי בית בשנה. עד 2030, מעריכה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה, מחצית מכלל צריכת החשמל העולמית תבוא ממקורות מתחדשים - מסך זה כ־65% מאנרגיה סולארית. בשנה שעברה כ־55% מהתקנות הפאנלים הסולאריים בעולם היו בסין, לעומת כ־8% בלבד בארה"ב.

לסין עניין גדול באנרגיה נקייה. בעבר הלא רחוק, יותר משלושת רבעי החשמל בסין נוצר משריפת פחם - מקור מזהם ומסוכן. במהלך העשורים האחרונים השקיעה סין עשרות מיליארדי דולרים בפיתוח טכנולוגיות, ידע ויכולת ייצור של פאנלים סולאריים, והיום 10 החברות הגדולות בעולם לציוד ולייצור פאנלים סולאריים הן סיניות.

מקור מרכזי נוסף לאנרגיה ירוקה הן טורבינות הרוח - תחום נוסף שבו סין היא מובילה עולמית. בשנת 2024 יותר מ־60% מכושר ייצור החשמל מרוח מצוי היה בסין, ומתוך חמש היצרניות העולמיות הגדולות של ציוד טורבינות הרוח ארבע הן סיניות, כך לפי דוח של החברה ווד־מקנזי.

מקור שלישי לאנרגיה נקייה הם כורים גרעיניים אזרחיים. כור ראשון כזה חובר לרשת החשמל הסינית בשנת 1991. עד מחצית 2024 עלה מספרם ל־55. נכון לתחילת השנה מספר הכורים שבסין השתווה לאלו שבארה"ב, אף שכושר הייצור בארה"ב כמעט כפול. בסך הכל בעשור האחרון שילשה סין את כוח הייצור הגרעיני שלה, ועד שנת 2035 היא מתכוונת להוסיף עוד 150 תחנות כוח גרעיניות חדשות, שיפיקו 200 גיגה־וואט חשמל - סך השווה לצריכת החשמל של יותר מתריסר ערים בגודל של בייג'ינג. עד 2050 מכוונת סין כי אנרגיה גרעינית תהא מקור ל־15% מייצור החשמל במדינה, אחרי סולאר ורוח.

בשנים האחרונות החל פיתוח של מה שמכונה ה"דור הרביעי" של הכורים הגרעיניים. כורים אלו מקטינים משמעותית את הכמות ובעיקר את אורך הזמן המסוכן של הפסולת הרדיואקטיבית. הכורים מהדור הרביעי גם מגדילים באופן דרמטי, עד פי 100 ואפילו 200, את תפוקת האנרגיה המתקבלת מאותה כמות של דלק גרעיני. לכורים מדור זה גם מספר שיפורים בטיחותיים.

סין מובילה בפיתוח כורים כאלו. אנליסטים מעריכים שהיא מקדימה את ארה"ב ב־10 עד 15 שנה ביכולתה להשיק, ליישם ובעיקר להשמיש בהיקפים גדולים כורים גרעיניים מהדור הרביעי. בין 2008 ל־2023 מספר הפטנטים הסיניים בתחום הגרעין גדל פי עשרה, והיא עתה המובילה העולמית בפטנטים בתחום ההיתוך הגרעיני. סין נמצאת גם במקום הראשון במספר הפרסומים המדעיים בנושא אנרגיה גרעינית, זאת על פי אינדקס המקובל של פרסומים מדעיים. סיכם פרופסור למדעי הגרעין ג'קופו ביונגיוריינו מאוניברסיטת MIT: "סין היא דה־פאקטו המובילה העולמית בטכנולוגיית הגרעין".

בין סולאר, סוללות, רוח וגרעין, תעשיית האנרגיה הנקייה תרמה בשנת 2024 יותר מ־10% לתמ"ג הסיני, סך של כ־13.6 טריליון יואן (1.9 טריליון דולר) של מכירות והשקעות, וכן תרמה כ־3.5% ליצוא, כך על פי אנליזה של מספר גופי מחקר בתחום. אך אנרגיה ירוקה זולה, זמינה ומבוזרת לא חשובה רק לעולם העבר, היא גם גורם קריטי לפיתוח תעשיית הבינה המלאכותית זוללת האנרגיה.

ארה"ב חוזרת אחורה

בינתיים, אמריקה של טראמפ מבקשת לחזור לפחם, אף שהוא מקור אנרגיה מיושן, מזהם ובלתי יעיל שהיה בשימוש נרחב בייצור חשמל בעיקר במאה שעברה (כ־50% מייצור החשמל לעומת 20% כיום). מחקר שנעשה בין 2013 ל־2023 מצא כי זיהום מפחם עולה למערכת הבריאות האמריקאית בין 13-26 מיליארד דולר בשנה - בערך פי עשרה ממה שמשלמים תושבי ארה"ב על כל החשמל שהם צורכים. זאת בנוסף למיליוני מקרים של אסטמה וכ־16 אלף מקרי מוות בשנה.

למרות אלו, בתחילת אפריל חתם הנשיא דונלד טראמפ על ארבע הוראות נשיאותיות שנועדו לעודד ייצור וכריית פחם. הוראות אלו כוללות צעדים להצלת תחנות כוח פחמיות מיושנות שהיו אמורות להיסגר בשנים הבאות.

כך, בעוד סין גם עוסקת בהשקעות אסטרטגיות וכובשת עוד ועוד שיאים בטכנולוגיות העתיד, וכך גם מרחיבה את נוכחותה הבינלאומית ואת מעגלי השפעתה, ארה"ב של טראמפ נלחמת במוסדותיה האקדמיים המובילים, מקצצת במחקר המדעי, שוקעת בהזיות נוסטלגיות של גדולה ומתנתקת מהעולם ומבעלות הברית הקרובות והנאמנות לה ביותר.

עד כמה שקשה להבין או להסביר מדיניות זו, סופה שתהיה לה תוצאה אחת ברורה: האצה דרמטית בהרס מעמדו של הדולר. מתי זה עשוי לקרות ומה תהיה השפעת אירוע דרמטי שכזה על כלכלת ארה"ב והעולם, כמו גם ההשקעות בשוקי ההון האמריקאיים? על כך בכתבה הבאה בסדרה.

עוד כתבות

חדשות הביומד / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, חומרים: שאטרסטוק

החוקרים שפיתחו עדשות מגע שמאפשרות לראות בעיניים עצומות

קבוצת חוקרים בסין פיתחה עדשות מגע "ביוניות" שמאפשרות לראות בחושך וגם בעיניים סגורות ● חברת הפסיכדליה של איתמר גרוטו מגייסת הון מן הציבור ● קמארי פארמה גייסה מיליונים לפיתוח תרופה למחלות עור גנטיות נדירות ● וחברת אלגן תנסה להציל פגים הסובלים מתת-ספיגה של המעי ● השבוע בביומד

שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים / צילום: יוסי זמיר

רשות המסים בונה על 120 מפקחים חדשים שיעזרו לה למלא את הקופה

המלחמה נותנת אותותיה על הכנסות המדינה, והאוצר הגדיל את יעד הגבייה ב־5%, שמוערכים בכ־24 מיליארד שקל ● ברשות המסים מבטיחים שלא להשית את הנטל על כלל האזרחים, אלא לפנות לאפיקים אחרים כגון העמקת הגבייה בתוכנית "חשבוניות ישראל" וטיפול בתיקים שבמחלוקת מול חברות ענק

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

מומחים: איום סמוטריץ' על הבנקים ינתק את המערכת הפיננסית הישראלית מהעולם

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' איים לפעול נגד בנקים שיצייתו לסנקציות אירופיות על מתנחלים ● מומחים מזהירים: לקוחות הזקוקים לשירותים בחו"ל, ובהם העברת כספים וקבלת אשראי, עלולים להיפגע ● במקביל, בנק ישראל דורש מהבנקים למצוא פתרונות, והתביעות של לקוחות שנפגעו נערמות

ארנון פרידמן / צילום: יונתן בלום

"המחיר הריאלי של הדירות ירד ברוב האזורים בארץ"

בשנה האחרונה הוציאה חברת אשטרום מגורים כ־30 פרויקטים לשיווק ● ארנון פרידמן, מנכ"ל החברה, מסביר בראיון לגלובס מדוע החברה מגדילה את הבנייה דווקא עכשיו, מדוע ויתרה על המותג הוותיק "אשדר", ולמה הוא סבור שהמחירים בשדה דב יהיו נמוכים בהרבה מהחזוי

שבבים

המניה זינקה ב-1,600%, והמנכ"ל יקבל אופציות בכמעט 30 מיליון שקל

חברת בדיקות השבבים קווליטאו, שנסחרת בתל אביב לפי 1.4 מיליארד שקל, מבקשת לשדרג את תנאי העסקתו של המנכ"ל יעקב הרשמן, כך שיתאמו את הסטנדרטים של עמק הסיליקון שבו היא פועלת

מפגין מבעיר אש במהלך הפגנה בפרמאונט, קליפורניה, לאחר שסוכנויות הגירה פדרליות ביצעו פעולות במקום / צילום: ap, Eric Thayer

טראמפ משגר את המשמר הלאומי לדכא מהומות רחוב בלוס אנג'לס

הן פרצו ביום שישי בעקבות פשיטות מסיביות של משטרת ההגירה על ריכוזים של מהגרים לא-חוקיים ● יועץ בכיר של הנשיא צייץ: "התקוממות נגד חוקי ארה"ב וריבונותה" ● אפשרות של הידרדרות דומה בערים נוספות עם ריכוזי מהגרים ● הבית הלבן תובע "3,000 מעצרים ביום"

בואנוס איירס, ארגנטינה / צילום: Shutterstock, Armando Oliveira

סער וסמוטריץ' מתגאים "בבשורה אדירה", אבל היא תעלה לנו ביוקר

השרים הודיעו על קידום טיסות ישירות בין ישראל לארגנטינה, אך לפי גורמי המקצוע, מעט נוסעים יטוסו בהן, והמהלך עשוי לייקר טיסות אחרות ומבוקשות - למשל לארה"ב

בניין עיריית תל אביב־יפו / צילום: Shutterstock

מעצרו של בעל השליטה בליאם חריש ביום ההנפקה - חלק מפרשת עזרה ובצרון

מעצרו של אילן מיקנר, מבעלי חברת הבנייה ליאם הנדסה גרופ חריש שהנפיקה אג"ח בשבוע שעבר, הוארך עד מחר ● חשוד בהלבנת הון, עבירות מס, מתן שוחד, מרמה והפרת אמונים בתאגיד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועוד ● גם יזם הנדל"ן יוסי אברהמי נחקר בפרשה, אך שוחרר בתום החקירה

דונלד טראמפ ואילון מאסק. קרע ביחסים / צילום: ap, Brandon Bell

עשרות מיליארדים על הכף: המכה שעסקי מאסק עשויים לספוג

מי יותר חזק - נשיא ארה"ב או האיש העשיר בעולם? התשובה לשאלה הזאת הולכת ומתגבשת בימים אלו מעבר לים, כשהברית בין אילון מאסק לדונלד טראמפ מתנפצת בסכסוך מתוקשר ● המומחים מעריכים כי מאסק מסכן הון עתק ביריבות עם טראמפ, בעיקר בשל הסיכון לרגולציה "נקמנית" שתפגע בעסקי טסלה, ברשת איקס וב־SpaceX ● ובכל זאת, גם מאסק יכול להשיב מלחמה לבית הלבן

כלי רכב חדשים. נוצרה אשליה של ביקושים בענף הרכב בישראל / צילום: Shutterstock

המסירות עולות, אבל השוק לא צומח: כך נוצרה אשליית הביקושים בענף הרכב

נתוני מסירות הרכב של החודשים ינואר-מאי נראים שגרתיים, אך מבט מקרוב מגלה מציאות פחות יציבה ● מלאים סמויים מכבידים על הענף, החדירה הסינית שוברת שיאים, ומותגים שהיו אלמונים עד לאחרונה כובשים את טבלת המסירות ● ואיך קרה שהפלח החשמלי נותר מאחור?

מייסד איטורו יוני אסיא, מנכ''ל ארבה, קובי מרנקו, מאט כהן, מנכ''ל סייברארק / צילום: יח''צ

הישראלית שהשלימה עלייה של 32% מאז ההנפקה, וזאת שנסחרה בתנודתיות חדה

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● סייברארק גייסה 1.1 מיליארד דולר באג"ח להמרה בריבית 0% ● איטורו זינקה בחדות והשלימה עלייה של 32.1% מאז ההנפקה ● וארבה רובוטיקס נסחרה בתנודתיות חדה לאחר שהגישה תשקיף מדף

אושר טובול, מנכ''ל מיטב טרייד / צילום: מיטב טרייד

המיליונרים של מיטב: המניה בשיא, והבכירים נפגשים עם הכסף

לאחר זינוק של כמעט 100% במניית מיטב מתחילת השנה, שורה של בכירים בבית ההשקעות מכרו מניות - ובראשם מנכ"ל זרוע המסחר העצמאי, שמימש מניות במעל 5 מיליון שקל, ומנהל השקעות הגמל והפנסיה

אילון מאסק לצד דונלד טראמפ במהלך מסע הבחירות לנשיאות / צילום: Alex Brandon

האם טראמפ יסתדר בלי הכסף של מאסק בבחירות האמצע בארה"ב?

שינוי הכיוון של אילון מאסק - שתרם לטראמפ 300 מיליון דולר כמעט בבחירות 2024 - מטלטל את המפלגה הרפובליקאית כולה ● העימות הפומבי בינו לנשיא חושף את הסדקים שבין הון לשלטון ומעורר סימני שאלה לגבי עתידה הפוליטי והכלכלי של המפלגה לקראת בחירות האמצע ב-2026

דורון בלשר, מנכ''ל אורמת / צילום: כדיה לוי

המניה בת"א שהוסיפה מיליארד שקל לשווי ביום אחד

חברת האנרגיה הגאותרמית אורמת, בניהולו של דורון בלשר, זינקה היום ב-6.7% ● אורמת היא חברה דואלית, ושווי השוק שלה בבורסת ניו יורק מגיע לכ-4.7 מיליארד דולר

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי נגד חזרת הפועלים הפלסטינים: "חיבלו כאן בפרויקטים"

בשיחה עם משקיעי י.ח דמרי לרגל פרסום הדוחות הכספיים לרבעון הראשון של 2025, אמר בעל השליטה והמנכ"ל יגאל דמרי: "אנחנו צריכים להשתדל לא להיות תלויים בפלסטינים" ● לדבריו, "כשעבדנו עם הפועלים הפלסטינים, היו הרבה מאוד חבלות בהרבה פרויקטים. מה לעשות? הם לא אוהבים אותנו"

מייסדי למונייד, דניאל שרייבר ושי וינינגר / צילום: דור מלכה

חברת הביטוח הדיגיטלי שכבר שווה יותר ממגדל ומכלל

חברת למונייד מתקרבת לשווי של 3 מיליארד דולר, אך מתקשה לשמור על יציבות בשל החיבה היתרה של השורטיסטים למניה ● נשיא החברה, שי וינינגר: "השוק מתחיל להאמין בסיפור שלנו"

איך להתגבר על הפחד בתקופה תנודתית בשווקים / צילום: Shutterstock

איך להתגבר על הפחד ולהיכנס חזרה לשוק מניות תנודתי ולא צפוי

שוק המניות האמריקאי כיום גורם לרבים מהמשקיעים לרצות לצרוח, או לרדת מרכבת ההרים ולחכות בצד הדרך עד שתחזור למסלול ● זה דורש יכולת תזמון שוק שלרבים אין סיכוי לאמץ ● איך בכל זאת מתגברים על ה־FOGI - הפחד מכניסה לשוק

שר התקשורת שלמה קרעי / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

נגד משרד המשפטים ובלי חוות־דעת מקצועית, קרעי ממשיך ברפורמת השידורים

ועדת השרים אישרה בשנית את רפורמת התקשורת של שלמה קרעי, למרות התנגדות משרד המשפטים והיעדר חוות־דעת מחויבת מהרגולטור - תוך דילוג על שלבים שנדרשים עפ"י חוק ● גורמים מקצועיים מזהירים: החוק לא בשל ועלול לאפשר השפעה מסוכנת על החדשות והמדיה ● ממשרד התקשורת נמסר: "תהליך ההיוועצות עם רשות האסדרה נמצא בעיצומו"

יעקב אטרקצ'י, בעל השליטה באאורה / צילום: תמר מצפי

מי ירוויח מהזזת קברים: מה עומד מאחורי האלימות מול ביתו של אטרקצ'י

בעל השליטה ומנכ"ל אאורה תגבר את השמירה סביב ביתו בשל התפרעות של פלג חרדי קיצוני, בעקבות מציאת קברים באתר בנייה ביהוד ● אטרקצ'י: "מעדיף לשלם מיליונים אבטחה ולא פרוטקשן"

אריה פרשקובסקי / איור: גיל ג'יבלי

עם 1,600 דירות בקנה והסדר חוב מאחוריו, הוא חוזר לבורסה

אריה פרשקובסקי גרופ תשעבד לאג"ח קרקע בראשון לציון בשווי גבוה מהיקף הגיוס ● מהתשקיף עולה כי החברה מכרה פנטהאוז בנווה צדק ב-50 מיליון שקל ● בעבר נדרש הבעלים - שקרוביו מחזיקים בענקית הנדל"ן פרשקובסקי - להסדר חוב בדירקט קפיטל שפעלה במזרח אירופה