גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משלוח יקר, המתנה ארוכה: 70% מעדיפים ביקור בסופר על פני הזמנה באונליין

מסקר חדש שנערך ע"י שופ אנליטיקס עבור גלובס עולה כי הזמנות המזון אונליין עדיין תופסות נתח קטן מהשוק, גם בשנת מלחמה ● בשביל הרשתות מדובר בסגמנט שמתקשה להשיג רווחיות, ובענף יש כאלה המודים כי הן מתפעלות מערך משלוחים רק כדי לא להישאר מאחור

מוצרי מזון בסופרמרקט / צילום: Shutterstock
מוצרי מזון בסופרמרקט / צילום: Shutterstock

ההייפ הגדול של המשלוחים מהסופרמרקטים, שהתפוצץ בקורונה, כבר מזמן פינה את מקומו לשגרה של תלונות מצד הצרכנים, שברובם הגדול עדיין מעדיפים ללכת לסניפים עצמם - כפי שעולה מסקר שנערך במיוחד עבור גלובס על-ידי שופ אנליטיקס.

כך "גזרו" האתרים הישראלים קופון מהמערכה האיראנית בחודש יוני
משנים מהיסוד את המציאות הצרכנית: כך תשפיעו על הדור ששולט בכוח קנייה של מאות מיליארדי דולרים

על-פי הסקר, שנערך בקרב 510 משיבים בני 18 ומעלה, כולל החברה הערבית, כ-71% מעדיפים להגיע לבצע את הקניות בסניף ולא בהזמנת משלוח. רק כ-12% מעדיפים הזמנות אונליין בלבד, וכ-17% משלבים בין השניים. בחינה עמוקה יותר של ההעדפות מעלה כי נשים נוטות יותר לשילוב בין הערוצים, בעוד גברים מובילים בשימוש באונליין בלבד.

לפי הסקר, שנערך באמצעות מכון הסקרים PanelView, מבוגרים (55+) נוטים באופן מובהק להעדיף קנייה פיזית, בעוד בני 25-34 מעדיפים את האונליין. צעירים בגילאי 35-44 הם הקבוצה הדומיננטית ביותר בשילוב בין ערוצים, מה שמעיד על קהל גמיש שפתוח לשינויים בהרגלים. מבחינה גאוגרפית, המרכז מוביל בשילוב, גוש דן מוביל באונליין מלא, וחיפה, הצפון וירושלים שמרנים יחסית ונשארים בגזרת הקניות הפיזיות.

"מעל 70% מהצרכנים עדיין מעדיפים להגיע פיזית לסופר, כי חשוב להם לשלוט באופן אישי בתהליך הקנייה", מציין נתי יעקובי, מנכ"ל שופ אנליטיקס. "מדובר בהרגל, אך גם בחוויה עם ערך רגשי.

"לעומת זאת, מי שבוחר להזמין אונליין עושה זאת בעיקר משיקולי נוחות, חיסכון בזמן, עומס בחיים או חוסר נגישות. השפעות המצב הביטחוני חיזקו מעט את המגמה הדיגיטלית, ועדיין, הרגישות לשירות ולמחיר באונליין שומרת את היתרון של האופליין".

הסקר מחזק את הנתונים שאנו מציגים מדי חודש בגלובס במדד רכישות הישראלים באונליין: שוק המשלוחים נשלט על-ידי שתי רשתות גדולות, שופרסל ורמי לוי - וזאת למרות לא מעט תלונות שמתפרסמות בגינן ברשתות החברתיות.

כשליש מהמשיבים בסקר ציינו כי אינם מרוצים משירות המשלוחים ברשתות שמהן הם מזמינים. הסיבות הבולטות הן מוצרים חסרים במשלוח, עיכובים, מוצרים פגומים או מקולקלים, שירות לקוחות לא מספק ושליח לא אדיב.

כמחצית ממזמיני האונליין אינם מסתפקים ברשת אחת ומזמינים ברשת נוספת - ייתכן משום שמגמת פיצול הקניות תפסה תאוצה ככל שיוקר המחיה החריף, וגם השוני בין המבצעים משחק תפקיד. עם זאת, שופרסל ורמי לוי לא רק דומיננטיות כרשת ראשית - הן גם הרשת המשנית המועדפת.

השפעות יוקר המחיה

לדברי נתנאל שדה, אנליסט בכיר בחברת המידע העסקי CofaceBdi, "אם בעבר המשלוחים באונליין נתפסו כמנוע צמיחה, כיום נראה שמבחינת רשתות השיווק המזון נשלח, אבל הרווח נשאר מאחור. אופרציית משלוחי המזון מורכבת, ולמרבית השחקנים אינה רווחית. השחקנים נאלצים להתמודד עם עלויות גבוהות, מרווח תפעולי נמוך וציפיות שוק גבוהות לקבלת שירות מהיר ואמין במחיר סמלי מצד הלקוחות. עבור סל ממוצע להזמנה באונליין ניתן להעריך כי העלות הכוללת להזמנה (ליקוט, שילוח, שירות וטכנולוגיה) נאמדת ב-50-80 שקל פר הזמנה, ומייצרת במקרים רבים פעילות שאינה רווחית ואף הפסדית".

ב-CofaceBdi ניתחו את מרכיבי עסקת המשלוח עבור רשת המזון, ונראה כי לא רחוקה הדרך מהגעה להפסד תפעולי. הליקוט מוערך בכ-10-15 שקל להזמנה; עלות השילוח מוערכת בכ-30-50 שקל להזמנה, כשהרשתות משתמשות בחברות שילוח חיצוניות, והלקוח משתתף בעלות חלקית בגובה של כ-30 שקל. לזה יש להוסיף את שיעור התקלות וההחזרות כתוצאה ממוצרים פגי-תוקף, טעויות ליקוט ומוצרים חסרים - העומד על 3%-7% מההזמנות. בנוסף ישנה עלות להפעלת מערך שירות לקוחות וטיפול במוצרים חוסרים, שניתן לכמת לסדר גודל של 5-8 שקלים להזמנה, זאת לצד הקמה ותחזוקה של מערך דיגיטל הכולל אתר, אפליקציה, שירות לקוחות, ניטור מלאי ועוד.

למרות כל אלה, מציינים בחברה, בשוק התחרותי של רשתות המזון מדובר בשירות שנתפס כהכרח אסטרטגי ותדמיתי. "יש שחקנים בשוק שהפנימו את הקשיים ואת האתגרים שבניהול מערך שירותי הזמנות אונליין, ולכן אינם שואפים לפתח את הפעילות באופן נרחב, כחלק מההבנה שגידול משמעותי בפעילות האונליין דורש משאבים רבים, ובמיוחד הקמה של מרכז לוגיסטי מתקדם לליקוט אוטומטי", מציינים ב-CofaceBd. "מרכז כזה אכן חוסך זמני עבודה ויעיל ביחס לליקוט ידני, אך דורש השקעה ראשונית משמעותית, ולא בטוח שהיקפי הפעילות העתידיים יצדיקו את המהלך. זאת מאחר שמעבר לתחרות מול הרשתות הגדולה ישנם גם שחקני המשלוחים המהירים שנכנסו לזירה, כגון וולט ויאנגו דלי".

היבט נוסף של תחום המשלוחים הוא ההיצע המצומצם של החברות החיצוניות המספקות את שירותי המשלוחים לרשתות שיווק המזון. במקרים רבים המודל העסקי אינו משתלם לרשת שיווק המזון, שנאלצת להתחייב מראש על מינימום משלוחים - בעוד היקף ההזמנות בפועל אינו מגיע למינימום שהתחייבו עליו. בשל עלויות התפעול הניכרות, לרשתות אין ברירה אלא לגלגל את העלות לצרכן, ובהתאם, הוא משלם את פרמיית הנוחות בהזמנה באונליין, כאשר המחירים באתרים יהיו לרוב גבוהים ביחס לסניפי הרשתות.

נראה כי קמעונאיות המזון שכבר מפעילות שירותי משלוחים לא יכולות לסגור אותם כעת, מאחר שהצרכנים כבר רגילים לשירות. אבל לא בכדי הן משקיעות בחוויית הקנייה בחנויות - בין אם בגזרת המחירים, הטכנולוגיה או החוויה הכוללת.

"אם הן היו יכולות להפסיק את המשלוחים, הן היו עושות את זה, כי הלוגיסטיקה יקרה ולא ממש משתלמת. זה יותר עניין של שירות", אומר ערן רותם, אסטרטג ומומחה לקמעונאות. "אם כולן מיישרות קו ומפסיקות לעשות משלוחים, אין סמנכ"ל תפעול שלא יגיד 'איזה כיף'".

מאחורי הקלעים, גם בענף יש כאלה שמודים שקשה מאוד להגיע לרווחיות באונליין, וחלקם מתפעלים מערך כזה פשוט "כי חייבים" כדי לא להישאר מאחור.

לדברי רותם, "ההייפ הגדול התחיל בקורונה, שלימדה את כולם לחסוך זמן ולבחור בנוחות, אבל היום יש המון תקלות בעולם משלוחי המזון. חוץ מוולט ויאנגו, שזמני המשלוח שלהן עומדים על כ-30 דקות, ברשתות עצמן מדובר ביום עד מספר ימים. אנשים התרגלו לקבל דברים מיד או לרדת מתחת לבית לקנות, וחברות המזון באות ואומרות 'חכו'. זה בלתי נתפס בהרגלים.

"נושא נוסף קשור לעלויות. כשיאנגו ו-וולט מבקשות 10-15 שקל למשלוח, בכל הסופרים זה 29-35 שקל. משלוח חינם יש רק בסל גדול של 750 שקל, ושופרסל ביטלה גם את זה".

נקודה נוספת הקשורה ליוקר המחיה היא שברכישה פיזית ניתן לערוך השוואת מחירים בקלות רבה יותר. "במשלוחים הלקוח מוגבל, והחברות מעדיפות לשים את המוצרים היותר יקרים ומשתלמים להן", מוסיף רותם. "לכן יש חזרה לפיזיות והאטה חד-משמעית במשלוחים. החברות היו מעדיפות לבטל את זה".

התחזית: יותר שת"פים

מוטי אלבז, מנכ"ל פירמת הייעוץ האסטרטגי-שיווקי Success Code, מזכיר כי "משבר הקורונה היה עבור שוק המשלוחים כמו מכת ברק שהפכה את הלילה ליום. תוך רגע צרכנים זנחו את הסניפים, והרשתות זינקו קדימה עם תשתיות משלוחים שמרביתן לא באמת היו ערוכות להן.

"שופרסל בנתה מרכזים לוגיסטיים אוטומטיים במאות מיליוני שקלים, וולט הפכה לשם נרדף למהירות, ורמי לוי ואחרים פיתחו את עולם המשלוחים בצורה משמעותית. אבל מה שהיה נדמה כרכבת אקספרס לרווחיות, התגלה בשנתיים האחרונות כקטר עם יותר משקל ממה שציפו לשאת.

"צרכנים רבים, בעיקר במרכזי הערים, עדיין רוצים נוחות, אך רבים אחרים חזרו לחנויות בגלל כשלי שירות, איחורים בלתי נסבלים, מחסור במוצרים וחוויות לקוח שלא עומדות בציפייה שנבנתה באפליקציה. הצרכן לא רוצה לחכות יום שלם להזמנה מהסופר, הוא התרגל למשלוח תוך חצי שעה, בדומה לאוכל ממסעדות".

אלבז מפנה את הזרקור לכך שלמרות הדומיננטיות של שופרסל בתחום, נתח השוק שלה נשחק "בשל צמיחה חכמה מצד וולט מרקט ותן ביס, שמתמקדות במשלוחים מהירים, מותאמים ואזוריים. הן לא מתיימרות לשלוט בלוגיסטיקה לאומית, אלא נותנות לצרכן בדיוק את מה שהוא צריך, בזמן ובמחיר שהוא מוכן לשלם.

"לעומתן, הרשתות הגדולות מתמודדות עם קושי כפול: גם לוגיסטיקה מורכבת וגם צורך לגשר על העלויות מול הצרכן. במילים אחרות: הן בנו מטוסים - רק שאין להן מסלול המראה יציב.

"לדעתי ב-2026 לא כל רשת תוכל להרשות לעצמה לנהל מערך משלוחים עצמאי. נראה שיתופי-פעולה עם פלטפורמות חיצוניות, כמו וולט, מעבר למודלים היברידיים וטיוב חוויית הלקוח".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נאסד"ק ו-S&P 500 ננעלו בשיאים חדשים בעקבות הדוח החזק של אלפאבית

נעילה מעורבת באירופה ● בגולדמן זאקס ממליצים ללקוחות לרכוש אמצעי גידור זולים מפני ירידות אפשריות ● הריבית בגוש האירו נשארה ללא שינוי, לאחר 8 הפחתות ● דוחות: גוגל ומובילאיי עקפו את הציפיות, טסלה ו-IBM איכזבו

''דלעת השטן'' / צילום: דניאל לילה

המסעדה הזאת כבר בת 15, ועדיין מרגישה הכי רלוונטית שיש

מה צריך יותר מביסטרו קלאסי עם מנות קבועות שמבוצעות היטב, תוך התחשבות בעונתיות, ובעיקר – בהנאה המלאה של הסועד

אפליקציית ווייז / צילום: Shutterstock

כמעט ואי אפשר לנהוג בלעדיה: הזוכה במקום הראשון במדד המותגים

אפליקציית ווייז, ששינתה את תרבות הנהיגה בארץ, כבשה את צמרת מדד המותגים ● מההקמה, דרך האקזיט ועד לשאלה הגדולה: האם היא תצליח לשמור על זהותה הישראלית תחת גוגל?

בצלאל מכליס, נשיא ומנכ''ל אלביט מערכות / צילום: אסף שילה ישראל סאן

בנק אוף אמריקה התחיל לסקר את מניית אלביט. מה מחיר היעד שנתן לה?

בבנק החלו לסקר את המניה בהמלצת "קנייה" עם מחיר יעד של 500 דולר, פרמיה של כ-13% על המחיר הנוכחי בוול סטריט ● "אנו רואים את אלביט כחברה שנמצאת בעמדה טובה לתפוס נתח שוק וליהנות מההוצאות הגלובליות על ביטחון ● "המניה מהווה דרך טובה למשקיעים להשיג חשיפה משמעותית לשוק הביטחוני"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ו-S&P 500 שוב בשיא; אינטל צונחת בכ-9% אחרי הדוחות

לואי ויטון פרסמה תוצאות פחות גרועות מהצפוי, ומניות יוקרה באירופה מתרוממות ● מחירי הנפט עולים, מחיר הזהב יורד ● הביטקוין יורד בקרוב ל-2%, ונסחר סביב מחיר של 116 אלף דולר ● הנאסד"ק וה-S&P 500 ננעלו בשיאים חדשים אתמול, בעקבות הדוח החזק של אלפאבית

אילון מאסק וסונדאר פיצ'אי / צילום: ap, Jose Luis Magana, Chip Somodevilla

מה אפשר ללמוד על כיוון השוק מדוחות גוגל וטסלה?

דוחות גוגל וטסלה הוכיחו לשוק כי לכל מעשה יש תוצאה - גוגל קוצרת את פירות ההשקעה בתשתיות הבינה המלאכותית, בעוד טסלה, שנשענה על הכנסות מהממשלה, מאבדת את אמון הציבור ● בין שתי הענקיות אפשר ללמוד איפה באמת נבנים הסיפורים הגדולים של הבינה המלאכותית

פופקורן. ליאור פרנקל בשיחה עם רינת שרצר / צילום: Eda Tankal

המומחית שמסבירה: למה כל הרעיונות הכי טובים באים דווקא במנוחה?

הפודקאסט הפופולרי "פופקורן" מגיע לגלובס במדור חדש על עולם העבודה • "כשאנחנו עושים שנ"צ, יוצאים לסיבוב, מתקלחים - שם טמון פוטנציאל אינסופי", אומרת רינת שרצר, יזמת חברתית, מהנדסת ביוטכנולוגיה ומרצה בבצלאל ובבית הספר הגבוה לעיצוב ואומנות בניו יורק • בשיחה עם ליאור פרנקל היא מסבירה על חשיבות עצירת המרוץ עבור יזמים, מנהלים ועובדים ועל הצורך להתנהל קצת יותר כביצית ופחות כזרע ● פופקורן

מתחם אלקו - החרושת 3 רמת השרון / צילום: תמר מצפי

נדחתה סופית התנגדות עיריית רמת השרון: מאות דירות יוקמו ליד מחלף מורשה

ועדת המשנה לעררים דחתה את התנגדות העירייה לתוכנית למתחם התעשייה אלקו, הכוללת 600 דירות ו-4 מגדלי תעסוקה ● העירייה טענה להתנגשות שימושים ולפגיעה בהתפתחות אזור מורשה, אך ועדת הערר קבעה כי "אין מדובר עוד באזור תעשייה קלאסי"

תיבות המכרזים הישנות של רמ''י. הקידמה הגיעה / צילום: דרור מרמור

הקרקע נשמטת תחת רגליהם: השמאים כבר לא יכולים לברוח מאימת ה-AI

לפני כשנתיים הציגה רשות מקרקעי ישראל מערכת AI שתקבע את ערכי הקרקעות במכרזים ● אחרי תקופת הרצה הגיעו שם למסקנה שזה עובד לא רע, והוחלט להרחיב את השימוש בה ● ולשכת שמאי המקרקעין? היא עוד מנסה לעצור את המהפכה

עומסים בנתב''ג / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

עיכובים קשים בנתב”ג - הסיבה הרשמית: מחסור בעובדים

נוסעים דיווחו על המתנה של למעלה מארבע שעות לאיסוף המזוודות, ובחלק מהמקרים נרשמו גם עיכובים בטסיות היוצאות ● ברשת עלו טענות כי מדובר בשביתה מצד עובדי שירות הקרקע, שמוחים על עומס חריג ותנאי עבודה ירודים, אך ברשות שדות התעופה טוענים כי הדבר נובע ממחסור בעובדים

טסלה פספסה עליות של מיליארדים / צילום: Shutterstock

ההימור לא צלח, והחברה של האיש העשיר בעולם איבדה מיליארדים

בשנת 2022, מכרה טסלה 75% מעתודות הביטקוין שלה ופספסה את העליות החדות שהיו מאז ● חישוב של CNBC מגלה איזו עליית שווי פספס אילון מאסק

איציק עוז / צילום: עומר עוז

הישראלים לא מבינים בפנסיות, ועשרות סוכני ביטוח הפכו למולטי מיליונרים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● דווקא בעידן הדיגיטלי, כוחם של המתווכים המסורתיים בתחומי החיסכון והביטוח הולך וגדל ● בשוק מסכימים כי עוצמתם נובעת מרמת ההבנה הנמוכה של הציבור ● התוצאה: הסוכנויות מציגות רווחיות הלקוחה מעולמות ההייטק ושוק רותח של עסקאות, שהאחרונה שבהן הובילה ליצירת מיליארדר חדש, איציק עוז

מנכ''ל אינטל, ליפ בו טאן / צילום: Reuters, Laure Andrillon

הדוח הראשון תחת המנכ״ל החדש וגל הפיטורים: אינטל מציגה הפסד רבעוני ומשפרת תחזיות

אינטל הרוויחה 12.9 מיליארד דולר, הרבה מעל הצפי אך לא עמדה בציפיות הרווח - הפסידה 10 סנט למניה לעומת צפי לרווח של סנט ● צופה מכירות חזקות מהצפוי, אך רווחיות חלשה יותר

מאפים מתוקים במרפסת במרום גולן / צילום: שפרה מיכאלוביץ

בלי תפריט ובלי זמני פעילות: הבית הקטן בקיבוץ שמגיש ארוחת פחמימות חלומיות

גבינה עטופה בוואסאבי ועוד שילובים נדירים, יין קרח שהולם את השרב, גלריה לאמנות מקומית ושפית שמארחת במרפסת הפרטית שלה ● הנה כמה מההפתעות שיש לרמת הגולן להציע

באי הכנס / צילום: תמר מצפי

האנשים והתמונות מכנס MAD של גלובס

כנס השיווק והפרסום השנתי של גלובס שהתקיים בתל אביב אירח מאות מבכירי התעשייה ● בכנס נחשפו: מדד המותגים של גלובס לשנת 2025, הפרסומת האהובה והזכורה ביותר בעשור האחרון ומדד מיתוג המעסיק של העיתון ● אירועים ומינויים

שלמה אליהו, ג'ארד קושנר, אלפרד אקירוב, יאיר המבורגר / צילום: כפיר זיו, AP, כדיה לוי, גבע טלמור

חמשת טייקוני הביטוח שהתעשרו ב-24 מיליארד שקל

מניות חברות הביטוח שילשו את ערכן בשנה האחרונה ואחראיות ל-20% מתשואת מדד ת"א 125 ● שווי החזקותיהם של בעלי מניות מרכזיים במנורה, הראל, מגדל, הפניקס וכלל תפח ל–33 מיליארד שקל, וחלקם כבר מימשו מניות ● האם לאחר הראלי יש למניות הביטוח לאן לעלות?

נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: ap, Alex Brandon

טראמפ: שוחחתי עם נתניהו על המו"מ, צריך להיפטר מחמאס

שישי שני ברציפות: שיגור מתימן. אזעקות הופעלו באזור ים המלח, הטיל יורט ● טראמפ: "הגענו לנקודה שצריך לסיים את העבודה, נצטרך להיפטר מחמאס" ● ההכרזה של נשיא צרפת עמנואל מקרון על הכרה במדינה פלסטינית גוררת גינויים חריפים מקיר לקיר, טראמפ: "מקרון בחור טוב. אני אוהב אותו, אבל אין משמעות להצהרה שלו" ● מאבטח נטרל מחבל בכניסה ליישוב מגדל עוז ● 50 חטופים - 658 ימים בשבי ● עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

בורסת ת"א ננעלה בירידות חדות לאחר החזרת משלחת המו"מ הישראלית מדוחא

מדד ת"א 35 ירד בכ-1.2% ● השקל נסחר במגמה מעורבת מול המטבעות הזרים ● כצפוי, הריבית בגוש האירו נותרה היום ללא שינוי, לאחר 8 הפחתות ● גוגל וטסלה פרסמו דוחות מעורבים ● בשוק מעריכים כי אינטל תדווח הערב על הפסד נקי שישי ברציפות - אבל המניה נמצאת במגמת עלייה

המותגים המובילים בישראל

100 המותגים המובילים בישראל נחשפים: המהפך במקום הראשון ומי זוכה לנאמנות של הציבור?

מדד המותגים של גלובס מצביע זו השנה ה-22 ברציפות על רשימת 100 המותגים המובילים בישראל בסקר ענק שכולל 4,000 משתתפים ● מי הפתיעו ומי נותרו מחוץ לרשימה? ● מדד המותגים 2025 

סוחרים בבורסת ניו יורק / צילום: ap, Seth Wenig

מה למדו המשקיעים על טראמפ בזמן הכהונה וכמה כסף הם עשו מזה?

משיאים ב-S&P 500 ובביטקוין, דרך מלחמות מכסים ועד יחסים מתוחים עם הפד: כך למדו המשקיעים "לעכל" את המדיניות הלא צפויה של הנשיא ● וגם: המומחים מסבירים כיצד ומתי הפכו הצהרות הנשיא לפחות מפחידות, והיסודות הכלכליים חזרו למרכז הבמה ● חצי שנה לכהונת טראמפ, פרויקט מיוחד