גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ברשות המסים מתכננים: יבואנים מקבילים של כלי רכב יזכו בהטבות

ברשות המסים בוחנים אפשרות לתת הטבת מס ליבואני מקבילים בענף הרכב החשמלי ● הסיבה: לשפר את מעמדם התחרותי מול יבואני הרכב הסדירים ● וגם: האם שריפות באוניות הובלה ייקרו את הרכב החשמלי ● ועוד חדשות מענף הרכב

רכב / צילום: איל יצהר, יח''צ
רכב / צילום: איל יצהר, יח''צ

במהלך ישיבת ועדת הכספים שנערכה השבוע בנושא אישור מס הקנייה לרכב חשמלי לשנת 2025, נחשף כי האוצר בוחן מתן הטבות מס שונות ליבואני רכב מקבילים, כדי לשפר את מעמדם התחרותי מול יבואני הרכב הסדירים. זאת בשל טענתם, שרובם רוכשים את כלי הרכב במחירים גבוהים יותר מאלה של היבואנים הסדירים, שרוכשים אותם ישירות מהיצרנים, ולכן הם משלמים יותר מס על אותם כלי רכב. על פי הודעת רשות המסים, שנמסרה לוועדת הכספים, "בהתאם לדרישות הוועדה יפורסם עד סוף החודש תזכיר בנושא הקלות במס על יבוא מקביל".

ענקית הלואו קוסט שמאריכה את ביטולי הטיסות לארץ עד סוף אוגוסט
המסירות עולות, אבל השוק לא צומח: כך נוצרה אשליית הביקושים בענף הרכב

מבדיקת גלובס עולה, כי בין השאר בחנה הרשות אפשרות להשוות את מס הקנייה השקלי, שנגבה על דגמי רכב שונים מיבוא מקביל, למס הקנייה הנמוך יותר, שנגבה מהיבואנים הסדירים על אותם דגמי רכב. אולם אפשרות זו נחשבת בעייתית מבחינה משפטית, בין השאר מכיוון שהיא חושפת מידע תחרותי סודי על מחירי הרכישה של היבואנים הסדירים.

הקלת מס אחרת שנבחנת, ויש סבירות גדולה שתקודם, היא מתן הטבה בגובה שקלי קבוע, שתופחת ממס הקנייה על כל רכב שמיובא ביבוא עקיף. זאת בדומה למנגנון הטבת "המס הירוק". הטבה כזו, שמוגבלת בתקרה, תוזיל בעיקר כלי רכב "עממיים" מיבוא עקיף, ואילו השפעתה על כלי רכב יקרים מיבוא עקיף תהיה זניחה יחסית.

לתזכיר של רשות המסים אין משמעות חוקית, והוא בבחינת הצהרת כוונות. מהלך מיסוי כזה, אם יאושר, יצטרך לעבור חקיקה מלאה.

מרשות המסים נמסר בתגובה, כי "תזכיר החוק עדיין נמצא בעבודת מטה, ובשלב זה איננו יכולים להתייחס לתוכנו".

בשנת 2024 נמסרו בישראל רק כ-5,800 כלי רכב ביבוא עקיף, כ-2.1% מכלל המסירות באותה שנה.

התנגדות למס נסועה

נוסף על כך, מדברי נציגי האוצר בדיון עולה, שלאוצר אין כרגע מקורות תקציביים למימון המשך הטבת מס הקנייה על רכב חשמלי מעבר לשנת 2025. בסוף השנה תפקע הוראת השעה שבמסגרתה נקבע שמס קנייה על רכב חשמלי יעמוד על 45%. אם הטבה זו לא תוארך, כפי שרמז האוצר, המשמעות תהיה עלייה במס הקנייה מ-45% ל-83% בינואר, שיעור דומה לזה של רכבי בנזין, הייבריד ופלאג-אין.

במקור התנה האוצר את המשך הטבת מס הקנייה לרכב חשמלי בכניסה לתוקף של מס נסועה על רכב חשמלי בתחילת 2026. מס זה היה אמור היה להכניס לקופת האוצר כ-1.2 מיליארד שקל כבר בשנה הראשונה. אולם לגלובס נודע כי בלשכת שר האוצר קיימת כיום התנגדות עקרונית להטלת מס הנסועה, שעשוי להגדיל את יוקר המחיה לכמעט 200 אלף בעלי רכב חשמלי בישראל. מרשות המסים נמסר בתגובה: "אנו פועלים עדיין לאישור מס נסועה, אולם לא ניתן להסתמך על מקור תקציבי שלא עבר עדיין את תהליך החקיקה במלואו, ונכנס לתוקף".

צי של דגמי טויוטה חדשים ינחת בישראל בחודשים הקרובים

חברת יוניון, יבואנית טויוטה, נערכת לשיווק שלל דגמים חדשים בישראל. לקראת סוף השנה יגיע לישראל הדור החדש של הקרוס-אובר העירוני AYGO X, שיהיה הדגם היחיד בקטגוריה העירונית עם הנעה היברידית מלאה.

הרכב שומר על הממדים הקומפקטיים ועל העיצוב הכללי של הדור היוצא, למעט כמה שינויים קוסמטיים, אולם יצויד כעת במנוע 1.5 ליטר בנזין היברידי עם הספק של 116 כ"ס, כמעט 44 כ"ס יותר מגרסת הבנזין היוצאת. צריכת הדלק שלו אמורה לנוע סביב 28 קילומטר לליטר. המחיר לא ידוע אולם יש לשער שיהיה יקר יותר משמעותית מהדגם הנוכחי, שעולה 105 אלף שקל.

לקראת סוף השנה ינחת בישראל גם הדור החדש של הקרוס-אובר החשמלי BZ4X, שעבר שורה של שיפורים. הוא יוצע באירופה עם סוללה של 57.7 קילוואט-שעה ומנוע בהספק 167 כ"ס ועם סוללה של 73.1 קילוואט-שעה והספק של 224 כ"ס. בהמשך תהיה גם גרסת הנעה כפולה עם 343 כ"ס. הרכב תומך בטעינה מהירה יותר מבעבר. הטווח צפוי לעמוד על עד 569 ק"מ לעומת כ-502 ק"מ בדגם הנוכחי.

ואילו בתחילת 2026 תנחת כאן הגרסה החשמלית של טויוטה CH-R שניצבת על פלטפורמה חדשה ומורחבת ומצוידת בתא נוסעים חדש ועדכני. המכונית תוצע עם הנעה קדמית בהספק של 165 עד 221 כ"ס ועם הנעה כפולה בהספק 338 כ"ס. הטווחים צפויים לנוע בין 455 ק"מ בגרסת הבסיס ועד כ-600 ק"מ בגרסה עם סוללה גדולה. המחירים לא ידועים.

חברות ביטוח עשויות לייקר את הפרמיות על הובלה ימית של רכב חשמלי

חברות ביטוח ימיות גדולות בעולם בוחנות את האפשרות לייקר את תעריפי הביטוח להובלת כלי רכב חשמלי בספינות. זאת בשל רצף השריפות שפרצו בשנים האחרונות, ובשנה האחרונה בפרט. אם המהלך יתממש הוא עשוי להביא להתייקרות רוחבית במחירים של כלי רכב חשמליים בעולם ובישראל.

לפי נתונים שפרסמה השבוע זרוע המודיעין של חברת הביטוח לוידס, המקרה הוא חלק מסדרת שריפות שפרצו בספינות להובלת רכב בעשר השנים האחרונות. שש ספינות הוכרזו "טוטאל לוס" מבחינה מבנית, ושתיים טבעו לחלוטין במים עמוקים.

לא כל השריפות מיוחסות לרכב חשמלי, אולם הריבוי של כלי רכב כאלה, שמיוצאים בשנים האחרונות, מעלה את הסיכון. בשנים האחרונות אימצו בעלי הספינות אמצעי בטיחות שונים, ובהם דרישה שלא לטעון את סוללות כלי הרכב שבהובלה ליותר מ-30% מהקיבולת. נוסף על כך מותקן כיום בכל הספינות ציוד כיבוי מתקדם וממוחשב. אולם גם ציוד כזה מתקשה לכבות תגובת שרשרת של שריפת כלי רכב חשמליים, שחונים זה ליד זה, שיוצרת טמפרטורות של 1,000 מעלות כמעט.

השריפה בספינה ''מורנינג מידאס'' של חברת זודיאק / צילום: ap

הספינה ממשיכה לבעור

גם ביום ה' המשיכה לבעור באוקיינוס השקט מול אלסקה הספינה להובלת רכב "מורנינג מידאס" שבבעלות חברת זודיאק של משפחת עופר. זאת כמעט עשרה ימים אחרי שפרצה בה שריפה, כשהייתה בדרכה מסין למקסיקו. על פי נתונים עדכניים, הספינה הובילה 3,159 כלי רכב, מתוכם רק 65 כלי רכב חשמליים לגמרי. אולם היו בה גם 651 כלי רכב היברידיים ופלאג-אין, שגם הם מצוידים בסוללות ליתיום, קטנות יותר.

מתמונות שצילם מטוס של משמר החופים של אלסקה עולה שהאונייה נשרפה כמעט כליל, אך עשן עדיין בוקע מסיפוני הרכב שלה. הנזק למטען לבדו מוערך בכ-80 מיליון דולר, לא כולל את עלות הספינה עצמה.

עוד כתבות

שלמה אליהו, בעל השליטה במגדל / צילום: תמר מצפי

לחץ המכירות על מניית מגדל השתחרר, ואליהו כבר מורווח מעל 3 מיליארד שקל

מימוש אופציות על־ידי גופים מוסדיים הכביד עד לאחרונה על מניית מגדל ● בעל השליטה, שלמה אליהו, יכול כעת לחייך, אך השקעה במדד הביטוח הייתה מניבה לו תשואה של פי כמה וכמה

בעלי סוכנות נטו פיננסים וקרן וולת'סטון, מימין: עידן כץ, אילן בן-ישי וירון פיטארו / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: תמר מצפי, אתר החברה, שאטרסטוק

רשות ני"ע מאשימה את בעלי וולת'סטון: "גייסו כסף במרמה, בהיקף של 1.6 מיליארד שקל"

הרשות מאשימה את הבעלים של קרן ההשקעות בנדל"ן וולת'סטון, ירון פיטארו, אילן בן ישי ועידן כץ, בגיוס כספים במרמה, בהיקף של 1.6 מיליארד שקל ● לפי החשד, השלושה הציעו השקעות בסיכון גבוה, שלא על־פי תשקיף, תוך הטעיית המשקיעים והצגת מצגי שווא באשר לניגוד העניינים בו היו מצויים

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום לע''מ

ראש הממשלה ביטל דיון בהקמת שדה תעופה ברמת דוד

המועצה הארצית לתכנון ובניה לא תדון היום בהקמת שדה התעופה ברמת דוד שבעמק יזרעאל והליכי התכנון יעוכבו ● הביטול מגיע אחרי שסגן השר אלמוג כהן התפטר מהממשלה במחאה על התכנון לקדם שדה תעופה בצפון ולא בדרום

טקס זיכרון ל-45 ההרוגים באסון מירון / צילום: ap, Oded Balilty

פשרה: משפחות נספים באסון מירון יפוצו בכ-2 מיליון שקל

המדינה הגיעה להסכם ולפיו תשלם בשלב הראשון את הסכומים למשפחות הנספים מתחת לגיל 24 – בנוסף לכ-500 אלף שקל ששולמו למשפחות כמקדמה ● יימשכו המגעים לגבי פיצוי למשפחות נוספות

סניף של רשת דולר ג'נרל, שיאנית העליות ב־S&P 500 / צילום: Reuters, Cassidy Waigand

לא חברת שבבים: זו שיאנית העליות המפתיעה של וול סטריט

בשיא שרשם שוק המניות האמריקאי בשבוע שעבר, בלטו מניות של עסקים "אפורים" בהובלת רשת הקמעונאות המוזלת דולר ג'נרל, שעלתה בכ-50% ● מניות שבע המופלאות ושאר מגזר הטכנולוגיה אמנם בהתאוששות, אבל לא משחזרות את השיאים של 2024 ● זה הזמן לחפש ערך

היזם בני לנדא / צילום: איל יצהר

הוא חתום על אחד האקזיטים המדהימים בתולדות ישראל אבל 4 חברות שלו כבר נקלעו לקשיים. למה זה קורה?

בני לנדא נחשב לאחד מהיזמים הבולטים בישראל, בין היתר, בזכות האקזיט המדהים של אינדיגו ואלף פטנטים שרשם ● אך לפחות ארבע חברות המקושרות אליו נקלעו לקשיים - בשל פיתוחים יקרים, קצב חדירה איטי לשוק, תלות במשקיעים אירופים והשלכות המלחמה ● האם מדובר בצירוף מקרים מצער, או בכשל מובנה במודל?

פגיעה ישירה של טיל איראני בממ''ד בפתח תקווה / צילום: Reuters, Matan Golan

המיקום האופטימלי של הממ"ד: חיצוני, בניגוד לכיוון הטילים

בעקבות המלחמה עם איראן - יש שטוענים, כי אולי הממ"דים אולי הגנו על יושביהם, אך לא במידה מספקת ● המהנדס ד"ר בני ברוש: "מה שקיבלנו עד עכשיו, רקטות וטילים קטנים מעזה ומלבנון - היה נמוך יותר מרמת המוכנות של הממ"דים" ● הזדמנות לבנות מחדש, פרויקט מיוחד 

טל יעקובסון, מנכ''ל פריון / צילום: אוהד דיין

איך לדבר על שיווק בשפה שסמנכ"לי כספים מבינים, והקשר ל-AI

תעשיית הפרסום הדיגיטלי צמאה לא רק ליצירתיות, אלא גם לאופטימיזציה ומדידה עסקית, אומר טל יעקובסון מנכ"ל פריון, שרכשה את Greenbids המתמחה ברכש מדיה מבוסס בינה מלאכותית ● "עכשיו אנחנו בשוק של 750 מיליארד דולר, שמחבר קריאייטיב, מדיה וטכנולוגיה"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

המניה הלוהטת שחזרה לככב בוול סטריט, והמניות שאכזבו בת"א

האופטימיות ביחס להסכמי הסחר והמערכה הקצרה עם איראן צבעו את המסכים בבורסה בתל אביב ובוול סטריט בירוק במהלך החודש החולף ● סקטור השבבים ובעיקר מניית אנבידיה הובילו את העליות, מי אכזבו והאם הראלי יימשך?

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

הרשימה הרבעונית של ענקית ההשקעות: אלה המניות המבטיחות

הבנק האמריקאי מפרסם רשימה של מניות מעניינות להשקעה שצפויות לרכז עניין ברבעון השלישי של 2025 ● במקביל מפרסם הבנק שתי מניות שצפויות לרדת

מטוסים בנתב''ג / צילום: תמונה פרטית

מחירי הטיסות יקרים היום? חכו שתראו מה מצפה לכם בעוד עשור

נתב"ג צפוי להגיע לקצה גבול הקיבולת שלו בשנת 2035, והפתרון הנדרש הוא הקמת שדה תעופה חדש ● בעוד שהמומחים מסכימים שהמיקום המתאים ביותר הוא ברמת דוד, סגן השר אלמוג כהן מנסה לקדם במקום שדה בנבטים ● כעת גם נתניהו נכנס לתמונה, ודחה את הדיון בשדה הצפוני ● אם המשחקים הפוליטיים לא יפסקו, התוצאה תהיה שאף אחד משדות התעופה לא יוקם, והציבור ישלם את המחיר

מנכ''ל פריון, טל יעקובסון / צילום: אוהד דיין

גם הפניקס דורשת מפריון לבטל את גלולת הרעל: "רואים בחומרה את התנהלות הדירקטוריון"

הפניקס מצטרפת לדרישה של ווליו בייס לבטל את גלולת הרעל ● השתיים מבקשות לכנס אסיפת בעלי מניות ובה להצביע על ביטולה ודרישה לאישורה ברוב רגיל ● בפניקס אומרים שהתוכנית אומצה תוך התעלמות מהנזקים שייגרמו לבעלי המניות

תקיפות צה''ל ברחבי איראן / צילום: Reuters, SOCIAL MEDIA

סיפקו מפת מודיעין עשירה: הלווינים הכינו את מכת הפתיחה באיראן

המראות של האיראנים מצלמים מל"טים בשמי טהרן שיקפו במהלך המערכה סיטואציה שבה צה"ל, במידה כזו או אחרת, הפך את איראן לרצועת עזה ● כעת משרד הביטחון חושף את הנתונים שהובילו לשליטה של צה"ל בשמי איראן

עוזי לוי, מנהל מחקר חו״ל בבנק מזרחי טפחות / צילום: באדיבות מזרחי טפחות

"פוטנציאל לתשואות פנומנליות": מנהל המחקר בבנק שמסמן 3 סקטורים לוהטים

עוזי לוי, מנהל מחקר חו"ל במזרחי טפחות, לא נלחץ מהשיאים בשוק המניות: "זה לא 'הייפ' על ריק — אנחנו נמצאים בראשיתה של מהפכה טכנולוגית" ● למשקיע אגרסיבי הוא ממליץ לשים את הז'יטונים על מניות AI, ענן ומחשוב קוונטי, לצד הסקטור החבוט של אנרגיות מתחדשות

מנכ''ל הבורסה לני''ע, איתי בן זאב / צילום: ניקי וסטהפל

שתי בעלות המניות הגדולות בבורסה לני"ע מוכרות מניות ב-700 מיליון שקל

קרן מאניקיי האוסטרלית וקרן נובו נורדיסק, שתי בעלות המניות הגדולות של הבורסה לניירות ערך, מוכרות חלק גדול מהחזקותיהן בסכום מצטבר של 700 מיליון שקל

מנכ''ל בלקרוק, לארי פינק / צילום: בלקרוק

ענקית ההשקעות שממליצה: תשכחו מהטווח הארוך. הכללים בשווקים השתנו

בבלקרוק סבורים שקשה היום יותר מבעבר, לחזות את העתיד הכלכלי, בשל השינויים המבניים שמובילה ארה"ב ושינוי זה "מחייב גישה חדשה כלפי סיכון" ● במקום שבע המופלאות, ענקית ההשקעות ממליצה על יצרניות החומרה ועל מגזר שירותי התשתיות

הון שחור / צילום: דוברות המשטרה

ועדת השרים אישרה את החוק נגד ארגוני פשיעה במכרזים ציבוריים

התוכנית החדשה תעניק לחשב הכללי במשרד האוצר סמכות לפסול ספקים ממכרזים ציבוריים על בסיס מידע משטרתי ● המנגנון החדש יחול על תחומים שבהם זוהתה מעורבות משמעותית של גורמי פשיעה, ותוקם ועדה מקצועית בראשות בכיר מאגף החשכ"ל שתגבש המלצות לפסילת ספקים ספציפיים

מטוסים בנתב''ג / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov

חברות התעופה מבקשות פטור רטרואקטיבי על הטיסות שבוטלו, איך זה ישפיע עליכם?

חברות התעופה פנו בבקשה דחופה להעניק להם פטור רטרואקטיבי מחובת מתן הטבות לנוסעים שטיסותיהם בוטלו או שונו בעקבות מבצע "עם כלביא" ● במקביל, אלפי ישראלים כבר תובעים את חברות התעופה על הפרת זכויותיהם במהלך תקופת המבצע ● נראה כי בחברות התעופה מנסים לדחוף לשינויים רגולטוריים כדי להימנע מתביעות הענק ● ומה קבעו בתי המשפט במשברי תעופה עולמיים?

מטוס F-15 של חיל האוויר האמריקאי / צילום: Reuters, Mark Cosgrove

מערכת ישראלית תשמש את הצבא האמריקאי

לגלובס נודע כי מערכת של חברת TSG הישראלית תוטמע בצבא האמריקאי, כחלק מעסקה בגובה מאות אלפי דולרים

נתב''ג. הישראלים חזרו להזמין חופשות / צילום: ap, Matias Delacroix

סיום המערכה האיראנית הקפיץ את המחזור בענף התיירות ב-270%

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי הישראלים חזרו להזמין חופשות, וענף האופנה רשם גידול של כ-140%