שליח וולט
הצעת החוק שתגביל את החוזים של וולט מול המסעדות תעלה ביום ראשון הקרוב לוועדת שרים לענייני חקיקה. אפליקציות משלוחים כמו וולט מחייבות את המסעדות לגבות מחיר אחיד הן במשלוחים והן בישיבה במקום.
● נשיא ארגנטינה מסביר: "כך עשינו את הנס הכלכלי במדינה"
● בפעם השנייה בחצי שנה: שטראוס מעלה מחירים במוצרי השוקולד והקפה
אם החוק יעבור, הוא יאפשר למסעדות לגבות מחיר שונה באפליקציות לעומת בישיבה במסעדה.
הצעת החוק של חברי הכנסת רון כץ (יש עתיד) וינון אזולאי (ש"ס) מקודמת לאחר שהושגו הסכמות מול שר הכלכלה ניר ברקת, וזאת למרות ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' עוד יושב על הגדר. גורמי המקצוע באגף תקציבים טוענים: החוק יביא לעליית מחירים.
"לתקן את חוסר האיזון בין הפלטפורמה למסעדות"
אחד המודלים הבסיסיים של וולט, אפליקציית המשלוחים הגדולה בישראל, הוא שוויון בין המחיר במשלוח לבין המחיר במסעדה. זאת, כמובן, בנוסף לדמי המשלוח ו"דמי טיפול" שהם גובים מהצרכנים. אך מהצד השני, הם גם גובים כסף מהמסעדנים. חלק מהמסעדנים היו רוצים לגבות מחיר גבוה יותר באפליקציה כדי לגלם את העלויות הללו, וכך גם לעודד לקוחות לשבת אצלם במסעדה במקום להזמין באפליקציות - בהן כל משלוח בנפרד שווה למסעדות פחות. כדי למנוע את זה, באפליקציות דורשים מהמסעדנים לגבות מחיר אחיד הן באפליקציה והן בישיבה במקום.
הצעת החוק החדשה של רון כץ וינון אזולאי אמורה להתגבר על העניין: היא שואפת לאסור על אפליקציות משלוחים לדרוש מהמסעדות לגבות מחיר אחיד, למעט מבצעים מיוחדים כמו "האפי האוור". על פי נוסח הצעת החוק ,"מטרת החוק המוצע היא היא לאפשר למסעדות לקבוע מחירים שונים להזמנות במשלוח ולישיבה במסעדה, בהתאם לעלויות הכרוכות בכל ערוץ מכירה". וזאת במטרה "לשמור על רווחיותן ולהציע לצרכנים מחירים הוגנים".
מי שיפר את הוראות החוק ייקנס בעד 8% ממחזור המכירות, עד 46 מיליון שקלים. על פי הצעת החוק, היא נועדה "לתקן את חוסר האיזון בין הפלטפורמה למסעדות", כאשר וולט נחשבים בעיניהם מונופול שאין אפשרות להתחמק משימוש בשירותיו.
באגף התקציבים באוצר, שמתנגדים להצעת החוק, נשאלת השאלה: ברגע שיאפשרו למסעדות לקבוע מחיר שונה בין המשלוח לישיבה במקום, מה הן יעדיפו - להוזיל את מחירי הישיבה במקום, או לייקר את מחירי המשלוח?
על פי מסמך הסתייגויות שהגישו, והגיע לידי גלובס, "הצעת החוק צפויה להוביל בפועל להתייקרות במחירי המשלוחים לצרכן. כיום, מסעדות אינן מחויבות לעבוד עם פלטפורמות המשלוחים, אך עושות זאת כדי להרחיב את קהל הלקוחות". לטענת אגף תקציבים, "אם תחולק האפשרות לתמחר בנפרד, צפוי כי מסעדות יגלגלו את העלויות הנוספות לצרכן ויבחרו לקבוע מחירים גבוהים יותר עבור המשלוחים", וכך "הצרכן, שכבר כיום משלם דמי משלוח נפרדים, ייאלץ לשלם גם מחיר גבוה יותר עבור המנה עצמה". ובסופו של דבר "תוצאה זו מנוגדת לכוונת המחוקק לצמצם את יוקר המחיה".
לאגף תקציבים יש גם הסתייגויות נוספות, כמו מדרון רגולטורי בעייתי, משום שלפיהם, הצעת מתערבת בצורה חמורה מדי בחופש החוזים בין פלטפורמות כמו וולט לבין המסעדות. על פי מסמך ההסתייגויות, "החוק יוצר תקדים מסוכן להתערבות ישירה של המחוקק בתנאים מסחריים בין גופים פרטיים, גם ללא הצדקה מבוססת של כשל שוק. פגיעה שיטתית בהסכמות עסקיות עלולה לייצר אפקט מצנן להשקעות, להרחיק שחקנים מהשוק המקומי ולערער את האמון במערך המשפטי-כלכלי של מדינת ישראל".
"קוראים לבדק בית עמוק ולבחינה מחודשת של רשות התחרות"
מאחורי הצעת החוק עומד ארגון "מסעדנים חזקים ביחד". לדבריהם, הבחירה של המסעדות להתקשר עם וולט אינה חופשית, ובוועדת הכלכלה של הכנסת נציגי הארגון אמרו ש"בעלי העסקים הקטנים שאנחנו מייצגים לא יודעים ולא יכולים להתנגד או להתאגד כנגד מונופולים גדולים כאלה (כמו וולט. ע"א)".
תומר מור, העומד בראש "מסעדנים חזקים ביחד" הוסיף ש"במקום לדאוג להורדת יוקר המחיה דרך כלים אפקטיביים - בוחרים באוצר וברשות התחרות להעלים עין ממה שמתחולל בשטח. אנו קוראים לבדק בית עמוק ולבחינה מחודשת של רשות התחרות, תוך בחינה של צעדים רגולטוריים שיבטיחו תחרות הוגנת, שמירה על מגוון עסקי, ויציבות לעשרות אלפי משפחות המועסקות בענף המסעדנות בישראל".