מירב זרביב, סמנכ''לית ומנהלת מינהל חדשנות וטכנולוגיה במשרד החינוך, בשיחה עם כתבת גלובס מיטל וייזברג בכנס מיומנויות המחר / צילום: שלומי יוסף
כל שינוי במערכת החינוך, כולל הטמעת ה-AI, תלוי בשיתוף-פעולה עם המורים - כך אמרה היום (ג') מירב זרביב, סמנכ"לית ומנהלת מינהל חדשנות וטכנולוגיה במשרד החינוך, בכנס מיומנויות המחר של גלובס, אפקה וקרן טראמפ.
● כנס מיומנויות המחר | נשיא אפקה: "הקניית מיומנויות היא לא עניין רק למהנדסים, אלא לכל מקצוע ולכל מערכת החינוך"
לדברי זרביב, "הנושא של עידן ה-AI הוא האתגר הגדול ביותר של מערכת החינוך. ההשפעה של ה-AI כל-כך עמוקה, שזה הדבר החשוב ביותר שקורה היום במערכת החינוך.
"המורים הם סוכני השינוי המרכזיים שלנו; אי-אפשר לעשות שום שינוי במערכת החינוך בלי המורים. אם לא נגיע עד אחרון המורים, כלום לא יהיה. אמרנו למורים: בואו תראו את האפשרויות, איך אפשר לחסוך 50% מהזמן הבירוקרטי באמצעות הבינה המלאכותית. זה שינוי סיזיפי ועמוק, שמתרחש מדחיפה של המשרד ומשיכה של המורים, וזה יקרה".
"לעדכן את כל תוכניות הלימודים"
זרביב הסבירה את התהליך: "צריך לעדכן את כל תוכניות הלימודים, את ספרי הלימוד ואת התוכן הדיגיטלי, כי הספקים מתאימים את התכנים לרגולציה של המשרד. ברגע שזה מגיע לספרי הלימוד, זה נכנס לכל כיתה, כי היתרון הכי גדול במורים שלנו, שהם אוהבים ללמד עם ספרי הלימוד. נכון, יש אזורים דיגיטליים וכו', אבל בסוף - ספר הלימוד הוא זה שמנחה את סדר היום של המורה.
"ברגע שזה קורה, דברים מתחילים לזוז. זה לא קורה מיד; זה קורה בעבודה סיזיפית של עמידה, של העמקה, של שלבי הערכה, של בדיקה, של התקדמות התלמידים, של תוצאות".
לדברי זרביב, "תלמידים קמים בבוקר ושואלים את הצ'אט: איך התלבשתי, יפה? התלמידים שם. כאשר כלי הוא מועיל ואיכותי, הם נמצאים שם. מורה שלא מכיר כלי ולא התנסה בו, ברגע הראשון הוא נרתע. אבל ברגע שהם מקבלים תמיכה, עשינו שיתוף-פעולה נהדר עם התעשייה, ולכל בית ספר שרצה יש מנטור; 3,200 מנטורים.
"הבן שלי הוא מורה, וכאשר הגיעה המנטורית לכיתה שלו, הוא אמר:' חשבתי שאני מבין בזה, אבל כשהיא הראתה לי מה אפשר - אני עף'. אנחנו יכולים להדביק פערים של הרבה מאוד זמן אם נדע לחבק את ההזדמנות הזאת ולנצל אותה".
הפער המגדרי
זרביב התייחסה לפער המגדרי, כאשר 14.8% מבעלי בגרות טכנולוגית הם בנים, ורק 7.2% בנות. "הסיבה לפער המגדרי היא אנחנו - ההורים, המורים, היועצות", אמרה. "אין פער יכולות בין בנים לבנות. הפער יושב הרבה פעמים בתמונת העתיד: הבת חושבת שטכנולוגיה היא מקצוע של בן.
"זה יושב בתפיסה בסיסית של המערכת, וגם יושב על הגישות של היכולת להיכשל. בנות שנכשלות פעם אחת, בטוחות שמשהו אצלן לא בסדר; בנים נכשלים שוב ושוב, וחושבים שכולם לא בסדר חוץ מהם. האירוע הזה הוא בידינו. אם רק נגיע לשוויון, אנחנו ביעד לאומי מדהים".
*** גילוי מלא: הכנס בשיתוף אפקה, המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב וקרן טראמפ