יוזם החוק, ח''כ יעקב אשר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
הכנסת אישרה שלשום (ב') הצעת חוק שתנפח את המנגנונים העירוניים ואת השכר שלהם, וזאת באמצעות הגדלה מלאכותית של מספר התושבים ביישובים. הצעת החוק הוגשה באופן פרטי על-ידי ח"כ יעקב אשר, המכהן כיו"ר ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת. החוק החדש ייטיב עם רשויות מקומיות עם הרבה בנייה, אך לא מבהיר מהיכן יגיעו הכספים למימון הניפוח.
● 75 מבנים נפגעו מהטיל בבת ים; 20 מהם מיועדים להריסה
● מומחים: המדינה מעדיפה לשקם בתים שנפגעו, אך לעתים עדיף להקים בניין חדש
החוק קובע שורה של כללים המגדירים את גודל מספר חברי מועצת העיר, מספר התקנים בעירייה ושכר עובדי העירייה כפונקציה של מספר התושבים.
נוסחה מורכבת
כך, מספר חברי מועצת העיר בכל יישוב ויישוב נקבע בפקודת העיריות, על סמך מספר התושבים, והוא נע בין 9 חברים, שנמצאים ביישובים שמונים עד 5,000 תושבים ל-31 חברי מועצה, שמכהנים בערים הגדולות (ובראשן ירושלים, תל אביב וחיפה).
התיקון לפקודת העיריות כולל נוסחה מורכבת להגדלה מלאכותית של מספר תושבי העיר, כדי לחזק או לנפח את המנגנונים העירוניים. הנוסחה קובעת כי למספר התושבים הקיים יתוסף מספר תאורטי של שני תושבים לכל יחידת דיור חדשה בעיר שטרם הונפקה לה תעודת גמר. זאת בתנאי שמספר "התושבים התאורטיים" יגיע ל-5% לפחות מכלל התושבים באותו יישוב, או מספר הדירות החדשות קטן מ-1,000.
חישוב מספר התושבים החדש יהיה תקף גם לעניין המנגנונים העירוניים ויאפשר להגדיל את מספר המישרות התקניות בעיריות ולהעלות את שכר העובדים, שנזקק לאישור משרד הפנים והממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר.
האופוזיציה תמכה
הצעת החוק נדונה לראשונה בסוף החודש שעבר וזכתה לתמיכה משמעותית מספסלי האופוזיציה, שהציעה לבצע בתיקון החוק מספר תיקונים. כך למשל, סיעת המחנה הממלכתי הציעה שבמקום להוסיף שני תושבים תאורטיים על כל יחידת דיור ל-1,000 יחידות דיור - להוסיף שלושה תושבים על כל יחידת דיור, החל מ-500 יחידות דיור, כלומר באופן כללי להיטיב עוד יותר עם הרשויות המקומיות.
ביש עתיד תמכו, אך בניגוד למחנה הממלכתי, הציעו לצמצם את החישוב לתושב אחד לכל יחידת דיור נוספת, וגם כשהגידול מתייחס למינימום של 10% ולא 5% כלשון החוק.
בסופו של דבר החוק אושר במתכונתו המקורית.
ומאיפה יגיע התקציב?
החוק נועד לתמרץ בדרך זו את הרשויות המקומיות, להוציא עוד ועוד היתרי בנייה ולאשר בתחומן עוד יחידות דיור, אך בעוד הוא ייטיב מאוד עם עיריות קטנות שאמורות להתמודד עם היקפי בנייה גדולים, כגון ערי הדרום אופקים, שדרות ונתיבות, קריית גת וקריית מלאכי. מנגד, משמעותו לגבי ערים גדולות תהיה זניחה.
בנוסף, החוק אינו כולל מקורות תקציביים לניפוחי המנגנונים העירוניים. כבר כיום ידועה הבעיה שתוספת תושבים לעיר מהווה מקור לגרעונות תקציביים, שכן הארנונה למגורים אינה מכסה על העלויות שהרשויות משקיעות בשירותים המוניצפליים לתושבים.