לא קל להיות יצרן רכב מערבי בימינו. מלחמת הסחר משנה את חוקי המשחק בתעשייה כמעט על בסיס שבועי, מייקרת את חומרי הגלם, חוסמת שווקי יצוא ומשבשת תוכניות ייצור, שתוכננו במשך שנים. גם שווקי המטבע לא יציבים והחזית הטכנולוגית הפכפכה. אבל מעל הכול צריכים "המערביים" להתמודד עם המתחרים מסין שמתקדמים בקצב בלתי ניתן לעצירה, בסיוע סבסוד ממשלתי ועלויות ייצור נמוכות.
● מבחן דרכים | רק יצרן סיני עם מוטיבציה יכול לספק רכב כזה במחיר כזה
● בלעדי | מחקר חדש מגלה: העניים בישראל מתים יותר בתאונות דרכים
אחרי תהליך לימוד מורכב ולא קצר מנסים כיום היצרנים מקוריאה, יפן ואירופה לסגור פערים. חלקם משקיעים הון בפיתוח עצמאי של דגמים, שמציעים "מחירים סינים עם מוניטין מערבי". אחרים מאמצים את הטקטיקה של "אם אינך יכול להילחם בו, הצטרף אליו" ומשווקים דגמים, שמיוצרים בסין ועברו מיתוג מחדש תחת שמם. נציגי הגל החדש ינחתו בישראל בחודשים הבאים וינסו לבלום, כמיטב יכולתם, את הכיבוש הסיני.
טויוטה C-HR "פלוס" חשמלי: שוברת אמברגו טורקי
צפי הגעה: לקראת סוף השנה
הקרוס־אובר הקומפקטי והאופנתי של טויוטה, שמיוצר בטורקיה, הושק בישראל בסוף 2023 בגרסה היברידית והפך ללהיט מכירות בטרם הטיל ארדואן חרם יצוא וקטע את ההצלחה. אולם כעת הוא נערך לסיבוב חדש והפעם בגרסה עם הנעה חשמלית וממדים גדולים יותר ועם ייצור יפני, שאינו מושפע מהאמברגו.
קווי המתאר הכלליים נותרו דומים לאלה של הגרסה ההיברידית דמוית הקופה, אבל העיצוב עבר שינויים לטובת שיפור התנגדות הרוח, האורך צמח ל־4.52 מ' ובסיס הגלגלים צמח משמעותית ־2.75 מ'. תא המטען די צנוע ומסתפק ב־416 ליטר.
הרכב יוצע במגוון תצורות הנעה וטווחים, החל מהנעה קדמית עם הספק של 167 כ"ס, סוללה צנועה של 58 קילוואט שעה וטווח של כ־460 ק"מ ועד גרסת הנעה כפולה עם 343 כ"ס, סוללה של 77 קילוואט וטווח של עד כ־600 ק"מ. באירופה מצפים למחיר ידידותי, יחסית, שעשוי להתחיל בישראל בפחות ב־190 אלף שקל בכפוף למס הקניה.

toyota-c-HR / צילום: יח''צ, באדיבות החברה
קיה EV3: המפרטים מתוך ספר הלימוד הסיני
צפי הגעה: חודש יולי
קיה עמדה עד כה מהצד בעת שהמותגים הסינים כבשו כל חלקה טובה בפלח החשמליות העממיות. אבל החל מחודש יולי תנחת כאן, לראשונה, מתחרה קוריאנית ראויה לסיניות בשם EV3. העיצוב ה"טכני" שומר על זהות מובחנת והמפרטים לקוחים מתוך "ספר הלימוד" של הסינים. הרכב נמתח לאורך 4.3 מ' אבל הוא רחב וגבוה וניצב על בסיס גלגלים "משפחתי" באורך 2.68 מ' עם תא מטען של 460 ליטר.
תא הנוסעים מרווח, מאובזר איכותי ועונה לאופנה הדיגיטלית־מינימליסטית השולטת בשוק ולהנעה אחראי מנוע בודד בהספק של 204 כ"ס, שמספק ביצועים די נמרצים.
באירופה הרכב קיים עם מספר שילובים של סוללות וטווחים, החל מסוללה של 58 קילוואט עם טווח של עד 436 ק"מ בגרסת הבסיס ועד גרסת "טווח ארוך" עם סוללה מאסיבית של 81 קילוואט וטווח של 605 ק"מ ב־WLTP. אפשר לצפות למחיר שיתחיל במרכז הפלח "הסיני" בישראל, אי שם בין 170 ל־180 אלף שקל, עם אופציה להפתעות.

קיה EV3
סקודה ELROQ: יורדת אל העם
צפי הגעה משוער: הרבעון האחרון של 2025
סקודה החלה את דרכה בפלח החשמלי "מלמעלה" עם דגם ה־ENYAQ הגדול והיקר, אולם החל מהשנה היא "יורדת אל העם" עם קרוס־אובר קומפקטי ועממי יותר בשם Elroq. לפחות באירופה הוא מציב תחרות ראויה לסינים בטווח מחיר, שנע בין כ־34 אלף ל־44 אלף אירו. ממדיו תואמים היטב את הפלח הפופולרי בישראל עם אורך של כ־4.5 מ', גובה 1.62 מ' ובסיס גלגלים מכובד של 2.76 מ'.
תא הנוסעים מרווח והנדסת האנוש הדיגיטלית תואמת את דגמי הדור האחרון של קבוצת פולקסווגן. מתוך מבחר המנועים והסוללות המוצעים מעניינת במיוחד "גרסת האמצע" עם מנוע בהספק 203 כ"ס, בסוללה של 63 קילוואט וטווח נסיעה מוצהר של עד 549 ק"מ.
יש גם גרסה עם 296 כ"ס וסוללה של 82 קילוואט אפילו גרסת RS חזקה ויקרה עם שני מנועים, 340 כ"ס וטווח של עד 523 ק"מ. המחיר תלוי בשער האירו.

סקודה ELROQ
סמארט 5: כבר לא עירונית זעירה
צפי הגעה: אוגוסט
בגלגולו האירופי הקודם המותג SMART היה יצרן של מכוניות עירוניות זעירות. אבל הסמארט 5 החדש רחוק משורשיו. הוא עדיין זוכה באירופה לחסות ומיצוב של מרצדס, אבל מיוצר בסין על ידי ג'ילי ויש לו תצורה של קרוס אובר משפחתי מאסיבי עם אורך של כמעט 4.7 מ', גובה 1.7 מ' ובסיס גלגלים ענק באורך 2.9 מ'. העיצוב הרבוע מספק מקום רב לנוסעים ולציוד פנאי ותא הנוסעים לא יבייש שום מרצדס בזכות מערך של מסכי ענק, שנמתחים מדלת לדלת, השקעה רבה בגימור ואפשרויות להתאמה אישית.
גרסת הבסיס מצוידת במנוע של 340 כ"ס ובסוללה בקיבולת של 76 קילוואט־שעה, שהטווח שלה הוא של עד 465 ק"מ. מעליה עוד 3 גרסאות עם סוללות של 100 קילוואט, טווחים של עד 590 ק"מ והספקים של עד 646 כ"ס. נראה כי המחירים בישראל יהיו באזור 240־250 אלף שקל וצפונה. בהמשך תהיה גם גרסת פלאג־אין.

Smart 5
מאזדה EZ-60 SUV: יפנית עם שורשים בסין
צפי הגעה: סוף 2025/תחילת 2026
עוד "סינית בתחפושת" היא מאזדה 60־EZ, שעוצבה ע"י מאזדה, אבל מיוצרת ע"י שנגאן הסינית ומבוססת על פלטפורמת הדגם "דיפאל 07". לרכב עיצוב מובחן וספורטיבי אך הממדים דומים לדיפאל: אורך של 4.85 מ', גובה 1.62 מ' ובסיס גלגלים באורך 2.9 מ'.
עיצוב הפנים יוקרתי ומעניין. בסין נמכר הרכב גם עם הנעה חשמלית שכוללת מנוע בהספק 255 כ"ס וטווח שצפוי לנוע בין 475 ל־500 ק"מ, ומערכת פלאג־אין, שמשלבת מנוע 1.5 ליטר בנזין, מנוע חשמלי בהספק 240 כ"ס וסוללה של 31.7 קילוואט־שעה עם טווח חשמלי של עד כ־99 ק"מ בתקן הסיני. המחיר שם מתחיל בכ־25 אלף דולר, לא נופתע אם אצלנו הוא יהיה גבוה מ־220 אלף שקל.

MAZDA-EZ-60-SUV
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.