חנויות סגורות בתל אביב / צילום: גלית חתן
התיירות מתרסקת, ענף המזון ממשיך לעלות, ומכירות האונליין מונעות קטסטרופה במכירות - כך עולה ממדד הפניקס גמא, המנתח את מחזורי הקניות בכרטיסי אשראי בתחום הקמעונאות.
● שכר דירה בהתאם לפדיון: ביג מפרסמת הקלות לשוכרים
● "הטווח הקצר לא מעניין": גם מניות הקניונים והאופנה קופצות בתל אביב
סגירת מרכזי הקניות עקב השיגורים מאיראן הובילה לירידה של 38% במחזורי הקניות הכוללים בתחום הקמעונאות, בהשוואה לשבוע שקדם למבצע. לשם המחשה, בשבוע הראשון ללחימה אחרי ה-7 באוקטובר נרשמה ירידה של 44% במחזורי הקניות, כלומר מצב כמעט דומה מבחינת ההתנהגות הצרכנית.

ענף התיירות הוא הנפגע העיקרי השבוע, עם ירידה גדולה של כ-80% במחזור ההכנסות, בשל סגירת השמיים בשבוע האחרון. בענף האופנה וההנעלה נרשמה ירידה של 64%, ובענף האופטיקה - שנחשב ענף חיוני במשק - ירידה של 55%.
עם זאת, בפניקס גמא מזהים כי מחזורי הקניות גדלו מיום ליום, כאשר הגידול המשמעותי ביותר נרשם ביום חמישי (19.6), עם ההקלה בהוראות פיקוד העורף בנוגע לפתיחת עסקים וחנויות.
מבין הענפים הנסקרים במדד, היחיד שרשם ביצועים חיוביים הוא ענף המזון - עלייה של 5% במחזור הקניות, ושל 9% בגובה הקנייה הממוצע, בשל הבחירה לערוך קניות גדולות וממוקדות. העדפת הצרכנים הייתה לרכישת מזון בחנויות קרובות לבית, ככל הנראה מתוך רצון לביצוע מהיר של הקניות וחזרה למרחב מוגן. בפניקס גמא מצביעים גם על זינוק של 25% בענף בתי המרקחת - היבט נוסף של תגובת הציבור למצב.
על רקע הירידות הנרחבות, בולטת השפעתם הממתנת של אתרי האונליין. בכמה מהענפים שבהם נרשמו ירידות משמעותיות במחזורי הקניות כתוצאה מסגירת המשק והיעדר תנועה ברחובות, נרשמו עליות במחזורי הקניות באונליין - בהם מחשבים וסלולר, מוצרי ילדים ותינוקות וכן צעצועים.
גם ענף המסעדנות והמזון המהיר הצליח למזער נזקים מסגירת הסניפים הפיזיים ורשם עלייה של כ-30% במכירות האונליין.