גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מתווה יש, תקציב אין: מי יממן את עלות הפיצוי לאלו שנתקעו בחו"ל במלחמה

במשרד התחבורה מקדמים מהלך לפיו כל מי שנתקע בחו"ל כתוצאה מימי הלחימה מול איראן יפוצה בעד 750 דולר ● להערכתם, העלות נאמדת בכ-112 מיליון שקל ● הכסף, כך הוצע, יגיע מרש"ת, אך באוצר מתנגדים למימון המתווה ודורשים מחברות התעופה לקחת אחריות

ישראלים בלרנקה בדרך לארץ / צילום: דוברות ארקיע
ישראלים בלרנקה בדרך לארץ / צילום: דוברות ארקיע

בדיון סוער שאירע בתחילת השבוע בוועדת הכלכלה, יו"ר הוועדה, ח"כ דוד ביטן, קרא למשרדי האוצר והתחבורה לגבש בתוך עשרה ימים מתווה פיצוי לישראלים שנותרו ללא יכולת לחזור מחו"ל בעקבות פתיחת הלחימה מול איראן. לפי הערכות, מדובר בכ־150-200 אלף נוסעים שלא הצליחו לשוב ארצה בשל סגירת המרחב האווירי.

מלא בחורים וללא הסכמות: מאחורי הקלעים של מתווה פיצוי הישראלים שנתקעו בחו"ל
המאבק על 40 מיליון השקלים שתוקע את שיקום קיבוץ ניר עוז

בעקבות זאת, במשרד התחבורה מקדמים מתווה פיצוי לפיו נוסעים שטיסתם בוטלה ונאלצו להישאר בחו"ל בעקבות סגירת המרחב האווירי של ישראל, יהיו זכאים לפיצוי בסך 150 דולר ליום, עד חמישה ימים לכל היותר ובמימון המדינה.

נזכיר כי השמיים נפתחו לטיסות חילוץ רק בחלוף חמישה ימים מתחילת המבצע, על כן בהערכה גסה - מדובר בסכום של 750 דולר לכ־150 אלף איש. בסך־הכול כ־112 וחצי מיליון שקל. מאיפה יגיע הסכום, והאם מדובר בפתרון ישים?

החוק כלשונו מטיל כעת את האחריות על חברות התעופה. לפי חוק שירותי תעופה המכונה "חוק טיבי" (על שם יוזמו ח"כ אחמד טיבי), כאשר טיסה מבוטלת שלא בשליטת חברת התעופה, מוטל עליה לספק החזר כספי או טיסה חלופית לישראל, ולספק שירותי סיוע הכוללים לינה, מזון ותקשורת על כל יום שהנוסע נתקע בחול.

לפי התיקון שבוצע ל"חוק טיבי" בפברואר האחרון - לשרת התחבורה יש סמכות לפטור את חברות התעופה מחובות אלה (למעט החזר כספי על הטיסה שבוטלה) ולהגביל את שירותי הסיוע ליומיים בלבד מביטול הטיסה בשל "מצב מיוחד" תעופה" (סעיף 9א' לחוק). וכך, החברות מעוניינות שהמדינה היא זו שתישא בעלות שירותי הסיוע - ומעבר לשורת הדין גם על הימים הראשונים.

החברות דורשות שיפוי

בחברות התעופה טוענים כי הן סופגות הפסדי ענק מאז פרוץ מבצע "עם כלביא". לטענתן, המרחב האווירי נסגר בהחלטת ממשלה באופן תקדימי וכזה שלא מאפשר להציע טיסות אחרות, ועל כן האחריות לפצות את הנוסעים מוטלת על המדינה. אל על דיווחה על הפסד ישיר של 50 מיליון דולר מתחילת המבצע. מנכ"ל ישראייר העיד בוועדת הכלכלה כי עד כה זיכו אנשים על סך 10 מיליון דולר. בארקיע הסבירו כי אם ייאלצו לשלם לנוסעים לפי החוק, יפסידו עשרות מיליוני דולרים.

גם חברות תעופה זרות הביעו את מורת־רוחן והצטרפו לחברות הישראליות בדרישה לפטור רטרואקטיבי. כל החברות מבקשות להשאיר רק את החובה להשיב לנוסעים את מחיר כרטיס הטיסה שבוטל. החברות דורשות כי המדינה תשפה אותן על ההוצאות שנגרמו להן בתקופה זו, בין היתר בגין טיסות ריקות, אובדן הכנסות ותביעות פיצויים מצד נוסעים.

כחלופה נוספת (ופחות מועדפת), מציעות חברות התעופה כי שרת התחבורה מירי רגב תפעיל את סעיף 9א' ל"חוק טיבי" ותעשה שימוש בסמכותה לפטור אותן מתשלום פיצויים. עם זאת, רגב אינה מעוניינת להפעיל את הסעיף בטרם יימצא פתרון לפיצוי הנוסעים.

נכון להיום, גם הפעלת הצו אינה פותרת את הבעיה עבור חברות התעופה, אלא רק מצמצמת אותה, שכן הצו מחייב את החברות לשאת בעלויות שירותי הסיוע כגון לינה והסעות, עבור עשרות אלפי נוסעים שנתקעו בחו"ל ביומיים הראשונים שלאחר מועד הטיסה שבוטלה.

אין עדיין הסכמות

השאלה הגדולה היא, באם יעבור מתווה הפיצוי של משרד התחבורה - מי יממן את העלות העומדת כאמור על כ־112 וחצי מיליון שקל בקירוב. משרד התחבורה מציע לממן את מתווה הפיצויים באמצעות הלוואה מרשות שדות התעופה, כאשר הכוונה היא שהמדינה תחזיר את ההלוואה בעתיד באמצעות קיזוז מהסכומים שרשות שדות התעופה ממילא אמורה להעביר לאוצר. מנגד, משרד האוצר מתנגד למימון מלא, בטענה כי לפי הדין האחריות למימון הלינה היא על חברות התעופה, שהרוויחו היטב במהלך המלחמה.

מימון הפיצוי באמצעות הלוואה מרשות שדות התעופה לגוף שמתמודד עם הפסדי ענק לא נראה כמו פתרון ישים, וגם יו"ר ועד עובדי רש"ת, פנחס עידן, מתנגד לכך. 2024 הייתה אחת הקשות בתולדות הרש"ת. הירידה הדרמטית בתנועת הנוסעים שנבעה מהמלחמה ומהפסקת פעילותן של רבות הובילה להפסדים כבדים. הצמצום בפעילות פגע בהכנסות מגורמי תעופה, בהם חברות תעופה, חנויות דיוטי פרי ועוד. על־פי נתוני רש"ת, הכנסותיה בשלושת הרבעונים הראשונים לשנה צנחו בכ־35% (הפסד נטו של כ־29 מיליון שקל).

גם בנוגע לגובה הפיצוי לנוסעים אין הסכמות. גורמים בענף מציינים כי לא התקיימו דיונים מעמיקים, אלא הועלו הצעות כלליות מצד משרד התחבורה. למעשה, כל עוד האוצר לא תומך במימון מלא, ספק אם ניתן לממש את הסיוע.

עוד כתבות

ג'אקו. אחד המותגים שכלמוביל תשווק באוסטריה / צילום: יח''צ

מתרחבת לאירופה: כלמוביל תתחיל לשווק רכבים שהיא מייבאת גם באוסטריה

כלמוביל הודיעה כי תתחיל לשווק השנה את המותגים ג'אקו ו־OMODA של צ'רי גם באוסטריה, לאחר שרשמה הצלחה בשיווק של ג'אקו בישראל ● הקרוס־אובר אאודי Q5 נחת בישראל ● מותג הפרימיום הסיני החדש שבדרך לארץ ● וגם: דלק רכב משלימה את רכישת חברת סחר הרכב "יורודרייב" ● השבוע בענף הרכב

מפעל אינטל בישראל שנמצא בתהליכי בנייה / צילום: אינטל

מאז הקפאת בניית המפעל הבא של אינטל: מספר עובדי הבניין הצטמצם בחצי

התוכנית המקורית של אינטל לבנות בקריית גת מפעל שבבים בהוצאה של 25 מיליארד דולר, מתוכה 3 מיליארד בסיוע ממשלתי - לא יוצאת לפי שעה לפועל ● לגלובס נודע כי במקביל לפיטורי העובדים במפעל אינטל הקיים בקריית גת, מספר עובדי הקבלן שהועסקו בבינוי המפעל החדש ירד מאז השיא ב־2024 מ־5,500 לכ־2,000 עובדים כיום

סקודה אוקטביה / צילום: יח''צ

המכונית שעברה השקה חדשה והשאירה מאחור את התדמית העממית וגם את התמחור העממי

הגרסה המחודשת של אוקטביה נעימה לנהיגה, זריזה, בנויה היטב וחסכונית ● אלא שהמחיר מרחיק אותה מהמיצוב העממי המסורתי של המותג ● מבחן דרכים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה שלילית בוול סטריט; לוי שטראוס זינקה בכ-11%

S&P 500 נסוג מהשיא כשטראמפ מחריף את מדיניות המכסים ● וול סטריט ירדה אחרי שטראמפ הטיל מכסים על קנדה ופיזר איומים לגבי מדינות נוספות ● נעילה שלילית גם באירופה ● אתמול, וול סטריט ננעלה בשיאים: נאסד"ק עלה ב-0.1%, S&P 500 ב-0.3%, דאו ג'ונס עלה ב-0.4% ● הביטקוין מוסיף לטפס והגיע מוקדם יותר לשיא של מעל 118 אלף דולר

אילון מאסק / צילום: ap, Chip Somodevilla

שיתוף הפעולה של אילון מאסק עם התעשייה האווירית

הלווין הישראלי דרור-1, שפותח בהזמנת המדינה בתקציב של 200 מיליון דולר ימריא לחלל בימים הקרובים ● הלווין ישוגר על ידי חברת ספייס אקס (SpaceX), שבבעלות אילון מאסק

מימין: מנהיג סוריה אחמד א־שרע, יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ונשיא ארה''ב דונלד טראמפ, בפגישה בריאד / צילום: ap

טורקיה מתחממת על הקווים: ההשלכות הכלכליות של הסכם בין סוריה וישראל

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● בזמן שנתניהו נוחת בוושינגטון, נרקם מאחורי הקלעים מהלך שעשוי לשנות את האזור: נורמליזציה היסטורית בין ישראל לסוריה, בתיווך טראמפ ● המהלך מבוסס על צורכי תשתיות האנרגיה הדחופים של דמשק, אבל תלוי גם בארדואן ● וגם לבנון ופירוז חיזבאללה על הפרק

ח''כ טלי גוטליב / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ח"כ טלי גוטליב עשויה לעמוד לדין בכפוף לשימוע על חשיפת פרטי עובד שב"כ

הפרקליטות הודיעה לח"כ טלי גוטליב כי היועמ"שית שוקלת להעמידה לדין פלילי, בכפוף לשימוע, לאחר שפרסמה בלא היתר מידע חסוי על זהותו של עובד שב"כ, בן זוגה של פרופ' שקמה ברסלר ● גוטליב בתגובה: "כפי שלא התייצבתי לחקירה, כך אין בדעתי להתייצב לשימוע; היועמ"שית מוזמנת לפעול כרצונה"

טנק שווייצרי. הניטרליות משאירה את התעשייה הביטחונית מאחור / צילום: Reuters, DENIS BALIBOUSE

אירופה מתחמשת והניטרליות של שוויץ עומדת למבחן

ההתחמשות המואצת באירופה מעוררת בשווייץ דיון מחודש במדיניות הניטרליות ההיסטורית ● בין הסיבות לכך: חוקי יצוא הנשק המגבילים במדינה סוגרים בפניה שוק צומח של מאות מיליארדים ביבשת, והדיבידנדים שהניטרליות העניקה למערכת הבנקאית כבר לא גדולים כמו בעבר

מרכז אנבידיה במבוא כרמל / צילום: אסף גלעד

מומחים מנתחים: כך יראה המפץ שמתכננת אנבידיה בישראל

מרכז הפיתוח של אנבידיה שיקום בצפון הוא "גיים צ'יינג'ר" לתעשיית ההייטק ● ענקית השבבים עשויה להפוך לאחת המעסיקות הגדולות במשק ולהשפיע על התעשייה כולה ● בכיר בענף: "אנבידיה תביא לכאן ידע ויכולות AI שאין באקדמיה, אלא רק בחברות מסחריות"

משאיות סיוע הומניטרי בעזה / צילום: Reuters, Gaza Humanitarian Foundation

אחרי הלחץ האירופי: ישראל הסכימה להגדיל את הסיוע ההומניטרי לעזה

ההודעה מגיעה ימים לפני ששרי החוץ של האיחוד האירופי יתכנסו לדון במצב ההומניטרי ברצועת עזה ובשאלה כיצד להגיב על בדיקה משפטית של שירות החוץ, שמצאה כי יש "אינדיקציות" למעבר של ישראל על מחויבותה לחוק הבינלאומי, במסגרת הסכם הבסיס בין האיחוד לישראל

משה פתאל / צילום: דוברות משרד הביטחון

מתכנן מערך ההגנה האווירית: "ההישגים מעבר לציפיות, אבל איומי העתיד כבר כאן"

משה פתאל, שעומד בראש מנהלת חומה במשרד הביטחון, פגש לראשונה את מערכת החץ לפני כמעט 30 שנה, אז לא האמין שישראל תצטרך להשתמש בה ● כעת, אחרי שהמערכת הפגינה ביצועים חסרי תקדים במהלך הלחימה עם איראן, פניו קדימה להתמודדות עם האיום ההיפרסוני ● מה נדרש כדי לשמר את היתרון של ישראל בתחום?

בני  לנדא / צילום: עינת לברון

ביהמ"ש אישר: הקפאת הליכים בחברת הדפוס של בני לנדא

התקבלה בקשתה של לנדא דיגיטל פרינטינג להקפיא תביעות של נושים נגדה עד סוף אוגוסט, על-מנת לאפשר לה לגבש הסדר חוב ● ביהמ"ש מינה מנהלי הסדר לחברה, אשר נקלעה לחובות של 1.7 מיליארד שקל – רובם למשקיעים שהעניקו לה הלוואות

תיירות / צילום: Shutterstock

השחקן החדש שמנסה להשיג דריסת רגל בשוק התיירות החרדי

חברת הטרוול-טק StarNext בראשות המנכ"ל דרן רוזובסקי נכנסת לשוק התיירות החרדי עם האתר החדש "צייד הטיסות" ● חברת הסייבר ההגנתי דרים סקיוריטי של שלו חוליו ● התקבלה כחברה בקהילת החדשנות של הפורום הכלכלי העולמי ● אירועים ומינויים

יער האפשרויות / צילום: אנה בורשטיין

ממקלחת יער ועד מדיטציית מים: ארבע תחנות להורדת הדופק

נביעה סודית שאפשר לצוף בה, סדנת ריפוי באמצעות עצים, התמסרות למים וקונצרט ייחודי ● רגע אחרי הריצה למקלט, אלה המקומות שיעזרו לכם לנשום מחדש ● חגית אברון תופרת יום 

שחרור חטופים בעסקה האחרונה / צילום: ap, Abdel Kareem Hana

חמאס בהצהרה רשמית: נתניהו מציב מכשולים בפני הגעה להסכם

הותר לפרסום: שליו זבולוני הוא הנרצח בפיגוע בגוש עציון ● רס"ר אברהם אזולאי הוא הלוחם שנפל בתקרית הקשה בח'אן יונס: הוא נאבק במחבלים שניסו לחטוף אותו - ונורה; כוחות במרחב הצליחו לסכל את החטיפה ● טיל שנורה מתימן יורט ע"י חיל האוויר מחוץ לשטח הארץ ● גורם ישראלי: "הסכם הפסקת אש בעזה עשוי להיות אפשרי תוך שבוע או שבועיים - אך לא תוך יום" ● 50 חטופים - 643 ימים בשבי • עדכונים שוטפים

משאית של אמזון פריים בארה''ב / צילום: Shutterstock

אמזון הרחיבה את ה"פריים דיי" ל-4 ימים, אבל לישראלים יהיה קשה ליהנות ממנו

ימי הקניות של אמזון פריים, ה"בלאק פריידיי" של הקיץ, מתקיימים השבוע ויימשכו לראשונה ארבעה ימים ● ההערכות מדברות על מכירות שיא, אבל מדיניות המכסים החדשה פוגעת בעומק המבצעים ● והישראלים יגלו שממילא עלות המשלוח מבטלת לא פעם את פער המחירים

השקל מתחזק בחדות מול הדולר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

השקל מתחזק מול הדולר. האם הוא יגיע לרמה של 3 שקלים?

התיסוף החד של השקל מול המטבעות הזרים ממשיך גם הבוקר, כאשר שער הדולר-שקל נסחר מתחת לרמה של 3.31 שקלים ● הכלכלנים הבכירים מסבירים מה עומד מאחורי המגמה, האם היא תימשך, ומה הסיכוי שהדולר יגיע לרמה של 3 שקלים

דונלד טראמפ ומארק קרני / צילום: ap, Evan Vucci

טראמפ מכריז על מכס של 35% על יבוא מקנדה החל מה-1 באוגוסט

"במקום לשתף פעולה עם ארצות הברית, קנדה השיבה במכסים משלה", כתב טראמפ לראש ממשלת קנדה, מארק קרני, במכתב שפורסם ברשת Truth Social ● עוד מאיים טראמפ, על פי דיווח ב-NBC, בהטלת מכסים גורפים של 15% או 20% על רוב שותפות הסחר של ארה"ב

מנכ''ל פריון, טל יעקובסון / צילום: אוהד דיין

אחרי הדרישה של ווליו בייס והפניקס: פריון מבטלת את מנגנון "גלולת הרעל"

המנגנון אומץ באפריל במטרה להדוף ניסיונות השתלטות, ובעלי מניות ישראלים יצאו נגדו ודרשו לכנס אסיפה ולהצביע על ביטולו ● פריון: ההתקדמות בתוכנית האסטרטגית והעלייה בשווי מביאים לכך שאין עוד הצדקה להמשך קיום המנגנון

צילום: ap, Planet Labs PBC

הלוויין חשף את מה שטראמפ הסתיר: הפגיעה בבסיס בקטאר

צה"ל ושב"כ חיסלו בלבנון את המחבל מחמד שעייב ● סוכל ניסיון הברחת אמצעי לחימה בגבול המזרחי ● סרן רעי בירן ז"ל, בן 21 משורשים, מפקד צוות בסיירת גולני, נהרג בפיצוץ במהלך פעילות ● שני לוחמים נפצעו הלילה בג'באליה בינוני וקל מירי נ"ט לעבר טנק ● חמאס: נתניהו מציב מכשולים בפני הגעה להסכם ● 50 חטופים - 644 ימים בשבי • עדכונים שוטפים