יאכטה / צילום: Shutterstock, Sven Hansche
מאות ישראלים שמצאו את עצמם מעבר לים מאז תחילת ההסלמה הביטחונית מול איראן מנסים בימים אלה לחזור לישראל בכל דרך אפשרית, ובעיקר דרך הים. בזמן שהשמיים נותרו סגורים, והפתרון של המדינה להחזרת הישראלים רק מתחיל לצאת לדרך, הולכים ומתרבים הדיווחים על יוזמות פרטיות, יקרות ולעתים חסרות כל פיקוח.
● טיסות החילוץ של אל על יוצאות לדרך. כך זה יעבוד
● מירי רגב: הישראלים הראשונים יחזרו מחו"ל דרך המדינות האלה
לצד אלה, קיימות גם התארגנויות אזרחיות שפועלות ממניעים קהילתיים. כך, בימים האחרונים פורסמו מקרים שבהם נוסעים נדרשו לשלם בין עד 4,000 אירו עבור מקום בהפלגה מקפריסין לישראל, לעתים דרך סקיפרים עצמאיים ולעתים דרך מתווכים לחברות להשכרת יאכטות שפועלים בעיקר בקבוצות וואטסאפ או פייסבוק. לפי עדויות, מדובר בהפלגות שמתבצעות ללא פיקוח, רישום או תיאום ביטחוני ולעתים אף ללא ודאות שהסירה אכן תגיע.
בין יוקרה לניצול
מתווכות ישראליות מציעות בימים האחרונים לנוסעים התקועים בקפריסין להצטרף להפלגות חירום לישראל דרך חברת היאכטות הקפריסאית Sea Passion Yachting. לפי אחת ההצעות, מדובר בהפלגה בעלות של 4,000 אירו לאדם.
על־פי מחירון החברה, השכרת יאכטה מדגם Azimut Magellano 66 להפלגה מישראל לקפריסין (או להפך) עולה 90 אלף אירו, במסע שאורכו יומיים. מדובר ככל הנראה בהפלגה חד־כיוונית, הכוללת צוות מקצועי ולינה על הסיפון.
אם המחיר מתחלק בין 12 נוסעים, הקיבולת המרבית של היאכטה, מדובר בכ־7,500 אירו לאדם. כלומר, גם הצעות החירום של 4,000 אירו אינן רחוקות ממחיר השוק של יאכטות יוקרה, אך הן ניתנות ללא שקיפות, ללא ביטוח וללא אחריות, וכאמור - בתנאי חירום.
מה גם שעבור רבים מהתקועים בחו"ל, החזרה הביתה היא לא רק עניין לוגיסטי אלא צורך רגשי עמוק. נוסעים שנותרו לבד מעבר לים בזמן שבני משפחתם בארץ, במיוחד הורים לילדים, מביעים חרדה, תסכול ונכונות לשלם כמעט כל סכום כדי לשוב. "ראיתי נשים שבאו לחופשה קצרה, והילדים נשארו בארץ", מספרת אחת הנוסעות. "הן הכי לחוצות. כל אחת מנסה להבין איך לתפוס מקום על סירה ואפילו לשלם כפול- רק כדי לא להישאר כאן לבד".
יוזמות אזרחיות
עם זאת, מתגבשות גם יוזמות אזרחיות. קהילת שייטי הכרמל למשל, פועלת להחזיר ישראלים כמעט ללא תמורה, בין היתר על גבי כלי שייט פרטי בבעלות אחת מחברות ההנהלה, ובסיוע מנהל מעגנת שביט בחיפה.
אילת שריר, שלוקחת חלק ביוזמה, אומרת לגלובס: "זאת אפילו לא הייתה יוזמה מאורגנת, אלא עניין של יושרה פנימית. כל אחד מחליט כמה הוא נכון לקחת כדי לכסות הוצאות. יש קבוצה גדולה של אנשים - שייטי הכרמל, עמותת שייט חיפאית צפונית וגם שייטים מהמרכז שלא גובים מחירים מופרכים כדי להחזיר אנשים הביתה".
לדבריה, יש מי שמבקשים רק 100 אירו או 250 שקל לכיסוי הוצאות. "יש פה אלמנט של סולידריות, של רצון לעזור. זה לא עניין של רווח אישי".
גם עמותת "מגדלור" מארגנת הפלגה מאורגנת על קטמרן גדולה, הכוללת יציאה מהרצליה והחזרת 26 ישראלים מלרנקה לישראל. משך ההפלגה, לפי המארגנים, עשוי להגיע עד 22 שעות, בהתאם לתנאי הים. המחיר שפורסם הוא 2,500 שקל לאדם, כולל מזון קל, שתייה ואמצעי נוחות בסיסיים.
בלבול תעופתי
נכון להיום, חברות התעופה אינן מציעות פתרון מיידי. ארקיע הודיעה כי כל טיסותיה מבוטלות לפחות עד 21 ביוני, וכי הנוסעים זכאים להחזר כספי או לשובר עתידי. עם זאת, נוסעים מדווחים על המתנה של ימים למענה, מה גם שהשוברים טרם נשלחו. גם כשיתאפשר לשוב בטיסה, יידרש תשלום נוסף או השלמת ההפרש, כשברקע חשש ממשי לעליית מחירים.
אל על פתחה רישום לטיסות חילוץ ללקוחות אל על וסאן דור בלבד שטיסתם לישראל בוטלה. מטרת הרישום היא למפות את מיקום הלקוחות ולגבש לוח טיסות בהתאם. לפי הודעת החברה מהיום (ב'), סדר ההרשמה אינו קובע עדיפות, אלא מועד הטיסה המקורית. תינתן עדיפות למקרים הומניטריים או ביטחוניים בכפוף לאישורים מתאימים. בחברה מדגישים כי אין לפנות למוקדי השירות, וכי השיבוצים יישלחו בהמשך למייל או ב־SMS. הרישום מתבצע באתר אל על בלבד ואינו מבטיח מקום בטיסה.
מי שיכול לשלם, חוזר. ומי שלא?
במציאות הזו, קבוצות וואטסאפ הפכו למוקד התיאום המרכזי: המלצות על מלונות זולים, שירותי כביסה, וילות משותפות - ובעיקר הניסיון להבין איך לחזור לישראל. "אין שום גוף שמטפל בישראלים התקועים. לא המדינה, לא משרד התחבורה, לא משרד החוץ", אומרת אחת הנוסעות שנותרה ביוון. "מי שיכול לשלם, חוזר. מי שלא, ממתין ומקווה לטוב".
לדבריה, היא נסעה עם משפחתה לחופשה שתוכננה להסתיים לפני שבת, אך נאלצה להאריך את השהות ולעבור למלון זול יותר. "אנחנו על חשבוננו, רק עם ארוחת בוקר. אני ממשיכה לעבוד מכאן, אבל הכול בתחושת חוסר ודאות. זה כאילו שאנחנו באוויר. לא נערכנו לזה".
עוד לדבריה, גם אם היא תקבל שובר זיכוי על כרטיסי הטיסה, "ברור לי שעד אז המחירים יעלו. או שאני אשלם שוב על טיסה - וגם אשאר עם שובר מיותר".
בנוסף היא מספרת כי בין שלל ההצעות שרצות בין הישראלים בקבוצות הוואטסאפ, חוזרת שוב ושוב הודעה של סקיפר מאשדוד שמציע להחזיר ישראלים דרך קפריסין תמורת כ־1,000 אירו לאדם.