המסירות עולות, אבל השוק לא צומח: כך נוצרה אשליית הביקושים בענף הרכב

נתוני מסירות הרכב של החודשים ינואר-מאי נראים שגרתיים, אך מבט מקרוב מגלה מציאות פחות יציבה • מלאים סמויים מכבידים על הענף, החדירה הסינית שוברת שיאים, ומותגים שהיו אלמונים עד לאחרונה כובשים את טבלת המסירות • ואיך קרה שהפלח החשמלי נותר מאחור?

כלי רכב חדשים. נוצרה אשליה של ביקושים בענף הרכב בישראל / צילום: Shutterstock
כלי רכב חדשים. נוצרה אשליה של ביקושים בענף הרכב בישראל / צילום: Shutterstock

נתוני מסירות הרכב התקופתיים לחודשים ינואר-מאי, שפורסמו בשבוע שעבר, עשויים ליצור את הרושם ש"עולם כמנהגו נוהג". כ־142 אלף כלי רכב חדשים נמסרו בחמשת החודשים הראשונים, עלייה של 10.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בחודש מאי לבדו נרשמו כ־26 אלף מסירות, עלייה של כ־16%.

בלעדי | התוכנית להוספת קווי אוטובוס טרם מומשה, והממשלה כבר רוצה לקצץ
החל מ־190 אלף שקל: הטויוטה החשמלית ששוברת את החרם הטורקי בדרך לישראל
מבחן דרכים | רק יצרן סיני עם מוטיבציה יכול לספק רכב כזה במחיר כזה

יהיה מי שיכנה את הנתונים "תיקון חיובי מתבקש" לאור הירידה בעצימות המלחמתית שאפיינה את התקופה המקבילה אשתקד. אבל מבט בוחן יותר מגלה תמונה שונה בתכלית של שוק במצוקה, עם פוטנציאל לשינויים דרמטיים בהמשך הדרך. המלאים הגדולים ממשיכים להכביד על השוק, מאזן הכוחות התחרותי ממשיך להשתנות באופן דרמטי לטובת כלי הרכב הסינים, והעדפות הלקוחות משתנות.

מצוקת המלאים הסמויה

נתוני המסירות התקופתיים הרשמיים כוללים גם כלי רכב שהיבואן ביצע להם רישוי על שמו. בענף מעריכים כי בין 15 ל־20 אלף כלי רכב שנכללים בנתוני ינואר-מאי הם בבחינת כלי רכב ב"רישוי עצמי" של היבואנים (מה שמכונה גם "גיולים" בסלנג של הענף). מדובר בעצם בכלי רכב שלא מצאו קונה בטרם חלפו 12 חודשים ממועד ייצורם - ולפיכך היבואנים מחויבים על־פי חוק לרשום אותם על שמם.

עוד אלפי כלי רכב נרשמו על שם חברות ליסינג, שבשליטת יבואני רכב, וחלקם לפחות מיועדים למכירה חוזרת - כלומר לא עבור חוזי ליסינג. אלה עתידים להיפלט לשוק בהמשך השנה בתור "אפס קילומטרים" בהנחות משמעותיות, ובינתיים הם יוצרים אשליה של צמיחה במסירות.

קיימת מחלוקת בענף לגבי ההיקף המדויק של המלאים הללו, אבל בשטח אפשר למצוא אינדיקציות להיקף התופעה. אחת מהן היא כמות חריגה של כלי רכב בסוכנויות הרכב ובמגרשי מכר ברחבי הארץ, שנושאים עליהם את הסטיקר "שלם וקח". כלומר, אלה כלי רכב שכבר עברו רישוי ומוכנים להעברה מיידית ללקוח משלם.

אינדיקציה נוספת היא היקף מבצעי המכירות בענף הרכב. בחודש מאי בלבד ספרנו כמעט 14 מבצעים - לא כמות אופיינית לתקופה כה מוקדמת בשנה. המבצעים מקיפים גם דגמים שהושקו ממש לאחרונה לצד דגמים שנחשבים "מבוקשים". מנגד, הם לא כוללים את המבצעים הנפרדים של חברות הליסינג, שחלקן "תקועות" כיום עם מלאים.

הנחת העבודה של יבואנים רבים בסוף 2024 הייתה שהביקוש הטבעי בשוק ינקז תוך רבעון או שניים את המלאי הענק שיובא ושוחרר ממכס בשנה שעברה, בעיקר של כלי רכב חשמליים. אבל זה לא קרה בגלל כמה סיבות, ובראשן כניסה מואצת של דגמי הייבריד ופלאג־אין מוזלים מתוצרת סין.

בנוסף לקוחות רבים מעכבים את החלטות הרכישה עד להתבהרות תוצאות מלחמת המחירים וטכנולוגיות ההנעה או שמעדיפים "לחכות לדבר הבא". יש גם רבים שמתקשים מאד למכור את רכבם החשמלי המשומש כדי להחליף אותו בדגם חדש.

וברקע עדיין קיימת אווירה שלילית במשק שמקורה בחוסר ודאות ביטחונית, גיוסי מילואים נרחבים, מלחמת סחר מתעצמת בעולם ועוד גורמים שמשפיעים לרעה על נכונות הצרכנים להתחייב כעת להוצאות משמעותיות.

קצב חדירה חסר תקדים

נתוני המסירות מלמדים גם על הקצב הדרמטי שבו עובר שוק הרכב הישראלי, מסטטוס של שוק רכב "מערבי", עם דומיננטיות של מותגי רכב מאירופה, יפן וקוריאה, לשוק "סיני". אינדיקציות לכך נמצאות בנתוני המסירות התקופתיים. נתח השוק של כלי הרכב מתוצרת סין ממשיך לעלות בקצב מואץ ובחודשים ינואר-מאי עמד על כ־28%, בזכות כמעט 40 אלף מסירות. לשם השוואה, בתקופה המקבילה אשתקד עמד חלקן של הסיניות בסך המסירות על כ־22.7% "בלבד". באירופה נע חלקן באותה תקופה סביב 4%.

זה נתון מרשים, אבל זו עשויה להיות רק התחלה. בחודש מאי לבדו כ־36.5% מכלל כלי הרכב החדשים שנמכרו בישראל היו מתוצרת סין, שיא בהשוואה לכל מדינה מפותחת במערב (לעומת נתח של 17.8% במאי אשתקד).

האצת החדירה הסינית לישראל ב־2025 נובעת ממספר סיבות, בראשן שינוי תמהיל היבוא והרכישות של רכב סיני. עד סוף 2023 רוב כלי הרכב החשמליים מתוצרת סין שנמסרו בישראל היו חשמליים לגמרי. ב־2024 החל טפטוף של דגמים עם מנועי בנזין, שכוונו בעיקר לציי רכב. אבל בסוף אותה שנה הסכר נפרץ עם מבול של דגמים בעלי הנעת פלאג־אין והייבריד עם יחס מחיר־מפרט שלמערביים אין עליו מענה כרגע. בחודשים האחרונים המבחר מתרחב גם למנועי בנזין מקובלים.

התוצאה היא צונאמי של מסירות סיניות. הדוגמה הבולטת ביותר היא הקרוס־אובר J7 של המותג JAECOO של צ'רי הסינית, שעד אמצע השנה שעברה היה מותג אנונימי לחלוטין בישראל ובעולם. בין ינואר־מאי 2025 הדגם הזה הפך "בן־לילה" לנמכר ביותר בישראל עם כ־7,200 מסירות, תוך שהוא עוקף להיטי מכירות ותיקים כמו יונדאי קונה וטויוטה קורולה קרוס.

לשם השוואה, בשוק הבריטי הענק, שבו נמכרים מדי שנה מעל 2 מיליון כלי רכב חדשים, המותג ג'אקו מסר באותה תקופה קצת פחות מ־1,800 כלי רכב. זה לא הכול. לדגם הזה יש גם אח כמעט תאום מבית משפחת היצרנית הסינית צ'רי ושמו טיגו 8 פרו, שתפס את המקום התשיעי בטבלת המסירות בינואר מאי עם כ־2,900 מסירות. כלומר, משפחת דגמים סינית חדשה ביצעה למעלה מ־10,000 מסירות מתחילת השנה.

גם דירוג המסירות לפי יצרנים מראה עד כמה מהירה "הפלישה" הסינית. אומנם את רשימת המסירות בחודשים ינואר-מאי הובילו "יצרני הבונקר" המוכרים של שוק הרכב הישראלי ובראשם קבוצת יונדאי מוטורס (עם המותגים יונדאי וקיה) וטויוטה. אבל למקום השלישי, בפער קטן מטויוטה, זינקה קבוצת צ'רי הסינית, שיש לה כיום בישראל שלושה מותגים ובקרוב חמישה.

מה יאט את הסינים?

כרגע נראה כי הדבר היחיד שעשוי להאט את הכיבוש הסיני של שוק הרכב הישראלי הוא היצרנים הסינים עצמם. לצד סיפורי ההצלחה המלחמה התחרותית הקשוחה בין המותגים כבר גובה קורבנות, ויש מותגים שהיבואנים שלהם משלמים מחיר לא קטן.

הנהירה לרכבי הייבריד ופלאג־אין סיניים יוצרת בעיה עבור מותגים שמתמקדים ברכב חשמלי בלבד. התוצאה היא שהפלח החשמלי רשם מתחילת השנה ירידה של כ־27% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הדוח מגלה שכמעט עשרה מותגי רכב סיניים, חלקם חדשים בשוק, לא עוברים את הרף של 500 מסירות בינואר-מאי, וזאת למרות השקעה לא מבוטלת בשיווק ופרסום. ואם לוקחים בחשבון שלפחות עוד ארבעה מותגים סיניים צפויים להיכנס לישראל עד סוף השנה, לא מן הנמנע שנתחיל לראות תהליך הכחדה פנימי.

ולבסוף קיים באופק חסם נוסף שהוא תקנות יורו 7 החדשות והמחמירות, שייכנסו לתוקף בשנה הבאה וישפיעו בעיקר על מנועי בנזין, הייבריד ופלאג־אין. התקנות האלה עתידות להוציא מהתחרות אפילו מותגים מבוססים מאירופה, מיפן ומקוריאה, וספק אם מותגים סיניים רבים יוכלו לעמוד ב"דד־ליין".