אודי בן שימול, מנכ''ל סודקסו ישראל, בחנות נוחות בחברת מגדל. פותחים גם סופרמרקטים / צילום: יח''צ
יותר משנה וחצי של מלחמות ומצבי חירום הובילו להתנהגות צרכנית של "כאן ועכשיו", בלי לבזבז זמן, עם העדפה למה שקרוב לבית ויכול לספק את רוב הצרכים - גם אם לא בהכרח הכי זול. וכך, עבור רבים, סטייה בדרך הביתה מהעבודה לסופרמרקט הפכה פחות טריוויאלית.
בחברת ההסעדה סודקסו ישראל זיהו את ההזדמנות ופתחו חנויות נוחות וסופרמרקטים בתוך מתחמי העבודה שבתוכם הם כבר מפעילים את חדרי האוכל. נכון למחצית 2025, החברה מפעילה 20 אתרי ריטייל תחת המיתוג Eat Market, כשהמכירות השנתיות מסתכמות בהיקף של 80 מיליון שקל.
● הרשתות יוצאות למלחמה? יבקשו להכריז על הקניונים הגדולים כקבוצת ריכוז
● השיטה של האחים אמיר: אריזה מחדש והקפצת מחיר
הפעילות הבולטת ביותר היא חמישה סופרמרקטים תפעוליים בגדול של 150-200 מ"ר באתרי התעשייה האווירית. החנויות, שפועלות בשטח החברה, נראות בדיוק כמו סופרמרקטים רגילים עם מוצרי חלב ובשר, חטיפים, מאפים, מוצרי חלבון, מוצרים לבית ובחלק מהמקומות גם מוצרי פארם. בקרוב ייפתח בתע"א סניף שישי בגודל של 250 מ"ר.
חלק מהמוצרים הללו נמכרים גם בחנויות הנוחות של סודקסו, כמו למשל בזו שקיימת בחברת הביטוח מגדל. בקרוב ייפתחו חנויות נוחות נוספות במתחם רשות שדות התעופה.
אומנם לא מדובר במהלך שעשוי לשנות את מפת קמעונאות המזון או לאיים על רשתות כמו שופרסל ורמי לוי, בהתחשב במספר המעסיקים הגדולים שיכולים - ורוצים - להקים סופרמרקט במתחם שלהם. עם זאת, מדובר במהלך שבהחלט עשוי לצבור פופולריות בקרב עובדים, על אחת כמה וכמה אם מעורב בו סבסוד, כמו בארוחות הצהריים.
בסודקסו בדקו זאת באמצעות סקר כלל-ארצי בקרב 300 נשאלים שנערך בדצמבר 2024. לפי החברה, התוצאות הראו ש-67% מהעובדים בארץ הצהירו כי היו רוכשים מוצרים מחנות נוחות או מעדנייה במקום העבודה.
עוד אומרים בחברה כי בסופרמרקטים הקיימים הם מציעים מחירים תחרותיים, מתוך הבנה שמדובר בשירות יומיומי שחייב להיות נגיש ומשתלם.
רלוונטי גם למעסיקים
בין הגופים שבהם מפעילה סודקסו ישראל שירותי הסעדה נמנים התעשייה האווירית, תנובה, אסותא, הבנק הבינלאומי, שטראוס, אסם, ישראכארט ועוד. בשנים האחרונות מזהים בחברה יותר מגמות המעידות על כך שמקומות עבודה - בפרט הגדולים במשק, ולא בהכרח בהייטק - מעוניינים לא רק לפתות עובדים עם משכורות גבוהות, אלא גם להשקיע במעטפת שלמה כדי לשמר אותם.
"אנחנו רואים מעבר ברור של עובדים לצריכה חכמה יותר - לא רק במגוון ובריאות, אלא גם בזמינות ובנוחות ההשגה", מסביר אודי בן שימול, מנכ"ל סודקסו ישראל. "חנויות נוחות בתוך הארגון מאפשרות רכישה של מגוון מוצרים לאורך כל היום - וזה פתרון שרלוונטי גם לעובדים וגם למעסיקים.
"יותר ויותר מעסיקים מבינים שהיכולת למשוך עובדים למשרד לא תלויה רק בטכנולוגיה או מיקום, אלא גם בשירותים משלימים שתורמים לשיפור איכות החיים. כחלק מקבוצה בינלאומית, ראינו שהמגמות האלה קיימות גם במדינות אחרות, ואנחנו בקשר עם הצוות העולמי בתחום על-מנת להביא לישראל עוד פתרונות ועוד תפיסות חדשניות בנושא. הביקוש מהשטח גובר, ובשנה הקרובה מתוכננת פתיחה של מספר חנויות נוספות, במענה לפניות של לקוחות קיימים וחדשים".
קמעונאות מבוססת דאטה
השלב הבא בתחום, אומרים בסודקסו, הוא קמעונאות מבוססת דאטה. תהליכי העבודה אומנם מבוססים על עקרונות הריטייל המוכרים, אך עם ההתאמות הנדרשות והתאמה דינמית של המלאי והתמהיל לפי פרופיל הצריכה במקום העבודה הספציפי. זאת יחד עם הטכנולוגיה שחלק מרשתות המזון המסורתיות גילו גם הן: שילוב של טכנולוגיות תשלום חכמות, ניתוח נתונים ופתרונות אוטונומיים.
ומה המוצרים הכי נמכרים בסופרים במקומות העבודה? במקום הראשון נמצאים מוצרי החלב, בדגש על גבינות, ולאחר מכן משקאות קרים וחטיפים. המוצר שהכי פחות נמכר הוא הבשר. מכר המוצרים הבשריים קטן יחסית, כיוון שב-90% מהמקרים חנות הנוחות ממוקמת כחלק מבית קפה חלבי, ולכן לא ניתן להכניס אליה מוצרים בשריים. המכר הבשרי רלוונטי בעיקר בסופרמרקטים של התעשייה אווירית, שפועלים בנפרד מהמסעדות במתחם.
"עבורנו כספק, מדובר גם במנוע צמיחה משמעותי, שמרחיב את מעטפת השירותים שלנו אל מעבר לשעות הארוחה", מסבירים בחברה. "אנחנו ממשיכים לפתח את התחום גם באמצעות פתרונות כמו סמארט ונדינג (מכונות חכמות שמשמשות כמעין חנות אוטונומית) ומודלים דיגיטליים מתקדמים, מתוך רצון ליצור חוויית משתמש חדשה בסביבת העבודה המודרנית".