התוכנית להוספת קווי אוטובוס טרם מומשה, והממשלה כבר רוצה לקצץ

אחרי שנים של עיכובים, משרד התחבורה קיבל תוספת של 250 מיליון שקל לשיפור התחבורה הציבורית בקווים ובתדירות • אך התוכנית טרם גובשה, ובינתיים בממשלה מתכננים לקצץ שליש

אוטובוסים חונים בתחנה המרכזית בת''א / צילום: Shutterstock
אוטובוסים חונים בתחנה המרכזית בת''א / צילום: Shutterstock

הנוסעים מתייבשים בתחנות, הכסף לתוספות קווים ותדירויות שהובטח שנים סוף סוף הוקצה, אבל עדיין לא מומש, וכבר הממשלה מתכננת לקצץ בו. בתקציב לשנת 2025 הוסכם על ידי משרדי האוצר והתחבורה על תקציב לתוספות שירות באוטובוסים בסך 250 מיליון שקל, לאחר ויכוחים של שנים בנושא, אלא שתוכנית להקצאת הכסף עדיין לא ניתנה, ובממשלה כבר מתכננים לקצץ שליש ממנו במסגרת הקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה.

בלעדי | מחקר חדש מגלה: העניים בישראל מתים יותר בתאונות דרכים
בלעדי | המדינה מאיימת שתבטל את הזיכיון לחברות האוטובוסים הגדולות בדרום

הפעם האחרונה שבה הופיע תקציב לתוספות שירות הוא בתקציב 2021-2022 שעבר על ידי הממשלה הקודמת, אז אותן תוספות הותנו בקידום רפורמת אגרות הגודש. עם כניסתה של השרה מירי רגב למשרד, ולנוכח התנגדותה לקידום האגרות, התקציב הוקפא, ולא ניתן בפועל, ונפל קורבן לעימות רב-חזיתות בין המשרדים.

מאז נוצרה ביניהם מערכת יחסים של דילים והסכמים, עד כדי כך שהשנה משרד האוצר כבר פרסם מכרז להחלת אגרות גודש בגוש דן. בד בבד, רגב התעקשה על העמקת ההנחות בתחבורה הציבורית לאוכלוסייה במעמד סוציו-אקונומי 5-1 לפי דירוג הלמ"ס (שמרביתה כוללת חרדים וערבים) ונסיעה חינם לגמלאים, לצד התייקרות משמעותית של התחבורה הציבורית למי שלא זכאי להנחות בעשרות אחוזים.

הבטחה ליותר שירות

ההבטחה הייתה שיחד עם התייקרות התעריפים לציבור יינתן גם יותר שירות באוטובוסים באמצעות אותה תוספת של 250 מיליון שקל. אלא שמתברר שבשנים שבהן לא היה תקציב כזה במשרד התחבורה, לא הכינו תוכנית להקצאה שתצא לפועל עם קבלת התוספת, ולכך הכסף אומנם הוקצה אבל לא מומש, חרף הצרכים שהתחדדו מאז הפעם האחרונה שהוקצו תקציבים לשם כך. בשנים אלו אלפי יחידות דיור נבנו ואוכלסו, והציבור נאנק תחת משבר תחבורתי.

נוסף על כך, בחודש מרץ הצביעה הממשלה על קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה בעקבות סירובו של יו"ר ועדת הכספים משה גפני לקדם מהלכי חקיקה להגדלת הכנסות המדינה. מתוך קיצוץ של 3 מיליארד שקל משרד התחבורה צפוי לשאת ב-300 מליון שקל כמעט, כש-76 מיליון אמורים להגיע מתקציב תוספות השירות, סכום שמהווה שליש מתקציב זה. בשבוע הבא במשרדי הממשלה אמורים להגיע לסיכום, ואם הקיצוץ יצא לפועל הוא יפגע אנושות בשיפור התחבורה הציבורית. נוסף על כך, בסוף החודש תעריפי התחבורה הציבורית אמורים לעלות בהתאם לעלייה במדד התשומות, אך במשרד התחבורה מסרבים לחתום על הצווים להעלאת התעריפים, ובמשרד האוצר דורשים מקור תקציבי חלופי.

בארגון 15 דקות, ארגון צרכני התחבורה הציבורית, מיפו יחד עם רשויות מקומיות את הפערים. כך, בבאר שבע לא התקבלו הקצאות לתוספות שירות כבר שלוש שנים, בחולון שנתיים, במעלה אדומים כחמש שנים ובאופקים, למרות שחתמו על הסכם מול משרד התחבורה, אין שינוי.

"תוספות של קווים ותדירויות היו אמורות להיות מענה של משרד התחבורה לייקור התעריפים, אחרי שהסבירו לנו שאנחנו במלחמה ואין תקציבים", אומרת סיון שמואלביץ', מנכ"לית 15 דקות, "אבל אנחנו לא מצליחים לראות איפה הכסף הזה כשתוכניות להקצאה שלו עדיין לא הוכנו, אבל בעצם היו שנתיים כדי להכין תוכנית כזו כשלא היה כסף. איפה היה המשרד? הרשויות זועקות ולנוסעים אין פתרונות".

"מוטה תחבורה ציבורית"

ממשרד התחבורה נמסר: "התקציב האחרון שאושר בהובלת השרה רגב מוטה תחבורה ציבורית, וכולל תוספות שירות משמעותיות, המתבטאות בהגדלת תדירויות קווי האוטובוס ושיפור האמינות בקרב משתמשי הדרך.

"חשוב להבהיר כי בתחילת שנת 2025 עוד לא התקבל תקציב מדינה, ומטבע הדברים הדבר עיכב גם את יישום תוספות השירות. יישום תוספות השירות עתיד לעבור לאישור גורמי המקצוע ברשות הארצית לתחבורה ציבורית ובמשרד התחבורה בחודש יולי הקרוב.

"לגבי הקיצוץ של 76 מיליון שקל, משרד התחבורה הביע התנגדות נחרצת לקיצוץ בתוספות השירות. מנכ"ל משרד התחבורה בשיח ער מול אגף התקציבים באוצר".

ממשרד האוצר נמסר, כי "בהתאם להחלטת הממשלה לקיצוץ רוחבי בכלל משרדי הממשלה, מתקיימים דיונים עם משרד התחבורה בנוגע לאופן הקיצוץ בהתאם לסדרי העדיפויות של המשרד".