מתן בר ואילן אטיאס, מייסדי מליו / צילום: Dana Tamari
ממש יום לאחר הכניסה לתוקף של הפסקת האש עם איראן, בעוד מרבית תשומת הלב הציבורית מופנית לכותרות ביטחוניות, נחתמה בשקט - עסקת ענק: מליו הישראלית (Melio), חברת פינטק שמאפשרת תשלומים לעסקים קטנים, נמכרה ל־Xero הניו זילנדית תמורת 2.5 מיליארד דולר במזומן, ועוד חצי מיליארד דולר נוספים בהתאם לעמידה ביעדים. אבל מאחורי האקזיט הנוצץ מסתתר מסע מלא תהפוכות - מהגעה לשווי שיא ואז ירידה ממנו בחצי, שינוי שם, בכירים שעזבו ואקזיט נוסף שכמעט התממש.
● חדשות ההייטק | המעצב האגדי של האייפון, חובר ל-OpenAI לפיתוח מוצר מבוסס בינה מלאכותית
● חברת הרובוטיקה הישראלית שמגייסת 125 מיליון דולר
● "לא חשבתי שזה יקרה כ"כ מהר": היזם שהופתע מאקזיט של 80 מיליון דולר
כעת, שבע שנים אחרי ששלושת חברי הילדות מתן בר, אילן אטיאס וזיו פז (שעזב מאז) הקימו את מליו מחדר שכור של WeWork, עם השאיפה להעלים את הצ'קים מהרחוב האמריקאי, החברה סוגרת מעגל. המייסדים, כמה עשרות עובדים ותיקים, ומשקיעים מוקדמים כמו הקרנות בסמר ואלף, ייהנו מתשואות נאות. על פי מקורות, המותג יישאר, הצוות ימשיך לעבוד תחת הבעלות החדשה, והמסע שהתחיל בשאלת סקר פשוטה: "למה עסקים קטנים בארה״ב עדיין משלמים בצ'קים?", מסתיים, או אולי מתחיל, כאחת העסקאות הגדולות של השנה.
"צ'קים זה לא מספיק"
מליו נולדה על מנת לפתור בעיה כמעט אבסורדית: בארה"ב של 2018, מיליוני עסקים קטנים שלחו תשלומים בהמחאות נייר, כאילו הדיגיטל פסח על הנהלת החשבונות. שלושת מייסדי החברה חיפשו רעיון שיחבר בין תשתיות ישנות לעולם החדש בפשטות. המיזם הראשוני נקרא Payper - משחק מילים בין נייר (Paper) לתשלום (Pay), והחזון היה פשוט אך שאפתני: לבנות מערכת תשלומים שתתחבר לעסקים הקטנים מבלי להפריע, ותאפשר להם להיפרד מהצ’ק אחת ולתמיד.
"בהתחלה אמרתי להם, אתם לא חושבים בגדול מספיק", אומר לגלובס מייקל אייזנברג, שותף בקרן Aleph ואחד המשקיעים הראשונים בחברה. "לדבר רק על דיגיטליזציה של צ'קים זה לא מספיק. בסוף הם הבינו שהעניין הוא לא רק להעביר כסף, אלא על השליטה בכל תהליך התשלום, ממי, למתי, ואיך". בהמשך גם שונה שם החברה מ־Payper ל־מליו, מילה שמקורה ביוונית, ופירושה לנשוף או לנגן בעדינות. השם החדש סימן את הכיוון: לא מערכת פיננסית כבדה, אלא שירות נעים, זורם ושקוף.
המסלול המהיר לחד־קרן
מליו זינקה מהר מאוד: השירות הושק בארה"ב ב־2019, ובתוך שנתיים גייסה מאות מיליוני דולרים. משקיעים כמו Thrive Capital ו־General Catalyst - הציבו אותה על מסלול מהיר לסטטוס חד־קרן. בשיא, בספטמבר 2021, גויסו 250 מיליון דולר לפי שווי של 4 מיליארד. המוצר - שילוב בין מערכת תשלומים לניהול חשבונות - משך שותפים כמו פייסרב, קפיטל וואן, גוסטו, אמזון ושופיפיי, שהטמיעו את הטכנולוגיה של מליו. גם חברת אינטואיט המתחרה שמציעה פלטפורמה טכנולוגית להנהלת חשבונות (QuickBooks), הייתה לקוחה מוקדמת.
אבל כשם שהחברה צמחה במהירות, היא גם שרפה מזומנים. המודל שפנה ישירות לבעלי עסקים קטנים התגלה כיקר מדי לתחזוק, במיוחד עם הדרישות לרווחיות שהגיעו בעידן הפוסט קורונה. שיווק, שירות ומכירות לאלפי לקוחות קטנים התבררו כמסובכים מדי בקנה מידה רחב.
וכך הוחלט בחברה על שינויים מבניים ומעבר אסטרטגי ממודל מכירה ישיר למודל שותפויות והטמעה על פלטפורמות B2B גדולות. המהלך הציל את הליבה העסקית, אך לווה בפיטורים, קיצוצים, ועזיבת בכירים, בהם גם זיו פז, ממייסדי החברה. פז, יוצא קרן פימי, נחשב לאדריכל הצד התפעולי. אחריו עזב גם גיא ציפורי, סמנכ"ל התפעול שהצטרף עם רקע של שלושה אקזיטים.
זו לא הייתה הפעם הראשונה שהחברה נחתה על המדף. כבר ב־2022 התקיימו מגעים עם ביל.קום, מתחרה שנסחרת בארה"ב, אולם השיחות בין השתיים הוקפאו מאחר ו"ביל ניסו להכניס את מיילו לפינה", אומר לגלובס גורם בתעשייה.
גורמים בתעשייה מספרים כי לאורך 2023 ותחילת 2024 חיפשה מליו רוכשת חלופית. ואז הגיעה כאמור ההפתעה: Xero הניו־זילנדית - מתחרה של אינטואיט מחוץ לארה"ב, חיפשה דריסת רגל בשוק האמריקאי. מליו התאימה: חברה עם טכנולוגיה יציבה, צוות מנוסה, ומודל עסקי מוכח.
מה יקבלו העובדים?
עם השלמת העסקה מול Xero, בר ואטיאס, שני המייסדים הפעילים, יקבלו כ־100 מיליון דולר כל אחד, בעוד עשרות עובדים שהצטרפו בשלבי צמיחה מוקדמים והחזיקו באופציות, צפויים לגרוף יחד עשרות מיליוני דולרים. החברה, שמעסיקה כיום כ־600 עובדים בת"א, ניו יורק ודנבר, תמשיך, לפי גורמים, לפעול כחטיבה עצמאית עם אותם משרדים, צוותים והנהלה. לא רק שהמותג אינו צפוי להיעלם - הוא אמור להפוך לאבן יסוד בפלטפורמה הבינלאומית של Xero. גם פרויקטים שעליהם עבדה מליו, כמו שיתוף פעולה מסתורי עם ענקית התשלומים PayPal צפויים להמשיך.
בר ואטיאס גם ימשיכו להוביל את מליו. עבור בר, מדובר בעוד תחנה במסע יזמי שהתחיל כבר בגיל 23 עם המכירה של הסטארט־אפ Gifts Project לאיביי. כפי שאמר בעבר בראיון לגלובס: "יזמים מצליחים הם אלה שפשוט עושים, לא מנתחים, לא מחכים, לא מפחדים לטעות".
העסקה כאמור נחתמה עם סיום המערכה מול איראן. "גם תחת אש הם המשיכו כרגיל", אומר אייזנברג, "זו הגאווה הישראלית. לא רק תושייה, אלא עקשנות בשיא הריכוז. הם האמינו במטרה גם כשסביבם העולם רעד".