גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האגף שמופקד על 20 מיליארד שקל בשנה במשרד התחבורה התרוקן מקצועית

שרשרת עזיבות התרחשה באחרונה בהנהגה המקצועית של מינהל התשתיות במשרד התחבורה שאמון על כמחצית מתקציבו ● המנהל החדש מכהן במקביל גם כראש הרשות לתחבורה ציבורית ● בינתיים, פרויקטים משמעותיים במרכז ובירושלים מעוכבים

תקציב של 250 מיליון שקל לתוספת קווים ותדירויות טרם מומש / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
תקציב של 250 מיליון שקל לתוספת קווים ותדירויות טרם מומש / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

מי שנוסע בגוש דן ובירושלים יכול להתרשם מלא מעט עבודות על תשתיות תחבורה: הרכבת מוסיפה מסילות, בגוש דן מוקמים עוד שני קווי רכבת קלה ובירושלים הרשת מתרחבת. אלא שמדובר בתוצרים של עבודה שנעשתה לפני עשור לפחות במינהל התשתיות של משרד התחבורה, שאחראי על תכנון ופיקוח על בניית תשתיות התחבורה של המדינה בהיקפים עצומים של 20 מיליארד שקל בשנה.

הנתונים מראים: "צדק תחבורתי" של מירי רגב הביאה לעלייה במחירי הנסיעה
חברות ההייטק הגדולות נוטשות את השכירות ובוחרות בבעלות

אלא שמאז שחזרה מירי רגב לתפקיד שרת התחבורה בתחילת שנת 2023, מרבית אנשי המקצוע באגף עזבו. כעת, לאחר שמנהלו הנוכחי של המינהל עזב לתפקיד ברכבת ישראל, הניהול הועבר לעידן מועלם מנהל הרשות לתחבורה ציבורית - גוף עתיר משימות ואתגרים אף הוא. בענף מזהירים שבעוד עשור כשתקציב התחבורה אמור להיות מוכפל - כבר לא יהיו פירות לקטוף.

התקציב נשאר על הנייר

רגב קיבלה את מינהל התשתיות במצב טוב למדי: הוקמו בו יחידות חדשות ובהן המאי"ץ, יחידת עילית לקידום הסכמים מול רשויות מקומיות להקמת נת"צים, שבילי אופניים ומסופי תחבורה ציבורית, ויחידת חלוץ לקידום תכנית המטרו. אנשי מקצוע החזיקו את התפקידים העיקריים במינהל וניהלו משאים ומתנים מול אגף תקציבים, אך עד מהרה מרביתם עזבו. המינהל גם הצליח לגייס תקציבי עתק תחת השרה הקודמת מרב מיכאלי שכלל תכניות חומש במיליארדי שקלים לרכבת, לביצוע נת"צים ולשבילי אופניים - תקציבים שמאז נותרו בעיקר על הנייר.

שרשרת העזיבות החלה עם סירוב הנציבות למנות את משה בן זקן לתפקיד מנכ"ל משרד התחבורה עם כניסת רגב לתפקיד, והוא שימש כמשנה למנכ"ל במשך כחצי שנה עד שצבר מספיק ניסיון לעמדת הנציבות כדי להתמנות לתפקיד המנכ"ל. באותה תקופה, הועמד בפרונט כמנכ"ל המשרד אחד מוותיקי המשרד, אבנר פלור. עם כניסת בן זקן לתפקיד המנכ"ל, ראש המינהל דאז שי קדם עתיר הניסיון בקידום תשתיות הוזז כדי לתת את תפקידו לפלור כ"מחווה", ומאז גל עזיבות הציף את המשרד. העזיבה האחרונה והמשמעותית שבהן הייתה של הסגנית נעה סגל, שהייתה אחראית על בניית התקציב ופיקוח על ביצועו.

כעת פלור שודרג פעם נוספת ויעבור לכהן כמשנה למנכ"ל רכבת ישראל, ובכך רגב ואנשיה יקבלו דריסת רגל משמעותית בהנהלת חברת התחבורה הממשלתית הגדולה ביותר. יש אפילו הסבורים שאם הדירקטוריון ירצה להחליף את המנכ"ל יהיה מועמד "טבעי" מבית שנשתל בארגון ליום פקודה.

בינתיים, גורמים בענף מתארים מינהל חלש שנסמך על ממלאי מקום. תפקיד המינהל קריטי שכן הוא אמון על הפיתוח האסטרטגי של תשתיות המדינה ומפקח על פעילות חברות התשתית במשרד התחבורה. בפועל, בגלל המחסור בידע המקצועי אין פיקוח על חברות התשתית והן אלו שמנהלות את עצמן. כך, מי שחתום ומנהל את הסיכומים התקציביים באופן חריג הוא מנכ"ל חברת נתיבי ישראל ניסים פרץ, לכל סיור של השרה ברשויות מקומיות המנכ"לים נדרשים ללוות אותה, ותכניות שלא הועברו אל אותן חברות נשארות על הנייר.

עיכובים וחוסר הסכמות

גם הביצוע של החברות עצמן לוקה בחסר אבל אין מי שיפקח עליהן. הרכבת למשל קיבלה תוכנית חומש בסך 46 מיליארד שקל בשנת 2022 אך עדיין מתקשה לבצע אותה והפרויקטים שלה מצויים בעיכובים, בעודה עסוקה במימוש תוכנית החומש שקדמה לה. בירושלים, השלמת הרשת הרכבתית מעוכבת ונתקלת באינסוף גורמי סחטנות ולחץ, בגוש דן המטרו כבר הוזז לסוף העשור הבא. במקביל, אין הסכמה פוליטית על הקמת שדה תעופה נוסף ותכנון השדה בעמק יזרעאל הוקפא.

אבל חמור מכך, גורמים בענף ובממשלה מסבירים שאין תכנון ארוך טווח ואסטרטגי לתחום התשתיות ומשרד התחבורה לא מצליח להוציא יותר מ־20 מיליארד שקל בשנה על ביצוע תשתיות למרות שהוא נדרש כבר מזמן להעלות את ההוצאה.

נתונים נוספים ממחישים את התקיעות: בשנת 2022 ניתן תקציב חומש לסלילת נת"צים בסך 6 מיליארד שקל אבל ממוצע ההוצאה של משרד התחבורה עומד על פחות מ־400 מיליון שקל בשנה. זאת אחת הסיבות לכך שמהירות האוטובוסים צנחה בשנים האחרונות במטרופולינים גוש דן וירושלים במקום לעלות דרמטית ביחס ישיר להשקעה - כאמור נותרה בעיקר על הנייר.

החולשה המקצועית בקידום תשתיות נוגעת גם לליבת ההבטחות של רגב. השרה התגאתה בכך שהצליחה לשכנע את האוצר להסיט 2.4 מיליארד שקל לתכנון רכבת לאילת בשיאו של עימות מול משרד האוצר - שבמסגרתו תקעה את קידום פרויקט המטרו. אלא שגם התקציב הזה לא מומש, ורגב ואנשיה עומדים לא פעם במבוכה מול ראשי רשויות שדורשים לקדם פרויקטים תקועים. בעוד שהמטרו מקודם בעיקר על ידי משרד האוצר מול חברת נת"ע, אין הכרעות לגבי פרויקטים אסטרטגיים עתידיים.

מנהל עם ידיים מלאות

ניהול מינהל התשתיות הועבר כעת כאמור לידי עידן מועלם, שמכהן גם כמנהל הרשות לתחבורה ציבורית. הרשות הופרדה ממשרד התחבורה בכוונה כדי שתוכל לעסוק בתפעול התחבורה הציבורית - עבודה סבוכה בפני עצמה שיש בפניה אתגרים רבים וחסמים אינספור. את מועלם כזכור מינתה רגב, ומאז הוא חלק מסביבתה הקרובה. זה בטח לא שימש שיקול לרעת המינוי, ובכל אופן במשרד נאחזים בהסבר מקצועי: סבורים שם שניהול התפעול והקמת התשתיות צריכים לשבת באותו מקום למען קידומה המיטבי של התחבורה הציבורית.

בפועל, לרשות כאמור אתגרים רבים משלה. כך למשל, תקציב תוספות השירות לקווים ותדירויות בסך 250 מיליון שקל עדיין לא מומש, והתוכנית להקצאתם עוד נמצאת בדיונים אף שאנחנו כבר במחצית השנייה של השנה. בנוסף, ההסדרה הענפית מול חברות האוטובוסים כרוכה במשא ומתן מורכב והחתימות עליה נמצאות רק בראשיתן. גם רפורמת הדגל של הרשות להקמת רשויות מטרופוליניות נתקעה בשלבי חקיקה התחלתיים. כל אלו נוספים לניהול השוטף של חברות התחבורה הציבורית ופיקוח על תקציבי הסובסידיה הממשלתית הענקית בסך 14 מיליארד שקל בשנה. לכן, בענף לא מתרשמים בצעד שיוביל לשיפור בביצועי המשרד.

ממשרד התחבורה נמסר: "מינויו של מועלם הוא מינוי מקצועי וראוי שנעשה לאחר בחינה מעמיקה של כלל השיקולים. מועלם בעל ניסיון רב, בקיא בתחומי התחבורה הציבורית והתשתיות ומכיר היטב את הגורמים המקצועיים ואת האתגרים שעל הפרק. הטענות בכתבה אינן נכונות, כלל התוכניות והיוזמות שמוביל המשרד מקודמות באופן שוטף, מקצועי ויסודי". ​

עוד כתבות

הגופים המוסדיים היו הגופים הפעילים ביותר בשוק המניות בשבוע החולף

המגמה התהפכה: כספים זורמים מחו״ל לישראל. אלה המספרים

יוני הפך לאחד החודשים החזקים בבורסת תל אביב, גם הודות להזזת כספי משקיעים מקרנות נאמנות המשקיעות במדד S&P 500 אל הבורסה המקומית ● לידר: "קשה לראות תפנית שלילית משמעותית או תיקון בשוק" ● במגדל מזהים הזדמנות במניות נדל"ן מסחרי ותקשורת

גילה גמליאל, הליכוד המהדורה המרכזית, קול ברמה, 29.6.25 / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם לא ניתן לפתוח בהליכים פליליים נגד נשיא צרפת?

האם החסינות של נשיא צרפת מצדיקה את ביטול משפט נתניהו? שימו לב להבדלים ● המשרוקית של גלובס

שוק ההון והשקעות / צילום: Shutterstock

צניחת הדולר הפכה את ההשקעה הסולידית למלכודת

משקיעים שביקשו מקלט סולידי מהרפורמה המשפטית והמלחמה בדמות אג"ח ארה"ב, ספגו בשנה האחרונה הפסדים ניכרים ● יניב פגוט, סמנכ"ל בבורסה: "הכסף מהאפיקים האלה מתחיל לצאת החוצה כי המשקיעים נשברים. אתה מאבד שם בבת אחת תשואה של שנה ויותר"

הזדמנות לבנות מחדש / צילום: באדיבות עיריית קריית אונו

הרוב קובע, גם כשהבניין שלכם נהרס מטיל. וזה לא תמיד כל כך פשוט

השאלה הגדולה העומדת בפני דיירים שהבית המשותף בו הם מתגוררים נפגע היא האם קיים רוב לשיקום הבניין ● אם כן - המחוקק מעודד זאת ● במידה ואין הסכמה שכזו - יכול להתבטל רישום הזכויות הפרטניות והדיירים הופכים לשותפים במקרקעין ללא זיקה לחלק מסויים בשטח ● הזדמנות לבנות מחדש, פרויקט מיוחד

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: נתן ווייל, לע''מ

היועמ"שית: הליך הדחתי על־ידי הממשלה בלתי חוקי ופוליטי לגמרי

גלי בהרב־מיארה הגישה את עמדתה באשר לעתירות שהוגשו לבג"ץ נגד הדחתה, בה קבעה כי ההליך הוא בלתי־חוקי ביסודו ● "השיקול המרכזי בבסיס ההחלטה - רצונה של הממשלה להסיר מגבלות על כוחה השלטוני, באמצעות הליך הפסקת כהונה פוליטי", כתבה היועמ"שית

שלמה פילבר / צילום: יוסי זמיר

המדינה: תביעות פילבר נועדו להלך אימים ולהשפיע על משפט נתניהו

הפרקליטות מבקשת לעכב את שתי התביעות האזרחיות שהגיש פילבר נגד מערכת אכיפת החוק ומסבירה כי הן נועדו לשרת את ההגנה במשפט רה"מ: "חשש לפגיעה בהליך הפלילי ולזיהומו"

סיאול, דרום קוריאה. בפתיחת המסחר באסיה הבוקר נרשמו עליות קלות / צילום: Shutterstock, yun jung chao

טראמפ שוב עולה למתקפה, ושתי ידידות קרובות של אמריקה במוקד

שעון החול לפקיעת האולטימטום שהציב נשיא ארה"ב מתקתק, ובינתיים הושגו הסכמות סחר רק עם בריטניה ווייטנאם ● אתמול שיגר טראמפ מכתבים ל-14 מדינות והודיע להן כי החל מאוגוסט יתמודדו עם מכסי יבוא גבוהים ● מי השתיים שייפגעו במיוחד?

נשיאת נציבות  האיחוד האירופי, אורסולה פון־דר־ליין ונשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: Reuters, Jonathan Raa, Fritz Nordengren

רגע האמת של אירופה: ביבשת מתלבטים איזו עסקת סחר לסגור עם ארה"ב

מסתמן שהדדליין להטלת מכסים הוארך ל־1 באוגוסט. על הפרק עומדים יחסי סחר בהיקף 1.6 טריליון דולר ● הדעות באירופה חלוקות בין תמיכה בהסכם מהיר לחשש מוויתורים ● האפשרויות המרכזיות: רכישת אנרגיה מסיבית מארה"ב לצד ״מכס מינימלי״ של 10% על סחורה אירופית

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: עודד קרני

הלחצים על הנגיד ובית ההשקעות שמעריך: "הריבית עשויה היום"

בנק ישראל צפוי לפרסם את החלטת הריבית היום (ב'), שצפויה על פי רוב הכלכלנים להישאר על רמה של 4.5% ● עם זאת, בלידר שוקי הון מעריכים שהסיכוי שנראה כבר הפחתה היום עומדת על 65%

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ת"א ננעלה בירידות בעקבות החלטת הריבית; מדד הנדל"ן ירד בכ-1.7%

ת"א 35 איבד 0.4% ות"א 90 ירד בכ-0.7% ● בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי ● בנק הפועלים: הפחד מפספוס הזדמנויות מניע עתה את בורסת ת"א ● "השאננות זוחלת פנימה": כלכלנים מזהירים שהימורים ספקולטיביים דוחפים את הראלי בוול סטריט ● וגם, אנליסטים מובילים בעולם ממליצים שלוש מניות

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי. צילומים: שלומי יוסף, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבנקים רוצים לחלק יותר דיבידנד ושני בעלי שליטה ייהנו מכך במיוחד

עם עודפי הון של 27 מיליארד שקל, הבנקים מעוניינים שבנק ישראל יעלה את שיעור הדיבידנד המשולם לבעלי המניות מדי רבעון מ־40% ל־50% ● מהם הנימוקים בעד ונגד המהלך, מהי עמדת המפקח על הבנקים והאם ומתי הוא ייצא לפועל?

פועלים של חברת החשמל / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל

לא מהתחום הביטחוני: החברה הממשלתית המפתיעה שהציגה את הרווח הכי גדול השנה

ההכנסות המצרפיות של 68 החברות הממשלתיות קפצו בשנה החולפת בכ-12% ועקפו, לראשונה, את רף ה-100 מיליארד שקל ● התוצאות המשופרות של התעשיות הביטחוניות דחפו את ההכנסות כלפי מעלה, אך שיאנית הרווחים הייתה דווקא חברת החשמל - ובפער ניכר מיתר החברות

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

נאייקס מפטרת קרוב ל-6% מעובדיה, רובם בישראל

חברת הפינטק תפטר כ-70 עובדים, רובם בישראל ● לפי החברה, הרכישות האחרונות שביצעה יצרו חפיפות בתפקידים מסוימים ● מניית החברה זינקה בכ-53% מאז השפל האחרון באפריל על רקע מלחמת הסחר

דירה שניזוקה מפגיעת טיל איראני / צילום: ap, Matt Rourke

אפקט הטילים מאיראן: חוזי השכירות עומדים להשתנות דרמטית

אפקט ההדף של המלחמה אינו פוסח על ההסכמים המשפטיים שבין שוכרים למשכירים, ועורכי הדין כבר נערכים לנסח חוזי שכירות המותאמים לחוסר הוודאות הביטחוני ● מהו השינוי הדרמטי הצפוי בהגדרה של מלחמה כ"כוח עליון", האם ניתן יהיה להקפיא את תשלום שכר הדירה במתקפת הטילים הבאה, ולכמה זמן אפשר יהיה לחתום על חוזה שכירות לדירה חלופית

צילום: Shutterstock

מכפילים נמוכים או צמיחה גבוהה? חומר למחשבה למשקיעים הנוהרים לאירופה

אירופה הפכה במחצית הראשונה של 2025 ללהיט המפתיע בשוקי המניות ● אולם התשואות שהושגו לא תואמות את צמיחת רווחיות החברות באירופה, שנמוכה דרמטית מארה"ב ועלולה להיפגע עוד ממלחמת הסחר ● האם השקעה בארה"ב עדיפה למרות המחירים הגבוהים?

חמשת הלוחמים שנפלו בקרב בצפון הרצועה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: 5 לוחמים נהרגו בפעילות בבית חאנון

ארבעה הרוגים מגדוד נצח יהודה של חטיבת כפיר: סמ"ר מאיר שמעון עמר ז"ל, סמל משה נסים פרש ז"ל וסמ"ר נועם אהרון מסגדיאן, בני 20 מירושלים, וסמ"ר משה שמואל נול, בן 21 מבית שמש • ההרוג החמישי: רס"ל (במיל') בנימין אסולין, בן 28 מחיפה, מהחטיבה הצפונית של אוגדת עזה • זירת מטענים הופעלה על הכוח, מחבלים ירו על המחלצים • 14 פצועים באירוע, 2 מהם במצב קשה • 50 חטופים - 641 ימים בשביעדכונים שוטפים

נתב''ג / צילום: Shutterstock

הרשות לבטיחות תעופה של האיחוד האירופי הסירה את אזהרת הטיסה לישראל: האם חברות התעופה הזרות יחזרו?

ב־24 ביוני הושגה הפסקת אש, אך הרשות לבטיחות תעופה של האיחוד האירופי (EASA) הזהירה שהמצב שברירי ועלול להתלקח מחדש ● תוקף האזהרה פקע, ולאחר דיונים הוחלט שלא לפרסם אזהרה חדשה במקומה ● זו עשויה להיות בשורה חיובית שתקרב את חזרתן של חברות תעופה זרות לישראל

אילוסטרציה: Shutterstock

האם לקנות את הדולר בשפל? חשבו על זה שוב

"הציפייה שלנו היא שהשיפור הגיאופוליטי (בישראל), שכבר בא לידי ביטוי בשיפור התמחור בחלקים רבים משוק ההון, כמו בשוק המניות והאג"ח בארץ, יבוא לידי ביטוי גם בשקל ויתמוך בייסופו מול סל המטבעות", אומר קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיית שווקים בבנק לאומי

גיא אלמוג / צילום: רמי זרנגר

מנהל ההשקעות שממליץ על שוק מניות מפתיע "עם דמיון לישראל"

גיא אלמוג, מנהל ייעוץ ההשקעות בבנק ירושלים, שהזהיר אשתקד מפני תחושה של אופוריה בשוק המניות המקומי, מעריך כי למרות העליות החדות שהתרחשו מאז השוק לא יקר מדי ● הוא ממליץ על מניות פיננסים, נדל"ן ואנרגיה בת"א, ומעריך שגם לוול סטריט יש עוד לאן לעלות

אינטל מפטרת, אנבידיה מגייסת: האם ההייטק הישראלי בדרך למהפך / צילום: אסף גלעד

אינטל מפטרת, אנבידיה מגייסת: מי מהן תורמת יותר לכלכלת ישראל?

נראה שאנבידיה בדרך להישג נוסף שיאפיל על זה של אינטל ● ובכל זאת: מי תורמת כלכלית יותר לישראל? נראה שדווקא אינטל שנמצאת במצוקה ● הסיבה: התרומה של מפעל ייצור למדינה היא לאין שיעור גבוהה יותר מאשר מרכז פיתוח