גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המהלך של ספוטיפיי שהוכיח: שיווק נכון לא בהכרח מציב את המותג במרכז

סיכום השנה האישי ששולחת ספוטיפיי הפך לאירוע שהמשתמשים מצפים לו ● ניר הורוביץ, מנכ"ל טרמינל איקס, על החוויה האישית שהצליחה לרגש מיליונים

ניר הורביץ / צילום: דימה טליאנסקי
ניר הורביץ / צילום: דימה טליאנסקי

ספוטיפיי ממשיכה למצב את עצמה כענקית סטרימינג טכנולוגית, עם כ־670 מיליון משתמשים חודשיים ברחבי העולם והכנסות של 4.2 מיליארד אירו. לא מדובר רק בהיקף הלקוחות והדאטה, אלא ביכולת להפוך מידע אישי לחוויה תרבותית וקולקטיבית. זוהי לא רק אפליקציה, אלא אקו־סיסטם עולמי שמשלב בידור, טכנולוגיה וקהילה לכדי חוויה רגשית יומיומית.

Wrapped Spotify - סיכום השנה האישי של ספוטיפיי - החל כסיכום שנתי פשוט של הרגלי ההאזנה של כל משתמש, ועם השנים הפך לרגע שיא שמתרחש מדי דצמבר, מעורר ציפייה, מעודד שיתוף ומחזק תחושת שייכות. ספוטיפיי ממשיכה לשדרג את השירות, אך שומרת על עיקרון בסיסי אחד: המשתמשים מדברים בשם המותג, לא המותג על עצמו. המהלך של ספוטיפיי לא צועק שיווק. אין מסר ישיר או קריאה לפעולה, יש חוויה.

ספוטיפיי מציגה תשתית טכנולוגית מרשימה. בלי דאטה, אלגוריתמים ויכולות פרסונליזציה שמתרגמות התנהגות לרגש - Wrapped Spotify לא יכול היה לצאת לפועל. זו לא רק הברקה שיווקית, זו מערכת שבונה חוויה מותאמת אישית למאות מיליונים, שנה אחרי שנה. כשהבסיס הטכנולוגי חזק, אפשר להיראות קליל ולהישאר מדויק.

כדי להבין את גודל המהלך של Wrapped Spotify שמצליח כבר עשור, צריך להבין את תחושת הציפייה של המשתמשים. ההתרגשות של "האם זה כבר עלה?", הסקרנות לגלות מי הייתה הזמרת המושמעת ביותר שלך, מה השיר שחרשת עליו בלי בושה, ואיך פלייליסט ג'אז השתרבב להעדפות השנתיות שלך. מצעד מוזיקלי אישי שמחכה לך באפליקציה, הכולל הפתעות, למידה על עצמנו - מה שומעים יותר ומה פחות, ורגעים מדויקים שפשוט חייבים לשתף. זו לא חוויית משתמש, זו חוויית זהות.

צילום: צילום מסך קרדיט: יח''צ

מהלך רגשי סוחף את הקהל

מהלכים מוצלחים מייצרים סחף. הפיד מתמלא בסיכומים, ומי שמבחוץ, מרגיש שהוא מפספס. כולם מגלים משהו על עצמם, משתפים, מקבלים תגובות, וכך מהלך אישי הופך לאירוע חברתי. ספוטיפיי לא צריכה להזכיר למי שלא שם שהוא לא בעניינים, המשתמשים עושים את זה בשבילה. תחושת הפומו (FOMO) מחליפה את המדיה בתשלום ומייצרת טראפיק, מעורבות ושיח אורגני.

המפגש עם ההרגלים של השנה החולפת יוצר ציפייה למה שיבוא. כשהמשתמשים מיוצגים בתוך הפלטפורמה, הם גם סומכים עליה שתמשיך ללוות אותם. ברגע שהקהל מזהה ערך רגשי, הוא נשאר, מחכה, משתף, ונעשה חלק פעיל מהנרטיב של המותג.

להתבלט מעל האחרות

שוק הסטרימינג הוא לא מגרש קל. אפל מיוזיק, אמזון מיוזיק, יוטיוב מיוזיק - כולן משחקות על אותו שטח: הקטלוגים דומים, המחירים דומים, החוויות דומות. ההבדל הוא לא במה שיש לך, אלא במה שאתה גורם למשתמש להרגיש. ספוטיפיי משחקת חכם: במקום עוד שירות מוזיקה, היא בונה תרבות, מייצרת רגעים, ונכנסת ללוח השנה האישי של המשתמשים. לא עוד אפליקציה, אלא חוויה שנתית שאי אפשר להישאר אדיש אליה.

הייחוד של ספוטיפיי ושל מותגים עם חזון אמיתי, טמון בכך שהם לא שואלים מה חסר. הם פשוט יוצרים את הדבר שלא ידעת שבלעדיו אי אפשר. זו חשיבה יזמית שמדגישה את אסטרטגיית הבידול של ספוטיפיי: חוויית גילוי עצמי עטופה במיתוג חד ומדויק, שמזמין שיחה ולא דוחף את עצמו בכוח. המותג לא מציב את עצמו במרכז, הוא נותן למשתמשים להיות באור הזרקורים, ובכך מעמיק את החיבור הרגשי אליו.

באופן מרשים, ספוטיפיי הצליחה להפוך תבנית אחידה לחוויה אינטימית. מיליונים ברחבי העולם משתפים את אותו פורמט בדיוק, ועדיין, התחושה היא שזה נוצר במיוחד עבורך. הכי אישי, הכי שלך. ספוטיפיי הבינה שמהלך שיווקי מבריק לא מסתפק בסיפור של המותג, הוא מאפשר לכל אחד לספר את הסיפור של עצמו.

עוד כתבות

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

מגמה חיובית באסיה; ביפן מדד ניקיי בשיא

הנג סנג עולה ב-1.3% ● סימילרווב הישראלית עקפה את הצפי בדוחות הרבעון, עלתה במסחר המאוחר ● מחר תיפטר התעלומה: מהי ההשקעה הסודית של וורן באפט, הניחוש של בארונ'ס • האזהרה החריפה של ענקית ההשקעות: המסיבה בוול סטריט עומדת להסתיים ברע

בצלאל מכליס, נשיא ומנכ''ל אלביט מערכות / צילום: אסף שילה ישראל סאן

אלביט מציגה: צבר הזמנות בגובה בלתי נתפס ועסקת ענק באירופה

החברה הביטחונית ממשיכה ליהנות מהגידול בביקושים למוצריה ורשמה צבר שיא של 23.8 מיליארד דולר ● בתוך כך, אלביט הודיעה הבוקר על זכייה בחוזה ענק של 1.63 מיליארד דולר לאספקה של פתרונות הגנה למדינה אירופית

שר המשפטים יריב לוין והיועמ''שית גלי בהרב-מיארה / צילום: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), יואב דודקביץ (ידיעות אחרונות)

לוין החליף את המנעולים בלשכתו בת"א כדי למנוע את כניסת היועמ"שית

המנעולים הוחלפו בלשכה בתל אביב, לכאורה תוך הפרת צו בג"ץ ● הלשכה מוגדרת כלשכת שר המשפטים, אך במשך שנים רבות היא שימשה גם את היועצים המשפטיים לממשלה כאשר שהו בעיר ● לשכת לוין: למנוע שימוש בלתי מורשה

אילוסטרציה: Shutterstock, alexfan32

ביה"ד לעבודה: קילומטרז' הרכב ייכנס לשיקולים בזכאות להשלמת הכנסה

הביטוח הלאומי יביא בחשבון את הקילומטרז' של רכב בחישוב שוויו, בבואו לקבוע האם בעליו זכאי להשלמת הכנסה, כך קובע בית הדין הארצי לעבודה ● משמעות הדבר אפשרות להרחבת מעגל מקבלי הגמלה

דירה להשכרה. כבר לא השקעה מובנת מאליה / צילום: איל יצהר

לכמה ישראלים יש יותר מדירה אחת ולמה המשקיעים בורחים מהשוק

כ־18% מבעלי הדירות בישראל הם משקיעים, בעלי שתי דירות לפחות ● אבל מה שהיה תחום לוהט במשך שנים, מציג סיבוב פרסה חד ● הרבעון השני של 2025 היה אחד מהגרועים ביותר מבחינת רכישת דירות על ידי משקיעים, בעיקר כאלה שכבר שנים קונים ומוכרים פה נדל"ן

אבישי קרואני, מנכ''ל פעילים ניהול תיקי השקעות / צילום: גיא הכט

מנהל ההשקעות שחושש: "מניות הפיננסים בת"א עלו קצת גבוה מדי"

אבישי קרואני, מנכ"ל פעילים, טוען כי רמות התמחור הגבוהות בשווקים "משאירות מרווח קטן לחדשות רעות" ● למרות התמחור הגבוה לדבריו של מניות הבנקים והביטוח, הוא ממשיך להאמין בשוק הישראלי, וממליץ "לא להמר נגד השקל - שצפוי להמשיך להתחזק בטווח הארוך"

אלון דוידי, ראש עיריית שדרות / צילום: כדיה לוי

אלון דוידי: "אנחנו לא רוצים רק לחזור, שדרות צריכה לגדול ל־80 אלף תושבים"

ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, סיפר בכנס מובילות בתעשייה הישראלית על התוכנית להכפיל את אוכלוסיית העיר בתוך חמש שנים ● את הסיוע מהממשלה הוא מגדיר כתקדימי, ולדבריו הידידה הכי גדולה של שדרות היא חברת אסם: "ייסדנו קרן משותפת לבני ובנות העיר"

רוני על-דור, מנכ''ל ונשיא סאפיינס / צילום: גל חרמוני

פורמולה תרשום רווח ענק: מוכרת את סאפיינס לפי שווי של 2.5 מיליארד דולר

סאפיינס, ספקית פתרונות הטכנולוגיה לתחום הביטוח המנוהלת ע"י רוני על-דור, נרכשת ע"י קרן הפרייבט אקוויטי האמריקאית Advent בעסקה של 2.5 מיליארד דולר ● שווי העסקה משקף פרמיה של 47.5% למחיר הנעילה של סאפיינס אמש בנאסד"ק ● הרווח של פורמולה יעמוד על 775 מיליון דולר לפני מס

ארנון שפירא / צילום: שאולי לנדנר

בלי שיווק אגרסיבי או קמפיין מתוחכם: בהיינץ הקשיבו לקהל ויצרו להיט

ארנון שפירא, מנכ"ל יוניליוור ישראל, מסביר כיצד מחלקת השיווק של היינץ הגיבה במהירות לשיח במדיה החברתית והשיקה מהדורה מוגבלת ● ומה הקשר לטיילור סוויפט? ● מדד המותגים 2025

המניות הקטנות מזנקות בבורסה / צילום: Shutterstock

עליות בבורסת ת"א; סאפיינס מזנקת ב-40%, פורמולה ב-12%

ת"א 35 עולה ב-1.5% ● השקל מתחזק מול הדולר במעל 1% ● חוזה ענק לאלביט באירופה, מזנקת ב-6% ● דוחות הבנקים: לאומי והפועלים הרוויחו 5.1 מיליארד שקל ברבעון, יחלקו כ-2.6 מיליארד שקל כדיבידנד ● פורמולה תרשום רווח ענק: מוכרת את סאפיינס לפי שווי של 2.5 מיליארד דולר ● מחר תיפטר התעלומה: מהי ההשקעה הסודית של וורן באפט, הניחוש של בארונ'ס

שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. ישיבת סיעת הציונות הדתית, 30.6.25 / צילום: יצחק קלמן

האם יש נתונים על המגזר הכי פחות אלים?

יו"ר הציונות הדתית התגאה בכך שתושבי יהודה ושומרון הם המגזר עם הכי פחות אלימות - אך הנתונים לא מאפשרים לעשות תחרות כזאת ● המשרוקית של גלובס 

שקע ותקע במתחם רובלוקס / צילום: צילום מסך

שקע ותקע בעולם הגיימינג: חברת החשמל פתחה מתחם ב-Roblox

ילדים ובני נוער יכולים להשתתף עם שקע ותקע ב"אתגר גיבורי הבטיחות" ברובלוקס ולהכיר את חוקי הזהירות בחשמל ● קבוצת הרכישה "בוחרים אמנות" רכשה השנה עבור מוזיאון תל אביב לאמנות 35 עבודות של 11 אמניות ואמנים ישראלים ● כ-500 מבני העדה הבוכרית התכנסו לאירוע שארגן איש העסקים מוטי כוזהינוף ● אירועים ומינויים

מנכ''ל בנק הפועלים, ידין ענתבי / צילום: יונתן בלום

בנק הפועלים הרוויח 2.5 מיליארד שקל ברבעון; יחלק גם הוא דיבידנד ענק

בנק הפועלים רשם עלייה של 14% בשורת הרווח הנקי, שהסתכם ברבעון השני ב-2.5 מיליארד שקל ● בדומה לבנקים לאומי והבינלאומי, גם הפועלים יחלק מחצית מהרווח הנקי כדיבידנד - 1.27 מיליארד שקל ● התשואה על ההון שרשם הבנק הייתה גבוהה ועמדה על 16.7%

סולן U2: "ממשלת ישראל איננה מדינת ישראל"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: הקהילה היהודית הקטנה בנורבגיה מדווחת על עלייה באנטישמיות, התוכנית לכבוש את עזה משאירה את מצרים בצד, המתיחות בין ישראל וקטאר, והמכתב של בונו על המלחמה בעזה ● כותרות העיתונים בעולם 

ארנון בר־דוד, יו''ר ההסתדרות / צילום: דוברות משרד הביטחון

"אין לזה תוחלת"? מחלוקת משפטית על החלטת ההסתדרות שלא לשבות

אחרי שיו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד החליט שלא להצטרף לשביתה המתוכננת במשק ביום ראשון, מומחים לדיני עבודה חלוקים בנוגע למנדט שנמצא בידי ארגון העובדים הגדול במדינה

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

החשש מהסלמה בטחונית הוביל את הבורסה בת"א לירידות חדות

מדד ת"א 35 ירד ב-1.6% ● מדד הבנקים ירד ב-1.5% ומתקן יומיים רצוף לאחר הזינוק ביום ראשון ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● מיטב: הציבור הישראלי חזר לצרוך לאחר "עם כלביא", אבל בהיקף פחות מהצפוי ● מאנדיי צללה אתמול ב-30% אחרי הדוחות ● וגם: האם האופטימיות בוול סטריט חוזרת?

שוק שורי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, נוצר באמצעות Adobe Firefly

תשכחו מנחיתה קשה: התחזית של מנהלי הקרנות לוול סטריט

סקר מנהלי הקרנות הגלובלי, שמפרסם בנק אוף אמריקה אחת לחודש, מצביע על אופטימיות בקרב הנשאלים בנוגע לשוק המניות ולכלכלה האמריקאית ● ומה הם חושבים לגבי הריבית ויו"ר הפד הבא?

הדמיות פרויקט בריקל במיאמי, ארה''ב / צילום: KOBIKARP

ארבעת הישראלים שחוברים לעסקת ענק במיאמי

קנדה גלובל, שבשליטת אסף טוכמאיר וברק רוזן, ניצלה את העובדה שהמוכר התקשה לעמוד בנטל המימון שלקח על הנכס – ורכשה 60% מהזכויות ב-106 מיליון דולר ● עפ"י גורמים בשוק, הגורם המקשר מאחורי הקלעים היה אדם נוימן, מייסד WeWork ושותף בחברה ● שותף נוסף בעסקה הוא איש העסקים יקיר גבאי

מיטל וייזברג, ניר קידר, אבי בן אסאייג, דרור בין / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל רשות החדשנות: "אנחנו מזהים בייבי בום של סטארט־אפים"

בפאנל מיוחד במסגרת כנס "מובילות בתעשייה הישראלית" של גלובס ואסם נסטלה, שוחחו מנכ"ל רשות החדשנות, נשיא מכללת ספיר ומנכ"ל אסם־נסטלה על גל היזמות החדשה שהמלחמה הביאה ● לדבריהם, העתיד ייבנה בפריפריה, בתעשייה ובחיבור ההכרחי שבין מחקר ואקדמיה לשטח

יוסי ויליגר, מבעלי השליטה ומנכ''ל ויליפוד אינטרנשיונל / צילום: גיא אמסלם

מנכ"ל ובעלי ויליפוד, יוסי ויליגר: "ברוב מוצרי היבוא אין סיבה להעלות מחירים"

חברת ויליפוד מפרסמת את הדוחות לרבעון השני של השנה, ורושמת עלייה הן במכירות והן ברווח הנקי ● לדברי ויליגר,"מתקפות החות'ים העלו את מחירי ההובלה הימית, אבל השערים הנוחים של מטבע חוץ גרמו לכך שלא היינו צריכים להעלות מחירים"