מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק שירותי תעופה (לפיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), המכונה "חוק טיבי" על שם יוזמו, ח"כ אחמד טיבי. ההצעה עברה בתמיכת 18 חברי כנסת, ללא מתנגדים או נמנעים.
● היעדים וההזדמנויות: הרבה זמן לא ראינו מחירי טיסות כאלה
● רשות האוכלוסין קוראת לחדש דרכונים, אבל כמעט ואין תורים
החוק, שנכתב במקור לימי שגרה, מציב את חברות התעופה הישראליות והזרות בפני אתגרים לא מבוטלים בתקופת המלחמה. במהלך תשעת החודשים האחרונים החוק נדון חמש פעמים, ונעצר שוב ושוב מחשש שייטיב באופן לא פרופורציונלי עם חברות התעופה הישראליות, שפעילותן הרציפה בישראל עוררה לא פעם ביקורת על העלאת מחירים "חזירית". זאת, על רקע משבר התעופה שנמשך למעלה משנה ומאתגר את הענף כולו. כמו כן, המציאות הגאו-פוליטית בישראל עלולה להוביל גם בעתיד לאירועים ביטחוניים או חריגים אחרים, אשר ישפיעו באופן דרמטי על ענף התעופה.
המהלך נועד ליצור איזון בין הצורך להגן על זכויות הנוסעים לבין האתגרים שמולם ניצבות חברות התעופה בעתות חירום, ולקרב את חזרתן של חברות התעופה הזרות.
החוק תקף לכל חברה המפעילה טיסות לישראל. התנאים החדשים חלים לא רק על חברות תעופה זרות, אלא גם על חברות התעופה הישראליות. המשמעות היא שגם הן ייהנו מההקלות שניתנות להן בתקופות חירום, כמו הפטור מהפיצוי הכספי וההגבלות על זכויות הנוסעים בעת ביטול.
אלה יהיו השינויים:
1. ביטול הפיצוי הכספי
לפני התיקון:
● חוק שירותי תעופה חייב חברות תעופה לשלם פיצוי כספי בנוסף להחזר עלות הכרטיס לנוסעים שטיסתם בוטלה, למעט מקרים חריגים כמו כוח עליון.
אחרי התיקון:
● בתקופות חירום מסוימות (למשל, מלחמה, מתקפות איראניות, חיסול איסמעיל הנייה) נוסעים לא יהיו זכאים לפיצוי במקרה של ביטול טיסה.
2. הגבלת זכויות הנוסעים בעת מצב חירום
לפני התיקון:
● חברות תעופה חויבו לספק לינה לנוסעים שטיסתם בוטלה ללא הגבלת לילות.
● נוסעים קיבלו הודעה לפחות 14 ימים מראש על ביטול טיסה כדי להיות זכאים לפיצוי.
אחרי התיקון:
● שרת התחבורה תוכל, באישור ועדת הכלכלה, להשהות חלק מהזכויות הצרכניות.
● הלינה תוגבל לשני לילות בלבד (למעט מקרים של אובר-בוקינג).
● תקופת ההודעה המוקדמת תקוצר מ-14 ימים ל-3 ימים בלבד.
3. אלטרנטיבות לנוסעים
לפני התיקון:
● במקרה של ביטול טיסה, חברות תעופה נדרשו להחזיר לנוסעים את כספם או להציע להם טיסה חלופית ישירות ליעד המקורי.
אחרי התיקון:
● אם חברת תעופה מבטלת את כל טיסותיה, היא תחויב להציע לנוסעים טיסה חלופית ליעד דומה או לנקודת מוצא קרובה.
4. הגבלת זמן ההקלות לחברות
לפני התיקון:
● לא הייתה אפשרות חוקית לתת הקלות לחברות התעופה באופן זמני. כל שינוי בזכויות הצרכנים היה נדרש לעבור תיקון חקיקה.
אחרי התיקון:
● שרת התחבורה תוכל להפעיל את ההקלות לתקופה מוגבלת של עד 60 יום בכל פעם, כאשר תקופת שלילת הפיצוי לא תעלה על 45 יום.
נזכיר כי במהלך השבועות האחרונים חברות התעופה הזרות הודיעו כי ישובו לישראל חרף העובדה שתיקון החוק טרם עבר המליאה. בין החברות שהודיעו כי ישובו או שחזרו לנתב"ג נמנות חברות משמעותיות, בהן יונייטד איירליינס, דלתא, קבוצת לופטהנזה, ריינאייר, איזי ג'ט ואייר פראנס.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.