סוניה נסטאסה, מנכ''לית נספרס / צילום: שלומי יוסף
במהלך השנה החולפת, הציגה ענקית הריהוט השוודית, איקאה, עליית מדרגה נוספת בהבנת הצרכים העמוקים והמגוונים של הצרכן המודרני, עם הרחבת היכולות של האפליקציה IKEA Kreativ וכניסתה למדינות נוספות. הפיתוח מבוסס על הבינה המלאכותית ושימוש במציאות רבודה שמעניקים ללקוחות יכולת לעצב כל חדר בבית שלהם בסגנון האישי שהם בוחרים.
האפליקציה, שכיום פועלת ב־29 מדינות (לא כולל ישראל), מאפשרת לצרכנים לסרוק את החלל הביתי באמצעות הסמארטפון ולמקם בו ריהוט בגודל אמיתי, בצבעים המדויקים ובליווי הצעות התאמה עיצוביות חכמות - עוד לפני שלב הרכישה.
כך מוענקת לצרכנים תחושת ביטחון גבוהה לגבי התאמת המוצרים השונים לחדרי הבית והפחתת חוסר הוודאות בזמן קניית הריהוט. בנוסף, האפליקציה נותנת אפשרות לשיתוף עיצובים עם בני משפחה וחברים, לקבלת פידבק ולהתאמה משותפת, כך שמעבר לכלי אישי, היא גם כלי חברתי ומשפחתי.
איקאה מצליחה גם הפעם לטעון מחדש את תחום מכירת הריהוט במשמעויות חדשות והופכת שותפה פעילה בחוויית החיים של לקוחותיה בביתם, תוך שהיא מעניקה מענה מדויק לשאלות השונות שמעסיקות את הצרכנים.
האפשרות לבדוק מראש את ההתאמה של מוצר היא לא גימיק טכנולוגי, אלא שירות מהותי, מדויק ומותאם אישית.

מתן תחושת שליטה ובחירה אישית
האפשרות "לראות את זה קורה" בביתם של הצרכנים, לא רק הופכת את הבחירה לפשוטה יותר עבורם, אלא מעניקה להם גם תחושת ביטחון רב יותר בקנייה שלהם, מגבירה את תחושת השליטה והבחירה האישית ואף מייצרת מעורבות גבוהה יותר.
מעבר לזאת, יש בכך יכולת להשפיע על האמון במוצר עצמו ומעל לכל, במותג - איקאה.
על פי דוח של Deloitte Digital בשנת 2024, מותגים אשר משלבים באינטראקציה עם הלקוח מציאות רבודה, נותנים מענה לצרכנים, במיוחד אלו מקרב דור ה־Z ודור המילניום (דור ה־Y), שכיום אינם מסתפקים רק לראות את המוצר שהם רוכשים באתר, הם רוצים גם לחוות אותו. לפיכך, המהלך של איקאה משקף את מה שהצרכנים מצפים לקבל והוא הופך את הרכישה לאינטראקטיבית וחווייתית יותר.
לפי פרסומים וסקירות באתרים בינלאומיים אשר ניתחו את האפליקציה IKEA Kreativ, מאז השקתה זכתה האפליקציה לשימוש נרחב ותגובות חיוביות בקרב מיליוני משתמשים פרטיים ומעצבים.
חדשנות ורגש שיוצרים ערך אותנטי
זו לא הפעם הראשונה שאיקאה רואה את הנולד ומצליחה להתכתב עם מגמות וטרנדים בינלאומיים.
היא עשתה זאת בשנים קודמות עם קמפיין שבו הציעה בחלק מהסניפים בעולם גם מסלול למכירת פריטים מיד שנייה - מהלך שהתכתב עם מגמות של קיימות, שימוש חוזר וצריכה מודעת.
מהלך זה, שכונה Trash Collection, אפשר לצרכנים להחזיר פריטים ולרכוש מוצרי יד שנייה של איקאה באיכות גבוהה.
באמצעות מהלכיה השונים, כמו גם זה הנוכחי, ענקית הריהוט השוודית מצליחה בדרכה הייחודית להציג חדשנות ובו־זמנית לדבר גם אל הראש וגם אל הלב של הצרכנים.
המהלכים הללו ראויים לציון בשל החשיבה המערכתית, היוצרת מערכת יחסים דו־צדדית, שבה המותג מקשיב, מגיב ומייצר כלים שמשרתים את הצרכן בקצה.
המהלכים מציבים סטנדרט חדש למותגים ברחבי העולם - כזה שבו טכנולוגיה ורגש פועלים יחד ליצירת ערך אמיתי.
ובמובן הזה, איקאה לא רק מעצבת את הבית - אלא גם משפיעה על העתיד של המותגים.