גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מתווה יש, תקציב אין: מי יממן את עלות הפיצוי לאלו שנתקעו בחו"ל במלחמה

במשרד התחבורה מקדמים מהלך לפיו כל מי שנתקע בחו"ל כתוצאה מימי הלחימה מול איראן יפוצה בעד 750 דולר ● להערכתם, העלות נאמדת בכ-112 מיליון שקל ● הכסף, כך הוצע, יגיע מרש"ת, אך באוצר מתנגדים למימון המתווה ודורשים מחברות התעופה לקחת אחריות

ישראלים בלרנקה בדרך לארץ / צילום: דוברות ארקיע
ישראלים בלרנקה בדרך לארץ / צילום: דוברות ארקיע

בדיון סוער שאירע בתחילת השבוע בוועדת הכלכלה, יו"ר הוועדה, ח"כ דוד ביטן, קרא למשרדי האוצר והתחבורה לגבש בתוך עשרה ימים מתווה פיצוי לישראלים שנותרו ללא יכולת לחזור מחו"ל בעקבות פתיחת הלחימה מול איראן. לפי הערכות, מדובר בכ־150-200 אלף נוסעים שלא הצליחו לשוב ארצה בשל סגירת המרחב האווירי.

מלא בחורים וללא הסכמות: מאחורי הקלעים של מתווה פיצוי הישראלים שנתקעו בחו"ל
המאבק על 40 מיליון השקלים שתוקע את שיקום קיבוץ ניר עוז

בעקבות זאת, במשרד התחבורה מקדמים מתווה פיצוי לפיו נוסעים שטיסתם בוטלה ונאלצו להישאר בחו"ל בעקבות סגירת המרחב האווירי של ישראל, יהיו זכאים לפיצוי בסך 150 דולר ליום, עד חמישה ימים לכל היותר ובמימון המדינה.

נזכיר כי השמיים נפתחו לטיסות חילוץ רק בחלוף חמישה ימים מתחילת המבצע, על כן בהערכה גסה - מדובר בסכום של 750 דולר לכ־150 אלף איש. בסך־הכול כ־112 וחצי מיליון שקל. מאיפה יגיע הסכום, והאם מדובר בפתרון ישים?

החוק כלשונו מטיל כעת את האחריות על חברות התעופה. לפי חוק שירותי תעופה המכונה "חוק טיבי" (על שם יוזמו ח"כ אחמד טיבי), כאשר טיסה מבוטלת שלא בשליטת חברת התעופה, מוטל עליה לספק החזר כספי או טיסה חלופית לישראל, ולספק שירותי סיוע הכוללים לינה, מזון ותקשורת על כל יום שהנוסע נתקע בחול.

לפי התיקון שבוצע ל"חוק טיבי" בפברואר האחרון - לשרת התחבורה יש סמכות לפטור את חברות התעופה מחובות אלה (למעט החזר כספי על הטיסה שבוטלה) ולהגביל את שירותי הסיוע ליומיים בלבד מביטול הטיסה בשל "מצב מיוחד" תעופה" (סעיף 9א' לחוק). וכך, החברות מעוניינות שהמדינה היא זו שתישא בעלות שירותי הסיוע - ומעבר לשורת הדין גם על הימים הראשונים.

החברות דורשות שיפוי

בחברות התעופה טוענים כי הן סופגות הפסדי ענק מאז פרוץ מבצע "עם כלביא". לטענתן, המרחב האווירי נסגר בהחלטת ממשלה באופן תקדימי וכזה שלא מאפשר להציע טיסות אחרות, ועל כן האחריות לפצות את הנוסעים מוטלת על המדינה. אל על דיווחה על הפסד ישיר של 50 מיליון דולר מתחילת המבצע. מנכ"ל ישראייר העיד בוועדת הכלכלה כי עד כה זיכו אנשים על סך 10 מיליון דולר. בארקיע הסבירו כי אם ייאלצו לשלם לנוסעים לפי החוק, יפסידו עשרות מיליוני דולרים.

גם חברות תעופה זרות הביעו את מורת־רוחן והצטרפו לחברות הישראליות בדרישה לפטור רטרואקטיבי. כל החברות מבקשות להשאיר רק את החובה להשיב לנוסעים את מחיר כרטיס הטיסה שבוטל. החברות דורשות כי המדינה תשפה אותן על ההוצאות שנגרמו להן בתקופה זו, בין היתר בגין טיסות ריקות, אובדן הכנסות ותביעות פיצויים מצד נוסעים.

כחלופה נוספת (ופחות מועדפת), מציעות חברות התעופה כי שרת התחבורה מירי רגב תפעיל את סעיף 9א' ל"חוק טיבי" ותעשה שימוש בסמכותה לפטור אותן מתשלום פיצויים. עם זאת, רגב אינה מעוניינת להפעיל את הסעיף בטרם יימצא פתרון לפיצוי הנוסעים.

נכון להיום, גם הפעלת הצו אינה פותרת את הבעיה עבור חברות התעופה, אלא רק מצמצמת אותה, שכן הצו מחייב את החברות לשאת בעלויות שירותי הסיוע כגון לינה והסעות, עבור עשרות אלפי נוסעים שנתקעו בחו"ל ביומיים הראשונים שלאחר מועד הטיסה שבוטלה.

אין עדיין הסכמות

השאלה הגדולה היא, באם יעבור מתווה הפיצוי של משרד התחבורה - מי יממן את העלות העומדת כאמור על כ־112 וחצי מיליון שקל בקירוב. משרד התחבורה מציע לממן את מתווה הפיצויים באמצעות הלוואה מרשות שדות התעופה, כאשר הכוונה היא שהמדינה תחזיר את ההלוואה בעתיד באמצעות קיזוז מהסכומים שרשות שדות התעופה ממילא אמורה להעביר לאוצר. מנגד, משרד האוצר מתנגד למימון מלא, בטענה כי לפי הדין האחריות למימון הלינה היא על חברות התעופה, שהרוויחו היטב במהלך המלחמה.

מימון הפיצוי באמצעות הלוואה מרשות שדות התעופה לגוף שמתמודד עם הפסדי ענק לא נראה כמו פתרון ישים, וגם יו"ר ועד עובדי רש"ת, פנחס עידן, מתנגד לכך. 2024 הייתה אחת הקשות בתולדות הרש"ת. הירידה הדרמטית בתנועת הנוסעים שנבעה מהמלחמה ומהפסקת פעילותן של רבות הובילה להפסדים כבדים. הצמצום בפעילות פגע בהכנסות מגורמי תעופה, בהם חברות תעופה, חנויות דיוטי פרי ועוד. על־פי נתוני רש"ת, הכנסותיה בשלושת הרבעונים הראשונים לשנה צנחו בכ־35% (הפסד נטו של כ־29 מיליון שקל).

גם בנוגע לגובה הפיצוי לנוסעים אין הסכמות. גורמים בענף מציינים כי לא התקיימו דיונים מעמיקים, אלא הועלו הצעות כלליות מצד משרד התחבורה. למעשה, כל עוד האוצר לא תומך במימון מלא, ספק אם ניתן לממש את הסיוע.

עוד כתבות

אילון מאסק / צילום: ap, Chip Somodevilla

שיתוף הפעולה של אילון מאסק עם התעשייה האווירית

הלווין הישראלי דרור-1, שפותח בהזמנת המדינה בתקציב של 200 מיליון דולר ימריא לחלל בימים הקרובים ● הלווין ישוגר על ידי חברת ספייס אקס (SpaceX), שבבעלות אילון מאסק

זאב אלקין, הימין הממלכתי הבוקר הזה, כאן ב', 12.6.25 / צילום: ראובן קופיצ'נסקי

איום בלי שיניים? המספרים שמאחורי הסנקציות במתווה לגיוס חרדים

חוק הגיוס שעל הפרק כולל גזירות דרקוניות על חרדים שלא יתגייסו ● ביניהן: איסור הוצאת רישיון נהיגה, אי־סבסוד לימודים אקדמיים וביטול העדפה מתקנת בשירות המדינה ● אלא שצלילה לנתונים מגלה שרק מיעוט של אנשים יושפע מכך, ויש ספק לגבי האפקטיביות של הצעדים

משה (שיקו) זאנה, מנכ''ל רכבת ישראל, בכנס התשתיות של גלובס / צילום: שלומי יוסף

החזון ל־300 מיליון נוסעים לא יתממש אם רכבת ישראל תמשיך לנהל את עצמה

בענף התחבורה גוברות ההערכות כי מנכ"ל הרכבת יצטרף בקרוב לשושלת קודמיו אשר לא הצליחו לסיים את כהונתם בחברה הממשלתית ● כשאותו הגוף אחראי גם על תפעול יומיומי וגם על בניית תשתיות בעשרות מיליארדי שקלים - הכישלון לא מפתיע, וכולנו סובלים ממנו

רכב חשמלי בהטענה / צילום: Shutterstock

האם ישראל מוכנה למהפכת הרכבים החשמליים?

הממשלה קבעה יעד: עד 2030, 100% מהרכבים הנמכרים יהיו חשמליים ● קצב החדירה לשוק מרשים, אבל הפוליטיקאים לא ממהרים להכין כראוי את המדינה ● מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחרי היערכות המשק למעבר לתחבורה חשמלית

ח''כ טלי גוטליב / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ח"כ טלי גוטליב עשויה לעמוד לדין בכפוף לשימוע על חשיפת פרטי עובד שב"כ

הפרקליטות הודיעה לח"כ טלי גוטליב כי היועמ"שית שוקלת להעמידה לדין פלילי, בכפוף לשימוע, לאחר שפרסמה בלא היתר מידע חסוי על זהותו של עובד שב"כ, בן זוגה של פרופ' שקמה ברסלר ● גוטליב בתגובה: "כפי שלא התייצבתי לחקירה, כך אין בדעתי להתייצב לשימוע; היועמ"שית מוזמנת לפעול כרצונה"

משאית של אמזון פריים בארה''ב / צילום: Shutterstock

אמזון הרחיבה את ה"פריים דיי" ל-4 ימים, אבל לישראלים יהיה קשה ליהנות ממנו

ימי הקניות של אמזון פריים, ה"בלאק פריידיי" של הקיץ, מתקיימים השבוע ויימשכו לראשונה ארבעה ימים ● ההערכות מדברות על מכירות שיא, אבל מדיניות המכסים החדשה פוגעת בעומק המבצעים ● והישראלים יגלו שממילא עלות המשלוח מבטלת לא פעם את פער המחירים

מרכז אנבידיה במבוא כרמל / צילום: אסף גלעד

מומחים מנתחים: כך יראה המפץ שמתכננת אנבידיה בישראל

מרכז הפיתוח של אנבידיה שיקום בצפון הוא "גיים צ'יינג'ר" לתעשיית ההייטק ● ענקית השבבים עשויה להפוך לאחת המעסיקות הגדולות במשק ולהשפיע על התעשייה כולה ● בכיר בענף: "אנבידיה תביא לכאן ידע ויכולות AI שאין באקדמיה, אלא רק בחברות מסחריות"

מנכ''ל פריון, טל יעקובסון / צילום: אוהד דיין

אחרי הדרישה של ווליו בייס והפניקס: פריון מבטלת את מנגנון "גלולת הרעל"

המנגנון אומץ באפריל במטרה להדוף ניסיונות השתלטות, ובעלי מניות ישראלים יצאו נגדו ודרשו לכנס אסיפה ולהצביע על ביטולו ● פריון: ההתקדמות בתוכנית האסטרטגית והעלייה בשווי מביאים לכך שאין עוד הצדקה להמשך קיום המנגנון

אפי מלכין, הממונה על השכר באוצר ושאול שניידר, יו''ר נמל אשדוד / צילום: רפי קוץ, שלומי יוסף

ההפרטה תשוב לשולחן? חילופי מהלומות בין נמל אשדוד לרשות החברות

עימות חריף התלקח לאחרונה בין יו"ר נמל אשדוד לרשות החברות ● בהמשך הצטרף הממונה על השכר, והמאבק ירד לפסים אישיים וחשף מחלוקת אמיתית: האם לנמל יש זכות קיום ללא הפרטה

עמוס תמם בפרסומת של בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בנק הפועלים נפרד מעמוס תמם. מי הן הפרזנטוריות החדשות?

אחרי ארבע שנים עם הפרזנטור עמוס תמם, את הקמפיינים של בנק הפועלים יובילו כעת השחקנית ליאת הר לב, שמוכרת בעיקר מ"ארץ נהדרת", והילה קורח, לשעבר מגישת חדשות 13 וכיום מנחת "המרדף" בכאן 11

מפעל אינטל בישראל שנמצא בתהליכי בנייה / צילום: אינטל

מאז הקפאת בניית המפעל הבא של אינטל: מספר עובדי הבניין הצטמצם בחצי

התוכנית המקורית של אינטל לבנות בקריית גת מפעל שבבים בהוצאה של 25 מיליארד דולר, מתוכה 3 מיליארד בסיוע ממשלתי - לא יוצאת לפי שעה לפועל ● לגלובס נודע כי במקביל לפיטורי העובדים במפעל אינטל הקיים בקריית גת, מספר עובדי הקבלן שהועסקו בבינוי המפעל החדש ירד מאז השיא ב־2024 מ־5,500 לכ־2,000 עובדים כיום

וול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

וול סטריט ננעלה בשיאים; קלוג זינקה ב-30%, הביטקוין מעל 113 אלף דולר

פררו האיטלקית רוכשת את קלוג ב-3 מיליארד דולר ● מניות הכרייה הבריטיות הובילו את בורסת לונדון לשיא כל הזמנים ● מניית אם.פי מטריאלס, זינקה במעל 40% ● המדיניות הפרו-קריפטו של טראמפ, צבירת ביטקוין מצד חברות ציבוריות, והתאוששות בשוק המניות – הסיבות לראלי בביטקוין ● ירידה במספר המובטלים בארה"ב זה השבוע הרביעי ברצף ● מנכ"ל ג'יי.פי.מורגן: "יש שאננות בשווקים"

השקל מתחזק בחדות מול הדולר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

השקל מתחזק מול הדולר. האם הוא יגיע לרמה של 3 שקלים?

התיסוף החד של השקל מול המטבעות הזרים ממשיך גם הבוקר, כאשר שער הדולר-שקל נסחר מתחת לרמה של 3.31 שקלים ● הכלכלנים הבכירים מסבירים מה עומד מאחורי המגמה, האם היא תימשך, ומה הסיכוי שהדולר יגיע לרמה של 3 שקלים

ג'אקו. אחד המותגים שכלמוביל תשווק באוסטריה / צילום: יח''צ

מתרחבת לאירופה: כלמוביל תתחיל לשווק רכבים שהיא מייבאת גם באוסטריה

כלמוביל הודיעה כי תתחיל לשווק השנה את המותגים ג'אקו ו־OMODA של צ'רי גם באוסטריה, לאחר שרשמה הצלחה בשיווק של ג'אקו בישראל ● הקרוס־אובר אאודי Q5 נחת בישראל ● מותג הפרימיום הסיני החדש שבדרך לארץ ● וגם: דלק רכב משלימה את רכישת חברת סחר הרכב "יורודרייב" ● השבוע בענף הרכב

יצחק תשובה / צילום: גדעון לוין

הפגישה הסודית בהרצליה והתדהמה בשוק: מאחורי הקלעים של מאבק השליטה בישראכרט

מהפגישה בין בכירי קבוצת דלק ומנורה לצורך רכישה משותפת של חברת כרטיסי האשראי, דרך המהלך שנרקם בחשאי מול בנק ישראל, ועד להצעה שטרפה את הקלפים ומעמידה את יצחק תשובה ועידן וולס כפסע מהשליטה בישראכרט ● גלובס מספק מבט מבפנים על העסקה שמסעירה את שוק ההון

שיפוצים / צילום: מד''א

הוויכוח על הכסף הגדול: מי ישפץ את עשרות אלפי הדירות שנפגעו?

הממשלה החליטה על תוכנית שבה הקבלנים הגדולים הם שיהיו אחראים לשיפוץ הדירות שנפגעו במבצע "עם כלביא" ● יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, ערן סיב, זועם: "יש כאן קומבינה על קומבינה. בסוף הקבלנים יעסיקו את קבלני השיפוצים ויגזרו קופון" ● בממשלה טוענים בתגובה: "יש עבודה לכולם" ● הזדמנות לבנות מחדש, פרויקט מיוחד 

חזית המדע / צילום: מכון ICRAR

החוקר שיצא לחפש תדרי רדיו וגילה משפחה חדשה של כוכבים בגודל של רעננה

פרופ' פז בנימיני חוקר אנרגיות הנפלטות באירועים בעלי עוצמות אפיות כמו התנגשות בין כוכבים ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך מתרחשת רעידת אדמה בלי אדמה, מדוע כוכב קטן מנצנץ ומה הופך את קבוצת גרמי השמים שחקר לעוצמתית במיוחד ● "בכל פעם אנחנו מגלים שהטבע יכול לעשות דברים שחשבנו שהם בלתי אפשריים"

בארה"ב מתפעלים מישראל וטוענים - זה ההישג הגדול שלה באיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איך ישראל הצליחה לחסל 16 מדעני גרעין איראניים, בארה"ב מתפעלים מההישגים של ישראל מול איראן, ורוג'ר ווטרס תמך בארגון פרו-פלסטיני שהוצא מחוץ חוק בבריטניה ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה שלילית בוול סטריט; לוי שטראוס זינקה בכ-11%

S&P 500 נסוג מהשיא כשטראמפ מחריף את מדיניות המכסים ● וול סטריט ירדה אחרי שטראמפ הטיל מכסים על קנדה ופיזר איומים לגבי מדינות נוספות ● נעילה שלילית גם באירופה ● אתמול, וול סטריט ננעלה בשיאים: נאסד"ק עלה ב-0.1%, S&P 500 ב-0.3%, דאו ג'ונס עלה ב-0.4% ● הביטקוין מוסיף לטפס והגיע מוקדם יותר לשיא של מעל 118 אלף דולר

מלגו ומלבר / צילום: רן בירן

השעות המתות של המסעדות נהפכו לשעות הכי יציבות

המלחמה דחפה יותר ויותר מסעדות להפוך את ההפי האוור (16:00-19:00) לשעות פעילות, מניבות ושמחות מאוד - להן ולסועדים