גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך השתלטה האויבת המושבעת של ארה"ב על כלכלת העתיד

סין ביצעה בעשורים האחרונים קפיצה אדירה בתחומי תובלה ימית, תחבורה חשמלית ואנרגיה נקייה - שלושה ממוקדי הצמיחה המרכזיים של הכלכלה הגלובלית ● השקעה ממושכת בטכנולוגיה הפכה את סין ליצרנית וליצואנית הגדולה בעולם בתחומים אלו, בעוד שארה"ב, שבעבר הובילה אותם, דועכת לתוך עימותים פנימיים וחזונות מיושנים ● כתבה חמישית בסדרה על סין־ארה"ב

מתקנים סולאריים בשנגחאי / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
מתקנים סולאריים בשנגחאי / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

הכותב הוא עורך דין בהשכלתו העוסק ומעורב בטכנולוגיה. מנהל קרן להשקעות במטבעות קריפטוגרפיים, ומתגורר בארה"ב. כותב הספר "A Brief History of Money" ומקליט הפודקסט KanAmerica.com. בטוויטר @ChananSteinhart

ההתפתחות וההתקדמות העצומה בסין מאז תחילת המאה היא לא פחות ממדהימה. בעוד אמריקה הייתה עסוקה בתרבות צריכה חסרת גבולות ממומנת בחוב, במלחמה מיותרת בעיראק ובמריבות פנימיות, סין דבקה באסטרטגיה רב שנתית שנועדה להפכה ממדינה נחשלת למובילה עולמית בטכנולוגיות העתיד. אין דוגמא בולטת לאמור מאשר שהתרחש בתעשיות הבאות, כולן בתחומי הליבה של כלכלת העתיד: תעבורה ימית, תעבורה יבשתית ואנרגיה ירוקה.

כתבה רביעית בסדרה | ארה"ב הלכה ראש בראש עם סין - ושכחה שיש לה נשק סודי
כתבה שלישית בסדרה | טראמפ הולך על פופוליזם, וסין מתמקדת ביעדים כלכליים
כתבה שנייה בסדרה | שום חברה או מדינה לא תוכל להחליף את טייוואן בתחום הייצור הזה
כתבה ראשונה בסדרה | המכה המפתיעה שהפכה את סין למעצמת חדשנות שמאיימת על המערב

את מלחמת העולם השנייה ניצחו בעלות הברית בזכות הכושר התעשייתי העצום של אמריקה שנותר בלתי פגוע והרחק ממטוסי הלופטוואפה. בשנים אלו נבנו באמריקה כ־3,300 אוניות משא שהועמסו בציוד, נשק וחיילים והושטו לאירופה להילחם בגרמניה הנאצית. שמונים שנה מאוחר יותר לא נותר דבר מיכולת זו.

בשנת 2024 לבדה מספנות בסין בנו יותר אוניות משא ומסחר מאשר תעשיית האוניות האמריקאית במצטבר מאז 1945. כיום מייצרת סין יותר ממחצית משוק האוניות העולמי, שעה שארה"ב מייצרת בערך 0.1% ממנו. כך על פי דוח של המרכז הבינלאומי ללימוד אסטרטגיות. "השחיקה ביכולת בניית האוניות של ארה"ב ובנות בריתה יוצרת איום דחוף למוכנות הצבאית, מפחיתה הזדמנויות עסקיות, ותורמת למעמדה של סין ככוח בינלאומי", מסכם הדוח. "סין עברה מטמורפוזה מדהימה בשני העשורים האחרונים משחקנית שולית בשוק האוניות העולמי לשחקנית דומיננטית".

שולטת בשוק רכב העתיד

אך לא רק בים הפכה סין לשחקנית הדומיננטית. גם שוק רכב העתיד, החשמלי, נשלט על ידה. תעשיית הרכב בסין החלה בפיגור גדול לעומת האמריקאית, האירופית והיפנית. מכיוון שכך קיבלה הממשלה הסינית החלטה אסטרטגית - לא להתחרות בתעשיית הרכב הקיימת, אלא להשקיע בפיתוח משהו שהוא חדש לגמרי, רכבים המונעים ע"י מנוע חשמלי.

הסיכון היה גבוה, שכן הרכב החשמלי היה בשלב זה יותר רעיון מאשר משהו ממשי, אבל הפוטנציאל היה מפתה. הרעיון של רכבים חשמליים גם פתר בעיות אחרות שהיו לסין, כמו זיהום האוויר הגדול בעריה ותלותה הגדולה ביבוא נפט.

ב־2001 סין יצאה לדרך והחלה במחקר מדעי שיניח את הבסיס לתעשיית הרכב החשמלי שלה. המאמץ קיבל דחיפה גדולה בשנת 2007, שעה שמהנדס מכוניות בשם וואן גנג, שעבד כמהנדס בחברת אאודי בגרמניה במשך שנים רבות, מונה לשר המדע והטכנולוגיה הסיני. גנג היה מאמין גדול בעתיד הרכב החשמלי ותרם רבות למחויבות, ההשקעה והאסטרטגיה הסינית בעולם הזה. בין 2009 ו־2022 השקיעה ממשלת סין, בסובסידיות והקלות מס, יותר מ־200 מיליארד יואן (29 מיליארד דולר) בחברות שעסקו בפיתוח וייצור מכוניות חשמליות - ואף הוסיפה ותמכה בהזמנות גדולות לתחבורה הציבורית.

כל אלו, ביחד עם צעדים נוספים שננקטו, הפכו את סין לשחקנית העולמית המרכזית הן בייצור והן בשימוש בכלי רכב חשמליים. הסובסידיות שנתנה ממשלת סין לא נועדו רק לחברות סיניות, וגם חברות זרות שהסכימו לפעול בסין יכלו לקבלן. לא רק סבסוד ניתן לחברות כאלו אלא גם שיתוף פעולה וסיוע נמרץ בהקמת פעילותן המקומית. כך עודדה ממשלת סין באופן אקטיבי את טסלה להקים מפעל ענק בשנחאי. הממשלה המחוזית נלחמה בכל בירוקרטיה, כך שבזמן שיא של 12 חודשים הפך מגרש ריק למפעל ענק ופעיל. עד היום מייצרת טסלה כמחצית ממכוניותיה במפעל בשנחאי. נוכחותה של טסלה תרמה לסין לא רק משרות רבות, היא גם הפכה מרכז ידע עצום וגורם מדרבן לחברות המקומיות.

החלק החשוב ביותר ברכב חשמלי הוא הסוללה, המהווה כ־40% מעלות הרכב וכמובן היא גם הגורם המרכזי לטווח הנסיעה והאמינות של הרכב. הסינים השקיעו רבות גם בתחום זה ואף הגיעו להישגים גדולים. כפי שאמר מנכ"ל פורד בראיון מדהים לניו יורק טיימס לפני כמה חודשים: "סין נמצאת שנים לפנינו כאשר מדובר בסוללות לכלי רכב חשמליים… הדרך היחידה שלנו לנסות להתחרות היא לקבל גישה לידע ולקניין הרוחני שלהם, בדיוק כמו שהם היו זקוקים לעזרה מאיתנו לפני 20 שנה".

מלבד הטכנולוגיה, לסינים יתרון קריטי נוסף בתחום הסוללות - היא שולטת ברבים מחומרי הגלם מהם הן מיוצרות - כמו ליתיום, ניקל, קובלט, מגנזיום וגרפיט. סין מזקקת יותר משליש הניקל בעולם, כמחצית מהליתיום והקובלט, כ־90% מהמגנזיום, וכמעט 100% מהגרפיט. השליטה הזו בחומרי הגלם ובמיוחד בטכנולוגיות זיקוקם, הייתה חלק מהאסטרטגיה הסינית לכיבוש התחום, בה התמקדה שנים לפני שמדינות אחרות התחילו להבין את חשיבותם.

שוק כלי הרכב החשמליים גדל בהתמדה. מכ־4% משוק הרכבים העולמי בשנת 2020 ל־18% בשנת 2024 - ואנליסטים וחוקרים מעריכים שעד 2030 הנתון יזנק ל־50% עד 85% ממכירות הרכב בעולם. נכון להיום סין היא היצרנית והיצואנית הגדולה בעולם של כלי רכב החשמליים.

בשנת 2024 גדלו מכירות כלי הרכב החשמליים בעולם בכ־22% בהשוואה לשנה הקודמת, לסך של כ־17 מיליון מכוניות. מסך זה נמכרו בסין כ־11 מיליון, גידול של 36% מהשנה הקודמת. בנוסף ייצאו חברות מסין כ־2.2 מיליון רכבים חשמליים. בארה"ב לעומת זאת נמכרו כ־1.7 מיליון רכבים, גידול של 21% מהשנה הקודמת, כ־40% מהם יובאו מחו"ל - לרבות על ידי פורד־מקסיקו.

מגמות האלו אינן נחלשות. חברות סיניות מגדילות את נוכחותן העולמית דרך שותפויות אסטרטגיות ורכישות, ובונות מותגים עולמיים בתחום העתידי של כלי הרכב החשמליים.

עניין גדול באנרגיה נקייה

כשמדובר בעולם של אנרגיה חלופית, סין היא מרכז דומיננטי. בשנת 2024 נוספו בעולם 597 גיגה־וואט של אנרגיה סולארית, כמות אנרגיה המשמשת כחצי מיליארד משקי בית בשנה. עד 2030, מעריכה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה, מחצית מכלל צריכת החשמל העולמית תבוא ממקורות מתחדשים - מסך זה כ־65% מאנרגיה סולארית. בשנה שעברה כ־55% מהתקנות הפאנלים הסולאריים בעולם היו בסין, לעומת כ־8% בלבד בארה"ב.

לסין עניין גדול באנרגיה נקייה. בעבר הלא רחוק, יותר משלושת רבעי החשמל בסין נוצר משריפת פחם - מקור מזהם ומסוכן. במהלך העשורים האחרונים השקיעה סין עשרות מיליארדי דולרים בפיתוח טכנולוגיות, ידע ויכולת ייצור של פאנלים סולאריים, והיום 10 החברות הגדולות בעולם לציוד ולייצור פאנלים סולאריים הן סיניות.

מקור מרכזי נוסף לאנרגיה ירוקה הן טורבינות הרוח - תחום נוסף שבו סין היא מובילה עולמית. בשנת 2024 יותר מ־60% מכושר ייצור החשמל מרוח מצוי היה בסין, ומתוך חמש היצרניות העולמיות הגדולות של ציוד טורבינות הרוח ארבע הן סיניות, כך לפי דוח של החברה ווד־מקנזי.

מקור שלישי לאנרגיה נקייה הם כורים גרעיניים אזרחיים. כור ראשון כזה חובר לרשת החשמל הסינית בשנת 1991. עד מחצית 2024 עלה מספרם ל־55. נכון לתחילת השנה מספר הכורים שבסין השתווה לאלו שבארה"ב, אף שכושר הייצור בארה"ב כמעט כפול. בסך הכל בעשור האחרון שילשה סין את כוח הייצור הגרעיני שלה, ועד שנת 2035 היא מתכוונת להוסיף עוד 150 תחנות כוח גרעיניות חדשות, שיפיקו 200 גיגה־וואט חשמל - סך השווה לצריכת החשמל של יותר מתריסר ערים בגודל של בייג'ינג. עד 2050 מכוונת סין כי אנרגיה גרעינית תהא מקור ל־15% מייצור החשמל במדינה, אחרי סולאר ורוח.

בשנים האחרונות החל פיתוח של מה שמכונה ה"דור הרביעי" של הכורים הגרעיניים. כורים אלו מקטינים משמעותית את הכמות ובעיקר את אורך הזמן המסוכן של הפסולת הרדיואקטיבית. הכורים מהדור הרביעי גם מגדילים באופן דרמטי, עד פי 100 ואפילו 200, את תפוקת האנרגיה המתקבלת מאותה כמות של דלק גרעיני. לכורים מדור זה גם מספר שיפורים בטיחותיים.

סין מובילה בפיתוח כורים כאלו. אנליסטים מעריכים שהיא מקדימה את ארה"ב ב־10 עד 15 שנה ביכולתה להשיק, ליישם ובעיקר להשמיש בהיקפים גדולים כורים גרעיניים מהדור הרביעי. בין 2008 ל־2023 מספר הפטנטים הסיניים בתחום הגרעין גדל פי עשרה, והיא עתה המובילה העולמית בפטנטים בתחום ההיתוך הגרעיני. סין נמצאת גם במקום הראשון במספר הפרסומים המדעיים בנושא אנרגיה גרעינית, זאת על פי אינדקס המקובל של פרסומים מדעיים. סיכם פרופסור למדעי הגרעין ג'קופו ביונגיוריינו מאוניברסיטת MIT: "סין היא דה־פאקטו המובילה העולמית בטכנולוגיית הגרעין".

בין סולאר, סוללות, רוח וגרעין, תעשיית האנרגיה הנקייה תרמה בשנת 2024 יותר מ־10% לתמ"ג הסיני, סך של כ־13.6 טריליון יואן (1.9 טריליון דולר) של מכירות והשקעות, וכן תרמה כ־3.5% ליצוא, כך על פי אנליזה של מספר גופי מחקר בתחום. אך אנרגיה ירוקה זולה, זמינה ומבוזרת לא חשובה רק לעולם העבר, היא גם גורם קריטי לפיתוח תעשיית הבינה המלאכותית זוללת האנרגיה.

ארה"ב חוזרת אחורה

בינתיים, אמריקה של טראמפ מבקשת לחזור לפחם, אף שהוא מקור אנרגיה מיושן, מזהם ובלתי יעיל שהיה בשימוש נרחב בייצור חשמל בעיקר במאה שעברה (כ־50% מייצור החשמל לעומת 20% כיום). מחקר שנעשה בין 2013 ל־2023 מצא כי זיהום מפחם עולה למערכת הבריאות האמריקאית בין 13-26 מיליארד דולר בשנה - בערך פי עשרה ממה שמשלמים תושבי ארה"ב על כל החשמל שהם צורכים. זאת בנוסף למיליוני מקרים של אסטמה וכ־16 אלף מקרי מוות בשנה.

למרות אלו, בתחילת אפריל חתם הנשיא דונלד טראמפ על ארבע הוראות נשיאותיות שנועדו לעודד ייצור וכריית פחם. הוראות אלו כוללות צעדים להצלת תחנות כוח פחמיות מיושנות שהיו אמורות להיסגר בשנים הבאות.

כך, בעוד סין גם עוסקת בהשקעות אסטרטגיות וכובשת עוד ועוד שיאים בטכנולוגיות העתיד, וכך גם מרחיבה את נוכחותה הבינלאומית ואת מעגלי השפעתה, ארה"ב של טראמפ נלחמת במוסדותיה האקדמיים המובילים, מקצצת במחקר המדעי, שוקעת בהזיות נוסטלגיות של גדולה ומתנתקת מהעולם ומבעלות הברית הקרובות והנאמנות לה ביותר.

עד כמה שקשה להבין או להסביר מדיניות זו, סופה שתהיה לה תוצאה אחת ברורה: האצה דרמטית בהרס מעמדו של הדולר. מתי זה עשוי לקרות ומה תהיה השפעת אירוע דרמטי שכזה על כלכלת ארה"ב והעולם, כמו גם ההשקעות בשוקי ההון האמריקאיים? על כך בכתבה הבאה בסדרה.

עוד כתבות

סיכום חודש ספטמבר בתעשיית הקרנות / צילום: Unsplash

סיום המלחמה החזיר את הישראלים לבורסה בת"א: גיוסים של 2.7 מיליארד שקל בקרנות

אחרי חודשיים בהן נרשמה זליגה משמעותית של כספים מהקרנות המשקיעות בבורסה המקומית אל מעבר לים, המשקיעים הישראלים בקרנות חזרו באוקטובר לשוק המקומי ● לראשונה מזה 7 חודשים פדיונות בכוכבת של התעשייה – הקרנות הכספיות

פטריות של חברת מרינה / צילום: עינת לברון

חברת מרינה פטריות רוצה להנפיק בבורסת ת"א לפי שווי של מיליארד שקל

בימים אלה שוקדת חברת מרינה פטריות על הכנת תשקיף על בסיס דוחות הרבעון השלישי, מתוך מטרה להנפיק אותה לקראת פברואר 2026 ● ההערכות בשוק הן שטיוטה פומבית ראשונה של התשקיף צפויה עשויה להתפרסם עוד לפני סוף השנה הנוכחית

למרות הלחצים מטראמפ, הנסיך הסעודי לא צפוי להכיר בישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: שנה לאחר הפסקת האש בין חיזבאללה לישראל: ארגון הטרור מתחזק, ובישראל מאיימים בעימות; טראמפ רוצה לכונן יחסים בין הסעודים לישראל - בסעודיה מתנים זאת בהכרה בפלסטינים; ואיראן ופקיסטן מתקרבות ומשנות את האזור • כותרות העיתונים בעולם 

אסדת כריש / צילום: איל יצהר

בעלות מוערכת של מאות מיליוני דולרים: אנרג'יאן תקים צינור גז למדינה חדשה

אנרג'יאן מתכננת להקים צינור שיחבר את אסדת כריש למתקן ייצור חשמל של קבוצת Cyfield בלרנקה ● המהלך מותנה באישור הממשלה המקומית ועשוי לשבור את מונופול היבוא שלה, ואם יאושר, תהפוך קפריסין ליעד יצוא הגז השלישי של ישראל

מתחת לרדאר: המדינה שמהדקת את הלחץ על יצוא ביטחוני לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: חברות ביטחוניות באוסטרליה מעידות כי יש הגבלות חדשות על יצוא לישראל, ישראל לא הצליחה להתקרב למנהיג המורדים החות'ים עבד אל־מלכ אל־חות'י ואיך ישראל תושפע אם זוהרן ממדאני ייבחר לראש עיריית ניו יורק  ● כותרות העיתונים בעולם 

מטוסי אל על / צילום: עידו וכטל

יו"ר אל על הופך גם לבעל מניות משמעותי בחברה. כמה הוא יחזיק?

עמיקם בן צבי יקבל 15% ממניות כנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג באל על ● עפ"י הדיווח של החברה לבורסה, ההסכם עם הבעלים, קני ואלי רוזנברג, נחתם בשבוע שעבר וצפוי לצאת לפועל לאחר קבלת האישורים הרגולטוריים

יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: דוברות ההסתדרות

הפשיטה הנרחבת, העצורים והחשדות: כל מה שניתן לומר על פרשת השחיתות בהסתדרות

בשל חשד לעבירות שחיתות והפרת אמונים: המשטרה עצרה הבוקר בכירים במשק ובמישור המוניציפלי • בין המעורבים - יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד • החקירה נגד החשודים המרכזיים התנהלה בשנתיים האחרונות באופן סמוי, וכעת מאות נחקרים צפויים להיחקר

מימין: אבישי אברהמי, ריצ'רד פרנסיס, לירון אייזנמן / צילום: אלן צצקין, אלעד מלכה, ברצי גולדבלט

הישראלית שקפצה בעקבות שיתוף פעולה עם פייפאל, וזו שצנחה בשיעור דו־ספרתי

במדור השבועי של גלובס, בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך סוף השבוע ● מניית פלטפורמת בניית האתרים Wix קפצה בכ-7% בעקבות שיתוף פעולה עם ענקית התשלומים פייפאל ● טבע צברה מומנטום חיובי לקראת פרסום הדוחות השבוע ● וסיליקום נפלה ב-10% לאחר פרסום הדוחות

משרד האוצר בירושלים / צילום: Shutterstock

כדי לעודד השקעה בהייטק: משרד האוצר מעניק הטבות מס מפליגות לקרנות הישראליות

במסיבת עיתונאים שנערכה היום, עדכן משרד האוצר ברפורמת הפחתת המס על קרנות ההשקעה בהייטק ● בין היתר: הורדה משמעותית במס על דמי הצלחה, הטבה להייטקיסטים השוהים בחו"ל וגם הקלה לחברות בינלאומיות שמעוניינות לרכוש חברות ישראליות ● ברקע: ירידה של 80% בהשקעות בהון סיכון הישראלי

שינויים בתקציב / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

בימים אלה ממש הכנסת מעבירה מיליארדי שקלים. למה?

הכנסת מעבירה כספים מיד ליד והרוחות מתלהטות - אבל למה זה בכלל קורה? ● העיניים נשואות לתקציב המדינה, אבל בסוף השנה הוא בדרך כלל נראה שונה מאוד ● המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

לוגו ביט / צילום: יח''צ

הקרב על הפקדונות: ביט תיתן ריבית 4%, אבל יש כוכבית חשובה

ביט מציעה ללקוחות להפקיד כסף באותם כיסי חיסכון כך שיצבור ריבית בפיקדונות ייעודיים ● הסכום המקסימלי להפקדה הינו 20,000 שקל, לאחר שלושה חודשים, הקרן והריבית ייפרעו אוטומטית

סם אלטמן / צילום: ap, Kevin Wolf

סם אלטמן כנראה לא יהיה המרוויח הגדול מהנפקת טריליון הדולר. אז מי כן יהנו?

בסוף השבוע האחרון, דיווחים ברחבי העולם ניסו לחזות איך הולכת להיראות הנפקת OpenAI, שמתוכננת לפי שווי של כטריליון דולר ● אבל יש עוד דרך ארוכה עד ההנפקה, ובינתיים סם אלטמן יצטרך להוכיח שהוא יודע להרוויח כסף מהעסק הכי מדובר בעולם ● ומי הנהנית העיקרית?

בית שמש / הדמיה: olin

מהחרדים עד הירוקים: מתנגדים מכל כיוון לתוכנית לשכונה חדשה בבית שמש

הוועדה המחוזית ירושלים דנה במשך 11 שעות באלפי התנגדויות לתוכנית להקמת 2,600 יחידות דיור בבית שמש ● מעבר להרס השטחים הפתוחים ולאופי הבנייה, המתנגדים חוששים שמשרד השיכון מעביר רק חלק מהתוכנית בוועדה, ואת היתר הוא מתכוון לאשר בוותמ"ל

יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: דוברות ההסתדרות

מה אומרת חוקת ההסתדרות על מעורבות היו"ר בפלילים?

לפי חוקת ההסתדרות, במקרה ש"הוגש כתב אישום נגד יו"ר ההסתדרות בגין עבירה שיש עמה קלון, יפנה יועמ"ש ההסתדרות לראשות השיפוט בתביעה להשעייתו" ● לפיכך, כרגע אין מניעה מיידית מבר-דוד להמשיך לשאת בתפקידו בגדר נחשד בפרשה; תהליך כזה יתחיל אם וכאשר יוגש נגדו כתב אישום בשחיתות שתוגדר כעבירה שיש עמה קלון

מחבלי חמאס לאחר הפסקת האש / צילום: ap, Jehad Alshrafi

ראש הממשלה נתניהו החליט - 200 מחבלי חמאס לא יורשו לעבור לשטח העזתי

משפחותיהם של החטופים החללים אל"ם אסף חממי ז"ל וסמ"ר עוז דניאל ז"ל עודכנו כי יקיריהן הושבו לישראל ● טראמפ בישר על הזיהוי של עומר נאוטרה; אביו רונן: עומר בישראל, כמה כאב והקלה ● קנצלר גרמניה פרידריך מרץ שוחח אמש עם נתניהו: "הפסקת האש בעזה חייבת להימשך ולהחזיק מעמד" ● טראמפ: "הייתי צריך ללחוץ קצת על נתניהו כדי להשיג את ההסכם לסיום המלחמה" ● עדכונים שוטפים

המשקיע האינטליגנט / צילום: איור: גיל ג'יבלי

השקעה במניות לא תמיד משתלמת: מה קרה לגמלאים שנקלעו לשוק דובי?

בוול סטריט מתחזקת הגישה, מגובה בניתוחים, כי אין אלטרנטיבה למניות עבור החוסכים לטווח ארוך ● הסטטיסטיקה משקפת עדיפות למניות על פני השקעה באג"ח ובמזומן, אבל אף אחד לא מבטיח 100% ודאות ● ועל מה תסתמכו כשתצאו לפנסיה במהלכו של שוק דובי

שמוליק ארבל / צילום: ליאור מזרחי

במקום יו"ר בנק ירושלים: שמוליק ארבל ימונה למשנה למנכ"ל בנק הפועלים

ארבל, שכיהן כראש החטיבה העסקית בבנק לאומי, יחליף בתפקיד את איתמר פורמן שפורש לטובת מינויו למנכ"ל ישראכרט ● בנק הפועלים: "ניסיונו של ארבל, בשילוב היכרותו עם המערכת הבנקאית והלקוחות העסקיים, צפויים להביא ערך לבנק"

מארק צוקרברג, סונדאר פיצ'אי, סאטיה נאדלה, אנדי ג'סי / צילום: ap

"הקפקס": הסעיף שנחשב לשולי בדוחות ענקיות הטק, וכעת גונב את ההצגה

גוגל, אמזון, מיקרוסופט ומטא הציגו זינוק בהוצאות הון, קפקס (CAPEX), אך גם שמרו על רווחיות ● הוצאות אלה הן השקעות בתשתיות ובציוד הוני לטווח ארוך, שהפכו לליבת מהפכת ה־AI ● אולם בשוק עולות תהיות: האם ההחזר העתידי יצדיק את ההשקעה המסיבית?

תאת טכנולוגיות / צילום: איור: גיל ג'יבלי, צילום: מתוך אתר החברה

האם יש עוד הזדמנות במניה הביטחונית שזינקה 100% בשנה?

מדור מיוחד של גלובס מנתח פעם בשבועיים מניה אחת. והפעם: תאת טכנולוגיות היא אחת מחברות התעופה והביטחון הוותיקות בבורסה עם חוזים מול ענקיות כמו לוקהיד מרטין ובואינג השוק שלה צומח בקצב מסחרר, המניה עלתה 300% בשנתיים, והתמחור עדיין לא יקר ביחס לענף ● מדור חדש

תשואות הגמל והפנסיה / אילוסטרציה: Shutterstock, Lady_Luck

בדקנו 17 שנה של תשואות הגמל והפנסיה כדי לנסות לענות על שאלה אחת: איך תיראה 2026?

ב־17 השנים האחרונות היו רק 3 פעמים שבהן המסלולים הכלליים בפנסיה ובגמל הציגו תשואה גבוהה מזו שהחוסכים הישראלים נהנים ממנה עד כה השנה ● בדרך כלל, שנה פנומנלית גררה אחריה שנה יחסית חלשה, אבל הפעם יש מי שמשוכנעים שהסטטיסטיקה משקרת