גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בלי שיווק אגרסיבי או קמפיין מתוחכם: המותג שיצר להיט

ארנון שפירא, מנכ"ל יוניליוור ישראל, מסביר כיצד מחלקת השיווק של היינץ הגיבה במהירות לשיח במדיה החברתית והשיקה מהדורה מוגבלת ● ומה הקשר לטיילור סוויפט?

ארנון שפירא / צילום: שאולי לנדנר
ארנון שפירא / צילום: שאולי לנדנר

בעולם שבו הרשתות החברתיות מכתיבות את סדר היום - הפוליטי, הכלכלי והתרבותי - מהלך שיווקי מוצלח לא תמיד נולד מתכנון מדוקדק. לפעמים הוא פשוט תגובה מהירה וחכמה לרגע אחד. סיפור בואו לעולם של רוטב and Ketchup Ranch Seemingly של היינץ הוא דוגמה מרתקת לאופן שבו רגע מקרי שנהיה ויראלי יכול להפוך לקמפיין איקוני.

KETCHUP HEINZ / צילום: צילום מסך  קרדיט: יח''צ

זיהו הזדמנות בצלחת של טיילור סוויפט

בקיץ 2023 נטרפו הרשתות החברתיות בעולם מגילויו של זוג מלכותי חדש - הזמרת והתופעה התרבותית, טיילור סוויפט, וכוכב ליגת הפוטבול האמריקאית, טראוויס קלסי. בספטמבר נצפתה סוויפט כשהיא יושבת בסוויטה המשפחתית של קלסי וצופה במשחק פוטבול. מדורי הרכילות והמעריצים עסקו באובססיביות בזוגיות המתפתחת, אבל פרט אחד ולא צפוי גנב את ההצגה: צילום של צלחת האוכל של הזמרת ובה עוף מטוגן, קטשופ ורוטב שנראה כמו רוטב ראנץ'.

התמונה שותפה ברשת החברתית X (לשעבר טוויטר) על ידי חשבון מעריצים, עם הכיתוב היבש אך המסקרן: "chicken, ketchup and seemingly ranch". חמש המילים האלו הפכו בין לילה לתופעה תרבותית. הציוץ הפך ויראלי במהירות מסחררת והגיע ליותר מ־38 מיליון צפיות. גולשים שיתפו, הגיבו ויצרו ממים, והביטוי "seemingly ranch" הפך לבדיחה פנימית בקרב מעריצי סוויפט, חובבי פוטבול ואנשי שיווק כאחד.

במחלקת השיווק של היינץ לא פספסו את ההזדמנות. בתוך ימים ספורים מפרסום הציוץ הכריזה החברה על מהדורה מוגבלת של מוצר בשם Ketchup and Seemingly Ranch, שהיה למעשה מיתוג מחדש של מוצר קיים - תערובת של קטשופ ורוטב ראנץ' שנקראת Kranch. בתוך לילה הפך Kranch ל־Seemingly Ranch וממוצר עם ירידה מתמשכת במכירות - ללהיט היסטרי.

המהלך לווה בעיצוב ייחודי של הבקבוק עם תווית מינימליסטית ושובבה, שקרצה ישירות לעוקבי הציוץ ברשתות החברתיות. היינץ הפיצה את המוצר במהדורה מוגבלת ובכך עוררה עניין רב במוצר. "הסוופיטיות" העצימו את ההיסטריה ברשתות החברתיות, ניסו להשיג את הבקבוק, העלו סרטונים, תמונות ותגובות משעשעות - והמוצר אזל מהמדפים כמעט מיידית.

בהיינץ לא טמנו ידם בצלחת וניהלו קמפיין סושיאל חכם שהתבסס כולו על שיח גולשים. המותג לא דיבר אל הקהל "מלמעלה" אלא השתתף בשיחה, זרם עם ההומור של הרשת ולקח חלק פעיל בתופעה התרבותית. הוא לא ניסה להסביר, לשכנע או לבנות נרטיב - אלא פשוט הצטרף לשיחה פופולארית שכבר התרחשה ברשת. לא היה פה תכנון מראש וגם לא קמפיין של חודשים, אלא זריזות מחשבתית ותפעולית, יצירתיות, וחיבור מדויק למה שמעניין את הקהל ברשתות ברגע זה. המהלך כולו יצא מגבולות הרשתות וזכה לסיקור נרחב בכל ערוצי המדיה, כשרבים משבחים את הדרך שבה המותג זיהה את הרגע, הצטרף אליו ונתן לו פרשנות מסחרית.

הביקוש למוצר זינק ב־320% בתוך חודשים ספורים

ומה בשורה התחתונה? לפי נתוני Rethink, סוכנות הפרסום של היינץ, באתר Contagious הבריטי, הביקוש ל־Seemingly Ranch בחודשים שלאחר המהלך זינק ב־320% ביחס למכירות המוצר בגלגולו הקודם - Kranch. סוכנות הפרסום התגאתה בכך ששווי המדיה שהיינץ קיבלה מהמהלך נאמד ב־160 מיליון דולר ושיקף, לדבריה, החזר של לא פחות מ־52,987% על ההשקעה במדיה. המקרה של היינץ מדגים בצורה מעולה איך מותג מחובר, שמקשיב לקהל שלו, יודע להפוך רגע תרבותי חולף להזדמנות שיווקית מבריקה. כשהמותג ערני, קשוב, ויש לו אומץ לפעול במהירות, נוצר חיבור אמיתי ועמוק עם הקהל. כשאתה מספיק זריז כדי לזהות את הרגע, אפילו צילום סתמי של צלחת יכול להפוך לרוטב שכולם רוצים.

עוד כתבות

נשיא איראן, מסעוד פזשכיאן / צילום: Reuters, IMAGO/Iranian Presidency Office \ apaimages

המסילה האיראנית: רשת הרכבות שהפכה למסלול עוקף סנקציות

המסדרון הצפוני–דרומי, שבו עוברות סחורות בין רוסיה להודו, מאפשר למוסקבה ולטהרן לעקוף את הסנקציות הבינלאומיות הכבדות המוטלות עליהן, ולהגדיל את היקף הסחר ● בינתיים, סין מנצלת את הפרויקט כדי להרחיב את השפעתה באזור ולהעמיק את השקעותיה באיראן

אופיר ארליך / צילום: אסף רביבו

עם שני אקזיטים מאחוריו, הוא היה יכול להרשות לעצמו לצאת לפנסיה מזמן

עד היום לאופיר ארליך אין תואר ראשון, אך זה לא מפריע לו לגייס מיליונים ולעשות אקזיטים לחברות שלו ● גם כעת, כשהוא מנהל את חברת EON, העוסקת בגיבוי ענן, הוא עושה הכול בדרכו הייחודית: "יצאנו לדרך בלי מצגת, בלי שם חברה, בלי עובדים, בלי מוצר ובלי מכירות. גם היום, לאחר גיוס נוסף לפי 1.4 מיליארד, אין לנו מצגת"

פיג'י סימו / צילום: Shutterstock

המנהלת שמציגה: כל הדרך ממשפחת דייגים לצמרת החברה הלוהטת בעולם

היא גדלה במשפחת דייגים בדרום צרפת, זכתה במלגה שהובילה אותה להתמחות באיביי ומשם לתפקידים בכירים בפייסבוק ועד לאחרונה היא שימשה מנכ"לית פלטפורמת הקניות והמשלוחים Instacart - אותה הובילה להנפקה מוצלחת ● החודש תיכנס פיג'י סימו לתפקידה כמספר שתיים ב־OpenAI וצפויה להוביל את החברה לצד המייסד סם אלטמן אל השלב הבא, שיכלול תחרות מול גוגל ומטא

איזה ראש עיר נדרש להתפטר לאחר שנצפה אוכל במסעדה בט' באב? / צילום: יוסי זמיר

מי ראש העיר שנדרש להתפטר לאחר שנצפה אוכל במסעדה בתשעה באב?

מה מודדים במונה גייגר, במה התפרסם מייקל פאראדיי, מהו מקור המילה שנורקל, ומי השחקנית ששמה עלה לכותרות בעקבות פרסומת שנויה במחלוקת לג'ינס? ● הטריוויה השבועית

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

"יכולות לעלות על הרדאר בכל העולם": הפניקס ונובה נכנסו למדד MSCI ISRAEL

מניית הפניקס הצטרפה למדד MSCI ISRAEL לאחר שזינקה ב-121% מתחילת השנה לשווי שוק של 28 מיליארד שקל והפכה למניה התשיעית בגודלה בבורסה של תל אביב ● נובה חזרה למדד, אחרי שעלתה ב-25% מתחילת השנה ● למדד המניות הקטנות של MSCI נכנסו קרסו מוטורס, איטורו, אינרום ומיטב

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

לוין ושיקלי אינם מבקשים לבטל את הקפאת הדחת בהרב-מיארה

בפני בג"ץ תלויות ועומדות שש עתירות נגד הדחת היועמ"שית, בין השאר בטענה כי מדובר בהדחה משיקולים זרים ● השרים יריב לוין ועמיחי שיקלי הודיעו כי הם מתנגדים בתוקף להוצאת צו ביניים נגד מימוש הדחתה של בהרב-מיארה, אך אינם מבקשים מבג"ץ לבטל את הצו הארעי המקפיא את המהלך עד להחלטה אחרת

טלטלה בשווקים / עיבוד: NEO MEDIA, רווח הפקות - ויקיפדיה

המניות שנסחרות בתמחור בלתי נתפס בוול סטריט - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

בעלי העניין בת”א שמימשו מניות במיליארדים ● פלנטיר, טסלה ופאלו אלטו מובילות את רשימת המניות היקרות בוול סטריט ● הבנקים הגדולים מזהירים מפני ירידה צפויה במדדים בשבועות הקרובים ● וגם: ממשלת נורבגיה בוחנת את השקעותיה בישראל

ג'נסיס GV70 מודל 2025: רכב קוריאני בסגנון אמריקאי / צילום: יח''צ

החל מ-400 אלף שקל: הרכב הזה ישדרג לכם את תחושת החיים הטובים

הדור המחודש של הקרוס־אובר פרימיום מבית ג'נסיס שומר על העיצוב המוכר ומעלה בדרגה נוספת את תחושת "החיים הטובים" בתא הנוסעים ● הוא זריז ונוח, אבל שותה דלק, כמצופה מרכב שתוכנן עבור אמריקה של עידן טראמפ ● מבחן דרכים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; אנדר ארמור צנחה, אפל עלתה ביותר מ-4%

מניית חברת ביגוד הספורט אנדר ארמור צללה לאחר שדיווחה על תוצאות חלשות מהצפוי ● נעילה מעורבת באירופה ● מטבע הקריפטו את'ריום משלים עלייה של 4.7% תוך 24 שעות ומגיע לשיא של שבעה חודשים

קנצלר גרמניה, פרידריך מרץ / צילום: Reuters

הידידה הטובה ביותר של ישראל באירופה הודיעה כי תבלום משלוחי נשק לארץ

מדובר בצעד חריף מצד מי שהייתה עד כה בעלת הברית המרכזית של ישראל באירופה, וסייעה לטרפד יוזמות רבות ששאפו להטיל סנקציות על ישראל ● בין הציוד הצבאי שגרמניה מספקת לישראל נמצאים צוללות וכלי שיט, אך גם פגזים, מנועים לטנקים, נשק קל וכבד ועוד

תושבים בבירת סומלילנד, הרגייסה, בתור להצבעה לנשיאות / צילום: ap, Abdirahman Aleeli

אצבע בעין של ארדואן: המדינה שהגישה לארה"ב הצעה מפתה

כבר יותר מ-30 שנה מנסה הישות המדינית האפריקאית סומלילנד לזכות בהכרה בינלאומית ● כעת היא פועלת לפתות את טראמפ לפרוץ את המחסום, ומציעה לו גישה למרבצי מינרלים והקמת בסיס צבאי אמריקאי שיסייע למערב לטפל באיום החות'י ● וגם: למה זה ירגיז את ארדואן

מהפך בבורסה / איור: גיל ג'יבלי

השינוי בימי המסחר יוצא לדרך ולא כולם מרוצים

רשות ניירות ערך נתנה את האישור הסופי, והחל מינואר 2026 תיישר הבורסה בת"א קו עם מקבילותיה בעולם, ותעבור למסחר בימי שני עד שישי ● בחדרי המסחר כבר ערוכים, הסוחרים ייאלצו לשנות הרגלים ומה יקרה למחזורי המסחר?

חימושים משוטטים של חברת UVISION / צילום: Reuters, IMAGO

בהשראת ישראל: הפתרון של טורקיה לשיגור כטב"מים מתאבדים

חברת רוקטסאן הטורקית חושפת מערכת שיגור חדשה המבוססת על מודל גרמני־ישראלי ● פקיסטן זונחת את מסוקי הקוברה האמריקאים לטובת דגם תקיפה סיני ● וטייוואן משתפת פעולה עם סטארט־אפ אמריקאי בתחום הבינה המלאכותית ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

סטייק טונה, סלק וצלחת חריפים ב''אמאיה'' / צילום: דוד מויאל

מסעדת השף הכשרה שעושה אוכל מרוקאי-ישראלי שווה את הנסיעה לרחובות

ב"אמאיה" שנפתחה בפארק המדע ברחובות מזהים יד טובה, מדויקת, רוחב לב וירידה לפרטים הקטנים ● ובתל אביב יכולים ללמוד מהשירות שם

יאיר גולן לצד שר בריטי בעיתון שמאלי סקוטי. עם הכיתוב ''תומך בהרעבת עזה'' / צילום: גזיר עיתון

איך לא להיות דרום אפריקה: חייבים למצוא נוסחת קיום חדשה

ב–20 שנותיה האחרונות דרום אפריקה הלבנה החזיקה מעמד, מדינית, כלכלית וצבאית. ואז הרוח יצאה ממפרשיה

דייויד בואי בהופעה בברלין ב–1987, שנחשבת לאירוע שתרם לנפילת החומה / צילום: Reuters, Peter Homann

על יום השנה לחומת ברלין, סמל האיוולת בתרבות הפופולרית

חומת ברלין הייתה יותר ממבנה – היא הפכה לסמל עולמי של פחד, דיכוי ופיצול, שנחרט כדימוי יציב לרוע אידיאולוגי ● מפינק פלויד ועד דייוויד בואי, יום השנה לנפילתה הוא תזכורת להשפעה הדרמטית שהייתה לה על התרבות הפופולרית

פרידריך מרץ, קנצלר גרמניה / צילום: Reuters, Andreas Gora

גרמניה היתה הסכר בפני גל החלטות אנטי-ישראלי באירופה. היא נשברה

הסכר נפרץ: אחרי שקנו שוב ושוב את ההבטחות הישראליות, גם גרמניה מצטרפת לגל ההחלטות נגד ישראל באירופה ● גרמניה היא ספקית הציוד הביטחוני השנייה בגודלה לישראל (אחרי ארה"ב), עם כ-30% ממנו בממוצע עשר השנים האחרונות ● עד להיכן יתגלגלו ההשלכות?

הולמס פלייס מתרחבת / הדמיה: באדיבות הולמס פלייס

"מנוע צמיחה חדש": הולמס פלייס רוכשת 51% מרשת פילאטיס מכשירים בכ-12 מיליון שקל

הנרכשת, חברת רבו פיטנס היא רשת לאימוני סטודיו ופילאטיס מכשירים לנשים בלבד, וצפויה להישאר ככזו, היא מפעילה 13 סניפים ● העסקה תושלם בכפוף לכמה תנאים, ביניהם אישור רשות התחרות ● קרן שתוי, מנכ"לית הולמס פלייס: "מבחינתנו זה כמו הקמת רשת ומנוע צמיחה חדש"

JFK, ניו יורק. טרמינל 1 החדש / צילום: Reuters, USA TODAY NETWORK

עם 23 מיליון טסים בשנה, הטרמינל המרכזי של ניו יורק יוצא לשדרוג ענק

9.5 מיליארד דולר יושקעו בשדרוג טרמינל 1 בנמל התעופה הגדול בניו יורק, שיוקדש לטיסות בינלאומיות וצפוי לבדו לקבל כ־23 מיליון נוסעים בשנה ● פאנלים סולאריים יאפשרו לשדה לפעול גם בעת הפסקות חשמל ● מגמת ההתרחבות מגיעה גם לישראל: מה צפוי בנתב"ג?

כרטיסי אשראי / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

אולי זו הסיבה שכולם רוצים לקנות חברת כרטיסי אשראי

חברות כרטיסי האשראי אהובות יותר על הציבור הישראלי מאשר הבנקים ● ויזה, ישראכרט ומאסטרקארד מתברגות ברשימת 100 המותגים המובילים