גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בחסות המלחמה? קפיצה של 50% בתעריף התחבורה הציבורית בחודשיים

מחיר הנסיעה באוטובוס יזנק מ־6 ל־9 שקלים, בזמן שבממשלה נאחזים בעלות המלחמה ● במקביל, נכנסת לתוקף רפורמת התעריפים של רגב שמעניקה הנחה לגמלאים ואוכלוסיות מוחלשות ● באוצר סבורים כי הבעיה אינה במחיר, אבל בינתיים גם השירות שהציבור מקבל תקוע

אוטובוסים חונים בתחנה המרכזית בתל אביב / צילום: Shutterstock
אוטובוסים חונים בתחנה המרכזית בתל אביב / צילום: Shutterstock

אם שרי האוצר והתחבורה לא יתערבו ברגע האחרון, מחיר נסיעה באוטובוס ישלים בסוף החודש עלייה של 50% בתוך חודשיים. עד אפריל מחיר הנסיעה עלה 6 שקלים, וכעת הוא צפוי לקפוץ בקרוב ל־9 שקלים, לצד צאתה לדרך של רפורמת התעריפים של רגב שמעניקה נסיעות חינם לגמלאים והנחה לאוכלוסיות ממעמד סוציו־אקונומי 1-5.

בלעדי | ד"ש ליעל בר זוהר: תקציב השיווק של מירי רגב נחשף
בלעדי | התוכנית להוספת קווי אוטובוס טרם מומשה, והממשלה כבר רוצה לקצץ
רפורמת "צדק תחבורתי": העלאת מחירים במסווה של הנחות

הרוחות סערו השבוע בעקבות משפיעני הרשת שגייס משרד התחבורה לשיווק הרפורמה וההעלאה הצפויה במחירים, אבל השאלות המקצועיות נותרו בעינן: איך המחירים משפיעים על הציבור, מה הסיבה האמיתית שבגללה התעריף קופץ ומדוע ההשוואה לאירופה היא חלקית ומטעה.

זינוק במחירים

העובדה שעליה אין ויכוח היא שמחירי התחבורה הציבורית צפויים לעלות ב־50% ובתוך חודשיים. בחודש אפריל תעריף הנסיעה בתחבורה הציבורית עלה מ־6 שקלים ל־8 שקלים ובאותו שיעור קפץ גם מחירם של הסדרי הנסיעה החודשיים.

העלייה הזו התחוללה כחלק מהסיכומים בתקציב המדינה: במשרד האוצר טענו שנדרש קיצוץ מאסיבי בתוכניות המשרד לנוכח עלויות המלחמה, כך פרויקטי תשתית רבים עמדו בפני קיצוצים, עיכובים וביטולים. כדי למנוע את הגזרה הציעו שם חלופה נוספת - העלאת מחירים בתחבורה הציבורית יחד עם החלת רפורמת התעריפים של רגב, כשלפי משרד התחבורה נכנסים תחתיה כ־80 אחוזים מהנוסעים.

היא כוללת חלק שכבר עבר בתקציב הקודם, ובו הנחות לצעירים בגילאי 18־26, נסיעה חינם לחיילים משוחררים והנחות לפריפריה, וחלק שנכנס כעת וכולל הנחות לפי מדד סוציו־אקונומי ונסיעות חינם לגמלאים.

במשרד האוצר שואפים מזה שנים להעלות את מחירי התחבורה הציבורית ותחת הנסיבות הכלכליות שכפתה המלחמה הייתה זו שעת כושר גם למנוע קיצוצים וגם להעלות את המחיר. בנוסף, קיים מנגנון קבוע שמצמיד את מחירי הנסיעות למדד תשומות התחבורה הציבורית שכולל שכר, ביטוחים, דלק וכדומה - וכשהמדד עולה, המחיר מתעגל מעלה. בסוף החודש צפוי עדכונו השנתי שיקפיץ את המחיר לפי הערכות ל־8.5-9 שקלים.

הפדיון נשחק

הנסיעות בתחבורה ציבורית מסובסדות על ידי המדינה בסכומי עתק שגדלים מדי שנה וקפצו פי 4 בעשור האחרון עד שהגיעו לכ־14 מיליארד שקל. במקביל, הכסף שנכנס מהנוסעים קטן ונשחק לאורך השנים, עד שבשנת 2023 הממוצע עמד על 2.7 שקלים לנסיעה לעומת 8 שקלים בשנת 2004.

כך, הסובסידיה שגדלה פיצתה בחלקה על השחיקה בפדיון ולא הובילה לתוספת שירות בתחבורה הציבורית באופן שמשך את הנוסעים להשתמש בה. למעשה, שיעור הסבסוד של המדינה עמד לפני ההעלאה על כ־90 אחוזים מעלות הנסיעה, ובאוצר סברו שאם יצמצמו את השיעור הזה יוכלו להוסיף יותר שירות - וכל תוספת שלו תעלה פחות.

זאת בהשוואה למדינות ה־OECD, שם המחירים יקרים בהרבה וסבסוד הממשלות עומד על עשרות אחוזים פחות מבישראל. ואולם, במדינות אלו לא הסתפקו רק בשירות תדיר של אוטובוסים, אלא גם בהקמת תשתיות העדפה לתחבורה הציבורית, כמו נתיבים לאוטובוסים ומסילות רכבת. לישראל כל אלו מגיעים באיחור ובעצלתיים, כשהמדינה לא מצליחה להוציא יותר מ־400 מיליון שקל בשנה על ביצוע נת"צים - בעוד תקציב החומש שלהם עמד על 6 מיליארד שקל.

גם ההשוואה למדינות אלו מטעה, משום שלא רק המחיר באוטובוס שונה, אלא גם שכר המינימום, הזכויות הסוציאליות, שיעור האינפלציה ומשתנים רבים נוספים משפיעים; וגם משתנים בתחום התחבורה - אם תדירות האוטובוסים בלונדון וברצלונה גבוהה פי 3 מבתל אביב, אז כנראה שגם שווה לשלם עליה יותר.

ההנחות הם הפתרון?

אז האם ההנחות הם הפתרון? "מדי פעם ובמדינות שונות עולה מחדש הרעיון של תחבורה ציבורית בחינם או בהנחות לקהלים מסוימים, מתוך היגיון בסיסי כלכלי שככל שנוריד את המחיר של מוצר - אנחנו מעלים את הביקוש אליו. אלא שהניסיון בתחבורה ציבורית מעיד על חוסר הצלחה ועל הרבה בעיות", אומר פרופ' אראל אבינרי ממכללת אפקה.

לדבריו, "הגידול בכמות הנוסעים החינמיים גורעת מהכסף שמעבירים לחברות התחבורה הציבורית, וזה מביא לפגיעה בתדירות, כי לא מעבירים במקביל עוד כסף לשירות".

בנוסף, פרופ' אבינרי מסביר כי מחיר זול לא מושך את נוסעי הרכב הפרטי: "הרגישות שלהם למחיר התחבורה הציבורית היא לא גבוהה, היא דווקא מושכת אנשים מהליכה ברגל או רכיבה על אופניים. מה שהנוסעים באוטובוסים באמת צריכים מבחינת צדק תחבורתי זה שישפרו את התחבורה הציבורית, הערך הכלכלי של להמתין לאוטובוס שמתעכב או הערך הכלכלי של פגישה, תור לרופא או ראיון עבודה, שהתבטלה בגלל שהרכבת לא הגיעה בזמן, הם משמעותית יותר גבוהים ממחירי התחבורה הציבורית.

"אני לא מזלזל ביוקר המחיה שמכביד על כולם אבל זה הדבר העיקרי ועיסוק במחיר מסיט אותנו ממנו. בישראל חייבים לשפר את איכות השירות ולא את מחיר השירות ולזה יש משמעות כלכלית לפרט ולמשק".

עוד כתבות

תשואות קרנות הפנסיה והגמל / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

זו הייתה מחצית פנומנלית לחוסכים לפנסיה, חוץ ממסלול אחד

למרות המכסים, המלחמות, הנפט והיחלשות הדולר - הקפיצה של הבורסה המקומית סידרה לחוסכים תשואות נאות מאוד ● גם הקאמבק של וול סטריט מהשפל של תחילת אפריל סייעה ● היחלשות הדולר פגעה בכולם אך בפרט במסלולים מחקי מדד ה-S&P 500

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר / צילום: ap, Tsafrir Abayov

בעקבות רפורמת הנשק של בן גביר: כמות התלונות על המשרד לביטחון לאומי גדלו פי 6

רפורמת הנשק של השר בן גביר הביאה לגל של 370 אלף בקשת לרישיון נשק מתחילת המלחמה, שהביאה לעומס בירוקרטי יוצא דופן ● 1,436 תלונות על המשרד לביטחון לאומי הוגשו בשנה החולפת, לעומת 226 תלונות בלבד בשנה שעברה ● רבות מהתלונות הן של חיילים בחזית שלא הצליחו להוציא רישיון נשק אזרחי

בניין האיחוד האירופי / צילום: Shutterstock

אירופה מוכנה להסכם סחר עם ארה"ב, אך לא ללא תמורה

האיחוד שואף שהסכם הסחר עם ארה"ב יכלול מכס אחיד של 10% על חלק נרחב מהיצוא האירופי, אך מבקש מהאמריקאים התחייבויות להפחתת מכסים בתחומים מרכזיים כמו תרופות, אלכוהול, שבבים ומטוסי נוסעים

בעלי סוכנות נטו פיננסים וקרן וולת'סטון, מימין: עידן כץ, אילן בן-ישי וירון פיטארו / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: תמר מצפי, אתר החברה, שאטרסטוק

רשות ני"ע מאשימה את בעלי וולת'סטון: "גייסו כסף במרמה, בהיקף של 1.6 מיליארד שקל"

הרשות מאשימה את הבעלים של קרן ההשקעות בנדל"ן וולת'סטון, ירון פיטארו, אילן בן ישי ועידן כץ, בגיוס כספים במרמה, בהיקף של 1.6 מיליארד שקל ● לפי החשד, השלושה הציעו השקעות בסיכון גבוה, שלא על־פי תשקיף, תוך הטעיית המשקיעים והצגת מצגי שווא באשר לניגוד העניינים בו היו מצויים

מנכ''ל פריון, טל יעקובסון / צילום: אוהד דיין

גם הפניקס דורשת מפריון לבטל את גלולת הרעל: "רואים בחומרה את התנהלות הדירקטוריון"

הפניקס מצטרפת לדרישה של ווליו בייס לבטל את גלולת הרעל ● השתיים מבקשות לכנס אסיפת בעלי מניות ובה להצביע על ביטולה ודרישה לאישורה ברוב רגיל ● בפניקס אומרים שהתוכנית אומצה תוך התעלמות מהנזקים שייגרמו לבעלי המניות

יריד דירות נדלניישן של יד2 / צילום: רוני הרמן

רוכשי הדירות היו אמורים לשלם פחות על המשכנתא, למה זה לא קורה?

התמתנות קצב האינפלציה, הירידה בתשואות האג"ח והצפי להורדת ריבית - מאותתים על הקלה גם בריבית המשכנתאות ● אבל בבנקים לא ממהרים להפחית לפני שייראו מגמה חיובית לאורך זמן

איור: גיל ג'יבלי

"המדינה שלנו זקוקה לאלטרנטיבה": הסכסוך בין טראמפ למאסק עולה שלב

איל ההון תקף ברשת החברתית X את חוק התקציב הענק והשנוי במחלוקת של הנשיא, ושוב איים בהקמת מפלגה מתחרה ● התגובה של טראמפ לא איחרה לבוא: "מאסק קיבל יותר סובסידיות מכל אדם אחר בהיסטוריה" ● החוק צפוי להגדיל את הגירעון האמריקאי ב־3.8 טריליון דולר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

המניה הלוהטת שחזרה לככב בוול סטריט, והמניות שאכזבו בת"א

האופטימיות ביחס להסכמי הסחר והמערכה הקצרה עם איראן צבעו את המסכים בבורסה בתל אביב ובוול סטריט בירוק במהלך החודש החולף ● סקטור השבבים ובעיקר מניית אנבידיה הובילו את העליות, מי אכזבו והאם הראלי יימשך?

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

רגב הורתה להחרים את הדיונים על הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל

שרת התחבורה הורתה שלא לקדם את הקמתו של השדה הצפוני עד להצגת חלופות לשדה הדרומי לראש הממשלה ● בכך מצטרפת רגב לקריאתו של ח"כ אלמוג כהן שלא לקדם בינתיים את השדה

ישראל שיתקה את המימון השיעי / צילום: AP

הצד הפחות מוכר של המלחמה: ישראל נתנה מכה אנושה גם לתשתית הפיננסית של איראן

אחרי ששיתקה כלכלית את הציר השיעי, ישראל חנקה גם את מנגנון הכספים של איראן עם חיסול אנשי מפתח בהעברת כספים לציר השיעי ● אבל המערכה טרם הסתיימה: חברות קש סיניות מבריחות נפט וסחורות תחת מסווה, ונעזרות בבנקים אירופיים

איתמר בן גביר, עוצמה יהודית בוקר טוב דרום, רדיו דרום, 25.6.25 / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם בשנה שעברה נוספו למשטרה 3,500 שוטרים?

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התגאה בהגדלת הכוח המשטרתי, אבל הוא לא הפריד בין הברוטו לנטו ● המשרוקית של גלובס

כסף בקיר. עם שחר שני / צילום: פרטי

תכנון המס אפשר לו לקנות שתי דירות להשקעה, והוא רק בן 23

שחר שני עבד כנער בצביעת בתים ובשיפוצים, ולכן לא נבהל מקניית דירה שזקוקה לשיפוץ ● לאחר מכן מינף את הניסיון שצבר בבית ואת מבצעי הקבלנים - כדי להחזיק שתי דירות בגיל שבו רוב הצעירים עוד חוסכים לטיול אחרי צבא

מטוסים בנתב''ג / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov

חברות התעופה מבקשות פטור רטרואקטיבי על הטיסות שבוטלו, איך זה ישפיע עליכם?

חברות התעופה פנו בבקשה דחופה להעניק להם פטור רטרואקטיבי מחובת מתן הטבות לנוסעים שטיסותיהם בוטלו או שונו בעקבות מבצע "עם כלביא" ● במקביל, אלפי ישראלים כבר תובעים את חברות התעופה על הפרת זכויותיהם במהלך תקופת המבצע ● נראה כי בחברות התעופה מנסים לדחוף לשינויים רגולטוריים כדי להימנע מתביעות הענק ● ומה קבעו בתי המשפט במשברי תעופה עולמיים?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה מעורבת בתל אביב; אלקטרה צריכה עלתה בכ-6%, מדד הבנקים ירד ב-2.5%

ת"א 35 ירד ב-0.3% ● מדד הבנקים ירד בכ-2.5% ● חצי שנה פנומנלית בבורסה בת"א: 28 שיאי כל הזמנים, 9 הנפקות ראשוניות, ושני מדדים שכיכבו מעל כולם ● השקל נסחר ביציבות, הדולר בעולם בשפל של מעל 3 שנים ● S&P 500 חצה לראשונה את רף ה-6,200 נקודות ● גאופוליטיקה, מלחמת הסחר ו-"רגע ליז טראס" - בבלומברג מנתחים את הסיכונים בוול סטריט במחצית השנייה של השנה

עידן דוד / איור: גיל ג'יבלי

השר אמסלם מקדם: מנכ"ל עיריית אשקלון לשעבר ימונה ליו"ר נתיבי איילון

עידן דוד יהיה אחראי במסגרת תפקידו על תקציב של כ־3 מיליארד שקל ● בענף יש מי שכבר מרימים גבה על המינוי, בשל חוסר הניסיון שלו בתחום

אילוסטרציה: Shutterstock

פסק הדין החדש שכל זוג נשוי צריך להכיר. וההשלכות

בית המשפט העליון קבע השבוע באופן תקדימי כי ניתן לחלק בין בני זוג המתגרשים גם נכס שהיה שייך לאחד מהם לפני הנישואים ● כל מה שכדאי לדעת על הסכסוך שמאחורי ההלכה החדשה, ההשלכות וגם - למה מעכשיו "חייבים לעשות הסכם ממון"

שלמה אליהו, בעל השליטה במגדל / צילום: תמר מצפי

לחץ המכירות על מניית מגדל השתחרר, ואליהו כבר מורווח מעל 3 מיליארד שקל

מימוש אופציות על־ידי גופים מוסדיים הכביד עד לאחרונה על מניית מגדל ● בעל השליטה, שלמה אליהו, יכול כעת לחייך, אך השקעה במדד הביטוח הייתה מניבה לו תשואה של פי כמה וכמה

דיון בוועדת החוקה / צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

ועדת החוקה אישרה: השינוי הדרמטי בדיני החוזים מתקרב

הצעת החוק כוללת הסדר שהוביל היו"ר רוטמן, ולפיו הצדדים לחוזה יקבעו בעצמם כיצד יש לפרשו ● ההצעה נועדה לבטל את פסק הדין המזוהה עם נשיא העליון לשעבר ברק, ואשר העניקה סמכות רחבה לבתי המשפט לפרש חוזים ● יועמ"ש ועדת חוקה: "חשש שחוסר הודאות רק יגדל"

משמאל לימין: מייסדי אימג'ין, יהונתן צלח, דין ביתן ושחר פורת / צילום: אייל טואג

גיוס של 23 מיליון דולר לחברת אימג'ין AI בהובלת לארי אליסון

גיוס סבב נוסף בהיקף של 23 מיליון דולר לאימג'ין AI, שפיתחה טכנולוגיה לגילוי מהיר של סרטן, שאותו מוביל, כמו את סבב הגיוס הקודם, מייסד חברת אורקל והמשקיע לארי אליסון ● בעקבות הגיוס הנוכחי, סך ההשקעות בחברה מגיע ל-45 מיליון דולר

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

הרשימה הרבעונית של ענקית ההשקעות: אלה המניות המבטיחות

הבנק האמריקאי מפרסם רשימה של מניות מעניינות להשקעה שצפויות לרכז עניין ברבעון השלישי של 2025 ● במקביל מפרסם הבנק שתי מניות שצפויות לרדת