שרת התחבורה מירי רגב הודיעה על המתכונת המתוכננת להחזרת מעל 100 אלף הישראלים שנתקעו בחו"ל מאז תחילת המערכה מול איראן בעקבות סגירת המרחב האווירי של ישראל. רגב מקיימת בשעה זו תדריך לגבי הטיסות הצפויות לצאת לחילוץ אותם ישראלים.
"אני מבינה את המצוקה, אבל אנחנו נמצאים ביום הרביעי למלחמה לא פשוטה ומחיר כבד שהעורף משלם, ולא ניקח סיכון וחס וחלילה שיהיה אירוע על הקרקע, שנצטרך להסביר כיצד אישרנו למטוס לנחות בקרקע עם יותר מ-300 הרוגים. לכן נבצע בצורה מדורגת ומתוכננת ומתואמת עם משרד הביטחון וגורמי מקצוע של התעופה האזרחית", אמרה.
● טיסות החילוץ של אל על יוצאות לדרך. כך זה יעבוד
● מחיר החזרה הביתה: 4,000 אירו, עד 22 שעות בים - והמדינה מחוץ לתמונה
● המבצע הסודי בנתב"ג: כך פונו כל המטוסים לפני התקיפה באיראן
"אמרנו שייקח זמן ושזה לא יהיה מהיום למחר, אבל נתנו את האוקיי, ובעצם אנחנו מתחילים עם מבצע 'חזרה בטוחה' של הישראלים הביתה של משרד התחבורה יחד עם הגורמים הרלוונטיים", הוסיפה רגב.
רגב ציינה כי "לא נאשר יציאות ישראלים לחו"ל בשלב זה. מי שיוצא כרגע לחו"ל אלה מי שהגיעו לבקר בארץ - דיפלומטים, תיירים וכדומה".
לדבריה, "השלב הראשון יצא לפועל, והתוכנית הייתה שברגע שהייתה אזעקה ב-3 בבוקר, העפנו את כל צי המטוסים מנתב"ג. זו הייתה החלטה נכונה - אחרת לא היה לנו עם מה להחזיר את הישראלים ארצה.
"כעת, השלב השני של תוכנית 'חזרה בטוחה' יוצא לפועל. זה אומר שלאחר תיאום עם מת"ח וניהול סיכונים שנציג בהמשך, אנחנו נערכים להחזיר את האזרחים הביתה החל מהיום. היציאה היא לאותם המוקדים שידענו שיש בהם ישראלים: תאילנד, לרנקה, אתונה, איטליה וארה"ב, ומשם יהיו ההחזרות הראשונות".
"נקים גוף ייעודי"
באשר לחלוקת העבודה ציינה רגב: "משרד הביטחון מחלץ ישראלים עם כוחות ביטחון שצריך להחזיר הביתה, ולא נכנסים לזה. החזרת האזרחים הביתה נעשית על-ידי משרד התחבורה בשיתוף-פעולה עם משרד הביטחון. בשלב זה תשובת משרד הביטחון הייתה מובנת - יש עומס גדול על צה"ל ועל חיל האוויר, ולכן מטוסי צה"ל לא יחזירו אזרחים, אלא צי המטוסים הישראלי ובאמצעות חברות זרות שיהיו מוכנות לקחת חלק.
"נקים גוף ייעודי שיורכב מנציגי משרדי התחבורה, משרד החוץ, פיקוד העורף ורשות החירום הלאומית, עם מוקד טלפוני שיפורסם בקרוב לציבור. הגוף הזה בעצם יידע לתעדף את מקרי החירום של אותם אזרחים שצריכים לחזור, ושחברות התעופה לא יודעות לתת להם מענה, ולכן גם רשות החירום הלאומית היא חלק מהצוות".
רגב ציינה כי "בנוסף למרחב האווירי, אנו פועלים לתת מענה דרך הים. במרחב הימי החרגנו באמצעות פיקוד העורף את מנו ספנות. אני שמחה שהוא פנה אלינו. שוחחנו ארוכות וסיכמנו שמנו ספנות יסייע לנו להחזיר ישראלים מקפריסין לישראל ויסייע להוציא ישראלים שלא צריכים להיות פה, כמו תיירים ובני נוער מ'תגלית', שאותם נוציא לחו"ל.
"קיימת אופציה להחזיר אזרחים בנחתות (כלי שיט צבאיים המאפשרים הנחתת כוחות), אך זו אופציה לא פשוטה. אני לא יודעת מי שט בנחתת 18 שעות מקפריסין לישראל - זה לא פשוט, ואם נראה שלא נוכל להרחיב את המרחב האווירי, נבקש את הנחתות שיסייעו לנו להביא ישראלים, ונשתמש בנחתות במקרה שלא נצליח ליצור מרחב אווירי להבאת ישראלים.
"אני אומרת לאזרחים: אין מה להילחץ. אתם בחו"ל, תהנו. אני יודעת שזה לא פשוט, והעלאתי בקבינט האחרון את סוגיית השיפוי. נשב עם האוצר ונראה איך אפשר לטפל בנושא הזה. אני מבקשת מאנשים סבלנות.
"על אף אתגרי המלחמה, שמרנו על שמיים פתוחים, למרות שהרבה חברות זרות יצאו מכאן וחזרו לטוס. רק לפני שבועיים החזרנו את וויז ולופטהנזה. זה אתגר עצום להפעיל תעופה אזרחית במלחמה. נעשה הכול כדי להחזיר אתכם לארץ, ובעזרת השם נחזיר את כולם ארצה, אבל זה ייקח זמן. ברגע שנאשר חזרה של מטוס ארצה, ונבין גם כשהמטוס באוויר שיש סכנה לחיי אדם - נחזיר אותו בחזרה. ניקח את הסיכונים בצורה מושכלת, כשחיי אדם הם מעל הכול".
"משימת קודש"
שמואל זכאי, מנהל רשות התעופה האזרחית, הוסיף: "המבצע הזה של החזרת הישראלים הביתה תוכנן מראש ובקפידה בתכנון מורכב, והיה כמובן צורך לשמור על חשאיות כדי לא לחשוף את התקיפה באיראן.
"כדי להחזיר את הישראלים צריך מטוסים. הדבר הראשון הוא להוציא את צי המטוסים ולקרב אותו לנוסעים. ב-3 לפנות בוקר היו מטוסים בחו"ל ובנמלי המוצא, מטוסים באוויר וכאלה שעל הקרקע. את המטוסים שהיו שבחו"ל ובאוויר הפננו לשדות תעופה שמהם נחזיר את הישראלים הביתה, ואת המטוסים מנתב"ג הוצאנו החוצה.
"שדה תעופה לא יכול לקלוט כמות כזו מעכשיו לעכשיו, והייתה כאן מערכת הכנות מורכבת. הכנו את מקומות החניה ששדות התעופה יקלטו אותם בזמן אמת, והכי חשוב להכין צוותי טייסים והנהלות חברות התעופה בפרק זמן מהיר.
"הסיטואציה האנושית הייתה ידועה מראש. יש ילדים שנמצאים עם דיילים ודיילות בחדרים בבתי מלון ללא הוריהם. הצוותים רואים בכך משימת קודש. מהרגע הזה ניהול החזרת הנוסעים עובר מרשות תעופה אזרחית לרשות שדות התעופה".
"זה לא ייקח ימים אלא שבועות"
שרון קדמי, מנכ"ל רשות שדות התעופה, אמר כי "המבצע יחל כ-24 שעות מרגע שנקבל את ההנחיה", ורגב אמרה בתגובה: "קיבלתם".
לדבריו, המבצע כולל החזרת ישראלים בלבד - אך ורק ישראלים ששוהים בחו"ל, ואין נוסעים יוצאים. "התהליך יהיה מהיר ככל היותר, והדבר הכי חשוב זה זמן מינימלי על הקרקע בשל הסיכונים. החזרה תהיה מדורגת ותיבנה לאט-לאט במסגרת הסיכונים.
"תוך 24 שעות החברות יידעו מה הולך לקרות, הו ייצרו קשר עם הנוסעים, ומי שיעמוד מולם בחו"ל אלה חברות תעופה, ויש צוות בראשותו של עוזי יצחקי למקרים חריגים".
לדברי קדמי, "זה לא ייקח ימים אלא מספר שבועות. יש תנאים שלא קשורים בנו, ויום אחד יהיה שונה מיום אחר. נעשה את זה תוך כדי תנועה, כשמה שהכי חשוב זה חיי אדם".
מנהל רשות הספנות והנמלים, רב-חובל צדוק רדקר, אמר: "היום אונייה של מנו ספנות תוציא מכאן דיפלומטים ותיירים. יש לא מעט כלי שיט אחרים שמשתתפים במבצע של השבת הישראלים מחו"ל, ואם המאמצים לא יספיקו, חיל הים ומערכת הביטחון יירתמו למשימה".
תיעדוף למקרים מצילי חיים
רגב הוסיפה: "איש מילואים פעיל - צה"ל יחזיר אותו. משרד הביטחון יחזיר מי שנדרש ללחימה, וכל האזרחים האחרים יחכו.
"לגבי אזרחים שהגיעו עם חברות תעופה זרות: אנחנו מפרסמים טלפון של החמ"ל, ואיפה שנראה עניין הומניטרי ועניין של הצלת חיים, נדע לתעדף את זה ולהעביר בצורה מסודרת. חברות התעופה יחליטו מי יחזור ראשון. אנחנו ניתן דגש למקרים מצילי חיים שחברות התעופה לא נתנו להם מענה".
לדברי זכאי, "יש הרבה ישראלים בחו"ל, וכולם יקרים לנו באותה מידה, ומי שיקבע מי יעלה קודם אלה חברות התעופה. אנחנו לא יכולים להחזיר בבת-אחת יותר נוסעים - לא כי אין לנו אמצעים. אנחנו יכולים תאורטית לקחת 70 מטוסים ולהטיס אותם ארצה, אבל אף אחד לא חושב שזה דבר אחראי לעשות".
חשש מהפקעת מחירים
רגב ציינה כי "הנוסעים יקבלו את המגיע להם על-פי 'חוק טיבי', אבל אני מצפה להתערבות של משרד האוצר, כי הנוסעים נשארו בחו"ל בגלל מבצע חשאי, ואני חושבת שכאשר האוצר יכול לסייע בשיפוי, הוא צריך לעשות זאת. אני מתארת לעצמי שגם שר הכלכלה יביע עמדתו בעניין הזה.
"אני מקווה שהחברות יבינו המשמעות של חזרת הישראלים ואת ההוצאות הגדולות של שהייה בחו"ל, וברור שחברה שנוסעת צד אחד ריק וצד אחד מלא - צריך לתת לה מענה, ואני אדאג לשיפוי לאותן חברות כדי שכרטיס הטיסה יהיה במחיר סביר".
במענה לחשש מהפקעת מחירים, שרת התחבורה אמרה כי "אני כרגולטור לא יכולה להתערב בעניין המחירים, אבל אני לא מתעלמת מזה, ולכן אני מאמינה שמשרד הכלכלה, משרד האוצר ואנחנו נסייע ככל הניתן כדי לתת מענה. זו סמכותי ואחריותי להחזיר את הישראלים ארצה".
במענה לשאלת גלובס על הגבלת מחירי הטיסות שהוטלה בתקופת הקורונה ולמה לא מפעילים זאת כעת, אמרה רגב: "אני אעשה הכול שחברות תעופה לא יפקיעו מחירים, ואני מאמינה שהן מבינות את גודל השעה ואת האתגר העומד לפניהן.
"בנוסף, נעודד עוד ועוד חברות תעופה זרות לקחת חלק בזה. וזה לא סוד שאני נפגשתי עם מנכל וויזאייר, ואני רוצה בייס שלהם בארץ, שיבינו שתחרות היא מאסט כדי להטיס ישראלים. ברגע שנפתח את השמיים, גם שרי הכלכלה והאוצר יידעו לעשות מה הם צריכים לעשות כדי למנוע הפקעת מחירים, וחברה שמפקיעה מחירים - לא תקבל פיצוי".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.