גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החל מ-175 אלף שקל, עם פוטנציאל להנחה משמעותית. הרכב הזה עשוי להיות בחירה משתלמת

משפחתית הפלאג-אין של BYD לא מתמקדת בעיצוב, אבל יש לה תא נוסעים איכותי ומאובזר, מרחב שימושי ומערכת הנעה יעילה מאוד, שיכולה להפוך את חשבונות הדלק השוטפים לזניחים

במשך כמה שעות קריטיות לקראת סיומה של "מלחמת 12 הימים" בין ישראל לאיראן בחודש שעבר, ניצב העולם על סף משבר אנרגיה חסר תקדים. הגופים המחוקקים באיראן העניקו לכוחות הצבא הרשאה להפעיל את תוכניות המגירה לסגירת מיצרי הורמוז, ומנגד, הצי האמריקאי נערך למנוע צעד כזה.

יבואנים נתקעו עם מלאי גדול של רכבי "0 ק"מ", וההנחות מגיעות ל-30%. מה כדאי לדעת לפני שקונים?
שאלות ותשובות | החל מ-162 אלף שקל: הרכבים שיקבלו הטבת מס של אלפי שקלים
מבחן דרכים | הרכב שמציג ביצועים מרשימים, תא נוסעים מרווח ומחיר יקר מאוד

די היה בטיל או בכטב"מ תועה, או מכוון, שיפגע במתקני ההפקה והזיקוק לנפט וגז, שממוקמים משני צידי המפרץ הפרסי, כדי לשלוח את מחירי האנרגיה בעולם לסחרור.

בסופו של דבר האיום נמנע; המעצמות הפעילו השפעה גלויה וסמויה כדי להנמיך את הלהבות, האמריקאים והאיראנים הסתפקו במהלכים הפגנתיים אלה נגד אלה, ומחירי הנפט צנחו ב-20 דולר כמעט לחבית. העולם נשם לרווחה.

אבל התרחיש של משבר אנרגיה מלחמתי אינו בלתי סביר, ומי שכבר מכין את עצמו לקראתו זה שנים הם הסינים, שתלותם בנפט מיובא קריטית. בשנים האחרונות מכווינה ממשלת סין את כל המשק המקומי לכיוון התייעלות אנרגטית, ואחת התוצאות הבולטות היא הדגמים החדשים והאולטרה-חסכוניים שמושקים כיום בסין.

קחו למשל את Seal 5 פלאג-אין החדש של BYD. לכאורה משפחתית תמימה, במחיר נגיש יחסית לפלח. אבל היא יכולה לנוע עד כ-90 ק"מ על חשמל בלבד, ולרשום טווח כולל מוצהר של למעלה מ-1,000 קילומטר בין ביקורים בתחנות הדלק, מה שלפחות בתיאוריה אמור להפוך את ההוצאות השוטפות שלה למזעריות.

עיצוב חיצוני

חיצונית, לסיל 5 אין שום שאיפות לזכות בתחרויות עיצוב. יש לה ממדים מכובדים, עם אורך של 4.78 מ', פרופורציות קלאסיות וקווים זורמים ידידותיים, שפונים למכנה משותף רחב, בעיקר של ציי רכב. החרטום אווירודינמי כמו של האחות הגדולה Seal, ומציג פנסי חזית גדולים יחסית למקובל, עם גריל גדול מתחת לפגוש.

פרופיל הצד נטול מאפיינים שנחרטים בזיכרון, למעט עמוד גג אחורי, שנוטה קדימה בזווית חדה, וחישוקים בעיצוב קצת צעקני, שלא נראים שייכים למכלול. גם הזנב נראה די תקני, עם יחידת פנסים רוחבית ומכסה תא מטען שמתרומם מעלה נוסח סקודה אוקטביה. התוצאה הסופית היא רכב שירגיש בבית במגרש חניה מוסדי, לצד עוד מאות משפחתיות ציים תכליתיות.

פנים הרכב

תא הנוסעים מחזיר אותנו לשפת העיצוב המוכרת של BYD ושל תעשיית הרכב הסינית בכלל. המושבים הקדמיים נראים מעוצבים וספורטיביים, סביבת הנהג מינימליסטית ומוקפת בדיפונים שמרניים עם קווי עיצוב נעימים לעין, שמשתלבים בדלתות, ובמרכז יש קונסול מרכזי "צף" עם חלל אחסון בתוכו, על פי צו האופנה הנוכחי.

המרחב בתא הנוסעים סביר עבור ארבעה מבוגרים פלוס נספח. המושבים הקדמיים מרווחים, וממוקמים היטב ביחס לכביש, אם כי צריך להסתגל לתצורת הריפוד שלהם. מאחור יש שפע מקום לרגליים ולכתפיים, בזכות רצפה שטוחה ומושב רחב. לעומת זאת, מרחב הראש האחורי די מוגבל, בשל מיקום גבוה במיוחד של כרית המושב, שנגזר ככל הנראה מהצורך להתקין סוללה גדולה מתחתיו. זוהי פשרה הנדסית שעלולה להגביל את שימושיות הרכב עבור מי שמסיע מאחור נוסעים גבוהים מהממוצע.

תא המטען רחב ומכיל כ-508 ליטר, נפח שאינו שובר שיאים בפלח אך עדיין מכובד עבור רכב פלאג-אין.

הנדסת האנוש מקבילה לזו של שאר הדגמים העדכניים של BYD, עם לוח מחוונים דיגיטלי די קומפקטי ולצידו מסך מולטימדיה די גדול וחד, שאינו מסתובב על ציר ממונע כמו בשאר דגמי החברה. מערך התפריטים די ברור ונוח לשליטה, עם גרפיקה משודרגת לעומת דגמי הדור הראשון, ואפשר לוותר על תפעול ידני של חלק גדול מהתפריטים הודות למערכת פיקוד קולי (באנגלית) שמגיבה בזריזות וביעילות.

העברת ההילוכים מתבצעת באמצעות מתג קפיצי על הקונסול, שאינו הפטנט המועדף עלינו, ולידו יש גם בורר מצבי נהיגה. פתחי האוורור, המראות וחלק מהפונקציות המרכזיות, מופעלים באמצעות מתגים פיזיים.

איכות הייצור מותירה רושם מכובד, ומקבילה לתוצרת קוריאה או יפן, עם לא מעט חיפויים רכים וחומרים איכותיים למראה ולמגע, אם כי יש גם פלסטיק קשיח בכמות לא מבוטלת בחלק התחתון של התא. גם מנגנון הפתיחה של דלת תא המטען מרגיש די זול. רמת האבזור טיפוסית לסיניות מודרניות וכוללת ריפוד דמוי עור, חלון גג חשמלי ומושב נהג חשמלי.

מנוע וצריכת דלק

הייחוד של המכונית הוא מערכת הנעת פלאג-אין שמצליחה לשלב בתוך רכב סדאן בממדים נורמליים מנוע 1.5 ליטר בנזין, מנוע חשמלי חזק וסוללה די גדולה של 18.7 קילוואט-שעה. הטווח החשמלי המוצהר לאחר טעינה מלאה מרשת החשמל הוא עד 90 ק"מ, ולמרות שהטווח הריאלי עם מזגן בקיץ לוהט קרוב יותר ל-70 ק"מ, זה עדיין טווח שיכסה את רוב השימושים היום-יומיים.

במצבי התכנות הרגועים, ה-5 מרגיש כמו רכב חשמלי-מלא. הוא גולש בחרישיות בעיר ומייצר תאוצות לינאריות די נמרצות עד סביבות ה-120 קמ"ש. כאשר טעינת הסוללה יורדת מתחת לרף מסוים, או כאשר מכבידים את הרגל על דוושת התאוצה, כמו בעת האצה בעלייה במצב הספורטיבי, מנוע הבנזין נכנס לפעולה ברקע, אם כי קולו עדיין מושתק יחסית.

היינו שמחים לקבל מערכת איחזור אנרגיה עם בלימה עצמית יותר מוחשית, וגם מטען פנימי מהיר יותר ממטען ה-6.6 קילוואט הצנוע שמותקן ברכב. אבל לאור הקיבולת המוגבלת של הסוללה ביחס לרכב חשמלי מלא, זמני הטעינה עדיין סבירים. לא בדקנו את הטווח הכולל המוצהר חשמל-בנזין, שעומד על מעל 1,000 ק"מ, אבל אחרי יומיים של נסיעה די נמרצת מחשב המנוע בישר לנו, שעדיין נותר לנו טווח של מעל 800 ק"מ.

החברה נוקבת בנתון צריכת דלק משוקלל (בנזין פלוס חשמל) שמרני יחסית למתחרים, של כ-60 ק"מ לליטר. נראה שמי שיקפיד לטעון את הרכב וישמור אותו באזור הנוחות שלו יוכל להשיג נתון די קרוב למוצהר. בשורה התחתונה זו מערכת הנעה בוגרת, רהוטה ומהונדסת היטב בהשוואה לכמה מקבילות מערביות שיצא לנו לפגוש.

על הכביש

על הכביש צריך להנמיך ציפיות. זו מכונית ששוקלת יותר מ-1.7 טונות עם שלדה שמכוילת בעיקר לנסיעה עירונית ובין-עירונית רגועה, ולא לאתגרים דינמיים תובעניים. ההיגוי אומנם מגביר את משקלו אלקטרונית, אבל מספק רק מעט היזון חוזר מהגלגלים. תחת לחץ יותר ממתון, בפניות הדוקות, הצמיגים ממהרים להשמיע חריקות אזהרה.

מנגד, נוחות הנסיעה סבירה בהחלט, והמתלים הרכים מגהצים היטב אספלט עירוני משובש, אם כי הם נוטים לעיתים לייצר תחושה גלית על הכביש המהיר.

מחיר

סיל 5 פלאג-אין עולה 175 אלף שקל, ובמבצעי המכירות האחרונים (ארגון הוט וכו') היא הוצעה עם הנחה טיפוסית של כ-6,000 שקל. בהינתן היעילות האנרגטית המרשימה שלה, זהו מחיר שמציב אותה בעמדה תחרותית ייחודית בפלח מכוניות הציים המשפחתיות בתצורת סדאן, למעט מתחרה סינית אחת מבית צ'רי. וזה בהחלט חומר למחשבה למי שכבר חושב על משבר האנרגיה הבא.

חלק מהמתחרות

ג'אקו J7 פלאג-אין

​190 אלף שקל לפני מבצעים עולה מוביל המכירות השנתי של ג'ייקו. יש לו תא נוסעים מרווח ומאובזר היטב ומערכת פלאג-אין עם טווח חשמלי מוצהר של 91 ק"מ וטווח כולל רציני.

ג'ייקו J7 פלאג-אין / צילום: יח''צ

צ'רי אריזו 8

ב-176 עד 182 אלף שקל מציע הפלאג-אין סדאן של צ'רי ממדים דומים לאלה של BYD. מערכת הנעה מתקדמת מייצרת 347 כ"ס והטווח החשמלי הוא 105 ק"מ.

צ'רי אריזו 8 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

S&P 500 ונאסד"ק נסגרו בשיא נוסף; אינטל צנחה ב-8.5%

אינטל צללה אחרי שפרסמה אמש את תוצאות הרבעון השני ● לואי ויטון פרסמה תוצאות פחות גרועות מהצפוי, ומניות יוקרה באירופה התרוממו ● מחירי הנפט עולים, מחיר הזהב יורד

סצנה מתוך הסרט ''להרוג את ביל'' של טרנטינו / צילום: באדיבות YES

המחקרים שמגלים איך נקמה משפיעה על המוח

כשד"ר ג'יימס קימל עסק בעריכת דין, הוא הרגיש שהוא סוחר בנקמה עבור לקוחותיו באצטלה של רדיפת צדק ● היום הוא חוקר את רעיון ההתמכרות לנקמה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת ייל ומפתח שיטות להיגמל ממנה ● מה קורה במוח של אדם עם רגשות נקם, ולמה חלק מהחוקרים מסתייגים מהמסקנות של קימל?

אפליקציית ווייז / צילום: Shutterstock

כמעט ואי אפשר לנהוג בלעדיה: הזוכה במקום הראשון במדד המותגים

אפליקציית ווייז, ששינתה את תרבות הנהיגה בארץ, כבשה את צמרת מדד המותגים ● מההקמה, דרך האקזיט ועד לשאלה הגדולה: האם היא תצליח לשמור על זהותה הישראלית תחת גוגל?

העיזבון, הסכסוך ופסק הבורר: תיק וינרוט נפתח שוב / צילום: יונתן בלום, איל יצהר

תיק וינרוט: הסיפור המלא מאחורי פסק הבורר שמטלטל את ענף המשפט

יותר מעשור של סכסוך ובוררות הוכרעו לפני כחודשיים עם פסק שקבע כי עו"ד יעקב וינרוט המנוח נטל שלא כדין עשרות מיליוני דולרים ● צללנו ל־500 העמודים כדי להבין מה עומד מאחורי ההחלטה, ששופכת אור חדש על דמותו ומטילה תשלום עתק על עיזבונו ● ויש מי שבטוח שהבורר איתן אורנשטיין החמיר יתר על המידה: "לא הייתה לו תוכנית תרמיתית"

יצחק תשובה / צילומים: גדעון לוי, טלי בוגדנובסקי

בשל עברו העסקי של תשובה: עתירה לבג"ץ נגד מכירת ישראכרט לקבוצת דלק

התנועה לאיכות השלטון: בנק ישראל והממונה על התחרות לא הביאו בחשבון את הטענות וההחלטות השיפוטיות נגד תשובה ● בעתירה נטען כי העסקה מהווה נסיגה מהרפורמות האנטי-ריכוזיות

טראמפ "לא עומד בשום צד": מה מלמדים אותנו שישה חודשים של עסקאות ושל שורות תחתונות

חצי שנה חלפה מאז שדונלד טראמפ שב לבית הלבן, וניכר שזו טעות לקבל כפשוטו כל מה שהוא אומר, למשל "ריביירה בעזה" ● דבר והיפוכו, או התכחשות עצמית, הם חלקים קבועים מהרפרטואר שלו ● הדאגה: חוסר הנכונות של נשיא ארה"ב להכיר בעיקרון ההמשכיות במדיניות החוץ האמריקאית ● האם הוא עדיין ידידה הקרוב ביותר של ישראל? ● חצי שנה לכהונת טראמפ, פרויקט מיוחד

איציק עוז / צילום: עומר עוז

הישראלים לא מבינים בפנסיות, ועשרות סוכני ביטוח הפכו למולטי מיליונרים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● דווקא בעידן הדיגיטלי, כוחם של המתווכים המסורתיים בתחומי החיסכון והביטוח הולך וגדל ● בשוק מסכימים כי עוצמתם נובעת מרמת ההבנה הנמוכה של הציבור ● התוצאה: הסוכנויות מציגות רווחיות הלקוחה מעולמות ההייטק ושוק רותח של עסקאות, שהאחרונה שבהן הובילה ליצירת מיליארדר חדש, איציק עוז

מאפים מתוקים במרפסת במרום גולן / צילום: שפרה מיכאלוביץ

בלי תפריט ובלי זמני פעילות: הבית הקטן בקיבוץ שמגיש ארוחת פחמימות חלומיות

גבינה עטופה בוואסאבי ועוד שילובים נדירים, יין קרח שהולם את השרב, גלריה לאמנות מקומית ושפית שמארחת במרפסת הפרטית שלה ● הנה כמה מההפתעות שיש לרמת הגולן להציע

מוטל ודיינר סמוך לאזור 51. התברר שמדובר באתר לפיתוח מטוסי קרב חמקניים / צילום: NASA/Joel Kowsky

חייזרים ועב"מים? הפנטגון בעצמו הזין את תיאוריות הקונספירציה

במשך עשורים, רבים בארה"ב האמינו שהממשל בוושינגטון מסתיר ראיות לקשר שנוצר עם חייזרים ● אך ה"וול סטריט ג'ורנל" חושף: מדובר בראיות פיקטיביות שהפנטגון והצבא בדו כדי להסוות תוכניות נשק, בהן אתר לפיתוח מטוסי קרב סודיים ● כך נפלו אפילו קצינים בכירים במיתולוגיה פרנואידית מופרכת

מאגר הגז ''תמר'' / צילום: יח''צ

חברת החשמל מתקדמת להסכם גז: יחסוך עד מיליארד שקל

חברת החשמל חתמה על מסמך הבנות מול חלק משותפות תמר בדבר אספקת גז לתחנות הכוח של חברת החשמל ממאגר תמר בעשר השנים הקרובות ● הגז שחברת החשמל תרכוש מתמר במהלך העשור הקרוב הוא בשווי של 8.2 מיליארד שקל, והכמות תעמוד על 2 עד 3 BCM בכל שנה

וול סטריט / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נאסד"ק ו-S&P 500 ננעלו בשיאים חדשים בעקבות הדוח החזק של אלפאבית

נעילה מעורבת באירופה ● בגולדמן זאקס ממליצים ללקוחות לרכוש אמצעי גידור זולים מפני ירידות אפשריות ● הריבית בגוש האירו נשארה ללא שינוי, לאחר 8 הפחתות ● דוחות: גוגל ומובילאיי עקפו את הציפיות, טסלה ו-IBM איכזבו

באי הכנס / צילום: תמר מצפי

האנשים והתמונות מכנס MAD של גלובס

כנס השיווק והפרסום השנתי של גלובס שהתקיים בתל אביב אירח מאות מבכירי התעשייה ● בכנס נחשפו: מדד המותגים של גלובס לשנת 2025, הפרסומת האהובה והזכורה ביותר בעשור האחרון ומדד מיתוג המעסיק של העיתון ● אירועים ומינויים

מיסוי ומשפט / איור: יזהר כהן

האם נחסמה הדרך בפני רוכשי דירות להגיש ייצוגיות נגד קבלנים בשל ליקויי בנייה?

שני רוכשי דירות בפרויקטים של "מחיר למשתכן" הגישו בקשה לייצוגית נגד חברות הבנייה, בטענה כי מסרו דירות שלא עמדו במפרט המחייב וגבו תשלומים עודפים ● המחוזי פסק כי הדרך לבירור הטענות עוברת באופן פרטני ולפי חוק המכר

ספינה עוגנת בנמל אנטוורפן / צילום: ap, Virginia Mayo

זו המדינה שדורשת אישור על כל מעבר של סחורות ביטחוניות לישראל

במסגרת ההוראות החדשות בבלגיה, כל משלוח של מוצרים צבאיים או ביטחוניים שמיועדים לישראל ידרוש אישור מיוחד ● הבלגים הבהירו כי רישיונות יאושרו אך ורק אם יינתנו להם הוכחות חותכות כי הסחורות מיועדות לשימושים אזרחיים בלבד בישראל

המותגים המובילים בישראל

100 המותגים המובילים בישראל נחשפים: המהפך במקום הראשון ומי זוכה לנאמנות של הציבור?

מדד המותגים של גלובס מצביע זו השנה ה-22 ברציפות על רשימת 100 המותגים המובילים בישראל בסקר ענק שכולל 4,000 משתתפים ● מי הפתיעו ומי נותרו מחוץ לרשימה? ● מדד המותגים 2025 

ההפגנה בכיכר הבימה, הערב / צילום: יאיר פלטי

המונים בהפגנה למען החטופים בתל אביב

וויטקוף: "התגובה של חמאס מעידה בבירור על חוסר רצון להגיע להפסקת אש בעזה" ● פיגוע דריסה ליד כפר יונה: 8 חיילים פצועים, בהם שניים במצב בינוני; מצוד אחר המחבל ● צה"ל הודיע על תקיפת מחסני אמצעי לחימה ומשגר רקטות של ארגון חיזבאללה בדרום לבנון ● עדויות מעזה: אנשים לא אוכלים במשך ימים שלמים ● 50 חטופים - 657 ימים בשבי • עדכונים שוטפים

נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: ap, Jacquelyn Martin

סכסוכים עם התקשורת, ויכוח פומבי עם זלנסקי והתנגשות עם האיש העשיר בעולם: הסקנדלים של טראמפ

חצי שנה לכהונתו השנייה והנשיא האמריקאי גרם ללא מעט רעש - לא רק בשל מדיניותו ההפכפכה, אלא גם בשל שרשרת של שערוריות אישיות ופוליטיות ● שלל הכותרות שהצליח טראמפ לייצר בתוך זמן קצר ● חצי שנה לכהונת טראמפ, פרויקט מיוחד 

אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי

מובילאיי עקפה את ציפיות השוק ברבעון ומעלה תחזיות, אך המניה נפלה

חברת האוטוטק דיווחה על הכנסות של 506 מיליון דולר ורווח נקי של 13 סנט למניה, מעל התחזיות המוקדמות ● במקביל מוביליאיי מעלה את התחזיות השנתיות

דיור. מחיר ממוצע / איור: גיל ג'יבלי

2.3 מיליון שקל בממוצע לדירה: מה אפשר לקנות במחיר הזה ברחבי הארץ?

המחיר הממוצע של דירת מגורים זינק בתוך עשור מ־1.46 ל־2.36 מיליון שקל, ומה שניתן לקנות בסכום זה בירושלים שונה מאוד ממה שניתן לקנות באילת או בחיפה ● יצאנו לבדוק איזה נכס תוכלו לרכוש בערים מרכזיות בארץ בסכום זה

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בשל תשעה באב: הממשלה דחתה את הדחתה של היועמ"שית

הממשלה החליטה לדחות את הדיון בהדחתה של גלי בהרב-מיארה ל-4 באוגוסט, על רקע בקשה מצד שרים דתיים "לא להרבות מחלוקת בעם ישראל בתשעת הימים" - השבוע הקודם לתשעה באב ● המשנה לנשיא בית המשפט העליון נעם סולברג טרם הכריע בבקשת היועמ"שית למנוע את הדיון